۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۰

کیوان کثیریان

یک
کم کم دارم یاد می گیرم از هر فیلمسازی به اندازه خودش توقع داشته باشم. بعضی قضاوت هایم باید واقعی تر شود. شرایط فیلمساز هم مهم است بالاخره. اتفاق خوبی نیست ولی چاره ای هم نیست.
خب یکی دوست دارد اینجوری فیلم بسازد دیگر. توانش همینقدر است. پولش را هم دارد، زورش هم زیاد است. خودش هم فکر می کند همینجوری خیلی هم خوب است و همینطوری درست است. خب ما بیاییم چه بگوییم؟ فکر آن بنده خدا را می توانیم عوض کنیم؟ اصلاح کنیم؟ تصویرش را از خودش وکیفیت اثرش می توانیم واقعی کنیم؟ می توانیم مشکلات ابتدایی اثرش را به او یادآوری کنیم؟ نه نمی توانیم. پس چیزی نگوییم بهتر است.
حق هم نداریم به کسی بگوییم فیلم نساز. باید بسازد دیگر. خواستیم می بینیم، نخواستیم نمی بینیم. اما به شرطی که او هم بی خیال ما شود. نمی شود که هر وقت دلش خواست چماق فروش میلیاردی را برای منتقد بلند کند و بگوید نقد و منتقد برای من مهم نیست و هروقت دلش برای تایید کارشناسان تنگ شد، توقع داشته باشد منتقد، زورکی از فیلمش تعریف کند. اینطوری که نمی شود. یا خدا یا خرما. هستند البته منتقدانی که بلدند از کارهای اینجوری دفاع کنند. برود سراغ همان ها. فیلم "ضعیفِ شعاریِ پرفروشِ تحت حمایت" ساختن هم هنری است بالاخره. بقیه ندارند، اودارد. ظاهراً خود ایشان معتقد است؛ این چیزها مجوز نمی خواهد، جگر می خواهد. بقیه ندارند، او دارد. ناز شستش، نوش جانش.
اینکه حالا دارد سنگ کسانی را به سینه می زند که سال ها قبل جور دیگری با آنها برخورد می کرد، اینکه او دارد قضاوت کردن دیگران را به نقد می کشد در حالی که خودش سالها خلق الله را بدفرم قضاوت می کرده، اینکه دارد ترویج چیزهایی را می کند که برای خودش تا دیروز پریروزها قباحت داشت در حد لالیگا و ... دیگر به ما چه؟ ما که مسوول استحاله مردم نیستیم. ما ناظریم فقط. شاهدیم. شاکریم. همین که ابزار دستش شده دوربین، شاکریم. والله.

دو
اگر با گوش خودم نمی شنیدم قبول نمی کردم دبیر جشنواره، قبل از شروع آن وعده داده باشد؛ "امسال قول می دهم خبری از کودکان و نوزادان در سالن برج میلاد نباشد و وضعیت سال گذشته تکرار نشود." اما با گوش خودم شنیدم.
امسال سالن سینمای برج میلاد پر است از این دوستان کوچولو. گرچه دوست کوچک شش ساله ما را که اطلاع واثق دارم از برخی مسوولان سینمایی مان بیشتر فیلم دیده، در روز سوم به سینمای جشنواره راه ندادند.
"مسیحا زارع زاده"، فرزند همکارمان خانم مشتاق نتوانست به جمع همسالانش در سالن ملحق شود، حتی وقتی با همان لحن کودکانه به متصدی مربوطه گفته بود: "عموعمو! من بلدم فیلم ببینم".
فقط خواستم به دبیرمحترم قولشان را یادآوری کنم. همین.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    21 62
    تو عرضه داری تو فیلم بساز...باز دمش گرم که در قالب فیلم حرفشو میزنه....باز دمش گرم که برای اون چیزی که اعتقاد داره فیلم میسازه.....شما هم نقد کن ...هرکی پول بیشتری بهت داده تعریف بیشتری از فیلمش بکن!!!!
    • پیمان A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
      9 4
      شما لیاقتت همون فیلمهای مضخرفه... بشین همون فیلمهای درپیت رو ببین... فقط برات متاسفم که حتی یه ذره جنبه انتقاد رو نداری... مثل بعضی از فیلم سازان محترم!
    • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
      7 1
      نگرفتی منظور چی بود منظور « فیلم شعاری پر فروش تحت حمایت» بود مثل کتاب شعاری پر فروش تحت حمایت مثل ...
    • علي جعفرزاده IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
      10 2
      اولا كه قرار نيست هر كي نقد مي كنه فيلم هم بسازه. بعدش هم اينكه متهم كردن منتقدان به باج خواهي از سينماگران بي انصافانه و غير انسانيه. اين قشر هميشه مظلوم ترين آدما تو حوزه سينما بوده و هستن.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    14 1
    عالی بود اقای کثیریان....حرف نداشت...مخصوصا جمله اخر:"همین که ابزار دستش شده دوربین ما شاکریم"!!واقعا هم باید خدا رو شکر کرد که لااقل این اقا چوب و چماق رو زمین گذاشته و به جاش دوربین برداشته؛حالا خروجی این دوربین هرچی میخواد باشه حتما که بهتر از چوب و چماق تو سر خلق الله مظلومه!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    43 5
    ایول. بند یک عالی بود. جانا سخن از زبان ما میگویی
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    3 11
    این همه فیلم ساز برای عقیده شما فیلم می سازن به قول خودتون یه فیلمساز دگر اندیش رو هم نمی تونین تحمل کنین طاقت یک جو حرف ندارین و در ضمن عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو منع حکمت مکن از بهر دل عامی چند در همه دنیا به سربازانی که برای کشورشون جنگیدن احترام می گذارند چماقداری رو دیدی اما اسلحه بدستیش در برابر صدام رو ندیدی؟به قول خودش اگه بچه های باغیرت اون موقع نبودن که الان باید به جای صدام می گفتی آق دایی!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    6 1
    این منظورش ده نمکی بود؟
  • بدون نام US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    9 1
    مرسی مرســــــــــــــــــــی...
  • سید حسین IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    4 17
    آقای کثیریان شما از کجا ناراحتی؟ دقیقا!! البته آب رو باید آنجا ریخت که....ببخشیدا....
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    2 18
    قرصات رو نخوردی کوچولو؟ ببین که چقدر فیلم خوب بوده که تا این حد بهت فشار اومده!
  • GAFAR IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    3 15
    دوست منتقد شما سنگ كيو به سينه ميزني!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    3 14
    تا کی ایراد گیری فقط همینو بلدید اگه خوشت نیومد تو خوبشو بساز طرف چند سال زحمت میکشه فیلم میسازه ایشون جای گرم و نرم نشسته داره انتقاد میکنه خبرانلاین امید وارم طرف همکارتو نگیری و کامنتمو ثبت کنی ممنون