دبیرکل حزب کارگزاران می گوید احمدی‌نژاد و همراهانش برای خروج نیروهای انقلاب از صحنه تلاش کردند.

به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با مهر به بیان نکاتی پیرامون تقسیم بندی جریان اصلاحات، رفتارهای اصولگرایان و اصلاح طلبان پس از برگزاری اانتخابات سال 88، دلایل گرایش وی به مهدی کروبی در انتخابات گذشته و ... پرداخته است. اهم اظهارات وی را بخوانید:
• من اصل طیف بندی اصلاح طلبان به اصلاح طلبان میانه رو اصلاح طلبان تندرو و ساختار شکن یا اصلاح طلبان و اصلاح طلبان بدلی که شما می گویید، را قبول ندارم. البته این می‌تواند یک تحلیل سیاسی باشد، اما در عالم واقع هیچ کدام از این افراد و گروه‌هایی که اسم بردید تندرو، خارج از نظام و ساختار شکن نیستند. مگر کسانی که خارج از کشور از گروه‌های سلطنت طلب و مجاهدین خلق هستند که البته آنها هم بیشترین موضع گیری‌ها را علیه گروه‌های اصلاح طلب دارند، و جالب هم اینجاست که اصلاح طلبان از دو طرف ناسزا می‌شنوند.

اصلاح طلبان بدنبال براندازی نیستند
• عده ای به جمعی از نیروهای داخل کشور اتهام ساختار شکنی و اتهاماتی مشابه این می زنند، من با این رویکرد موافق نیستم. فرض کنید تندترین آدمی که داخل کشور و یا خارج از کشور که اطلاق اصلاح طلب به او می شود واز نیروهایی است که با مجموعه اصلاح طلبان در طی سال‌های بعد از انقلاب کار کرده و حالا به هر دلیلی از کار برکنار شدند یا نیستند، کدامیک به دنبال این هستند که نظام را بر هم بزنند و یک نظام دیگری بر سر کار بیاورند؟ قطعاچنین چیزی نیست. حتی آنهایی که ممکن است به قانون اساسی و برخی بندهای آن درباره اختیارات نهادهایی مثل شورای نگهبان و اختیارات آن ایراد داشته باشند چنین خواسته‌های که مبنی بر برهم زدن و از بین بردن نظام باشد، ندارند، چرا که اگر چنین خواسته‌هایی داشته باشند، هیچ گاه به سراغ اختیارات شورای نگهبان نمی روند، بلکه کل آن را نمی پذیرد.
دعواهای سیاسی حضور مردم را ضعیف می کند

• ما معتقدیم که مشکلات کشور بایدبا روش‌هایی بدون خشونت و معقول حل و فصل شود، بر این اساس نباید مسائل را روی لجبازی سیاسی پیش برد که از همه برخوردها و مسائل در کشور برداشت گروهی و جناحی شود.
• شما می گویید یک عدهاز نیروهای باسابقه انقلاب ساختار شکن هستند و من قبول ندارم.
• در مجلس ششم درباره برخی طرح‌ها و لوایح، با وجود اینکه یک اکثریت خیلی قوی اصلاح طلب داشت، گروهی‌ نظرشان این بود که آبستراکسیون کنند و نگذارند طرح و موضوعی به سرانجام برسد، ولی بعضی آقایان نظرشان این بود که مجلس نظرش را بدهد حالا اگر رفت و شورای نگهبان نظر دیگری داد مسیر خودش را طی کند. من کاری ندارم که این کار درست بود یا غلط، خوب بود یا بد، نتیجه داد یا نداد، کسی از آن ناراحت شد یا نه، می خواهم بگویم اینکه ما یک خط پررنگی می کشیم و می گوییم یک عده ساختار شکن هستند یا تند هستند، این اشتباه است.
• مجلس فعلی هم درباره خیلی از طرح‌ها، اختلافاتی بین خیلی از اصولگرایان وجود دارد. یک عده به یک ساز و کار و عده ای دیگر به روش دیگری معتقدند. آیا با استناد به این رویه می توان یک خط بین اصولگرایان کشید و گفت یک عده ساختار شکن و برانداز هستند؟ شما که این طور چیزی نمی گویید.
• خوب، پس 2 سلیقه ای که داخل اصولگرایان وجود دارد را می توان به 2 گروه معتدل و ساختار شکن یا اصولگرایان و اصولگرایان بدلی تقسیم کرد؟

• حرف ما این است « اقدام مجموعه ای که خواهان بهبود شرایط کشور، نظام و مردم است، حتی اگر در بین اصولگرایان باشد باید به عنوان اصلاح طلبی پذیرفته شود.» قبلاً در مصاحبه ای گفته ام روش‌هایی که دولت در این مدت به کار برده خیلی اصولگرایان را اصلاح طلب کرده است. یعنی خیلی از اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از این رفتارها و برخوردهای دولت نتیجه مثبتی در پی ندارد.
• می خواهم بگویم اینکه ما به وضع جاری کشور انتقاد داشته باشیم، رفتاری است که الان در بین برخی اصولگرایان هم وجود دارد و آنها هم منتقد شرایط موجود هستند. کارگزاران اصلاً به این شکل به مسایل نگاه نمی کند که یک گروه را جدا کند و بگوید اصلاً نباید با اینها حرف زد. ما اینها را نیروهای انقلاب می دانیم. یک جاهایی حرف‌ها درست است و در برخی جاها حرف‌ها و عمل‌ها نادرست . ما تلاش می کنیم هم داخل خودمان اشتباهات را برطرف کنیم و هم با همه اصلاح طلبان در ارتباط باشیم و حرف‌های درست آن‌ها را بپذیریم.
عارف و کواکبیان اصلاح طلب بدلی نیستند
• فکر نمی کنیم هیچ اصلاح طلبی کواکبیان و عارف را اصلاح طلب بدلی بخواند. آقای عارف معاون اول دولت اصلاحات و رئیس ستاد خاتمی در انتخابات 88 بوده است، اصلا آقای عارف با آقای خاتمی بالا آمده است.انتصاب چنین صفتی به آقای کواکبیان هم صحیح نیست آقای کواکبیان بعد از انتخابات سال 88، چند مرحله به تلویزیون آمد و اتفاقا حرف‌های خوبی هم زد.
•  اما یک نکته اساسی در این بین وجود دارد. بالاخره اصلاح طلبان به خصوص در شرایط فعلی معتقدند حرکتی که قرار است به نام این طیف در انتخابات آتی انجام شود، باید حرکت جمعی و از سوی همه اعضای این طیف باشد. اگر چنین حرکت جمعی هم شکل نگرفت لااقل این حرکت از سوی افراد شاخصی که همه اصلاح طلبان آنها را قبول دارند، تایید شود.
• آقای عارف نمی خواهد بگوید که من یک اصلاح طلبم، یا آقای خاتمی تندرو است. وی پیشتر هم در مصاحبه ای گفته « اگر اصلاح طلبان اجماع نکنند، من نمی آیم» بالاخره خود آقای عارف هم می داند اگر بخواهد بیاید چه کسی باید به او رای بدهد. اگر طیف روشنفکر و اصلاح طلب و هر چه می خواهیم اسمش را بگذاریم درباره کاندیداتوری یک اصلاح طلب وحدت نظر نداشته باشند خوب اصولگرایان که نمی خواهند به آن فرد رای بدهند، بنابراین آقایان عارف و کواکبیان این موضوع را قطعا قبول داشته و می پذیرند.
اگر به شرایط قبل از سال88 برگردیم همه راضی تر هستند
• در مورد بحث بعد از انتخابات هم به عنوان عضوی از کارگزاران باید بگویم همه از اتفاقاتی که بعد از انتخابات سال 88 افتاد، ناراحتیم. نه ما که همه گروه‌ها در دو طرف جریان و حتی جریانی که برخورد کرده ناراحت و پشیمان است و می داند اگر این اتفاقات نمی افتاد خیلی بهتر بود، این طرف هم قائل به این نیست که از مجموع اتفاقات سال 88 یک برد 100 درصدی کسب کرده است، حالا با هر تحلیلی که می خواهیم حساب کنیم. ما اگر به شرایط قبل از سال 88 برگردیم همه راضی تر خواهند بود؛ این اتفاقات یک شرایط برد - برد یا برد - باختی صددرصدبرای هیچکدام از طرفین نبوده است.
نیروهای امنیتی هم از حوادث سال 88 ناراحتند
• خیلی از نیروهای اصولگرا که در دستگاه‌های امنیتی بودند از شرایطی که بوجود آمده ابراز ناراحتی می کنند. یعنی در حال حاضر هیچ کدام از طرفین ماجرا از اینکه یک عده ای از اصلاح طلبان در زندان و آقایان موسوی و کروبی در حصر هستند، خوشحال نیستند، چرا که جدا شدن عده ای از بدنه نظام یا جدا کردن آنان توسط عده ای خاص جای خوشحالی ندارد
• یعنی آقای مهاجرانی جایی علیه نظام به معنای نظام نه به معنای انتقاد از افراد و رفتار آنها، علیه قانون اساسی، علیه ولایت فقیه و برای براندازی نظام فعالیت کرده است؟ من می گویم این کار را نکرده است.
مهاجرانی هنوز هم اصلاح‌طلب درون نظام است
• هرکسی که با بی بی سی مصاحبه کرده برانداز نیست، به این معنا نیست که بی بی سی مدافع منافع ایران است اما ممکن است کسی خارج از کشور با رسانه ای مثل بی بی سی مصاحبه کند و علیه مقاصد این رسانه صحبت کند، آن موقع چی؟ بله ما هم می دانیم رسانه‌هایی مانند بی بی سی طرفدار نظام اسلامی نیستند آنها معیارها وارزشهای خودرادارند. ولی اگر کسی بنا به دلایلی به خارج از کشور رفت و در همه فعالیتهایش از نظام پشتیبانی کرد، حالا اگر با یک رسانه هم صحبت کرد، نمی توان او را برانداز خواند. من حتی یک عضو از اعضای مجاهدین انقلاب اسلامی و مشارکت را نمی شناسم که قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشته باشد.
دو طرف لشکرکشی خیابانی کردند
• آقای موسوی و کروبی هیچ یک از کسی دعوت نکردند که به خیابان‌ها بیایند وکار خلاف قانون انجام دهند. در تظاهرات روز عاشورا هم که اشاره کردید مگر برای همه دسته‌ها از وزارت کشورمجوز گرفته می شود؟ راهپیمایی مذهبی است و همه انجام می دهند. حالا اگر مجموعه از حوادث آن روز اتفاق افتاد، مگر مسئولیت آن بر عهده آقایان موسوی و کروبی است؟ من با قاطعیت می‌گویم کروبی و موسوی هیچ وقت درخواست خلاف قانون از مردم برای مقابله با نظام نکردند.

موسوی و کروبی موافق شعارهای پس از انتخابات 88 نبودند
• شما الان از آقایان موسوی و کروبی بپرسید شعارهایی که علیه نظام، ولایت فقیه و قانون اساسی در حوادث پس از انتخابات 88 سر داده می شد را قبول دارید؟ قطعا پاسخشان منفی است.همان موقع تحیل آقای کروبی و شاید آقای موسوی این بود که این نوع شعارهای افراطی ممکن است از طرف مقابل طرح یا تقویت و برجسته شود که همین برچسب ها را بزنند. من باورم این است که هیچ کدام از این 2 نفر علیه نظام نبودند و نگاه براندازانه نداشتند.کسی هم که برانداز است، قاضی درباره اش قضاوت می کند و حکم می دهد، مگر می شود در نماز جمعه یک طرفه علیه فرد یا افرادی اعلام جرم کرد و حتی آن‌ها را به اعدام محکوم کرد؟ جای قضاوت در دادگاه است.

راهپیمایی 25 بهمن برای حمایت از 22 بهمن بود

• راهپیمایی 25 بهمن برای حمایت از22 بهمن بود. در راهپیمایی 22 بهمن سلایق مختلف می آیند. وقتی آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در راهپیمایی حاضر می شود و یک عده به او حمله می کنند و با آن‌ها هیچ برخوردی نمی شود، شما چه انتظاری دارید؟
نگذاشتند کروبی بیاید و طرفداری اش را از انقلاب اعلام کند
- هر کس سلیقه ای دارد و شدت عمل‌ها فرق می کند. کروبی در 22 بهمن کتک خورد و بدنش سیاه شد. وقتی نمی گذارند او در تظاهرات 22 بهمن شرکت کند و بگوید من طرفدار انقلاب هستم در صورتی که باید از این موضوع استقبال شود.
به رفتار شورای نگهبان انتقاد داریم
• شما فکر می کنید اگر کسی فرضا به شورای نگهبان انتقاد داشته باشد، قانون اساسی را قبول ندارد؟ انتقاد به اصل شورای نگهبان نیست، بلکه به رفتار این شورا است. آقای جنتی به عنوان دبیر و عضو شورای نگهبان نباید از یک نامزد خاص طرفداری می کرد. این انتقاد به رفتار وی به معنای نفی قانون اساسی نیست.
موسوی و کروبی رفتار ساختارشکنانه نداشتند
• آقایان موسوی و کروبی که در خانه نشسته و اعتراض می کردند، آنها که نرفتند ساختمان ریاست جمهوری را اشغال کنند یا این که به پاستور لشکر کشی کنند. اگر این کار را کرده بودند، یعنی تن ندادن به آراء و دنبال کردن خواسته‌ها به صورت غیرقانونی، نه این که فردی در جایی نشسته باشد و اعتراض کند، نامه بنویسد اما بازهم او را ساختار شکن و ... بخوانیم.
موسوی در شامگاه 22 خرداد نگفت انتخابات را قبول ندارم
• آقایان موسوی و کروبی رفتار خلاف قانون نداشته اند. حرف های آن ها اعتراض به شرایط وضع موجود بود.
بهتر است موسوی بیاید و از اظهاراتش دفاع کند
• از قول آقای موسوی حرف‌های زیادی گفته شده است. به نظر من ایشان باید خودشان درباره این گفته‌ها توضیح دهند. ایشان هنوز درباره این اتهامات آنچه به وی نسبت داده شده دفاعی نکرده‌اند. فضای روزهای انتخابات فضای تبلیغات است و باید در این بین هر 2 طرف را در این فضا دید.

انتقادم از خاتمی شخصی نیست

• بنده اگر به آقای خاتمی انتقاد داشته باشم، کلیاتی است که به خیلی از مسائل باز می گردد و ممکن است این موضوع هم در آن بگنجد، ولی قطعا بحث شخصی نیست. واقعیت این بود که در سال 88 آقای کروبی زودتر از آقایان خاتمی و موسوی کاندیدا شد و زمانی که او کاندیدا شد، بحث آقای موسوی هنوز مطرح نشده بود.
• این بود که آقای کروبی یک شخصیت معقول و داخل نظام بود که یقین داشتم صلاحیتش مورد تایید شورای نگهبان قرار می گیرد. در آن زمان آقای کروبی از بنده خواست تا با او همکاری کنم، در جلساتی مشترک به این نتیجه رسیدیم که در فضای انتخاباتی با این شرایط کار کنیم. این کل ماجرا بود. در سال 88 من در فضایی وارد انتخابات شدم که آقای خاتمی حضور نداشت.
• من از سال 76 نیز معتقد بودم خاتمی در مقام رییس جمهوری نباید شیوه اش تقابلی باشد. به خود ایشان هم گفتم اولین قدم این است که در نظام حالت تقابلی ایجاد نکرده و رویکرد تعاملی داشته باشید. کروبی چنین شخصیتی بود و این رویکرد را دنبال می کرد. به نظر ما اگر این کار صورت می گرفت خیلی از وقایع و اتفاقات شکل دیگری می گرفت.

انتقاد از نحوه رای دادن خاتمی در انتخابات مجلس نهم
• آن موقع به آقای خاتمی ایراد داشتم که در مقام رییس جمهوری برخوردها، حرف‌ها و نگاهش به قضایا باید شفاف باشد و اگر چارچوب‌ها تعیین شود خیلی از مسائل حل می شود. خاتمی که می خواست در انتخابات مجلس نهم بعد از ماجراهای انتخابات سال 88 شرکت کند، چرا اینگونه شرکت کرد که هم چوب را بخورد و هم پیاز را؟ اگر ایشان معتقد به شرکت در انتخابات بودند شاید بهتر این بود خیلی شفاف و واضح می گفتند « من می خواهم در انتخابات شرکت کنم و بهتر است اصلاح طلبان هم در انتخابات حضور یابند البته عده ای را رد صلاحیت کرده اند که ما منتقد آن هستیم».
• در دوره دوم کاندیداتوری سید محمد خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری، عده ای از زندانیان مثل گنجی، باقی، و شمس الواعظین و... می‌خواستند ایشان را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید کنند. به همین منظور از داخل زندان خطاب به مردم می گفتند بروید و به خاتمی رأی بدهید. اینها وقتی دیدند در زندان نمی شود قانونا نامه نوشت و فعالیت سیاسی انجام دادند، نامه سفید امضا شده ای بیرون دادند تا از این طریق حمایت خود را از کاندیداتوری خاتمی اعلام کنند.نمی توانیم بگوییم حالا که به زندان رفته ایم کار سیاسی را تعطیل کنیم. برخوردی شد که غلط یا درست ما به آن انتقاد داریم. الان در شرایط فعلی برخورد اصلاح طلبانه و انتقادی مثلا حدود 100 نفر نماینده مجلس از دولت واز شرایط موجود بهتر است یا اینکه هیچ صدایی بلند نشود؟
• احمدی‌نژاد و همراهانش برای خروج نیروهای انقلاب از صحنه تلاش کردند
مخالف معرفی معاون اول کروبی بودم
• آقای کروبی فکر می کردند که به لحاظ اجرایی این قضیه (حضور من) در برنامه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی برای ایشان بـرد تبلیغاتی محسوب شود. با اینکه من دست اندرکار برنامه‌های انتخاباتی و مشاور بودم، اما در زمینه عکس و انتخاب فیلم هیچ نقشی نداشتم و حتی در بسیاری از جاها درباره انتخاب عکس و فیلم مشورت هایی می دادم که بعضی کارها انجام نشود، اما طبیعتا به دلایلی نمی توانستم مخالفت کنم، در این زمینه گروهی بودند که تصمیم می‌گرفتند و من به تنهایی تصمیم گیرنده نبودم.
• درباره موضوع معاون اولی من مخالف بودم، اما به من گفتند که مخالفت نکنم، چون می خواهند آن را اعلام کنند. با همه این حرف‌ها، من به آقای کروبی علاقه داشتم الان هم علاقه دارم. بنا بر شرایط آن زمان نتوانستم با برخی موضوعات که به آن اشاره شد، مخالفت کنم تصمیم گیرنده آقای کروبی بود و ما هم نظر ایشان را می‌پذیرفتیم.
گریه ام در فیلم تبلیغاتی کروبی اختیاری نبود
{در پاسخ به سوالی درباره اینکه در یکی از صحنه‌های فیلم تبلیغاتی آقای کروبی ظاهرا شما گریه کردید.}: من در آن انتخابات به یاد گرفتاری‌های مردم و مشکلاتی که برای دوستانمان در دوره شهرداری در زندان‌ها پیش آمد، افتادم و متاثر شدم. هر کسی هم که این فیلم را نگاه کند می تواند بفهمد که این کار اختیاری بوده یا فیلم بوده است، بعد از آن هم خیلی اصرار کردم که آن صحنه‌ها را حذف کنند. غیر از این فیلم، فیلم‌های دیگری هم هست که من در جلسات انتخابات هم بارها متاثر شدم. آقای جنتی هم گاهی اوقات در نماز جمعه وقتی از مستضعفین حرف می زنند، گریه می‌کند. نمی شود همه اینها را به حقه‌بازی ربط داد.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    دوباره زمان انتخابات شد و شروع به مظلوم نمایی میکنید آقای کرباسچی. زمان اصلاح طلبان و فتنه 88 را خودمان شاهد بودیم. دیگه گول نمیخوریم
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    64 6
    این گفتگو با این که مواضع صحیحی درون آن است ولی در کل منفعلانه است. الان باید کسی منفعلانه صحبت کند که مملکت را فلج کرده است. حرف های منتقدین درون نظام تند و تیز تر از این حرف هاست و قطعا باید زده شود والا بسیار در آینده خطرناک خواهد بود برای همه!
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    17 83
    در مورد گریه فیلم تبلیغاتی باید گفت : تو که راست میگی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    دیگر مردم هیچ علاقه ای به اصولگریان ندارند
    • محمد IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      21 35
      بزرگترین اشتباه اصلاح طلب ها قانون شکنی شان در سال88 بود وگرنه شاید می شد قاطعانه تر از پیروزی اصلاح طلب ها در این دوره سخن گفت
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    خدایا دوباره ایران را به قبل از سال 88 برگردان
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    "مهاجرانی هنوز هم اصلاح‌طلب درون نظام است" ای جانم به این تحلیل !!!!, ای جانم به این بصیرت !!!!
  • حمید IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    ممنون آقای کرباسچی. بی شک شما از سرمایه های این مملکت هستین. توضیحات کاملی بود که کاملا منطقی و واقع گرایانه بودند. کاش بتوان شاهد امثال شما در امر اداره امور بود...
  • سعید IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    7 84
    واقعا که...
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    استاد،اصولگرایان از وقایع 88ناراحت شدند چون دیدند که دارد به کشور ضربه وارد میشود.و اصلاح طلبان ناراحت هستند و می خواهند فضا مانند قبل از 88باشد چون با یک نیرنگ و فریب دیگری کشور را دو دستی تقدیم امریکا و انگلیس کنند. مردم باید خیلی ساده باشند که دوباره بشما رای بدهند.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    17 79
    به به از این ورا!!! ایشون موقع انتخاباتا پیداشون میشه بعد انتخاب که ملت میخانشون ناپدید میشه!!بازم میخای برامون گریه کنی!برو به خاطر این حقارتی که تو چشم مردم پیدا کردی برای خودت گریه کن!!
  • تهرانی IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    ای اصلاح طلبان فقط یک کاندیدا
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    11 54
    بابا ایول ، تا حالا کجا بودی آقای کرباسچی
  • حسین IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    7 60
    عبدی همان اکبرگنجی است که باهم مثل تیغه های یک قیچی برای بریدن ریشه اعتدال عمل میکنند عبدی نقش گنجی 16سال پیش را بازی میکند
    • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      54 8
      حسین آقا (محسن جان) اینه که اسمش عبدی نیست اسمش کرباسچیه! محسن جان چند سال مدیریت شما نشان داده اید که همیشه اینطوری بدون مطالعه به کرباسچی، عبدی به بد خوب، به زشت زیبا، و.......گفته اید. همین دو سال قبل همه به مردمی نژاد خودتون می بالیدید حلا منحرف می گید. اول یه کم مطالعه بعد اظهار نظر .
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    11 70
    من 27 سالمه خوب ماجرای شهرداری و دادگاهه بعدش که آخرش معلوم نشد چی شد رو یادمه
  • مجید IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    آقای کرباسچی یک سوال؟ اگه آقایون کروبی و موسوی از اتفاقات بعد از انتخابات ناراحتند چرا یک دفعه بجای این همه بیانیه نگفتند ما ناراحتیم؟!!!! مردم اینکارا رو نکنند؟!!!! در ضمن بمیرم برای مهاجرانی!!! ایشون اصلا مخالف نظام نیست آخییییییی
  • همشهری IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    3 33
    اوه! ازکی تاحالاتووامثال مهدی خان رفسنجانی وسایراقازاده ها نیروهای انقلابی بوده ایدومردم خبرنداشتند.!!؟