وزارت بازرگانی پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما را به مراجع قضایی ارسال کرد.

محمد هیراد حاتمی: هنوزجدال ها در رابطه با افزایش قیمت بلیت هواپیما به پایان نرسیده بود که وزارت بازرگانی در تصمیمی جدید بر آتش جدال های صورت گرفته دمید تا بحران ابعاد گسترده تری به خود گرفته باشد. در آخرین روز های ماه گذشته سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغیه ای را صادر کرد که بر اساس آن شرکت های هواپیمایی ایران را به نیمی از خواسته شان در رابطه با افزایش قیمت بلیت هواپیما می رساند.  مدیران شرکت های هواپیمایی های ایران جملگی به افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما دل بسته بودند که نا گهان، سرانجام بازی به نحوی دیگر رقم خورد؛ به طوریکه ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری حکایت از افزایش 15 درصدی قیمت بلیت هواپیما داشت.

هنوز 48 ساعت از ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری نگذشته بود که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به تکا پو افتاد تا سدی در مقابل افزایش قیمت بلیت هواپیما ایجاد کند. مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ضرب العجل یک هفته ای خود به سازمان هواپیمایی کشوری را  در حاشیه دومین دوره آموزش مبانی بازرگانی ویژه خبرنگاران به گوش مسئولان وزارت راه و ترابری رساند : " سازمان هواپیمایی کشوری تا پایان هفته مهلت دارد اسناد و مدارک مربوط به افزایش قیمت بلیت هواپیما را به ما تحویل دهد. "  شاید کیومرث جلیلیان یک هفته زمان در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار داد تا در آینده گلایه ای از سوی وزارتخانه ای که ریاست آن بر عهده یکی از نزدیک ترین یاران محمود احمدی نژاد است پذیرفته نباشد.

یکشنبه 6 بهمن، مدت زمانی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای سازمان هواپیمایی کشوری تعیین کرده بود به پایان رسید تا جدال های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان هواپیمایی کشوری وارد فاز تازه تری شود. محمد صادق مفتح، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی جدال تازه این وزارتخانه با سازمان هواپیمایی کشوری را اینگونه روایت می کند: " سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان پرونده افزایش 15 درصدی قیمت بلیت هواپیما را به مراجع قضایی ارسال کرده است. "

بر اساس گفته های مفتح سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بررسی زوایای مختلف افزایش قیمت بلیت هواپیما به این نتیجه رسیده است که این افزایش قیمت نباید به وقوع می پیوسته است: " به هر حال شاخص هایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما وجود دارد. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان این شاخص ها را مورد بررسی قرار داده و در نهایت هم مسئولان این سازمان پرونده را برای بررسی به مراجع قضایی فرستاده اند. "

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در حالی اعلام کرد که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما را بر روی میز مراجع قضایی قرار داده است که رییس بزرگ ترین شرکت هواپیمایی دولتی ایران روز گذشته این سازمان را به باد انتقاد گرفت. سعید حسامی نخستین گفته های نشست خبری خود را به این موضوع اختصاص داد و  به صراحت عنوان کرد افزایش قیمت بلیت هواپیما هیچ گونه ارتباطی با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ندارد: "  این مساله به سازمان حمایت از مصرف کننده ربطی ندارد. بلکه شورای عالی هواپیمایی کشوری تنها متولی تعیین قیمت بلیت هواپیما است. " او حتی از مسئولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواست برای اقدامات خود در رابطه با افزایش قیمت بلیت هواپیما مستندات لازم را ارائه کنند: " ازاین  سازمان  بخواهید مستندات قانونی خود را مبنی بر عدم افزایش قیمت بلیت ارائه کند. "

گفتنی است بر اساس قانون، شورای عالی هواپیمایی حق تصمیم گیری درباره بلیت هواپیما را داراست  و به این ترتیب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نمی تواند این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری را نکوهش کند. بر این اساس  سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر موضوع دیگری  دست گذاشته است و آن بررسی چگونگی اعمال افزایش 15 درصدی قیمت بلیت هواپیما است. وزارت بازرگانی پرونده ای را برای بررسی به مراجع قضایی ارسال می کند که ممکن است صنعت هوانوردی ایران با مشکل تازه ای مواجه کند.

 

وزارت بازرگانی دغدغه تازه مدیران هواپیمایی

صنعت هواپیمایی ایران سال های اخیر را باسختی فراوانی سپری کرده است. تحریم های غیر منصفانه غرب علیه صنعت ایران بزرگ ترین دغدغه مدیران شرکت های هواپیمایی محسوب می شود که راه توسعه مجموعه خود را در پیش گرفته بودند. موضوعی که رییس شرکت هواپیمایی ماهان در رابطه با آن اینگونه توضیح می دهد: " تحریم ما را اذیت می کند. من به عنوان مدیر شرکت ماهان باید اقرار کنم که بیش از 80 یا 85 درصد زمان من  به جای اینکه صرف خدمات بهتر شود صرف مبارزه با تحریم می شود. این یک واقعیتی است. تحریم ما را خسته نکرده است اما وقت ما را می گیرد و زمان ما را تلف می کند. قطعه ای که اماراتی ها به راحتی در اختیار می گیرند ما بعضا باید  دو بار کره زمین را طی کنیم تا آن را تهیه کنیم. در نهایت هم آن را تهیه می کنیم و نمی گذاریم هوا نوردی ما بر روی زمین باقی بماند. "

موضوعی که مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران نیز به عنوان مدیر اصلی ترین شرکت هواپیمایی دولتی آن را تکمیل کرد تا نمایان شود تحریم های غیر منصفانه غرب تا چه اندازه برای فعالان این صنعت مشکل ایجاد کرده است: "  بخش عمده فعالیت هایم در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صرف خرید هواپیما می شود. اگر لازم باشد از شرکت ماهان نیز هواپیما بخریم این کار خواهیم کرد. " در شرایطی که تحریم، حرکت توسعه شرکت های هوایی را کند کرده است شاید تنها راهی که می تواند به این حرکت سرعت بخشد افزایش قیمت بلیت هواپیما باشد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان در همین رابطه می گوید دولت حق دارد قیمت ها را کنترل کند اما ممانعت از افزایش قیمت بلیت هواپیما سبب می شود شرکت های هوایی از خدمات خود بکاهند: " قیمت های فروش ما توسط دولت کنترل می شود. البته دولت محترم حق دارد چرا که او به دنبال ارزان شدن خدمات برای مردم است اما واقعیت این است که ما هم اذیت می شویم. ما در حالی که هزینه هایمان  سالانه به اجبار بالا می رود، درآمد هایمان ثابت است. این قطعا از خدمات ما کم خواهد کرد چرا که نمی توانیم از ایمنی مان کم کنیم. چیزی که ما را اذیت می کند ثابت بودن قیمت بلیت و بالا رفتن هزینه هایمان است. "

وزارت بازرگانی در نهایت و علیرغم خواسته مدیران شرکت های هواپیمایی ایده دیگری را دنبال می کند تا نزاع میان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان هواپیمایی کشوری ابعاد جدی تری به خود گرفته باشد. نزاعی که شاید فرجامی تلخ برای صنعت هواپیمایی کشور رقم بزند. " پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به مراجع قضایی ارسال شد. "  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =