احمد نعمت بخش،دبیر انجمن خودرو سازان در کافه خبر حضور پیدا کرد و درباره روند تولید خودرو و دلایل افزایش قیمت خودرو توضیح داد.

محمد هیراد حاتمی:

« رویداد های خودرویی »  آن قدر زیاد شده  که به عنوان یک خبرنگار  سخت می توانید ادعا کنید آخرین خبر مربوط به این بخش را در اختیار دارید. فارغ از قیمت خودرو ها که این روزها به یکی از اصلی ترین موضوعات اقتصاد ایران تبدیل شده است، کیفیت خودرو های تولید شده و میزان تولید دو پرسش مهم به شمار می آید. برای بررسی تمامی حواشی خودرو از احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان دعوت کردیم تا او در کافه خبر حضور پیدا کند و درباره آنچه در بازار خودرو اتفاق افتاده، توضیح دهد. نعمت بخش اعتقاد دارد که خودروسازان ارز میادله ای دریافت نکردند و  نیاز صنعت خودرو با ارز آزاد وارد شده است. آنچه در ادامه خواهید خواند مشروح نشست کافه خبر با  احمد نعمت بخش،دبیر انجمن خودرو سازان است: 

 

فارغ از افزایش قیمت خودرو ها، این روزها به شدت موضوع ارتقاء استاندارد خودرو ها به استاندارد یورو 4 مطرح است. در این رابطه توضیح می دهید؟
بر اساس مصوبه هیات وزیران قرار بر این است که از ابتدای سال آینده استاندارد خودرو ها به استاندارد یورو 4 ارتقاء پیدا کند. نکته قابل توجه اینکه در مصوبه اسفند سال گذشته، وزارت نفت مکلف شده که از اول فروردین 91 سوخت یورو 4 را تامین و عرضه کند، که نکرده است. در حال حاضر محیط زیست دارد فشار می آورد که حتما خودرو ها باید به استاندارد یورو 4 مجهز شود. حرف ما این است که سوخت آن فراهم نیست. اگر سوخت یورو بر اساس مصوبه تامین شود، خودرو تولید خواهیم کرد. اگر ما خودروی یورو 4 تولید کنیم اما سوخت آن فراهم نشود ضمن اینکه موتور خودرو آسیب می بیند، کاتالیزی که در اگزوز هست و لا اقل باید صد هزار کیلومتر کار کند در حداکثر بیست هزار کیلومتر از بین می رود. بر این اساس پول بیشتری که مردم می دهند هدر خواهد رفت. خیلی جالب است که کاتالیز اگزوز قیمتش در حد 200 هزار تومان است. مردم ما که حتی فیلتر هوا را باد می گیرند و به راحتی عوض نمی کنند چگونه بیایند 200 هزار تومان کاتالیز عوض کنند؟  بر این اساس ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت مکاتبه کرده ایم که با توجه به اینکه سوخت فراهم نیست فعلا استاندارد یورو 4 به عقب بیافتد. هر زمانیکه سوخت یورو 4 توزیع کردند ما خودروی یورو 4 بدهیم.
قیمت خودرو تا آخر سال به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد؟
یک خودرو از یک سری اقلام وارداتی تشکیل می شود. شامل ورق، آلومینیوم، چدن، مواد پلیمری و تایر ها که اقلام عمده خودرو هستند. از سال 87 و در زمان وزارت صنایع و معادن آقای محرابیان قیمت خودرو را فریز کرد و اجازه نداد حاشیه بازار برویم. ما در گذشته حاشیه بازار می رفتیم. اگر به سایت انجمن خودروسازان مراجعه کنید نمودار مقایسه شاخص کالای خودرو و کالای مصرفی را داریم که نشان می دهد در چهار ده سال گذشته خودرو از صد در سال 76، در پایان سال 90 به 144 رسیده است اما شاخص کالای مصرفی از 100 به 760 رسیده است. برای اینکه حاشیه بازار می فروختیم ولی متاسفانه آقای محرابیان اجازه نداد این وضعیت ادامه داشته باشد و خلاصه در سال 87 فریز شدیم. از سوی دیگر قیمت ها را هم باید مقایسه کرد. به طور مثال یک خودرو به طور متوسط 620 کیلو ورق مصرف می کند. ورقی که ما 570 تومان می خریدیم در حال حاضر به 1700 تومان رسیده است. یا اینکه چدن از 300 تومان به 900 تومان رسیده است. ما برای خودرو خرید خارجی داریم. حتی سمند که خودروی ملی است، قطعه سازان ما احتیاج دارند که مواد اولیه وارد کنند. یورویی که ما 1400 تومان می خریدیم به 4400 تا 4500 تومان رسیده است. قیمت تمام شده ما را به شدت بالا برده است. ما تا کنون زیان کرده ایم. در هشت ماهه اول سال بیش از 2 هزار میلیارد تومان خودرو سازان زیان کردند.
چرا؟
برای اینکه بعد از ادغام گفتند باید برای خودرو های زیر 45 میلیون تومان به سازمان حمایت برویم. البته خودرو های بالای 45 میلیون تومان مشکلی نداریم. سازمان حمایت هم می گوید خودرو حساس است و به راحتی اجازه افزایش قیمت نمی دهند. فکر کنم دولت دارد مجاب می شود که ما قیمت ها را به حاشیه بازار ببریم.


یکی از کاربران خبرآنلاین از شما پرسیده که چرا خودرو های خار ج از کشور ارزان تر از داخل هستند؟
اولا که بنده دبیر انجمن خودروسازان ایران هستم. بالاخره خودرو های خارجی بر اساس دلار محاسبه می شود و در اینجا با احتساب تعرفه قیمت گذاری می شود. در حال حاضر هم تعرفه خودرو کم شده است.
چرا خبر کاهش تعرفه خودرو به آن شکل انتشار پیدا نکرد؟
چراغ خاموش بود. تعرفه خودرو از 90 درصد به 49 درصد رسید. از اول ماه آذر بود که مبنای گمرک پیش از آن دلار 1226 بود اما بعد مبنای گمرک ارز مبادله ای شد. یعنی شما جنسی را از خارج با ارزش ده دلار می آوردید اگر در گمرک تعرفه اش 20 درصد بود، ده دلار را ضرب در 1226 تومان می کردند و 20 درصد از ازرش آن می گرفتند. از اول آذر آمدند مبنای گمرک را دلار مبادله ای کرده اند. به همین دلیل تعرفه ها را 55 درصد کاهش دادند. تعرفه خودرو در حال حاضر 49 درصد است. بر این اساس یک خودروی ده هزار دلاری وارد شود، ده هزار دلار را در 2400 تومان ضرب می کنند و 49 درصد گمرکی گرفته می شود. اختلاف خودرو های خارج از کشور و داخل به دلیل همین تعرفه است. تعرفه هم چند دلیل برای دولت دارد. یک اینکه درآمد دولت است. دیگری حمایت از صنعت است.
خودرو های صادراتی ما به چه دلیل تفاوت قیمت دارد؟
به طور متوسط بر اساس آمار گمرک خودرو های مان را با قیمت 5800 دلار صادر می کنیم. فرض کنید یک خودرو پراید را 5000 دلار صادر کنیم. این 5000 دلار را بر اساس ارز آزاد باید محاسبه کرد. ما ارز مبادله ای نمی گیریم و از ارز آزاد استفاده می کنیم.
پس در ارقامی که از سوی مسئولان اتاق مبادلات ارزی منتشر می شود ارزی به خودروسازان تعلق نگرفته است؟
من یک بار در مصاحبه هایم گفتم: « النجات فی الصدق ». راست باید به مردم گفت. می آیند می گویند 12 تا 13 هزار پرونده تخصیص ارز انجام شده است اما مبلغ آن را نمی گویند. خرید خودرو سازان عمده است. ما یک مبلغ 4 تا 5 میلیون دلاری خواستیم به ما ارز مبادله ای ندادند.
خودرو تحویل اسفند91 اگه فرضا فروردین 92 تحویل داده شود بعد قیمت ها در فروردین بالا رفته باشد طبق کدام قیمت محاسبه خواهد شد؟
اگر دعوت نامه بیاید که متقاضی برود و خودروی خودش را تحویل بگیرد و متقاضی نرود، سود مشارکت قطع خواهد شد. قیمت هم قیمت روز است. اگر خودرو ساز دیر بدهد همان قیمت 92 خواهد بود اما بابت یک ماه تاخیر جریمه مشارکت خواهد داد. به طور مثال اگر سود مشارکت 18 درصد باشد، برای آن یک ماه به نسبت سالیانه سود مشارکت به متقاضی می دهند. ما سعی می کنیم هر سال اگر نیروی انتظامی با ما همراهی کند، تحویل های 15 بهمن به بعد را برای سال جدید مدل بزنیم.
یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین هم از شما پرسیده که خودروی پراید مدلex111 را در مهر ثبت نام کرده است. آیا پس از نزدیک 110 روز گذشتن از واریز پول به شرکت نباید این خودرو تحویل داده می شد؟ به نظر شما این مدل مشتری مداری است؟
باید تحویل می دادند. مسئولان سایپا باید جواب بدهند که چه اتفاقی افتاده و تاخیر کرده است. تعجب می کنم.
انجمن خودرو سازان به مواردی این چنینی رسیدگی می کند؟
خیر ما برای این موارد بخشی نداریم. در هر صورت باید به قسمت شکایت شرکت مراجعه کنند.


یکی دیگر از خوانندگان خبرآنلاین سوالی اینگونه مطرح کرده که آیا کسی که تیر ثبت نام کرده و تحویل خودرو دی ماه است و 70 درصد پول خودرو با سود 22 درصد پرداخت شده است. این افزایش قیمتها که سود 22 درصدی را پوشش نخواهد داد ولی تا کنون حتی دعوت نامه برای تندر صادر نشده، چراتبدیل به یک ایربگ شده؟ کجای دنیا خودرو سازان این چنین مشتریان صبوری دارند؟ چرا اصل مشتری مداری اصلا" رعایت نمی شود؟
ضمن اینکه به شخصه احترام برای تمامی مشتریان قائل هستم باید به این نکته اشاره کنم که کشور ما تحت یک سری فشار ها و بد اخلاقی های غرب قرار دارد. شرکت TRW که در واقع تامین کننده ایربگ بوده عنوان کرده فشار های غرب زیاد شده و دیگر نمی تواند ایربگ تحوبل بدهد. چون شرایط ویژه ای داریم نمی توانیم بیشتر از یک ایربگ تحویل دهیم.
فردی انتقاد خود را اینگونه مطرح کرده که در تیر ماه یک خودرو مگان برای تحویل در دی ماه ثبت نام کرده است. به دلیل افزایش قیمت قادر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد. به تعزیرات و استانداری و فرمانداری شکایت کرده ولی آنها گفتند باید از سازمان حمایت از مصرف کنندگان شکایت کنید چون مصوبه آنها به این افزایش وجه قانونی می بخشد. این موضوع را چگونه تحلیل می کنید؟
اگر ارز مبادله ای در اختیار خودروسازان قرار گیرد، خودروی مگان با ارز مبادله ای برای پارس خودرو 65 میلیون تومان در می آید.
مگر مگان تماما وارداتی است؟
می آید و مونتاژ بدنه می شود. ورق ها می آید جوش داده می شود. رنگ می شود. حدود 14 تا 15 درصد ارزش افزوده روی خودرو می آید. حدود 84 درصد وابسته به خارج است و از خارج می آید. اگر ارز مبادله ای به ما بدهند قیمت تمام شده خودروی مگان حداقل 63 میلیون تومان در می آید.
یعنی حتی برای واردات خودرویی مانند مگان هم ارز مبادله ای پرداخت نشده است؟
خیر. یعنی الان همین قیمتی که داده می شود باز هم با زیان پارس خودرو است.
اگر خودرو را کامل بیرون بسازند و وارد کنند به صرفه تر نیست؟
خیر؛ اینطور نیست. شما باید سبد را مشاهده کنید. ما سال گذشته یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که 2.5 میلیارد دلار ارز از کشور برای آن خارج شده است. سال گذشته حدود 44 تا 45 هزار خودرو از خارج وارد شده نزدیک یک میلیارد دلار ارز برده است. این دو رقم را با همدیگر مقایسه کنید. ارز بری خودرو های وارداتی خیلی بالا است. وقتی دولت وضع ارزی خوبی داشته باشد با واردات خودرو موافقت می کند اما وقتی اوضاع ارزی خوب نباشد موانع غیر تعرفه ای می گذارد.
اینجا بحث کیفیت مطرح است. شما اشاره کردید که در سال گذشته یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که 2.5 میلیارد دلار ارز از کشور برای آن خارج شده است. اینجا موضوع کیفیت مطرح می شود که آیا کیفیت خودرو های داخلی با همین خودرو های وارداتی قابل مقایسه است؟
ما در صنعت خودرو همه جور خودرویی داریم. به طور مثال ال 90 خودروی با کیفیتی است. بسیاری از شهروندان از ال 90 راضی هستند. یا اینکه به 206 ما کم تر ایراد وارد است ولی توقع مردم عزیز ما از پراید و 405که برای بیست سال پیش و شاید بیشتر است، صحیح نیست. بالاخره تکنولوژی خودرو برای بیست سال پیش با تکنولوژی خودروی روز تفاوت دارد. ما در حد توان مان داریم کیفیت خودرو را بهبود می دهیم. پس از قانون ارتقای کیفیت خودرو در مجلس، آمدیم گفتیم بگذاریم تا از سرچشمه کار را درست کنیم. 86 درصد خودرو قطعات است. بر این اساس قطعه سازان در 4 رتبه قرار گرفتند. با قطعه سازان رتبه 4 سال گذشته قطع رابطه کردیم. به رتبه سوم هم زمان دادیم تا در سال جاری خودشان را ارتقا دهند و به رتبه نخست و دوم برسند. اگر نتوانند ارتقا پیدا کنند با آنها هم قطع رابطه می کنیم. یعنی تلاش کردیم با کیفیت قطعات بهتر خودرو را بهبود ببخشیم. همانطور که گفتم مقداری هم به تکنولوژی خودرو بر می گردد که متعلق به بیست سال قبل است.
چرا در ایران صنعت خودرو تبدیل به یک تابو شده به این ترتیب که دولت برای کاهش قیمت سایر کالاها با واردات سعی در کنترل قیمت آن دارد اما در مورد خودرو حاضر نیست درصد تعرفه گمرکی را کاهش دهد؟
علیرغم اینکه اکثریت گمان می کنند دولت از خودرو سازان خیلی حمایت می کند من اعتقاد دارم هیچ حمایت ویژه ای از صنعت خودرو انجام نمی شود. شما به تعرفه اشاره کردید. در حال حاضر که تعرفه خودرو 49 درصد است. زمانی که ارز گران نشده بود تعرفه خودرو 90 درصد بود. فقط نباید تعرفه خودرو را مد نظر قرار داد. تولید کاشی پیچیدگی خاصی ندارد اما تعرفه کاشی 100 است. تعرفه کفشی که پای ما است 120 درصد است. یعنی کسی از خارج کفش بیاورد باید 120 درصد تعرفه بدهد. خودتان قضاوت کنید که تعرفه خودرو نسبت به خیلی از کالا ها بالا نیست.

3939


 

کد خبر 276775

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    121 1
    63میلیون با ارز مبادله ای یعنی مگان 25000دلاره؟
    • M IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      83 0
      شما تعرفه ي واردارت رو بيارين زير 50درصد حداقل مردم ماشين درست حسابي سوار بشن. به خدا با 65 ميليون ميشه يه ماشين جيگر با مصرف پايين و ايمني بالا اورد و سوار شد هم الودگي كمتر ميشه هم اين همه كشته نميديم توي جاده ها و هم چهره ي شهر عوض ميشه اخه مگه زوره چرا اين همه تعرفه گذاشتين واسه واردات خودرو?
    • محسن IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      75 0
      از متن تمام کامت ها و نظر هائی که به اونها داده شده کاملا مشخصه که مردم ما بسیار دانا و آگاه هستند و هر حرف کارشناسی نشده و خلاف واقع رو نمیشه به خورد اونها داد. آقایون بهتره رویه خودتون رو در گرفتن سود نامتعارف اصلاح کنید و بزارید این انحصارتون بر صنعت خودرو پایدار بمونه و شورشو در نیارین. بقول شیخ اجل سعدی : طمع را نباید که چندان کنی که صاحب طمع را پشیمان کنی
    • بدون نام US ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      44 0
      حالا کی گفته تعرفه کاشی و کفش خوبه. اونا رو هم باید پایین آورد. باید بازار در همه کالاها رقابتی باشه. البته مقایشه اصلا مقایسه درستی نیست. چون یک کفش 50 هزار تومنی تعرفه میخوره میشه 100 تومن. ولی خودرو رو که میخری پول هنگفت میدهی و برای 5 تا 7 سال از خودرو استفاده میکنی.
    • بدون نام US ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      54 0
      از این آقا بپرسید خودش چه خودرویی سوار میشود؟
    • بدون نام US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      48 0
      مگان مدل 2013، قیمتش 25 هزار دلاره. نه این مگان نسل قبل که در ایران تولید میشه. الان خودروساز ایرانی باید به خاطر فروش نسل قبل خودرو، قیمت خودش رو بشکونه، نه اینکه به قیمت نسل جدید این خودرو حساب کنه.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    116 8
    ال 90 خودور زشتی هست و کیفیتش هم اونقدر ها بالا نیس ولی تو این بازاز مردم چیکار کنن
    • یک ال 90 دار EU ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      43 10
      درسته قیمت این خودرو الان واقعی نیست و همون قیمت قبلیش هم شاید زیاد باشه ولی از خیلی از اتوموبیل های ساخت داخل کیفیت بهتری داره .من یکیشو دارم 80 هزارتا رفته تا الان آخ نگفته.راستی من این خودرو رو 15 میلیون خریده بودم.
  • بدون نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    136 0
    اگر من یه کاره ای بودم میزدم در کارخونه های ماشین سازی رو تخته میکردم، بابا ما این کاره نیستیم، مدیریت نداریم،اقتصاد بلد نیستیم و هزار تا مورد دیگر. ازاون طرف تمام سود داره به جیب خودروساز میره(در واقع من موندم سود این شرکتها صرف چه کاری میشه و دولت با پول اون دقیقا چیکار میکنه) و خریدار هم که با خرید خودرو در واقع وارد یه قمار واسه زندگیش میشه.این ماشین ها اصن نه امنیت دارن و نه اینکه وضعیت محیط زیستی درست و حسابی دارن، کلا یه بازی دو سر باخت برای خریدار هست این خریدن خودرو! نهایتا بگم که اگه یه نفر پیدا میشد که یه ذره از مشتری حمایت میکرد الان همه چی گلستان بود!!!
  • عباس IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    99 0
    خیلی از حرفهای که زده کارشناسی نیست پس چرا تندر 90 سال 92 دارن پیش فروش میکنن؟ مگه قرار نیست سال 92 تمام خودرو ها 2 ایربگ و یورو 4 باشه؟ درضمن خود گفته سازمان حمایت و معونت فروش ایران خودرو تحویلی قبل دیماه مشمول افزایش نمیشود. مگه 22 درصد 10 میلیون بیشتر از 180000 تومتنه شما یه شبه 16 میلیون گران کردید . بعد میگید من احترام خاصی به مشتری میزارم! کارمند چقدر حقوقش زیاد شده ؟
    • بدون نام EU ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      43 1
      داداش من اولین خودروی دو ایربگ ایرانخودرو همین ال 90 بود که سال آینده هم قراره یورو 4 بشه و یه مدت هم ایرانخودرو به بهانه ی تحریم یک ایربگش کرد و یکی نبود یگه پس ون یکی ایربگشو از کجا میارید ولی دوباره که قیمتا بالا رفته دارن دو ایربگ میزنن.مشکل اینا نیست مشکل اینه که قیمت ال 90 15 میلیون هم زیاده و همینطور بقیه ی خودروها
  • بدون نام US ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    111 0
    اقای نعمت بخش ما در کاشی مزیت رقابتی داریم و کیفیت محصولات مان در حد ایتالیا میباشد ولی 40 سال است در خودرو سازی در جا میزنیم همین الان اگر تولید پراید که محصول سی سال پیش فورد است متوقف شود تیراژ شما نصف می شود سرمایه گذاری در خودرو از اول اشتباه بود و متاسفانه مسولین هم هنوز این اشتباه را ادامه میدهند
  • mohsen IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    122 0
    "اگر خودرو ساز دیر بدهد همان قیمت 92 خواهد بود " به این فراز از بیانات آقای نعمت بخش توجه کنید!!! یعنی اگر خودرو ساز پول شمارا بگیرد و سر وقت مثلا بهمن 91 خودرو را تحویل ندهد و دوست داشته باشد اردیبهشت 92 تحویل بدهد ، قیمت روز اردیبهشت 92 را ملاک قرار میدهد و شما هم باید به جان این صنعتگران عزیز که سود خود را با مشقت و سختی بدست میآورند دعا کنید!!! 10 ماهه پول مارو گرفتن جواب هم نمیدن دارن حق زن و بچه من و امثال من رو میل میکنن کلی هم طلب کارن!!! آقای نعمت بخش که تعرفه کاشی و سرامیک رو مثال میزنین!!! الان یک نفر هست که از کیفیت کاشی و سرامیک ایرانی شاکی باشه؟؟ یک نفر هست که بیاد بگه از 10 ماه قبل پول نقد واریز کردم برای خونم سرامیک بخرم فلان شرکت ایرانی نه سرامیک تحویل میده نه جواب؟؟ برو آقا
  • محسن IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    86 0
    آقای نعمت بخش فرمودید النجات فی الصدق؟؟ درسته؟؟ این در مورد جناب نجم الدین هم مصداق داره یا نه؟ ایشون خردادماه91 فرمودن رانا 15 میلیون قیمت داره و ما به عنوان مشارکت در همون زمان 10 میلیون یعنی معادل دوسوم قیمت رو دادیم. اصلا سود هم نخواستیم. با فرمول های خودتون ارزش امروز پول ما رو محاسبه کنید به ما برگردونید. خودروی تمام ملی شما هم با ارز!!! آزادتون مال خودتون خلاص!!! یا اینکه اذعان کنید که برای سود بالاتر
    • یک خریدار رانا EU ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      70 0
      کاملا درسته اگر النجات فی الصدق هست من الان 10 تا لینک از خبرگزاری های مختلف و از خود صدا و سیما میدن که آقای نجم الدین و آقای بابایی فرمودند رانا در زمان تحویل حتما با قیمتی زیر 15 میلیون عرضه میشه و درسته این مورد در قرارداد های ما نبوده ولی شفاهی قول داده شده و موقع اسم نوشتن ما رو 15 میلیون حساب کردیم و 10 میلیونم در زمان ارزان بودن ارز دادیم پس بهانه ای نباید برای بالا رفتن ارز بیارن و بگن متضرر شدن .اگر متضرر شدن هست ما بیشتر متضرر شدیم و 10 میلیونمون که 9 هزار دلار و قیمت یک پراید می ارزید الان شده 3 هزار دلار و باهاش نصف پراید هم نمیدن.پس اگر ضرری باشد باید برای طرفین باشد نه فقط من کارمند بدبخت
  • شیرازی EU ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    80 0
    به ایشون بگید که شما چرا صنعت کاشی را با خودرو مقایسه میکنید ؟؟؟صنعت کاشی ایران مثل صنعت خودرو عقب افتاده نیست و صنعتی هست که طی سالها پیشرفت داشته نه اینکه مثل صنعت خودرو روز به روز بدتر شود.ضمنا ضرری که حاصل بی تدبیری مدیران خودرو سازی هست را چرا مردم باید پرداخت کنند؟؟؟ ایشان یکی از بهانه های افزایش قیمت رو بالا رفتن اجناس دیگه بیان کرده اند و گفته اند همه چی گرون شده چرا خودرو نشه.ولی هیچکس نیست به ایشان بگه خودرو از اولش هم گران و با سود بالا بود.ایشان از مردم طلبکار پول های بیشتر هستند در صورتی که ایشان بدهکار مردمند چون سالها همین مردم ازشان حمایت کردند و اگر غیر از این مردم طرف شان بود مطمئنا تا الان هزاران بار ورشکست شده بودند.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    149 0
    چرا سمند که یک خودروی ملی هست اینقدر گرون شده؟ یا پراید که تماماً داخل ایران تولید میشه؟ چرا الان به فکر دلار افتادید که رفته بالا اما تا پارسال که دلار 1000 تومن بود قیمت خودرو رو بر اساس دلار نمیدادید؟ که پایدی که 5000 $ ارزشش هست با دلار 1000 تومنی میشد 5 میلیون اما با قیمتی معادل 7 میلیون تومان میفروختید؟؟ ((خبر آن لاین خواهشاً حذف نکنید نظرمو))
    • علی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      48 0
      خداوکیلی دمت گرم عجب گفتی
  • جواد IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    65 0
    کاشی ایران درجه یک هست نه مثل پراید که با دست فشار بدی بدنش میره تو
  • مجید IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    61 0
    اشکال نداره تعرفه خودرو رو بردارید...مگان رو وارد ایران کنید با ارز آزاد ببینید چقدر میشه.....
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    57 0
    تعرفه كفش و كاشي به اين دليل زياده كه كيفيت توليدات داخل از توليدات خارجي بهتره. ولي خودرو چي؟ ميشه بين خودرو هاي خارج و داخل مقايسه انجام داد؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    59 0
    آقای نعمت بخش شما خیلی زرنگ تشریف داری چرا به تسهیلات چند ده هزار میلیاردی که از بانکها بادرصد ناچیز دولتی گرفته وپس نمیدهید اشاره نمیکنید آیا نمیدانید همین پول هم از جیب مردم است چرا با اینکه اینهمه پول بابت این خودروهای بی کیفیت ازمردم میگیرید باز عجز وناله کرده اقساط بانکتان رانمیدهید تا اقتصاد کشور لطمه نخورد میدانید اگر چنین پولی به هر شرکت خارجی داده شده بود تاحالا به کجا رسیده بودندمیبینید مردم از همه چیز باخبرند ایرادشان نجابت است تورو به خدا به مردم ضعیف اینقدر فشار نیاورید که روزی.............
  • مهدی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    46 0
    مدیریت بد و منفعت طلبی در صنعت خودرو بیداد میکند شما که میگویید پژو و پراید مال بیست سی سال پیشه، چرا تولید میکنید؟ صنعت خودرو که همش مونتاژ کاریه حداقل برید ماشینهای کم مصرف و با تکنولوژی روز دنیا رو تولید کنید تا هم مردم راضی باشن و هم هوا کمتر آلوده بشه! مردم که مجبورن هرقدر بگین پول بدن
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    42 0
    دوستان همين دو عدد اعلامي را با هم مقايسه كنيد . 2.5 ميليارد دلار براي ساخت .1650000 دستگاه خودرو يعني براي هر خودرو بطور متوسط 1500 دلار ارزبري داريم ، يعني همان قصه سالهاي قبل مبني بر بومي سازي ....پيدا كنيد پرتغال فروش را
  • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    44 0
    صنعت كاشي با خودرو قابل مقايسه نيست. در صنايعي كه ما در جهان حرفي براي گفتن داريم نظير كاشي، فرش و ... بايد تعرفه گمركي بالا باشه تا توليدكنندگان داخلي به فعاليتشون ادامه بدن. اما صنعت خودرو سازي ما كجاي صنعت خودروسازي دنياست؟ آقايان! به زور نميتونيد ايران رو صاحب اين صنعت كنيد. درهاي ورود خودروها رو باز كنيد اگه خودروسازهاي ايراني تواناييشو داشتن، ميتونن با رقيباي خارجيشون رقابت كنن و الا بايد برن كنار. تا كي به خاطر منافع عده اي، جان و مال مردم رو به خطر ميندازيد؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    54 0
    آقای نجم دین تیر 91قیمت رانا رو 15.200اعلام کرد مگه قیمت ارز از تیر ماه تاحالا چقدر تغییر کرده اصلا مگه رانا ملی نیست
  • حاتمی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    33 3
    من از شما بسیار سپاسگزارم که عادلانه نظرات مردم را منعکس می کنید. خواهش می کنم مشکل من رو هم عنوان کنید شاید دلی به رحم بیاید و این مشکل حل گردد. اینجانب در مردادماه 91 برای پارس تندر ثبت نام کرده و مبلغ 13.500 واریزکردم. قرارداد تحویل خودرو اسفندماه 91 می باشد. خواهش می کنم با توجه به اینکه مبلغ زیادی به مدت 8 ماه نزد سایپا بوده است قیمت خودرو را با احتساب قیمت قبلی محاسبه گردد. اینجانب یک بازنشسته هستم که قادر باشم حداقل صاحب یک خودرو باشم.. ممنونم از محبت شما
  • امیر IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    35 1
    باسلام احتراما" اینجانب برج 8 خودرو خریداری کرده ام (به صورت ÷یش فروش) برای تحویل بهمن ماه . اما شرکت خودروساز به قرارداد خود در 20 روز اول بهمن ماه عمل نکرده و خودرو را تحویل نداده حالا با افزایش قیمت در اواخر بهمن ماه 91 درصدد دریافت ÷ول بیشتری از امثالی مثل من می باشد آقا این کجای انصاف هست تو کدام کتاب دینی هست منی که می تونستم تندر ای دو را در بازار آزاد 23 میلیون بگیرم اما به خاطر سود 16 درصد ایران خودرو و اینکه به این شرکت اعتماد کردم و ثبت نام کردم باید بیام جور کدامین گناه ناکرده خود را بکشم چرا شرکت با کم کاری و عدم تحویل خودرو به مشتریان ثبت نامی خود در سر موعد که بهمن ماه بوده حالا آمده 10 روز مانده به انتهای بهمن خودرو رو گران کرده و خون مردم را توی شیشه میکند و می خوره
  • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    45 0
    این را نیمدانم چرا شرکتهای تولید کننده خودرو در کشور های خارجی از سالها قبل و حتی در این بحران اروپا با اینکه از ورشکستگی آنها صحبت میشود ابتدا خودرو را تحویل میدهند و سپس پول آن را یا با وامی که خود شرکت به خریدار میدهد و یا با اقساط میفروشند در کشور ما این کار کاملا برعکس است و ابتدا پول خودرو را گرفته و پس از چند ماه که از سود پولها استفاد میکنندماشین تحویل میدهند چرا بازهم این شرکتهای داخلی حرف از ضرر میزنند ؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    34 1
    مشتری مداری این نیست . تشکر از اینکه تحویل خودروی تندر قبل یک بهمن را با قیمت قبلی تصویب کردید . یه فکری هم به حال تحویل بهمن و اسفند بکنید این بندگان خدا چه گناهی کردند ؟
  • قانون مند IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    25 0
    اکثر مطالب گفته شده آقای نعمت بخش ناصحیح است، تا زمانی که قانون تو این کشور اجرا نشه و خریدار حق و حقوق خودشو نشناسه وضع همینه، اگه تو کشورهای دیگه خودروسازی به وعده های خود عمل نکن رسانه ها منتشر می کنند و دادگاه شرکت را جریمه می کند ولی در ایران همه از خودرو ساز دفاع می کنند تا نکنه ناراحت بشن و خودرو تولید نکنن ، خودرو ساز هم به هیچ کس پاسخگو نیست، مردم هم وقتی ثبت نام می کنند شرایط ثبت نام و قرارداد را به خوبی بررسی نمی کنند و این می شود که پولشان در جیب خودروسازان است به امید خدا هرچه سریعتر ایران عضو تجارت جهانی بشه ببینم اقای نعمت بخش ها چه نظری راجع به تولید خودرو خواهند داشت.
  • كريم IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    14 1
    از مردم بيچاره در مقابل خودسريهاي خودرو سازان و لابي هاي آنها كاري ساخته نيست از رياست محترم قوه قضاييه كه مدعي العموم مردم است استدعا دارد به اين مساله ورود كنند چون اين كار آنها نه شرعي است و نه قانوني.. لطفا التفاتي به بحث مكاسب در فقه اسلامي داشته باشند . در اين ميانه هم گرانفروشي شده وهم كم فروشي و هم احتكار .. ازخبر آنلاين هم بخاطر انعكاس درد دل مردم سپاسگزارم
  • کارشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    13 0
    علت عدم پيشرفت صنعت خودرو در کشور ما دولتی بودن آن است. هر کجا اقتصاد دولتی باشد و حجم گردش مالی نیز زیاد باشد می تواند منافع زیادی برای افراد سودجو و ناسالم تلقی گردد. از سویی پیشرفت در این صنعت و رقابت با دنیا نیازمند سپردن کار به مدیران متخصص و دلسوز است اما با این شرایط کارهای کارشناسی و اصولی در این صنعت نمی تواند جایگاهی داشته باشد و لذا این صنعت نمی تواند رشد نماید
  • جریمه خریدار به جای فروشنده! IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    7 0
    "اگر خودرو ساز دیر بدهد همان قیمت 92 خواهد بود" !!! این یعنی چه؟ یعنی خودرو ساز اگر خودرو را دیر تحویل دهد به جای اینکه جریمه شود خریدار را جریمه میکند!!! خجالت آوره!!! آیا پولی که به این بهانه از خریدار میگیرد حلال است ؟ آیا این تقلب نیست !! آیا سوء استفاده نیست ؟
  • بدون نام EU ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    1 0
    این که جواب نشد اگر ارز مبادله ای در اختیار خودروسازان قرار گیرد، خودروی مگان با ارز مبادله ای برای پارس خودرو 65 میلیون تومان در می آید. من قبل از گرونی ها ثبت نام کردم اگه همون موقع میخریدم 2 3 برابر شده بود خواهشا دقیق تر سوال کنید
  • بدون نام EU ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    3 0
    بازار پر شده از مگان 92 ولی ثبت نامی هارو نمیدن
  • محسن IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    1 0
    یکی از اساتید دانشگاه که دکترای مکانیک دارند پژوه پارسی خریدند که مورد داشت بعد از بررسی متوجه شدن فقط 20 ایراد جدی پژوه تحویلی ایران خودرو داره وقتی میخواست شکایت کنه گفتن ما پژوه شما رو عوض میکنیم شما شکایت نکنید. خودتون قضاوت کنید............
  • ناشناس IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    ما نمیخریم . تمام .

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین