براساس نتایج یک پژوهش رضایتمندی از جنسیت، نقشی تعیین کننده در پوشش بانوان دارد. نگرش به زندگی، نگرش به نظام سیاسی، نگرش به لباس و نگرش به استفاده از رسانه های گروهی خارجی در تبیین نوع و الگوی پوشش زنان و دختران نقش بسزایی را ایفا می کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، نشست تخصصی بررسی الگوی اکتشافی سبک های پوششی (حجاب) در زنان و دختران تهرانی به میزبانی مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی دانشگاه تهران مجری تحقیق در این نشست گفت: این پژوهش با توجه به ضرورت بررسی پدیده حجاب که در جامعه ما از اهمیت بالایی برخوردار است و با هدف کشف و شناسایی متغیرهای مهم در گیر و تعیین کننده رفتارهای پوششی زنان و دختران تهرانی در موقعیت های مختلف و در همچنین دستیابی به الگویی برای پیش بینی و تبیین پدیده حجاب و نوع پوشش، ساماندهی شده است.

وی با اشاره به روش اصلی این پژوهش اظهار داشت: در این پژوهش از روش میدانی و اجرای پرسشنامه بهره گرفته شده تا سوگیری آزماینده اثری در پژوهش نداشته باشد. هزار آزمودنی در مناطق 20 گانه آموزش و پرورش شهر تهران در این تحقیق شرکت کردند که انتخاب آن ها بر اساس الگوی توزیع ویژگی های جمعیت شناختی زنان و دختران تهرانی انجام شده است.

بهرامی افزود: این نتایج نشان می دهد در مجموع زنان و دختران بدحجاب در مقایسه با زنان و دختران با پوشش مناسب دارای نگرش های لذت طلبانه تر نسبت به زندگی بوده، عاقبت گرایی در آنان ضعیف تر و نسبت به روابط محرم و نامحرم نگرش سهل گیرانه تر دارند و با تفسیری عمدتا فردی از الگوی نگرشی مدرن و غیر سنتی در انتخاب نوع پوشش خود برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: این دسته از زنان و دختران تهرانی، با نگرش اسلامی درباره نوع پوشش چندان موافق نبوده و از رسانه های خارجی به خصوص ماهواره و مجله های خارجی به نحو جدی تری استفاده می کنند، آنها از رضایت جنسیت و ظاهر بیشتری برخوردار بوده، نارضایتی بیشتری را از خانواده ابراز کرده، گرایش های مذهبی کمتری را نشان داده و از میزان تمایلات خودشیفتگی و هیستریک بیشتری برخوردارند.

دانشیار روانشناسی دانشگاه تهران گفت: بررسی روابط بین انواع متغیرها با توجه به انواع پوشش زنان و دختران تهرانی در موقعیت های مختلف نظیر خیابان و مراکز خرید، محل کار، اماکن رسمی ، تفریح و مسافرت و نهایتا میهمانی نشان داد که روابط بین متغیرها بسیار پیچیده است و از یک الگوی یکدست تبعیت نمی کند.

بهرامی متغیرهای خانوادگی، رضایت از خانواده و نوع سبک های تربیتی را از متغیرهای مهم مرتبط با نوع پوشش زنان و دختران تهرانی در این پژوهش دانست و افزود: از متغیرهای دیگر، متغیر رضایتمندی از جنسیت، نقشی تعیین کننده در اغلب معادلات به خود اختصاص داده و از متغیرهای نگرشی می توان به نقش نگرش به زندگی، نگرش به نظام سیاسی، نگرش به لباس و نگرش به استفاده از رسانه های گروهی خارجی اشاره کرد که توانایی بالایی در تبیین نوع و الگوی پوشش زنان و دختران تهرانی دارند. همچنین متغیر جهت گیری مذهبی در زندگی و کاربرد مذهب در زندگی، یکی از متغیرهای بسیار با اهمیت در تمام سطوح این پژوهش است.
4747

کد خبر 277391

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    41 6
    دوستان گرامي و عزيز خبر آنلاين ...اين گزارش تيتر يك روزنامه هفت صبح در روز پنجشنبه بود...كمي قديمي شده...خسته نباشيد
    • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
      8 31
      سردبيري خبرآنلاين: اين مطلب صبح امروز(شنبه) در سايت وزارت ورزش بارگذاري شده است.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین