به جرات می‌توان گفت کشف حیات زیر 800 متر یخ‌های قطب جنوب مهم‌ترین خبر هفته گذشته بود. در این بین، آزمایش هسته‌ای کره شمالی و سونامی در جزایر سلیمان هم بی‌ارتباط به دنیای دانش و فناوری نبود.

عرفان خسروی: مهم‌ترین خبر علمی هفته گذشته از قطب جنوب ارسال شد. پژوهشگران توانستند میکروب‌های زنده در آب و رسوبات نمونه‌گیری شده از دریاچه ویلانز پیدا کنند. این دریاچه، توده کوچکی از آب زیر هشتصد متر یخ‌های قطب جنوب است. اگر نتایج این کشف تأیید شوند، این نخستین نمونه از حیات در زیر یخ‌هایی به چنین عمقی خواهد بود. گروه اکتشافی ایالات متحده ماه گذشته به عمق یخ‌هایی که این دریاچه را پوشانده بودند، نفوذ کردند.
توضیح عکس: تصویر آغازین مطلب، نمایی از کف دریاچه ویلانز و ذراتی که هنگام تماس لنز دوربین با بستر دریاچه به آن چسبید

 

پرتاب لندست 8
ناسا چهار روز پیش، یعنی 23 بهمن، آخرین ماهواره نقشه‌برداری ایالات متحده را از پایگاه هوایی وندن‌برگ در کالیفرنیا به فضا فرستاد. این ماهواره مأموریت خود را طی 90 روز آینده آغاز می‌کند و مأموریت چهل‌ساله نظارت بر تغییرات آب‌وهوایی جهانی را پی خواهد گرفت تا به دانشمندان کمک کند مواردی مثل جنگل‌زدایی و ذوب یخچال‌ها را بررسی کنند.
 

سونامی در جزایر سلیمان روستاییان را کشت

سونامی ناشی از زلزله‌ای به بزرگی هشت در مقیاس ریشتر در جنوب اقیانوس آرام باعث مرگ شش روستایی در جزیره سانتاکروز شد، هرچند به‌صدادرآمدن زنگ خطر مخصوص سونامی‌های اقیانوس آرام باعث تخلیه محل‌های در معرض خطر در مقیاسی وسیع شده بود. این ناحیه که در شرق صفحه تکتونیک استرالیا قرار دارد، یکی از فعال‌ترین نقاط زمین از نظر زلزله است. معمولاً خبررسانی به تمام نقاط اقیانوس آرام درباره سونامی کار آسانی نیست.
توضیح عکس: نمایی از روستاهای سونامی‏زده جزایر سلیمان

 

قتل‌های فلج اطفال
مردان مسلح به دو کلینیک در شهر کانو در شمال نیجریه حمله کردند و باعث مرگ نه نفر، از جمله مسئولین واکسیناسیون فلج اطفال شدند. هیچ کس تا کنون مسئولیت این قتل‌ها را نپذیرفته اما مظنون اصلی گروه تروریستی بوکو-حرم است. سال گذشته نیجریه بیشترین تعداد ابتلا به فلج اطفال را داشت، اما طی سه ماه اخیر هیچ بیمار فلج جدیدی گزارش نشده است.
 

آزمایش هسته‌ای کره شمالی
کره شمالی سومین آزمایش زیرزمینی سلاح هسته‌ای خود را سه روز پیش انجام داد. این آزمایش به وسیله مراکز لرزه‌نگاری سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده و کمیسیون مقدماتی سازمان پیمان منع فراگیر آزمایش‌های هسته‌ای (CTBTO) در وین تحت عنوان «مشاهده ویژگی‌های مشابه انفجار» گزارش شد. این آزمایش اخیر به نظر قدرتی معادل چندین هزارتن تی.ان.تی داشته و دو برابر قوی‌تر از آزمایش پیشین کره شمالی در 2009/1388 است. کره شمالی دو ماه پیش نیز نخستین ماهواره‌اش را به مدار زمین فرستاد.
 
بودجه اروپا
رهبران اروپا هفته گذشته بر سر بودجه تقریباً 126 میلیارد یورویی (168 میلیارد دلاری) شش سال آینده اروپا، برای نیروبخشیدن به رقابت در اروپا، از جمله رسیدن به افق 2020/1399 برنامه‌های پژوهشی در اروپا توافق کردند.
 

بازبینی در تورهای ماهیگری
پارلمان اروپا به تغییراتی بزرگ در صنعت شیلات اروپا رای داد. دانشمندان مدت ها بود که به سیاست‌های کلی شیلات اروپا اعتراض داشتند و شیلات را مسئول صید برخی گونه‌های آبزی در سطحی می‌دانستند که باعث ناپایداری جمعیت آن‌ها شده بود. پارلمان اروپا هم دورریختن ماهی‌هایی که هدف صید نیستند، یا ماهی‌های کوچکی را که به درد فروش نمی‌خورند، ممنوع کرد. این لایحه جدید به علاوه از مدیریت جمعیت ماهی‌ها برای رسیدن به ثبات حمایت می‌کند. تصویب نهایی این لایحه منوط به جلسات بعدی میان پارلمان، کمیسیون و مجلس اروپاست.
 

امنیت شیمیایی
مهم‌ترین آیین‌نامه امنیت شیمیایی جهان پنج سال پیش در اروپا برقرار شد و طی این پنج سال طبق برآوردها بهترین عملکرد را داشته است. REACH (مخفف ثبت، ارزیابی، تجویز و منع مواد شیمیایی) شرکت‌های تولیدکننده و فروشنده مواد شیمیایی را در اروپا ملزم می‌کند اطلاعات مربوط به سمیت مواد شیمیایی را ثبت کنند و آزمایش‌هایی زیستی برای شناسایی اثر آن‌ها انجام دهند. این آیین‌نامه توانسته کیفیت و کمیت اطلاعات در دسترس درباره مواد شیمیایی بازار را افزایش دهد، اما طبق مرور فعالیت پنج ساله این آیین‌نامه، اعضای اتحادیه اروپا باید تلاش بیشتری برای وادارکردن شرکت‌ها به تبعیت از این آیین‌نامه انجام دهند.
 

استعفای وزیر متقلب
وزیر علوم و آموزش آلمان، آنت شاوان در هفته گذشته، تنها چهار روز پس از این که دانشگاه دوسلدورف تأییدکرد که او در پایان‌نامه دکترا مرتکب تقلب علمی شده است و مدرک دکترای او را بازستاند، از سمت خود استعفا داد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان وزیر آموزش ایالت ساکسونی سفلی را به عنوان نامزد وزارت علوم آلمان معرفی کرده است. چند روز پیش بررسی انجام شده در دانشگاه دوسلدورف نشان داد شاوان در پایان‌نامه فلسفه‌اش که سال 1980/1359 گذرانده بود، بدون ارجاع درست و مناسب، مطالبی را عنوان کرده که حاصل تحقیقات خود او نبوده، بلکه متعلق به کارهای دیگران بوده است. شاوان اظهار کرده این اتهام را در دادگاه پی‌گیری خواهد کرد.
 

دسترسی-آزاد جدید
یک مجله تخصصی جدید با دسترسی آزاد به نام PeerJ شروع به انتشار کرد. این مجله به نویسندگانش وعده جالبی داده‌است: هر نویسنده‌ای تنها با یک بار پرداخت حق عضویت 299 دلاری می‌تواند برای همیشه در این مجله مقاله منتشر کند. نخستین مجموعه مقالات این مجله پریروز منتشر شد. بنیان‌گذاران این مجله معتقدند این مجله به سرعت هزینه‌های انتشارش را به دست خواهد آورد.
 

خبرهای پیش رو
اول اسفند ماه، قرار است دادگاه عالی ایالات متحده پرونده مربوط به حقوق پَتِنت گیاهان تولیدشده به روش ترا-ژنیک را بررسی کند. مسئله این‌جاست که حق پتنت این گیاهان دستکاری‌شده تا چند نسل بعد این گیاهان ادامه خواهد داشت.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    6 1
    اسم درست گروه تروریستی بوکو حرام هست نه بوکو-حرم
    • عرفان خسروی NL ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
      2 1
      با سلام. خیلی خیلی ممنونم از تذکر شما.
    • بی نام A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      0 0
      جالبه اون بالايي توي انگلنده بعديش توي هولند و منهم داشتم براي گرفتن يارانه ثبت نام ميكردم سايت رفاهي كم آورد زدم خبر آنلاين