حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست تخصصی «قرآن و مفاسد اقتصادی» اظهار داشت: انفاق بدون منت به فقرا وظیفه حاکم و ثروتمندان جامعه اسلامی است .

به گزارش خبرآنلاین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدالت اجتماعی را بدون هیچ منتی از سوی دولتمردان دانست و عنوان کرد: انجام عدالت از سوی حاکمان از جمله حقوق شهروندی جامعه است و باید حق مبارزه با مفاسد و منکر نیز برای آنان محفوظ بماند زیرا قرآن، حق ولایت زنان و مردان مومن را بر دیگران مقدم می‌داند که این از طریق انتقاد، معاوضه و تبیین وظایف نهادها، همچنین اداء امر به معروف و نهی از منکر در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی محقق خواهد شد.

وی با تأکید بر وجود آیاتی مبنی بر سفارش قرآن به عدالت اقتصادی و لزوم مبارزه با مفاسد آن گفت: خداوند می‌فرماید کسانی که به ضعفا و محرومین کمک نکنند، جهنمی هستند؛ حتی اگر نماز بخوانند، وای بر نمازگزاران که نسبت به طعام مسکین بی‌توجه هستند و آن را از علائم جامعه جاهلی می‌داند که شامل امت اسلامی نیست.

رحیم‌پور ازغدی محافظت از اموال یتیم را از دیگر فعالیت‌های اقتصادی سفارش شده قرآن خواند و ابراز داشت: طبق اخبار قرآنی، کسانی که مال یتیم را می‌خورند در واقع آتش می‌بلعند و این نشان از حرمت مال مستضعفین دارد.

وی افزود: حفظ حرمت فقرا در قرآن مورد توجه خداوند است؛ زیرا دستور می‌دهد کسانی که نمی‌توانند کار کنند حکومت و ثروتمندان جامعه موظف به تأمین آنها هستند و در برابر اتفاقی که برای آنها بیفتد، مسئول خواهند بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توصیه قرآن برای ورود به جنگ به دلیل حمایت از حقوق بشری ادامه داد: قرآن دستور می‌دهد برای حمایت از حقوق بشر و مستضعفین در جهان وارد جنگ شوید و می‌فرماید "ما لکم لاتقاتلوا فی سبیل‌الله و المستضعفین و النساء و الرجال و الولدان یقولون ... شما را چه شده که در راه خدا و مستضعفین و زنان و مردان و کودکان جنگ نمی‌کنید " البته این خط‌کشی‌ها و مرزبندی‌های جغرافیایی که بر آنها پرچم نصب ‌می‌کنند، فقط نشانه قدرت و حاکمیت افراد بر آن نقطه است.

وی با تاکید بر اینکه ثروتمندان نمازگزار بی‌توجه به فقرای جامعه، مشمول شفاعت رسول خدا نمی‌شوند ابراز داشت: فلسفه خلقت انسان و جن، عبودیت است و فردی که عبد خداست، نسبت به نابرابری اجتماعی و اقتصادی نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و این شاخص قرآنی بوده که پیامبر (ص) نیز به ثروتمندان تذکر می‌دهند اگر کاری به وضعیت فقرا و ضعفا ندارند، شامل شفاعت ایشان نخواهند شد اگر چه نمازخوان هم باشند.

رحیم‌پور ازغدی صرف کمک کردن به تنگدستان را عملکرد کافی ثروتمندان ندانست و گفت: طبق آیات و روایات کمک کردنی ارزشمند است که بدون تحقیر و اذیت باشد؛ حتی کمک دهی همراه با تحقیر و منت نیز در نزد خداوند مورد سرزنش قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در قرآن هر جا سخن از تزکیه،‌ تعلیم کتاب، حکمت و تربیت است به مسئله انفاق و ایصال ارتباط دارد، ابراز داشت: در هر جامعه‌ای که اهل انفاق و ایثار نباشد؛ تهذیب الهی در آن جامعه رخ نخواهد داد زیرا چگونه با تنهاخوری و خساست، تزکیه نفس ممکن می‌شود؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح بر اینکه پیامبر (ص) می‌فرماید "من برای مکارم اخلاق آمده‌ام " بیان کرد: متأسفانه در جامعه اسلامی که مدعی تبعیت از سنت پیامبر (ص) خدا را دارد، فاصله طبقاتی، توجه نکردن به وضعیت مظلومان و محرومیت هیچ تطابقی با موازین اسلامی ندارد.

رحیم‌پور ‌ازغدی گفت: تزکیه و تربیت در خانواده صالح و جامعه شایسته که تعادل اقتصادی دارد، معنا می‌یابد نه در اجتماعی که فقیری نتواند مشکلات اولیه خود را اعم از اشتغال و ازدواج برطرف کند.

وی افزود: قرآن، همه ما مسلمانان را کاروانی می‌داند که باید با هم توسعه پیدا کنیم و جلو برویم، اگر کسی در راه ماند باید به او کمک کرد و کسی هم نباید، جلوتر حرکت کند این تعادل اقتصادی است یعنی نه مُطرف که فقط به خودش مشغول شده و می‌خورد و نه مُصرف که همیشه بیش از نیازش مصرف می‌کند و دیگران را هم نابود می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به زرنگی و بیشتر بودن رزق عده‌ای از افراد گفت: اینان باید به دیگرانی که توان کار کردن ندارند، کمک کنند تا کل جامعه به طبقه متوسط ارتقاء یابد.

وی با اشاره به تفاوت جامعه اسلامی با جوامع سرمایه‌داری و عقب مانده افزود: برای تولید ثروت هر کس بخواهد می‌توانداقدام کند ولی در مصرف باید میانه‌رو باشد و بیش از حد نیاز اسراف نکند و اخلاق اقتصادی که در اسلام آمده مرز میان اقتصاد جامعه اسلامی و غیر آن است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسکندر مرادی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۹
    4 0
    بسم الله سلام باید راهکارهای عملی ارائه داد با حرف های شعارگونه نمی شود.باید مزد کارگران به اندازه مناسب تعیین شده و بر اجرای آن نظارت کرد.هر ناتوان یا هر کسی که به سن بازنشستگی رسید مستمری آبرومندانه بگیرد.ضرایبی برای نحوه اجرای کار از طرف کارگر نیز در نظر گرفته شود و آنرا در میزان مزد و مستمری لحاظ کرد تا جلوی تنبلی و سوء استفاده های احتمالی نیز گرفته شود.بیمه و تامین اجتماعی و آموزش برای تمام افراد چه کارگر چه کارفرما و فرزندان آنها تا آنجاییکه امکان دارد ارزان یا رایگان مهیا شود.این خدمات بشکل قانونی صورت بگیرد .بشارت به پاداش الهی و نشان دادن آیات زیبای قرآن بعنوان معجزه در ترغیب هر دو گروه به مساوات در مصرف و دینامیسم آیات اقتصادی قرآن ضروری است.مساوات ایمان را بدنبال دارد و بالعکس.