حامد کرزی روز گذشته اعلام کرد به کلیه فرماندهان نظامی خود دستور می دهد به هیچ وجه از نیروهای ناتو تقاضای کمک نکنند.

براساس این دستور ارتش افغانستان از این پس در حین درگیری با طالبان اجازه درخواست پشتیبانی هوایی جنگنده های ناتو را نخواهد داشت.
ظاهرا کرزی این تصمیم را به خاطر افزایش تلفات غیرنظامی ناشی از آتش جنگنده های ناتو اتخاذ کرده است. آخرین مورد از کشتار غیر نظامیان مربوط به چهارشنبه است. نظامیان افغان که در ایالت کونر با طالبان درگیر بودند تقاضای پشتیبانی هوایی کردند و جنگنده های ناتو منطقه ای را که گفته می شد طالبان در آن مستقر است زیر آتش گرفت. این حمله به کشته شدن 10 غیر نظامی از جمله 5 کودک و 4 زن منتهی شد و البته گویا هیچ فردی از طالبان در میان کشته شدگان نبوده است.
با این همه این موضوع نمی تواند به تنهایی عامل این تصمیم کرزی بوده باشد، چرا که سوابق ناتو در هدف گیری اشتباهی یا عمدی غیرنظامیان در افغانستان محدود به چند حمله و چند ده یا چند صد کشته نیست. [میزان تلفات انسانی ۱۱ سپتامبر و جنگ با ترور+ اینفوگرافیک]کرزی اگرچه پیش از این نیز نسبت به کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی ناتو هشدار داده و واکنش هایی از خود نشان داده بود اما هیچگاه چنین تصمیمی اتخاذ نکرده بود. به نظر می رسد کرزی چند هدف دارد:
نخست: رئیس جمهوری افغانستان درحال گذار و ترک این سمت، سعی می کند با اتخاذ مواضعی از این دست اعتباری برای خود در میان مردم پدید آورد. این اعتبار برای کرزی دست کم می تواند یک موضوع شخصی باشد و دست بالا می تواند در انتخابات بعدی به نفع نامزد نزدیک به او محل خرج داشته باشد. [کرزی نگران آینده سیاسی خود است]
دوم:
کرزی به خوبی دریافته است آمریکایی ها و ناتو اگر نه به صورت کامل ولی به صورت چشمگیری حضور خود در افغانستان را کم خواهند کرد. او با اتخاذ این تصمیم می کوشد ارتش افغانستان را وادار کند روی پای خود بایستد و بدون چشم داشت کمک ناتو به تدریج بر اوضاع فائق شود و به تدریج استقلال عمل در عملیات های نظامی را به دست گیرد.
سوم: دخالت های ناتو در عملیات های نظامی جسته و گریخته ارتش افغانستان در درگیری با طالبان عمدتا نتیجه معکوس برجای گذاشته است و کرزی به این باور رسیده است که هربار غیرنظامیانی، توسط ناتو کشته می شوند به اقبال بیشتر مردم به طالبان و افزایش محبوبیت و مشروعیت آنها می انجامد. کرزی سعی می کند در مدت باقی مانده از قدرتش و نیز در مدت باقی مانده از حضور ناتو در افغانستان بهانه مورد نیاز طالبان برای تاثیر بر قلوب و اذهان مردم افغانستان را از آنها بگیرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوست نویسنده IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    1 0
    سلام علیکم من زیاد از اوضاع و احوالات سیاسی و اجتماعی افغانستان سر در نمیارم اما حس میکنم (تاکید میکنم که این یه حسه نه یه آگاهی و اطلاع) رفتارهای کرزای بر اساس وطن دوستیشه . میگم شاید همکاریهائی هم که با بلوک غرب داره صرفا بخاطر اینه که فکر میکنه برا کشورش بهتره.