کارگردان فیلم سینمایی «دربند» معتقد است اگر این فیلم را بدون حمایت بنیاد فارابی می‌ساخت کیفیت کار به خوبی چیزی که در حال حاضر هست نمی‌شد.

بهناز شیربانی: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «دربند» چهارشنبه شب با حضور پرویز شهبازی کارگردان، هومن بهمنش فیلمبردار و پگاه آهنگرانی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و فرید سماواتی بازیگران در سالن نشست‌های برج میلاد برگزار شد.

این فیلم درباره یک دانشجوی شهرستانی به نام مریم است که در یکی از دانشگاه‌های تهران ثبت نام می کند، اما به دلیل کمبود جا در خوابگاه با دختر دیگری که دانشجو نیست هم‌خانه می‌شود و این آغاز ماجراهایی است...

در ابتدای این نشست پرویز شهبازی با اشاره به اینکه مدت‌ها است در نشست رسانه‌ای شرکت نکرده، گفت: «ضمن احترام به اصحاب رسانه حضور من در این نشست بیشتر به دلیل است که زحمات بازیگر جدید ما نازنین بیاتی دیده شود.»

او ادامه داد: «نوشتن فیلمنامه از شهریور 90 تا اردیبهشت 91 ادامه داشت و فیلمبرداری از اردیبهشت آغاز شد و چند سکانس هم در پاییز فیلمبرداری کردیم.»

این کارگردان سینما در ادامه گفت: «بعد از فیلم «نفس عمیق» یک فیلم خارج از تهران ساختم به نام «عیار 14». خواستم بعد از 10 سال باز به تهران برگردم و فیلم شهری بسازم و بخاطر علاقه‌ای که به دانشجو دارم فکر کردم بهتر است در مورد این قشر فیلم بسازم»

شهبازی در مورد همکاری با هومن بهمنش به عنوان فیلمبردار نیز گفت: «هر دوی ما سال گذشته برای اولین بار همدیگر را دیدیم و او نظرش را در مورد سه کارگردان مطرح کرد و من از نظرات او خوشم آمد. فیلم‌هایی که کار کرده بود ندیده بودم. نظر در مورد او این است که صاحب سبک است.»

پگاه آهنگرانی یکی از بازیگران این فیلم سینمایی در ادامه گفت: «سال گذشته به درخواست آقای سمواتی به دفتر آقای شهبازی رفتم و درباره کار صحبت کردیم. اول فکر کردم که قرار است نقش نازنین را بازی کنم، اما الان فکر می‌کنم چه خوب شد که نازنین این نقش را بازی کرد چون از ابتدا حیرت‌انگیز ظاهر شد.»

در ادامه شهبازی در مورد انتخاب بازیگران افزود: «من برای بازیگر نقش اول فیلم از حدود 500 جوان تست بازی گرفتم و در انتها روی یک نفر متمرکز شدم. یقین داشتم او می‌تواند از پس نقش بربیاید. در این سن بازیگر حرفه‌ای نداریم. در انتخاب بازیگر همیشه به این موضوع دقت می‌کنم که به نقش نزدیک باشد. در این فیلم فقط احمد مهرانفر و پگاه آهنگرانی بازیگران حرفه‌ای بودند.»

در ادامه نازنین بیاتی که برای اولین بار با این فیلم معرفی شد، گفت: «وقتی متوجه شدم آقای شهبازی برای فیلم جدیدش تست بازیگر می‌گیرد، من هم تست دادم. دو روز مانده به کلید خوردن کار قرار داد بستم و ایشان گفتند باید نقش اول را بازی کنی. نحوه حضور در این فیلم آن‌طور بود. فیلمنامه‌ای به ما داده نشد و فقط موقعیت مکانی و زمانی به ما گفته می‌شد و‌‌ همان موقعیت را بازی می‌کردیم.»

شهبازی در ادامه صحبت‌های بیاتی گفت: «من هیچ وقت به بازیگر فیلمنامه نمی‌دهم. چرا که بازیگر مدام می‌خواهد ایده بدهد و این اتفاقات اعصاب مرا خرد می‌کند.»

شهبازی در پاسخ به این سئوال که آیا قبل از شروع فیلمبرداری دورخوانی هم کرده یا خیر گفت: «به نظر من دورخوانی از تئا‌تر آمده است و در سینما معنی ندارد. اعتقادی به تمرین‌های بدون دوربین ندارم، چرا که در سینما هر اتفاقی با دوربین رخ می‌دهد. در عوض باید فیلمبردار، طراح صحنه، صدابردار با دقت فیلمنامه را بخوانند و هر لحظه برای من ایده داشته باشند.»

او در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا برخی از بازیگران از جمله بازیگر نقش اول با نام خودش در فیلم حضور دارد گفت: «به نظر من بازیگر کار اولی با اسم خودش راحت‌تر است.»

بهرنگ علوی دیگر بازیگر این فیلم سینمایی در ادامه گفت: «اولین بار قرار بود در فیلم «مالاریا» با آقای شهبازی همکاری داشته باشم که آن فیلم ساخته نشد، اما در «عیار 14» نقش کوچکی بازی کردم. »

در ادامه صحبت‌های بهرنگ علوی، شهبازی به علوی تذکر داد که در ادامه صحبت‌هایش از او تعریف نکند.

علوی ادامه داد: «پرویز شهبازی در این فیلم برای ما شهری را ساخت که سه ماه در آن زندگی کردیم و من اسم آن را «شهر من دربند» می‌گذارم. چون یکسری از اتفاقات را شما در فیلم دیدید و یکسری از اتفاقات را ندیدید. آقای شهبازی در این فیلم ما را به فضای ذهنی خودش نزدیک کرد.»

هومن بهمنش فیلمبردار «دربند» در ادامه گفت: «این فیلم سخت‌ترین فیلمی است که فیلمبرداری کردم. سعی کردم فضا به زندگی واقعی نزدیک باشد. نور‌پردازی کلاسیک در این فیلم وجود نداشت.»

او ادامه داد: «متاسفانه در آثار بسیاری از کارگردان‌ها می‌بینیم شیوه دوربین روی دست به غلط استفاده شده و طراحی برای فیلمبرداری وجود ندارد. درصورتی که از این شیوه باید به درستی استفاده شود. اگر اینطور نباشد شلختگی در کار اتفاق می‌افتد.»

فرید سماواتی دیگر بازیگر فیلم در ادامه گفت: «بازی در این فیلم مرا نسبت به سینما علاقه‌مند کرد.»

شهبازی در ادامه درباره انتخاب امیر و فرید سماواتی به عنوان پدر و پسر در این فیلم گفت: «باید دو نفر را انتخاب می‌کردم که به لحاظ چهره شباهتی با یکدیگر داشته باشند. اگر یکی از آن‌ها نبود دیگری نیز انتخاب نمی‌شد و در ‌‌نهایت تهیه‌کننده فیلم و پسرش انتخاب شدند.»

او ادامه داد: «شرط من برای حضور در این جلسه سئوال و جواب بود نه نقد. به نظر من نقد را باید نوشت و من با کمال میل آن‌ها را می‌خوانم.» 

 امیر سماواتی تهیه‌کننده در حاشیه جلسه خودش را به میکروفن نزدیک کرد گفت: «باید به این نکته اشاره کنم که نگاه شهبازی به جوان‌ها ارزشمند است. او سعی می‌کند در فیلمسازی تعقل را مصداق قرار دهد.»

او ادامه داد: «جنس فیلم‌های که پرویز شهبازی می‌سازد با مغز افراد در ارتباط است. خواهش می‌کنم با جزئیات بیشتری پرسش‌ها مطرح شود تا سطح نشست پایین نیاید. »

سماواتی در ادامه گفت: «آقای شهبازی منت گذاشته‌اند و به این نشست آمده‌اند و پرسش‌های بهتر می‌تواند سطح نشست را بالا‌تر ببرد.»

در ادامه خبرنگاران به صحبت‌های سماواتی واکنش نشان دادند و اعتراض آن‌ها باعث شد شهبازی جملات سماواتی را اصلاح کند و چند بار متذکر شود که باعث افتخارش است که در این نشست حضور دارد.

در ادامه سماواتی در پاسخ به این سئوال که چه مبلغی صرف ساخت این فیلم سینمایی شده است گفت: «حدودا یک میلیارد صرف ساخت این فیلم شد. درصدی را فارابی به ما کمک کرد که ترجیح می‌دهم درباره مبلغ آن صحبت نکنم.»

شهبازی ادامه داد: «فارابی اظهار تمایل کرد که در ساخت این فیلم شریک شود. می‌خواستم فیلم خوب بسازم. همین را می‌توانم بگویم که هنوز هم سر بودجه بین ما و فارابی صحبت است.»

امیر سماواتی در ادامه گفت: «شاید برخی فکر کنند که به دلیل عدم مدیریت این فیلم سه ماه فیلمبرداری شد و من را به عنوان تهیه کننده متهم کنند. در حالی که نوع فیلمسازی پرویز شهبازی این ویژگی را دارد که با دقت کار شود. به عنوان تهیه کننده وظیفه خودم می‌دانم که تک تک عوامل به بهترین شکل ممکن کارشان را انجام دهند.»

شهبازی در پایان گفت: «ما می‌توانستیم فارابی را در ساخت این پروژه شریک نکنیم اما قطعا حاصلش این فیلم نمی‌شد. باید مدت فیلمبرداری را کم می‌کردیم و در ‌‌نهایت با فیلمی روبرو می‌شدید که این کیفیت را نداشت. اگر حمایت فارابی نبود با 100 میلیون تومان باید این فیلم را می‌ساختیم و حقیقتا با این بودجه نمی‌شود فیلم درست و حسابی ساخت.»
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =