سرانه مصرف بنزین طی دو سال اخیر ثابت مانده، آیا می توان این ثبات را نشان از موفقیت هدفمندی در مهار مصرف بنزین دانست؟

علی پاکزاد: روند تغییرات مصرف بنزین در کشور طی سالهای 84 تا نیمه نخست سال 91 نشان از فراز و فرود فراوان است، در سال 84 متوسط مصرف بنزین در کشور به روزی 67 میلیون لیتر رسید، در سال 85 اما این شاخص با رشدی شدید به رقمی معادل 73.6 میلیون لیتر رسید که بالاترین میزان مصرف متوسط سالانه بنزین در کشور محسوب می شود.
اما در سال 86 با اجرای سهمیه بندی و صدور کارتهای هوشمند متوسط میزان مصرف روزانه سوخت را نسبت با سال 85 12.4 درصد کاهش داده و به 64.5 میلیون لیتر رساند، طی سالهای 87 تا نه ماهه نخست سال 89 متوسط مصرف بنزین روزانه در کشور حدود 65 میلیون لیتر باقی مانده است.
اما با اجرای هدفمندی در روزهای پایانی آذرماه سال 89 متوسط مصرف به 53.54 میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد، اما در سال 90 این افت جبران شده و به حدود 59.7 میلیون لیتر در روز و در هشت ماهه نخست سال 91 نیز شاهد رسیدن مصرف بنزین به روزانه 63 میلیون لیتر هستیم.
 
روند تغییرات قیمت و مصرف بنزین در مقایسه با ناوگان خودروهای بنزین سوز در کشور
سال قیمت بنزین (ریال) متوسط مصرف روزانه (میلیون لیتر) جمع تراکمی تولید و واردات خودروهای بنزین سوز به کشور (دستگاه) ناوگان فعال خودروها با کسر 10 درصد خودروهای تولیدی از گردونه مصرف (دستگاه) سرانه مصرف روزانه بنزین خودروهای فعال (لیتر)
1355 6 13.5 638710 574839 23.48
1356 8 11.9 822811 740530 16.07
1357 10 13.8 959800 863820 15.98
1358 10 14.9 1046537 941883 15.82
1359 30 13.1 1134063 1020657 12.83
1360 30 12.1 1236477 1112829 10.87
1361 30 12.4 1324115 1191704 10.41
1362 30 16.3 1481841 1333657 12.22
1363 30 18.1 1637872 1474085 12.28
1364 30 19.7 1719882 1547894 12.73
1365 30 18.5 1766901 1590211 11.63
1366 30 19.3 1794766 1615289 11.95
1367 30 19.4 1810464 1629418 11.91
1368 30 21 1823081 1640773 12.80
1369 50 22.7 1859195 1673276 13.57
1370 50 24.6 1933572 1740215 14.14
1371 50 26.9 2037646 1833881 14.67
1372 50 29.4 2100077 1890069 15.55
1373 50 31.3 2161933 1945740 16.09
1374 100 31.4 2243673 2019306 15.55
1375 130 33 2355640 2120076 15.57
1376 160 35 2516082 2264474 15.46
1377 200 37.7 2706974 2436277 15.47
1378 350 39.1 2933110 2639799 14.81
1379 385 42.54 3215465 2893919 14.70
1380 450 45.82 3578827 3220944 14.23
1381 500 50.52 4092623 3683361 13.72
1382 650 56.28 4815839 4334255 12.98
1383 800 60.67 5677053 5109348 11.87
1384 800 67 6641667 5977500 11.21
1385 1000 73.6 7736588 6962929 10.57
1386 1000 64.45 8852394 7967155 8.09
1387 1000 66.89 10160238 9144214 7.32
1388 1000 64.79 11385395 10246856 6.32
نه ماهه 89  1000 63.32 12487903 11239113 5.63
سه ماهه پایانی سال 89 4000-7000 53.54 13992113 12592902 4.25
90 4000-7000 59.7 15648945 14084051 4.24
هشت ماهه 91 4000-7000 63 16244456 14620010 4.31
منبع: ایدرو، شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی، مرکز مطالعات بین المللی انرژی      
 
نگاهی به تغییرات سهمیه بنزین
این روند به خوبی گویای تاثیر سهمیه بندی سوخت در کشور و شوک قیمتی نشای از هدفمندی است. نگاهی به سیاستهای اتخاذی در خصوص سهیمه بندی نشان می دهد سهمیه بندی بنزین در اوایل تیر ماه سال 1386 برای اولین بار پروژه سهمیه بندی بنزین با تخصیص 360 لیتر فصلی (ماهانه 120 لیتر) آغاز شد.
به تدریج و طی چهار سال از سهمیه ماهانه کاسته شد، تا اینکه سهمیه بنزین از ابتدای سال 1389 از 80 لیتر در ماه به 60 لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از 75 میلیون لیتر به 63 میلیون لیتر در روز بود.
بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از 100 به 400 تومان از آذر سال 89، قیمت بنزین سوپر از 150 تومان به 550 تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به 700 تومان و سوپر به 800 تومان رسید. در این شرایط مصرف روزانه بنزین با کاهشی جزیی به 57 تا 60 میلیون لیتر رسیده است. اما به در سال 91 با توجه به عدم تغییر در میزان سهمیه ها شاهد افزایش مصرف به 63 میلیون لیتر در روز هستیم.
 
 
میزان مصرف سرانه بنزین توسط ناوگان سواری
بررسی روند مصرف سرانه بنزین نشان می دهد که طی سال 84 این شاخص در حدود 11 لیتر بوده در سال 86 با اجرای سهیمه بندی به 8 لیتر کاهش پیدا کرده است البته بخشی از این کاهش  ناشی از سهمیه بندی و بخشی ناشی از بهینه سازی عمر ناوگان خودروهای سواری با افزایش تولید در دهه هشتاد است که البته با سهمیه بندی این کاهش سرانه تسریع شدن است.
این روند تا نه ماهه نخست سال 89 یعنی قبل از افزایش قیمت بنزین و کاهش سهمیه ها ادامه داشته و مصرف سرانه هر خودروی سواری در کشور به حدود 5.6 لیتر رسیده است.
اما با اجرای هدفمندی، سرانه مصرف سوخت توسط ناوگان سواری های کشور که در سال جاری از مرز 15 میلیون خودرو رسیده است نشان می دهد، (البته این رقم با احتساب برآورد خروج 10 درصدی خودروهای تصادفی و فرسوده از گردونه مصرف محاسبه شده است) طی سه ماهه پایان سال 89 تا پایان آبانماه سال 91 متوسط مصرف روزانه سوخت توسط خودروهای کشور در حدود 4.3 لیتر ثابت مانده است البته ثبات تقریبی بوده و از 4.25 در سه ماهه پایانی سال 89 به 4.31 در هشت ماهه نخست سال جاری رشد پیدا کرده است. این مسئله گویای دو موضوع است اول آنکه بهینه سازی مصرف بنزین در کشور به نقطه اوج خود رسیده و در صورتی که تلاش سود این حجم بیش از این کاهش پیدا کند به معنی کاهش کارایی و فشار بر سطح رفاه دارندگان خودرو است.
 
 
از سوی دیگر بررسی تطبیقی بین روند سهمیه بندی و افزایش قیمت ها نشان می دهد بیش از افزایش قیمت آنچه در (دوره مورد بررسی) بر مصرف سوخت تاثیر داشته است نوسازی رخ داده در ناوگان خودرویی و سهمیه بندی بوده و نه افزایش قیمتی که با هدفمندی اتفاق افتاده دقیقا با توقف تغییر سهیمه بندی ها می بینیم میزان مصرف سرانه به ثبات رسیده است.
باید گفت به این ترتیب دولت در چند سال اخیر بیشترین موفقیت خود را در کاهش مصرف سوخت از طریق بازی با سهیمه به دست آورده است. به نظر می رسد در شرایط فعلی حتی حذف سهمیه هم نمی تواند تاثیر چندانی در میزان مصرف روزانه سوخت در کشور داشته باشد و در عمل کارت سوخت تنها کارکرد مهار قاچاق خواهد داشت آنهم در سطوح خرد و البته جغرافیای مصرف سوخت را جهت مدیریت در اختیار شرکت پخش قرار می دهد.
حال سئوال اینجاست که اگر از این به بعد در روند مصرف سوخت چه اتفاقی خواهد افتاد؟، میزان مصرف بنزین در کشور همانطور که در سال جاری شاهد آن هستیم به تبع افزایش تعداد ناوگان مصرف بنزین در کشور افزایش پیدا خواهد کرد، تنها راه مهار این روند رو به رشد اصلاح استانداردهای مصرف سوخت خودروها، تاکید بر خروج سریع تر خودروهای فرسوده و اصلی ترین راه حل توسعه حمل و نقل عمومی با سرعتی بیش از پیش است.
 
برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید
/31222
کد خبر 277798

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    11 3
    آمار ماشینهای که بنزین سوز هستن و شخصی گاز سوز کرده چقدر شد که عملا در آمار شما نیامدن حالا چقدر از این مصرف کنندها خودروی عمومی بود حداقل یک از آمارهای کشور درست نیست همه مشکل دارد واقعا این آمارها را چه کسانی تهیه می کنند
    • بدون نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
      3 1
      ما که نفمیدیم منظور از این کامنت چی بود.نامفهومه
  • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    2 1
    بنزین از ابتدای سه ماهه سوم (شش ماه دوم) سال 89 قیمتش 700 تومن شد، نه از سه ماهه پایانی. من خودم مهرماه 89 کلی بنزین 700 تومنی زدم و هیچوقت هم تاریخش یادم نمیره!!
  • بدون نام US ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    8 5
    عالی بود.ممنون
  • مهران IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    6 0
    خارج از این بحث کارشناسی چیزی که بسیار توجه مرا به خود جلب کرد ثبات قیمت در زمان جنگ بود .
  • بدون نام EU ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    3 1
    این همه بالا و پایین رفتن آمار مصرف، در واقع مصرف واقعی نیست بلکه در واقع بیان کننده‌ی میزان قاچاق نیز هست! بهتر است قیمت و سهمیه را با نرخ دلار مقایسه می‌کردید تا تاثیر قیمت دلار بر قاچاق سوخت کاملا مشخص شود. تغییر در سهمیه و یا قیمت سوخت (تغییرات چند سال اخیر) تاثیر کمی در مصرف واقعی داشته و در حقیقت این قاچاق است که بیشترین نقش را بازی می‌کند.
  • علي IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    0 0
    لطفا آمار ماشين هاي گاز سوز و روند مصرف گاز نيز آورده شود . و اين موضوع نيز مطرح شود كه چند درصد هدفمندي تاثير داشته چند درصد سهميه بندي اونوقت مي توان تاثير هدفمندي را فهميد .هدفمندي فقط گراني به دنبال داشت نه چيز ديگري

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین