۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۴

محمد نهاوندیان

دو کشور ایران و مصر با سلامی دوباره به یکدیگر باید روابط خود را با پیام آرامش، امنیت و ایمان از سرگیرند.
آغاز روابط برگرفته از احساسات و عواطف یکسان بین دو ملت قلمداد می شود. یک رابطه با احساسات آغاز می‌شود، هر چند طی مسیر باید از طریق عقلانیت و تدبیر، مهندسی گردد. احساسات، سرمایه لازم برای آغاز یک حرکت است و عقلانیت نیز لازمه تداوم آن است. اگر با همین سیاست، رابطه بین دو کشور کلید بخورد، به‌طور حتم در طول مسیر، گروه‌های بیش‌تری به آن می‌پیوندند. در این میان اقتصاد میدان راه‌حل‌های برد – برد است. معجزه اقتصاد آن‌جا است که طرفین در آن احساس پیروزی می‌کنند، بنا‌بر‌این برای این‌که بد خواهان مجدداً فتنه‌گری نکنند، باید تا آن‌جا که می‌شود در حوزه اقتصاد پیش برویم و بخش خصوصی هر دو کشور را یک‌دیگر آشنا سازیم.
خوشبختانه موانع سیاسی موجود بر سر راه روابط ایران و مصر تا حد زیادی حذف شده‌اند و فعالان اقتصادی می‌توانند با تدبیر و منطق، در حوزه اقتصاد ورود یابند و همکاری‌ها را گسترش دهند. امروز 700 قلم کالا وجود دارد که این دو کشور توان تجارت در آن‌ها با یک‌دیگر را دارند. البته این تجارت باید در شرایط رقابت آزاد دنبال شود.
برای آغاز روابط تجاری، بایدهایی وجود دارد، یکی از آن‌ها، رشد صنعت توریسم و آشنایی مردم دو کشور با یکدیگر است. بنا‌بر‌این حذف دیواری به نام روادید برای این دو کشور اقدامی ضروری است. طی دو ماه اخیر گام‌های خوبی در این رابطه برداشته شده است. اتاق‌های بازرگانی هر دو کشور می‌توانند در حل این مسأله برای بازرگانان مؤثر باشند.
نکته دیگری که برای توسعه روابط باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد بسترهای لازم در خدمات بازرگانی است. در سال‌های گذشته، کشتیرانی ایران و مصر شکل گرفت که امروز بین سایر کشورها فعالیت می‌کند؛ همچنین بانک ایران و مصر تأسیس شد که امروز فعالیت چندانی ندارد. باید این ابزار را مجدداً در مسیر توسعه روابط 2 کشور به کار بگیریم.
همه ظرفیت‌های تشکلی بخش خصوصی ایران، این اشتیاق را دارند که پس از رفع، موانع به سمت سرمایه‌گذاری و تجارت مشترک با کشور مصر پیش بروند.
*رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =