تسنیم نوشت:

فدراسیون فوتبال ایران درخواست خود را برای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2019 به کنفدراسون فوتبال آسیا ارائه داده است. در کنار ایران کشورهایی همچون عربستان، امارات، عمان، بحرین و ازبکستان نیز خواهان میزبانی این تورنمنت مهم هستند. سؤال مهم اما این است که آیا ایران شرایط میزبانی در این تورنمنت مهم را دارد؟
نگاهی به قوانین و شرایطی که کنفدراسیون فوتبال آسیا آنها را لازمه کسب میزبانی مسابقات مهم اعلام کرده، می‌تواند بسیاری از ابهامات را برطرف کند و به این سؤال پاسخ دهد که آیا ایران می‌تواند میزبانی جام ملت‌های آسیا را برعهده داشته باشد یا خیر.
* شرایط عمومی استادیوم‌ها:
1- جواز فعالیت:
* جواز فعالیت استادیوم‌ها باید بر اساس قوانین ملی و محلی تایید شده باشد.
* این جواز باید توسط مرجع موردنظر تایید شود و نباید بیش از 2 سال از مدت صدور آن و اولین دیداری که در آن برگزار شده گذشته باشد.
2- استفاده از استادیوم:
* ورزشگاهی که برای بازی‌های جام ملت‌های آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد باید تمیز باشد و نباید 30 روز قبل از شروع مسابقات و یک روز بعد از برگزاری مسابقه در آن دیداری برگزار شود.
* در مسابقات مقدماتی AFC نیز باید استادیومی مرتب و تمیز آماده شده باشد و نباید هیچگونه مسابقه‌ای تا 2 روز قبل و یک روز بعد از این رقابتها در آن انجام شود.
* استادیومی که نامزد برگزاری مسابقات می‌شود باید معیارهای لازم را داشته باشد و زمین مسابقه، لوازم جانبی، تجهیزات و تسهیلات آن باید در حد مطلوبی بوده و منطبق با قوانین منتشر شده فیفا باشد.
3- موقعیت مکانی ورزشگاه‌ها:
* ورزشگاه‌ها باید در شهر واقع شده و در شعاع 100 کیلومتری آن یک فرودگاه بین‌المللی قرار داشته باشد و مدت زمان سفر تیم از فرودگاه به محل برگزاری مسابقه نباید بیش از 60 دقیقه باشد. در غیر اینصورت ورزشگاه موردنظر باید در شهری واقع شده باشد که حداقل روزانه 4 پرواز ارتباطی از نزدیکترین فرودگاه بین‌المللی به محل برگزاری مسابقه صورت بگیرد.
4- زمین مسابقه:
* زمین مسابقه باید دارای چمن طبیعی یا چمن مصنوعی و کیفیت مورد تایید فیفا را داشته باشد. طول زمین حداقل 100 و حداکثر 110 متر و عرض آن نیز حداقل 64 و حداکثر 75 متر باشد. سطح زمین باید صاف و همسطح باشد.
* زمین مسابقه باید شامل سیستم آبکشی فاضلاب باشد و در جریان بارش باران سطح آن را آب فرا نگیرد.
5- محل گرم کردن بازیکنان:
* محل گرم کردن بازیکنان برای افراد تعویضی و جایگزین باید در کنار زمین یا پشت تابلوهای تبلیغاتی باشد.
6- دروازه‌ها و تیرک دروازه‌ها:
*جنس تیر دروازه‌‌ها باید از آلومینیوم یا آلیاژی نزدیک به این فلز باشد و به شکل استوانه‌ای درآمده باشد. فاصله بین تیرک‌های عمودی باید 7.32 متر باشد. ارتفاع تیر افقی تا زمین نیز 2.44 متر باشد. رنگ تیرک ها باید سفید باشد و نباید طوری طراحی شود که برای بازیکنان خطرساز باشد. یک تیر دروازه یدکی نیز باید در کنار زمین باشد که بتوان به سادگی آن را در مواقع ضروری نصب کرد.
7- سیستم روشنایی:
*یک ورزشگاه استاندارد باید به سیستم روشنایی مناسب تجهیز و حداقل باید میانگین 1200 لوکس (حداقل نور لازم برای دید دوربین های مداربسته در تاریکی مطلق) داشته باشد. برای اینکه در موارد ضروری و در صورت قطع برق مسابقه به حالت تعلیق در نیاید ورزشگاه باید به سیستم برق پشتیبان (ژنراتور برق) مجهز باشد و قدرت تولید برق لازم را داشته باشد.
8- ساعت:
* ورزشگاه باید یک ساعت بزرگ جهت نمایش زمان بازی مورد نظر داشته باشد. زمان در نیمه نخست باید از صفر شروع و تا 45 ادامه داشته باشد و در نیمه دوم از 45 شروع و تا 90 نمایش داده شود و پس از اتمام این مدت زمان زمان باید بایستد. در ضمن باید ساعت توان نمایش زمان 15 دقیقه وقت اضافی را داشته باشد.
9- نیمکت ذخیره:
* ورزشگاه‌ها باید دو نیمکت ذخیره سرپوشیده برای میزبان و میهمان داشته باشد. هر نیمکت نیز باید ظرفیت نشستن 20 نفر را داشته باشد و حداقل 5 متر با خط کناری زمین فاصله داشته باشد. در ضمن دارای یک نیمکت سرپوشیده با ظرفیت نشستن 3 نفر برای داور چهارم باشد.
10- اتاق رختکن:
* ورزشگاه مورد نظر حداقل باید دارای 4 اتاق رختکن باشد و هر یک از این اتاق‌ها نیز باید مجهز به حداقل 4 دوش و 4 سرویس بهداشتی فرنگی باشد.
هر اتاق رختکن باید برای 30 نفر جای نشستن داشته باشد و به همین منظور باید 30 صندلی در آن قرار بگیرد. در هر اتاق رختکن نیز باید یک میز ماساژ وجود داشته باشد. در کنار آن نیز باید یک تخته وایت‌بورد روی دیوار نصب شده باشد و یک ماژیک و یک تخته پاک‌کن در کنار آن باشد. در کنار این‌ها اتاق رختکن باید مجهز به سیستم تهویه مطبوع نیز باشد.
اتاق رختکن باید دسترسی مخصوص به خود را داشته و مسیر آن تا زمین و بالعکس باید کاملا امن و مطمئن باشد.
11- اتاق رختکن داوران:
*ورزشگاه باید دارای یک اتاق رختکن برای داوران با حداقل یک دوش، یک سرویس بهداشتی فرنگی و یک یخچال باشد. اتاق رختکن داوران مسابقه نیز باید گنجایش 5 نفر را داشته باشد و به همین منظور یک میز و 5 صندلی نیز باید برای آنها تعبیه شده باشد. در ضمن این اتاق باید به سیستم تهویه مطبوع تجهیز شده باشد. مسیر این اتاق تا زمین و بالعکس نیز باید کاملا امن باشد.
12- فضای اداری و اتاق ملاقات:
 ورزشگاه باید مجهز به اتاق‌های زیر باشد:
* یک اتاق برای نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا که عبارتند از اعضای هیات AFC که به این منظور باید پنج صندلی و یک میز برای آنان وجود داشته باشد.
* در فینال مسابقات AFC باید یک اتاق اضافی برای اعضا و نمایندگان این سازمان در نظر گرفته شود. این اتاق نیز باید گنجایش 5 نفر را داشته باشد و یک میز و 5 صندلی به این منظور در آن تعبیه شده باشد.
* یک اتاق نیز باید برای شرکای تجاری AFC در نظر گرفته شود و این اتاق نیز باید گنجایش 5 نفر را داشته باشد و باید یک میز و 5 صندلی در آن قرار بگیرد.
* یک اتاق مخصوص توپ ‌جمع‌کن‌ها و حمل‌کنندگان پرچم باید در نظر گرفته شود که یک سرویس بهداشتی نیز نزدیک به آن باشد. این اتاق باید گنجایش 20 نفر را داشته باشد.
* یک اتاق ملاقات که حداقل 40 مترمربع باشد و گنجایش 30 نفر را داشته باشد. میز و صندلی‌های این اتاق نیز باید به شکل U انگلیسی چیده‌مان شده باشد.
* اتاق نمایندگان AFC و شرکای تجاری این سازمان باید امکانات زیر را دارا باشد:
1- اینترنت بی‌سیم
2- تلفن و دستگاه فکس که قابل استفاده باشد و محدودیت جوهری، کاغذی و کارتریجی نداشته باشد.
3- یک دستگاه کامپیوتر رومیزی یا یک عدد لپ‌تاپ که مشخصات زیر را داشته باشد: پنتیوم 4، 512 مگابایت رم، متصل به پرینتر و اینترنت، ویندوز 2000 یا xp یا وسیتا باشد، مایکروسافت آفیس 2000 به بالا و مجهز به نرم‌افزار ادوب ریدر ورژن 7 به بالا و در پایان زبان آن نیز باید روی انگلیسی تنظیم شده باشد.
4- یک پرینتر که محدودیت جوهر، کاغذ و یا کارتریج نداشته باشد.
5- یک دستگاه فتوکپی سایز متوسط که محدودیت کاغذ، جوهر و کارتریج نداشته باشد.
* اتاق نمایندگان AFC باید در نزدیکی اتاق رختکن تیم‌های موردنظر واقع شده باشد به طوری که به سادگی قابل دسترسی به رختکن تیم‌ها و رختکن داوران باشد.
* تمام اتاق‌ها باید مجهز به سیستم تهویه مطبوع باشند و از دسترس عموم مردم و رسانه‌ها به دور باشد و محیطی کاملا امن داشته باشد.
13- تسهیلات انبار و ذخیره‌سازی:
* ورزشگاه باید حداقل دو انبار به مساحت 10 متر و دسترسی آسان به زمین مسابقه داشته باشد. این انبارها باید به سیستم تهویه مطبوع تجهیز شده باشند.
14- مکان استقرار داور چهارم و ناظران بازی:
* محل استقرار داور چهارم و ناظر مسابقه باید سرپوشیده و حداقل 3 صندلی برای نشستن داشته باشد. از نظر ایمنی نیز باید کاملا امن باشد و رسانه‌ها یا افراد به سادگی به آن دسترسی نداشته باشند. حدالامکان نیز باید در مرکز خط طولی کنار زمین قرار گرفته و به راحتی به رختکن تیم‌ها و رختکن داوران دسترسی داشته باشد.
* محل استقرار آنان نیز باید مجهز به یک دستگاه تلویزیون برای مشاهده زنده مسابقه موردنظر، 2 عدد درگاه ورودی(سوکت) برق و اینترنت بی‌سیم با پهنای باند بالا(سرعت بالا) باشد.
15- محل استقرار گروه مطالعات فنی:
*به این منظور باید مکانی سرپوشیده و کاملا امن و به دور از دسترس ساده افراد و رسانه‌ها در نظر گرفته شود و برای 6 نفر ظرفیت داشته باشد. این مکان باید نزدیک به خط طولی زمین و جایی بین دو دروازه باشد که ترجیحا هر چه نزدیکتر به مرکز زمین باشد بهتر است. 6 جای نشستن نیز به این منظور باید تعبیه شود و امکاناتی همچون یک دستگاه تلویزیون جهت تماشای زنده بازی، 2 درگاه ورودی برق (سوکت برق) و اینترنت پرسرعت بی‌سیم در نظر گرفته شود.
16- محل پارک اتومبیل:
* ورزشگاه باید حداقل ظرفیت 2 اتوبوس تیم‌های میزبان و میهمان و 10 اتومبیل سواری مسئولان و داوران مسابقه را داشته باشد.
* در دیدارهای حذفی و فینال مسابقات AFC تعداد محل پارک اتومبیل‌ها باید به 20 عدد افزایش یابد. به این‌ منظور باید مکانی امن و مطمئن در نظر گرفته شود.
*ورزشگاه باید برای اهالی رسانه AFC حداقل 20 جای پارک داشته باشد که با توجه به ابعاد خودورهای موردنظر می‌تواند کمی فضای پارک نیز بیشتر شود. مکان پارکینگ خودروها حدالامکان باید به محل ورودی زمین مسابقه نزدیک باشد. اگر مقدور نبود تمامی جای پارک‌ها در نزدیکی محل ورودی زمین مسابقه باشد باید حداقل یک‌سوم از جای پارک‌ها در نزدیکی محل وروردی زمین قرار بگیرد.
17- محل استقرار رسانه‌ها:
* مرکز رسانه‌‌ای حداقل باید مساحتی در حدود 100 مترمربع داشته باشد و علاوه بر اینکه باید مجهز به سیستم تهویه مطبوع باشد باید به میز و صندلی و تسهیلات ارتباطی نیز مجهز باشد.
* مرکز یا سالن رسانه‌ای باید در کنار تریبون رسانه‌ای، اتاقکنفرانس و یا مکانی ترکیب از این دو واقع شده باشد.
* اتاق رسانه‌ای نیز باید مجهز به 70 صندلی و میز باشد و در کنار آن یک دستگاه فتوکپی قابل استفاده، یک دستگاه فکس قابل استفاده، یک پارتیشن مخصوص طبقه‌بندی اطلاعات برای رسانه‌ها و پخش کننده تلویزیونی و خدمات اطلاعاتی در نظر گرفته شود.
18- تریبون رسانه‌ای:
* ورزشگاه باید دارای یک تریبون رسانهای سرپوشیده با 20 جای نشستن بدون میز باشد و 50 صندلی با میز داشته باشد. هر کدام از آنها نیز باید به درگاه ورودی برق (سوکت برق) و اینترنت مجهز باشد. میز نیز باید به اندازه‌ای باشد که لپ‌تاپ و دفترچه یادداشت خبرنگاران روی آن جا شود.
* مسیر تردد تریبون رسانهای به اتاق کنفرانس خبری و مرکز رسانه‌ای نیز باید اختصاصی باشد.
19- اتاق کنفرانس خبری:
* ورزشگاه باید یک اتاق کنفرانس خبری مجهز به سیستم تهویه مطبوع داشته باشد. در این اتاق حداقل باید یک میز و 5 صندلی در بالکن یا لژ مخصوص وجود داشته باشد. یک سکوی فیلمبرداری با ارتفاعی در حدود نیم متر و عرضی در حدود 6 متر داشته و مجهز به سه‌راهی برق برای اتصال کابل شارژ دوربین‌های فیلمبرداری باشد. یک جعبه تقسیم نیز در آن باید تعبیه شده باشد. سیستم صوتی نیز باید نصب و 6 خروجی صدا در نظر گرفته شده باشد. صندلی‌ها نیز باید به شکل کلاس درس چیده شده و برای حداقل 70 نفر گنجایش داشته باشد.
* اتاق کنفرانس باید در کنار مرکز رسانه‌ای و تریبون رسانه‌ای قرار گرفته و مسیر مخصوصی برای تردد بین این مکان‌ها وجود داشته باشد.
20- منطقه رسانه‌ای ترکیبی:
* منطقه رسانه‌ای ترکیبی نیز مکانی است که تنها بازیکنان، مربیان و اهالی رسانه باید به آن دسترسی داشته باشند. معمولا این منطقه می‌تواند به 3 قسمت تقسیم شود که یکی برای کارکنان تلویزیونی، یکی برای گزارشگران رادیویی و دیگری برای روزنامه‌نگاران است.
21- محل استقرار دوربین‌ها:
*محل استقرار دوربین‌ها نیز به این صورت است که یک دوربین اصلی باید در میان تماشاگران قرار بگیرد که به مرکز زمین تسلط داشته و در ارتفاعی مناسب قرار گرفته باشد تا بهترین تصاویر را با کیفیتی مطلوب به تصویر بکشد.
* مکان قرارگیری دوربین به این ترتیب است که باید دقیقا روبرو و مماس با خط وسط زمین باشد. زاویه دوربین باید بین 15 تا 20 درجه باشد و روی سطحی افقی قرار بگیرد و به مرکز زمین تسلط داشته باشد. مساحت سکوی اصلی فیلمبرداری نیز باید در حدود 12 مترمربع باشد.
* در کنار دوربین اصلی نیز باید مکانی برای دوربین‌های آفساید در نظر گرفته شود. در کنار اینها باید مکانی برای دوربین‌های پشت دروازه و دوربین‌های ذخیره در نظر گرفته شود.
22- تسهیلات درمانی:
* برای این منظور باید یک اتاق اورژانس پزشکی نزدیک به اتاق رختکن تیم‌ها و نزدیک به زمین مسابقه وجود داشته باشد. این اتاق باید مجهز به لوازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز اولیه باشد و افرادی که مهارت‌های لازم را در انجام کمک‌های اولیه و اورژانس داشته باشند در آن فعالیت کنند. این اتاق باید شامل امکاناتی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی، آتل، برانکارد، دستگاه مکنده، مجموعه لازم برای تزریقات و امکانات عمل جراحی جزیی یا سرپایی باشد.
* در ورزشگاه باید برای دو آمبولانس جای پارک در نظر گرفته شود و آمبولانس تمام امکانات اولیه را داشته باشد.
23- اتاق کنترل دوپینگ:
* این اتاق باید دارای یک سیستم تهویه مطبوع و نزدیک به اتاق رختکن دو تیم باشد. حداقل مساحت این اتاق نیز باید 20 مترمربع و شامل بخش انتظار، اتاق تست و سرویس بهداشتی باشد.
* بخش انتظار باید برای نشستن حداقل 8 نفر جای نشستن داشته باشد و توسط یک پارتیشن به دو بخش تقسیم شود. یک تلویزیون، یک یخچال که در آن نوشیدنی‌های غیرالکلی، آب معدنی و آب میوه‌های پاکتی باشد.
* اتاق تست حداقل باید مجهز به یک میز، 4 صندلی، یک سینک ظرفشویی با شیر آب، یک کابینت دردار و یک سرویس بهداشتی باشد.
* سرویس بهداشتی (فرنگی) باید در اتاق تست یا حداقل چسبیده به آن باشد.
24- VIP و مکان پذیرایی:
* استادیوم باید دارای حداقل 50 صندلی VIP باشد و یک محوطه اختصاصی به مساحت 200 متر به منظور پذیرایی طراحی شود.
* جایگاه VIP باید روبروی خط طولی زمین و نزدیک به مرکز زمین باشد به طوری که درست بین محوطه جریمه دو تیم واقع شده باشد.
25- مناطق و جایگاه مربوط به تماشاگران:
* جایگاه نشستن هر تماشاگر باید کاملا مجزا و طوری باشد که یک تماشاگر را از تماشاگر دیگر جدا کند. صندلی هر تماشاگر نیز باید به صورت انفرادی و به صندلی کناری خود نچسبیده و به زمین پیچ شده باشد.
* صندلی‌ها باید ترجیحا یک شکل و شماره گذاری‌‍‌ شده باشد. آنها باید ساخته شده از جنسی نشکن و غیرقابل اشتعال باشند و دارای پشتی به ارتفاع حداقل 30 سانتی‌متر برای تکیه دادن باشد.
* در ضمن استفاده از صندلی‌های موقتی ممنوع است.
26- جایگاه تماشاگران میهمان:
* حداقل 8 درصد از ظرفیت کلی ورزشگاه باید در اختیار هواداران تیم میهمان قرار بگیرد. مکانی که به این منظور در نظر گرفته می‌شود باید مجزا از جایگاه هواداران میزبان باشد.
27- ورود و خروج و دسترسی عمومی:
* گیت‌های ورودی باید طوری در مدخل‌های ورودی نصب شوند که ورود تماشاگران را تسهیل ببخشد و باعث ازدحام جمعیت نشود.
* تمام گذرگاه‌های عمومی و راه‌پله‌هایی که در مسیر جایگاه تماشاگران قرار دارند باید همانند گیت‌ها رنگ‌های روشنی داشته باشند و این موضوع در مورد مسیر خروجی، درب‌ و گیت‌های خروجی نیز باید رعایت شود.
* تمام درها و گیت‌ها باید طوری طراحی شود که به سادگی و به سرعت کار کنند و هنگامی که هواداران در ورزشگاه حضور دارند غیرفعال باشند.
* راه‌‌های منتهی به داخل ورزشگاه باید با تابلو اعلانات کافی مشخص شده باشند و تماشاگران از این طریق به جایگاه‌های موردنظر خود هدایت و راهنمایی شوند. تمام گیت‌ها، راه‌های ورودی و راهروها باید با علائم قراردادی بین‌المللی علامت‌گذاری شوند تا تماشاگران به سادگی راه خود را به داخل و خارج ورزشگاه پیدا کنند.
* در مورد ورزشگاه‌های مدرن نیز باید این دسته از مکان‌های ورزشی به سیستم ورود و خروج الکترونیکی مجهز باشند تا با تجزیه اطلاعات از ورود تماشاگران با بلیت‌های تقلبی جلوگیری شود.
28- سیستم روشنایی اضطراری:
* برای اطمینان از امنیت راه‌های ورودی و خروجی تماشاگران، ورزشگاه باید به سیستم روشنایی اضطراری مجهز باشد تا در صورت قطع برق این سیستم مسیرهای ورودی و خروجی تماشاگران را روشن کند.
29- ظرفیت ورزشگاه:
* برای رقابت‌هایی که در رده سنی جوانان AFC برگزار می‌شود ورزشگاه باید گنجایش حداکثر 15 هزار هوادار را داشته باشد.
30- سیستم اطلاع رسانی عمومی:
* استادیوم باید به سیستم اطلاع رسانی عمومی تجهیز و شامل یک صفحه نمایش دیجیتالی با کیفیت و بزرگ باشد و تمام اطلاعات و پیام‌های لازم را در مورد مکان‌های عمومی داخل و خارج از ورزشگاه را به مخاطب منتقل کند. این صفحه نمایش نباید آسیب‌پذیر باشد یا اینکه منبع تغذیه آن دچار قطعی شود.
* به علاوه ورزشگاه باید مجهز به دستگاه پخش کننده سی‌دی/ دی‌وی‌دی باشد و در کنار آن صفحه نمایش بزرگی که اطلاعات مورد نیاز را به تماشاگران ارائه می‌دهد در این مکان ورزشی نصب شود.
31- تسهیلات بهداشتی:
* برای تماشاگران مرد و زن باید در هر بخش از ورزشگاه سرویس‌های بهداشتی (فرنگی) و سرویس‌های ایستاده در نظر گرفته شده باشد. نسبت سرویس‌های بهداشتی نیز باید به ازای هر 200 نفر یک سرویس فرنگی و به ازای هر 125 نفر یک سرویس ایستاده باشد.
32- تسهیلات کمک‌های اولیه :
* در هر بخش از ورزشگاه باید امکانات کمک‌های اولیه توسط مسئولان برای تماشاگران در نظر گرفته شده باشد. این تسهیلات باید توسط علائم مورد نظر مشخص شده باشند و دسترسی به آنها با علائم قراردادی کاملا واضح باشد.
33- تسهیلات برای تماشاگران معلول و ناتوان:
*ورزشگاه باید راه‌هایی برای دسترسی افراد معلول و ناتوان اختصاص دهد و محلی خاص برای استقرار آنها و همراهانشان در نظر گرفته شود. در ضمن باید امکانات بهداشتی و غذایی نیز در نزدیکی محل استقرار آنان تعبیه شود تا در صورت نیاز به راحتی به آنان دسترسی داشته باشند.
34- اتاق کنترل:
* ورزشگاه باید یک اتاق کنترل مجهز به مونیتور و سیستم‌های نظارتی داشته باشد و از این طریق تمامی‌ ورودی و خروجی‌های ورزشگاه کنترل شود. این اتاق باید به تمامی امکانات ارتباطی نیز تجهیز شده باشد.
* در اتاق کنترل معمولا گوینده ورزشگاه و مسئول تابلو دیجیتالی ورزشگاه حضور دارند و در صورت لزوم پلیس، آتش‌نشانی و خدمات پزشکی نیز می‌توانند در آن مستقر باشند یا در مجاورت آن قرار بگیرند.
موارد بالا همه آن چیزی است که یک کشور برای میزبانی رخدادهای بین‌المللی از جمله جام ملت‌های آسیا باید داشته باشد. حال سؤال این است که ایران تا چه اندازه شرایط لازم را برای این کار دارد؟ آیا اکنون که در سال 2013 هستیم و 6 سال زمان داریم، می‌توانیم نواقص را برطرف و امکانات را مهیا کنیم؟ آیا وقتی روند بازسازی ورزشگاهی همانند نقش‌جهان را می‌بینیم نباید نگران باشیم و نباید به خودمان حق دهیم که باید خیلی خوش‌بین باشیم که میزبانی جام ملت‌ها به ما برسد؟ آیا در مقایسه با کشورهای دیگر برگ برنده‌ای داریم؟ اینها ابهامات و سؤالاتی است که تنها گذر زمان به آنها پاسخ می‌دهد.
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    25 1
    مثل روز روشنه که ایران هیچ کدام از این شرایط را ندارد
  • صابر IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    26 0
    شوخی بزرگ ای اف سی با ایران !!!!!!!!!!!
  • ایمان IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    19 1
    فاتحهههههه.....
  • امير تبريز اوغلي IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    21 4
    همه شرايط رو.بهترين فدراسيون اسيا هستيم هااااااااااااااا
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    17 2
    خوب ما تو همه بخش ها مشکل نداریم فقط یه مشکل داریم اونم اینه که تماشاگرارو نمیتونیم بشماریم این حل شه میزبانی حتما میدن به ما......نام :ورزشگاه صد هزار نفری ازادی ،جمعیت 120هزار نفر ،گنجایش حدود80هزار نفر این امار بدید ما حتما میزبانیم
  • م.م IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    21 1
    ها ها ها ما هموه رو داریم
  • بدون نام US ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    26 1
    پس عمراً میزبان نیستیم دیگه
    • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      19 2
      پ ن پ ! می خواستید میزبان باشید ؟ دم در بده. بفرمایید داخل !
  • سبحان IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    27 1
    به نظرمن کاندید نشیم بهتر چون هیچ کدام از این امکانات رو نداریم وتا1000000000000000000000سال دیگر هم نخواهیم داشت پس بهتر آقای کفاشیان کاندید نشیم چون ابرومون جلوی کشور های درپیتی حوضه خلیج فارس میره
  • A.K IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    23 0
    ميزباني بازيهاي خودمونو نگيرن ميزباني جام ملتها پيشكش اقاي خوش خنده