رحیم پور ازغدی در پایان سخنانش با گله همگانی وکلای دادگستری از زبان مجری گردهمایی آقای فرشید رفیعی نایینی بدین شرح مواجه گردید که : چرا در هنگام ورود وکلای دادگستری به محاکم ، بشدت ایشان بازرسی می شوند و علیرغم تحویل گوشی تلفن همراه ، دلیل جدیت دژبانهای دادگستری در بازرسی،همراه نداشتن کارد و پنجه بوکس توسط وکلاست و چرا شان وکیل رعایت نمی شود؟ وکلای حاضر در مجلس با تشویق مجری خواستار پاسخ ایشان شدند و پاسخ مزاح گونه رحیم پور ازغدی چنین بود: وکلا پنجه بوکس به دادگاه نبرند!

سومین گردهمایی وکلای استان  تهران و البرز، صبح روز پنجشنبه سوم اسفند 1391 برگزار گردید.

سخنران نخست  این گردهمایی آقای علی ادیبی معاون مرکز مشاوران حقوقی وکارشناسان قوه قضاییه بود که طی سخنان کوتاهی به مدعوین خیر مقدم گفت.

سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر محبی ، مدیر بسیج حقوقدانان کشور و کارشناس حقوقی عضو مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به لزوم توجه پخت و پز قانون بر اساس اصل 2 قانون اساسی پرداخت وبا انتقاد به نحوه ی برخی قانون نویسی ها به نمونه هایی از جمله قانون جدید مجازات اسلامی به ویژه در بخش قصاص پرداخت. همچنین با انتقاد از اصرار برخی نمایندگان مجلس در ارایه لایحه قضاوت خصوصی آنرا مخالف صریح نظریه جامع فقها دانست.

سخنران بعدی آقای دکتر محمود باقری ، استاد دانشگاه تهران با ابراز خشنودی از  اینکه فقها و حقوقدانان ایرانی توانستند تا حدی در کنار گذاشتن تعصبات علمی غربی پیروز شوند ، به یک مثال و نمونه پرداخت و از قانون مدنی ایران بعنوان شاهدی در عدم ترجمه قوانین غربی نام برد. وی همچنین در بروز رسانی قوانین در غرب به ویژه انگلستان اشاره کرد و از بی توجهی به قوانین قدیمی که کاربردی نیستند ، انتقاد کرد.

سخنران ویژه این گردهمایی جناب آقای حسن رحیم پور ازغدی بود.

ایشان ارتباط حقوق اجرایی کشور را با فقه اجرایی در اسلام  متصل ندانست و از همین رو پویایی حقوق اجرایی را دچار و بیمار خواند و از بروکراسی در قضاوت به عنوان یکی از ایرادهای وارده نام برد و آنرا کاملا دخیل در قضاوت و تصمیم صحیح قاضی دانست.

وی با خواهش از وکلا که روزمره با قوانین سروکار دارند خواست در واکاوی قوانین جسور باشند و  قوه قضاییه را با پیشنهادات خود از روزمره گی برهانند.

ایشان با پرهیز دادن وکلا و قضات در نگاه سرسری به حقوق بشر ، از منع اخذ دستمزد از دست مردم در مشاغلی پزشکی و قضایی و روحانیت گفت.

رحیم پور ازغدی با برشمردن نحوه دفاع وکیل مدافع در دادگاههای یونان باستان و سوق دادن حق به سوی کسی که پول بیشتر می دهد ، از آن بعنوان مزدوری یک وکیل نام برد و آنرا مغایر با مفهوم اجیر شدن وکیل در قبال شناخت و ارایه طریق درست به قاضی دانست و دادستان و وکیل را دو عنصر برابر برای شناساندن حقیقت به قاضی خواند و گفت : دادستان و وکیل در گناه محاکمه ناعادلانه با قاضی شراکت دارند.

ایشان با بیان دو مثال از نمونه وکالتی در زمانه حضرت علی (ع) و پیامبر اکرم (ص) گفت:

حضرت علی (ع) ضمن مشروع دانستن عمل وکالت در دفاع از متهم ، زندانبان را از ملاقات وکیل با زندانی برای نشان دادن راه فرار قانونی زندانی متهم به تضییع کننده حق الناس منع فرمودند.

پیامبر اکرم (ص) نیز مردی را که برای پاک شدن از گناه زنا در حضور ایشان تلاش در اقرار شرعی می کرد به انحای مختلف برحذر می داشتند تا اینکه با اخطار در تبعات اخطار شرعی ، به وی تفهیم می کنند که چگونه از این عمل منصرف گردد و این کار را از اعمال مشروع وکیل در دفاع از متهم دانستند.

وی وظایف شرعی وکیل را در جلوگیری از احتمال خطای قاضی و ایرادات قانون دانست و ایراداتی که می تواند وکیل به قاضی در حین قضاوت بگیرد را برشمرد از جمله : نامناسب بودن اتاق دادگاه در رنگ و بو و رعب آور بودن و نداشتن نگهبان که در محاکمه مزاحمت در دفاع متهم داشته باشد و تقاضا در صبوری قاضی و منع وی در قضاوت هنگام بیماری و علنی کردن دادگاه در فضایی شفاف و ...

حسن رحیم پور ازغدی ، اشتباه در تشخیص عفو را کم ضررتر در اشتباه تشخیص کیفر عنوان کرد.

رحیم پور ازغدی در پایان سخنانش با گله همگانی وکلای دادگستری از زبان مجری گردهمایی آقای فرشید رفیعی نایینی بدین شرح مواجه گردید که : چرا در هنگام ورود وکلای دادگستری به محاکم ، بشدت ایشان بازرسی می شوند و علیرغم تحویل گوشی تلفن همراه ، دلیل جدیت دژبانهای دادگستری در بازرسی ر،همراه نداشتن کارد و پنجه بوکس توسط وکلاست و چرا شان وکیل رعایت نمی شود؟ وکلای حاضر در مجلس با تشویق مجری خواستار پاسخ ایشان شدند  و پاسخ مزاح گونه رحیم پور ازغدی چنین بود: وکلا پنجه بوکس به دادگاه نبرند!

پایان گردهمایی نیز بیانیه ای در توجه به فرمایشات  مقام معظم رهبری در لزوم پرهیز اختلافات و تفرقه در سطح سران قوا و خواص جامعه توسط آقای عزالدین سلیمانی خوانده شد.

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    10 3
    خیلی جالبه ! ایشان در حوزه وکالت نیز صاحب نظرند؟ به مطالب جالبی اشاره کردند
  • رضا IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    5 13
    واقعا ايشون از لحاظ اطلاعات خيلي قوي هستند. فن بيانشون هم عاليه.
  • سیما IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    9 2
    بهتر نبود در همایش وکلا، از برخی از وکلای برجسته و حقوقدانان شهیر برای سخرانی دعوت می شد و به موضوعات مبتلابه جامعه وکالت، موانع و محدودیت ها، امکانات و فرصت ها، ضرورت ها و الزامات، آفات و آداب وکالت و مسائل ضروری و مرتبط با آن پرداخته می شد؟ شان آقای ازغدی پور در دنیای وکالت و حقوق چیست و اثر کلام ایشان در این باره چه می باشد؟
    • مصطفی ترک همدانی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
      3 7
      اتفاقا من نیز مانند شما فکر می کردم اما وقتی در همایش سخنان وی را شنیدم ، نظرم کلا عوض شد. وی کاملا مسلط و درباره حوزه وکالت مباحثی را عنوان کرد که کمتر به آن توجه شده بود. عصر جمعه برنامه ای در همین باره از سیما پخش خواهد شد پیشنهاد می کنم شما هم ببینید شاید نظر شما نیز تغییر کند