۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴

مهر نوشت:

18 روز مانده با پایان سال نشست های تعیین حداقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار به اوج خود رسیده است. علاوه بر قرار مذاکره 2 جانبه کارگران و کارفرمایان برای میزان افزایش حداقل دستمزد در سال آینده، شورای عالی کار نیز تاکنون دو نشست تخصصی در اینباره برگزار کرده است.

پیگیری های خبرنگار ما نشان می دهد که در این هفته موضوع تعیین حداقل دستمزد سال آینده میلیون ها مشمول قانون کار کشور نهایی و به امضاء خواهد رسید. همچنین قرار است نشست هایی به صورت 2 جانبه بین کارگران و کارفرمایان و همچنین نشست ویژه شورای عالی کار که با حضور نمایندگان دولت و دو گروه یادشده برگزار می شود، انجام شود.

پیشنهاد کارگران برای افزایش 117هزارتومانی مزد

در صورتی که پیشنهاد کارگران برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده نهایی و به تصویب شورای عالی کار برسد، حداقل دستمزد سال آینده به میزان 117 هزارتومان افزایش می یابد و از 389 هزار و 700 تومان سال جاری به 506 هزار و 700 تومان خواهد رسید.

هرچند ارقام اینچنینی با توجه به افزایش یکباره قیمت ها در بازار نمی تواند پاسخگوی نیازهای معیشتی حداقل بگیران دستمزد باشد، اما تحقق این میزان رشد سالیانه می تواند در نوع خود یک رکورد محسوب شود چرا که طی یک دهه اخیر بیشترین میزان رشد سالیان دستمزد به میزان 22 درصد بوده است، البته یکبار در سال 87 حداقل دستمزد به میزان 25 درصد تعیین شد و بلافاصله به 20 درصد کاهش یافت.

اما کارفرمایان می گویند در صورتی که این میزان افزایش در طول یکسال اتفاق بیافتد نه تنها توان پرداخت آن را نخواهند داشت، بلکه بسیاری از واحدهای کوچک نیز محکوم به تعطیلی و ورشکستگی خواهند بود و این موضوع به معنی ریزش نیروی کار و بیکاری بیشتر خواهد بود. با این حال آنها می گویند قبول دارند که شرایط معیشتی کارگران مناسب نیست، اما بخش مهمی از کسری درآمد کارگران باید از سوی دولت تامین شود.

محتمل ترین گزینه مزدی

برای افزایش حقوق سال آینده کارمندان، دولت پیشنهد 20 درصدی (رکورد افزایش سالیانه حقوق) را به مجلس ارسال کرده است، که در صورت تصویب و نهایی شدن آن می توان انتظار داشت که حقوق کارگران نیز بین 20 تا 25 درصد برای سال آینده به تصویب برسد.

در هر صورت محتمل ترین گزینه افزایش حقوق کارگران در سال آینده رقمی بین 77 هزار و 940 تومان تا 97 هزار و 425 تومان است. پیش تر برخی مقامات کارگری از نظر مساعد دولت برای افزایش بهتر حداقل دستمزدها در سال آینده سخن گفته بودند که این مسئله در پیشنهاد افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در سال آینده قابل مشاهده است چرا که طی سال های گذشته حقوق کارمندان همواره بین 4.8 تا 18.3 درصد افزایش داشته است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    49 0
    مگه میشه تورم 30 در صد باشه (تازه به گفته مسئولین و نه در واقعیت) بعد 20 درصد حقوق بره بالا؟؟!!!پس وضعیت کارگران چی میشه؟با چه توانی زندگی کنن؟انصاف داشه باشبن حداقل
  • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    34 0
    در سال آینده رقمی بین 77 هزار و 940 تومان تا 97 هزار و 425 تومان يعني چه ؟ اين كه نوشتيد
  • پرهام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    54 0
    شما زحمت می کشین با این افزایش حقوق آیا خودتون می تونین با این حقوقها زندگی کنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اهوازی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    40 0
    یه وقتی نظر ی نذارید ممکن است کارفرماها برنجند
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    35 0
    کمه
  • مهدی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    33 0
    باید یک رقم حداقل مثلا 200 هزار تومان بگذارند و بقیه که از این سقف عبور می کنند درصدی افزایش دهند. در غیر اینصورت در حق اقشار ضعیف ظلم می شود.
  • حلاج IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    29 9
    آقا شما را بخدا به گوش مسئولین برسانید. افزایش حقوق را درصدی اعلام نکنند، بلکه ترکیبی از یک عدد ثابت ویک ضریب افزایش بگیرند به این صورت کسانی که حداقل حقوق را می گیرند بیشترین افزایش حقوق شامل حالشان خواهد شد و هرچه میزان حقوق بالاتر برود این افزایش حقوق کمتر خواهد شد. کسانی که حقوق چند میلیونی میگیرند نیاز چندانی به افزایش حقوق ها ندارند .این افزایش ها بیشتر برای کسانی مهم است که حقوق پایه دریافت میکنند.
  • م.م IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    14 0
    به گفته مسئولین محترم (و اعلام رسمی) تورم 30 درصد هستش . در صورتی که خیلی بیشتر از ایناست . و همه هم میدونن . پس اگر همون 30 درصد خودتون رو هم قبول دارید باید حداقل 30 درصد پایه حقوق رو ببرید بالا نه 20 درصد !!! حرف خودشون رو هم قبول ندارن ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    8 4
    sسعی شود حقوقهای که بالای یک ملیون است درصدی وحقوقهای که زیر یک ملیون هستن تا یک ملیون افزایش دهید
  • علی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    0 0
    من یه کارشناس قراردادی با 10 سال سابقه کارم حقوقم با یه کارگر زیر دیپلم به یک اندازه است ! اونوقت کارشناس استخدامی تو همین اداره داره 2 میلیون حقوق میگره! آخه کجای این کار اسمش عدالته !