۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸

آیت‌الله عزیز خوشوقت در سال ١٣٠٥ هجرى شمسى در شهر بادکوبه (باکو) متولد شد. پدر و مادر وی اهل زنجان بودند. آن ها چند سالی را به خاطر نا‌امنی منطقه، به باکو مهاجرت کردند که در آن شهر، عزیز، دومین فرزند خانواده، تولد یافت.

ایشان،پس از تحصیلات روز به فراگیری علوم حوزوی پرداخت. شور و شوق آموختن معارف دینی و استفاده از عنایات حضرت فاطمه معصومه(س) او را پس از پنج سال تحصیل در تهران به آشیان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) فراخواند.
شاگردی در محضر امام خمینی و علامه طباطبایی
از برکات سفره کریمه بی بی دو عالم هفت سال تلمذ و شاگردی حضرت امام(ره) در مباحث خارج فقه و اصول و استفاده از درس خارج فقه مرجع عالیقدر آیت الله بروجردی و هم نشینی با شهید محراب آیت الله صدوقی بود.
وی حکمت و فلسفه را نیز در محضر مفسر کبیر قرآن، عالم ربانی علامه طباطبایی آموخت. انفاس ملکوتی مرد فرزانه، معلم اخلاق مرحوم آیت الله علامه طباطبایی ایشان را بیش از دیگران همچون شهید علامه مرتضی مطهری با دقایق و رموز اخلاق و درجات عرفان آشنا ساخته و همین امر،او را مورد توجه و محبت ویژه علامه قرار داد.
از قم تا مسجد امام حسن مجتبی(ع) در تهران
وی پس از فراگیری علوم معقول و منقول و آشنایی با لطایف حکمت و اخلاق و عرفان و پس از نایل شدن به مقام معنوی اجتهاد به تهران بازگشت. اقامت در تهران، برپایی نماز جماعت در مسجد امام حسن مجتبی (ع)، تربیت طلاب و فضلای حوزه حوزه علمیه، درس اخلاق و توجه به خواسته ها و حاجات مردم، انس با جوانان، بسیجیان و رزمندگان، خانواده های شهدا در طول بیش از چهل سال از ایشان چهره ای دوست داشتنی و مردمی ساخت.
آنها که ایشان را از نزدیک می شناسند و یا وصف حال ایشان را شنیده اند صبر و حوصله و سعه صدر کم نظیرشان را در برخورد با مردم می ستایند. اصرار فراوان شهید بزرگوار آیت الله قدوسی جهت بازگرداندن ایشان به قم و برپایی کرسی درس اخلاق و تربیت طلاب فاضل حاکی از مراتب معنوی ایشان بود.
نماینده امام خمینی در ستاد انقلاب فرهنگی پس از سال 57
پس از پیروزی انقلاب اسلامی طی حکمی از طرف حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ویژه ایشان در ستاد انقلاب فرهنگی منصوب شدند و از آن پس نیز بیشتر در زمینه های فرهنگی و ارشاد و هدایت جوانان و تربیت فضلای حوزه علمیه و دانشجویان مستعد ایفای وظیفه نمودند و تا حال مسجد ایشان کانون آمد و شد جان های ارادتمند و جوانان انقلابی و پر شوری است که از زلال صحیفه سجادیه، خطبه های نهج البلاغه، روایات و آیات و توضیح و تفسیر آیات نورانی قرآن سیراب می شوند.
تأکید نسبت به آراء و اندیشه های امام راحل(ره)، حمایت و پشتیبانی از مواضع و دیدگاههای مقام معظم رهبری، از وی چهره ای محکم و انقلابی ساخته است. بصیرت ایشان نسبت به جریانات سیاسی و ترفندهای دشمنان موجب گردید تا مورد مشورت بسیاری از شخصیت های سیاسی و نخبگان حوزه و دانشگاه قرار گیرد. دوری از ظواهر مادی و دنیایی و تاکید بر ساده زیستی و مردمداری و ارتباطات بی تکلف مردم با ایشان از جمله ویژگیهایی بود که موجب توجه قلوب ارادتمندان و جوانان به این شخصیت اخلاقی شد.
‌ آیت الله خوشوقت روز پانزدهم بهمن ماه سال جاری، در حالی که اعمال حج عمره را به پایان برده بودند، به علت عفونت حاد ریوی در بیمارستانی در شهر مکه بستری شدند. شدت عفونت ریوی، موجب عفونی شدن خون ایشان و نیز از کار افتادن کلیه‌های‌شان شده بود.
روند درمان ایشان طی بیش از دو هفته به گونه ای پیش رفته بود که امکان انتقال ایشان به تهران را در روز اول اسفند، فراهم ساخته بود اما بازگشت دوباره عفونت ریوی، اختلال عملکرد قلب و ضعف شدید جسمانی، موجب شد آیت الله خوشوقت، صبح امروز در شهر مکه به دیار حق بشتابد.
روحش شاد و نامش جاودان

62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =