چاپ چهارم «فرهنگ لغت و اصطلاحات فقهی» نوشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که سروش آن را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، چاپ چهارم کتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات فقهی» عربی به فارسی همراه با معادل انگلیسی اثر دکتر سید محمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. 
این اثر دربرگیرنده معانی لغوی و اصطلاحی بیش از چهار هزار واژه و اصطلاحات فقهی عربی به همراه معادل انگلیسی آن هاست. مولف سعی کرده است ضمن رعایت اختصار در ارائه توضیحات، فاصله خود را با دایره المعارفی گسترده و جامع حفظ کند؛ اما مجموعه ای فراتر از ترجمه لغت به لغت الفاظ و اصطلاحات فراهم آورد. مولف جهت ارائه اثری مطلوب و ارزشمند با مراجعه به کتاب های گوناگون فقهی و معجم ها و فرهنگ ها، به دلیل ویژگی های برتر کتاب "معجم لغه الفقهاء" اثر دکتر محمد رواس قلعه جی و دکتر حامد صادق قنیبی را محور کار خود قرار داد و جهت تکمیل مطالب این اثر از دیگر فرهنگ ها استفاده کرده است و تقسیم بندی مفیدی در ذیل برخی اصطلاحات مانند خیار، بیع، شرط و ... انجام داده است. چنانچه برای فهم بهتر برخی اصطلاحات مانند بیع، تعریف سی و دو بیع را ذکر کرده است که برای خوانندگان و پژوهشگران قابل استفاده است.


روش کار مولف در این اثر بر اساس بیان لغوی و اصطلاحی و استناد به آیات قرآن، احادیث و ضرب المثل ها و بیان دقیق معنا و کاربرد واژه ها است. تبیین ترکیبات و تقسیمات یک واژه و در مواردی بیان احکام فقهی مربوط به آن و اختلاف نظر مذاهب اسلامی درباره آن و نیز ذکر معادل انگلیسی واژه ها بر ارزش و ویژگی این اثر افزوده است و مولف با رعایت امانتداری سعی کرده است مجموعه ای ارزشمند را در اختیار دانش پژوهان رشته فقه قرار دهد.

در این فرهنگ 500 واژه از واژگان فقهی مورد بررسی قرار گرفته است روش کار بیان معانی لغوی و اصطلاحی و استناد به آیات قرآنی ،‏ احادیث و ضرب المثل ها می باشد. تبیین ترکیبات و تقسیمات یک واژه و در مواردی بیان احکام فقهی مربوط به آن و اختلاف نظر مذاهب اسلامی درباره آن و نیز ذکر معادل انگلیسی هر لغت از ویژگیهای این فرهنگ است. 

علاوه بر اصطلاحات فقهی، معانی واژه های دیگر مانند اسامی اماکن، اشیاء و حیوانات نیز در این اثر گردآوری شده تا پژوهشگران از مراجعه به فرهنگ های عمومی بی نیاز شوند. مولف این اثر معتقد است با تخصصی شدن و گستردگی دامنه علوم، فرهنگ های عمومی نیاز محققان را فراهم نمی کند و تدوین فرهنگ اصطلاحات مربوط به هر علم برای دستیابی سریعتر به معنای کاربردی واژه ها در علم ضروری است و این اثر نیز بر اساس نیاز علوم تخصصی فقه، حقوق، و سایر رشته ها نظیر الهیات و معارف اسلامی تدوین شده است.
چاپ چهارم این اثر در 680 صفحه با قیمت 20هزار تومان برای علاقمندان رشته های تخصصی علوم دینی و فقهی وارد بازار نشر شده است.
 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =