مهر نوشت:

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات 3 توافق گازی ایران و پاکستان در آستانه سفر آصف زرداری به تهران از مذاکره با چین برای صدور گاز خبر داد و گفت: درب مذاکرات خط لوله صلح هنوز بر روی هند بسته نشده است.

جواد اوجی درباره آخرین وضعیت مذاکرات و توافق‌های انجام شده گازی ایران و پاکستان در آستانه سفر آصف زرداری رئیس جمهور پاکستان به تهران، گفت: در نشست مشترک وزیران نفت و انرژی دو کشور در اسلام آباد، دو طرف به 3 توافق گازی دست یافته اند.
به گفته معاون وزیر نفت، زمان عقد قرارداد پیمانکاران ایرانی برای ساخت و احداث خط لوله گاز در خاک پاکستان، نحوه مشارکت و سرمایه گذاری ایران و زمان آغاز عملیات اجرایی ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان بین وزیران نفت و انرژی دو کشور نهایی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه با توافق دو طرف قرار است یک رشته خط لوله انتقال گاز به طول 780 کیلومتر و ئقطر 42 اینچ با مشارکت پیمانکاران ایرانی در خاک پاکستان احداث شود، اظهار داشت: برای ساخت این خط لوله یک زمان بندی 22 ماهه تعریف شده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تا پیش از پایان سالجاری عملیات کلنگ زنی و آغاز ساهخت این لوله گاز با حضور روسای جمهور دو کشور انجام می شود، بیان کرد: پیمانکاران ایرانی به واسطه ساخت بیش از 33 هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی از توان مهندسی، عملیاتی و لجستیکی ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان برخوردار هستند.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه ایران برای ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان تا سقف 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد، تبیین کرد: در مجموع مطابق با قرارداد ایران آمادگی خود را برای صادرات تا سقف 21.5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان اعلام کرده است.

توافق تهران – اسلام آباد بر روی قیمت گاز
اوجی در ادامه در پاسخ به این سوال که پاکستان خواستار تخفیف و یا بازنگری در قیمت خرید گاز طبیعی از ایران نشده است، توضیح داد: در نشست مشترک اسلام آباد طرف پاکستانی هیچگونه درخواستی مبنی بر بازنگری و یا کاهش قیمت گاز از ایران نداشته است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون اجماع و توافق نهایی بر روی قیمت فروش گاز انجام شده است، تاکید کرد: ایران هم با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی گاز طبیعی مازاد بریا صادرات به پاکستان در اختیار خواهد داشت.
رستم قاسمی وزیر نفت هم اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه قرارداد فروش گاز با پاکستان نهایی شده است، ارائه هر گونه تخفیف گازی به این کشور را رد کرده است.
 پس از مخالفت ایران با درخواست پاکستان مبنی بر ارائه هرگونه تخفیف در قیمت فروش گاز طبیعی، هفته گذشته نشست فوق العاده گازی دو کشور به میزبانی اسلام آباد آغاز شده است.

3 سناریوی ساخت خط لوله گاز صلح
مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه ایران برای ساخت خط لوله هفتم سراسری از منطقه عسلویه تا ایرانشهر و سپس نقطه مرزی پاکستان سه استراتژی کلان را دنبال می کند، افزود: تامین گاز مورد نیاز صنایع، مترکان خانگی، تجاری و نیروگاه ها در استان سیستان و بلوچستان و توسعه شبکه سی.ان.جی در جنوب شرق کشو مهمترین برنامه بوده است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه با ساخت خط لوله هفتم سراسری گاز به بندر چابهار منتقل خواهد شد، تصریح کرد: با انتقال گاز طبیعی وزارت نفت قصد دارد سومین هاب پتروشیمی کشور را در این منطقه راه‌اندازی کند.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ادامه داد: در نهایت صادرات گاز به پاسکتان و سایر کشورهای شرق آسیا همچون هند و چین از دیگر برنامه های ساخت خط لوله هفتم سراسری است.

هند به مذاکرات خط لوله صلح باز می‌گردد
اوجی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صادرات گاز به کشورهای هند و چین، توضیح داد: قطعا با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و شبکه خط لوله داخلی پاکستان، هند هم برای واردات گاز از ایران وارد مذاکرات خواهد شد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی درب مذاکرات گازی با هند هنوز بسته نشده است، اظهار داشت: علاوه بر مسیر خاک پاکستان، احداث خط لوله دریایی از دریای عمان به اقیانوس هند هم در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین با اشاره به انجام مذاکرات متعدد با چین برای صادرات گاز طبیعی، خاطرنشان کرد: مذاکرات با شرکت‌های متعدد چینی برای صادرات گاز از مسیر خط لوله و یا محموله های ال.ان.جی ادامه دارد.
پس از خروج هند از مذاکرات خط لوله صلح، خرداد ماه سه سال گذشته با حضور روسای جمهور ایران و پاکستان قرارداد فروش گاز طبیعی بین دو کشور در تهران امضا شد.
بر اساس قرارداد 25 ساله ایران و پاکستان باید تا فروردین ماه 1393 (2014 میلادی) سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر شود.
قرارداد اصلی گازی ایران و پاکستان خرداد ماه سال گذشته با حضور محمود احمدی نژاد و آصف زرداری روسای جمهور دو کشور در تهران پاراف شده بود.پس از امضای این قرارداد 2 سند موافقت نامه عملیاتی و موافقت نامه رئوس ترانزیت گاز از خاک پاکستان تهیه و اسفند دو سال گذشته در ترکیه امضا شد.
ضمانت نامه این قرارداد در دولت پاکستان و در وزارت انرژی این کشور توسط نماینده ویژه دولت پاکستان امضا و سپس بخش حساس این قرارداد گازی به دنبال نظر مشاوران حقوقی توسط نماینده دولت پاکستان دست نویس شد.
در نهایت نافذ شدن این قرارداد هفت میلیارد دلاری فروش گاز طبیعی خرداد ماه سال گذشته در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هم به تصویب رسید.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =