دلار 3800 تومانی سه شنبه هفته قبل، امروز 3300 تومان هم به سختی مشتری دارد.

علی پاکزاد: تب سرمایه گذاری دربازار ارز، آرام نمی گیرد. افت 13 درصدی قیمت ها طی شش روز قیمت دلار را در بازار آزاد به پایین ترین سطح طی یک ماه و نیم گذشته کشانده است. افتی که بسیاری از دلالان کوچک و سرمایه گذاران غیر حرفه ای این بازار پر تلاطم را تا مرز پاک باختگی کشانده است.
بازار ارز طی یکی دو سال اخیر به شدت سیاسی شده است. واکنش سریع بازار به اخبار مثبت و منفی سیاسی به خصوص مذاکرات هسته ای گویای همین نکته بوده و هست و بی شک افت شدید قیمت ارز که هفته سیاهی را برای دلالان خرده پای ارز رقم زده را نمی توانیم بی تاثیر از اخبار مذاکرات قزاقستان بدانیم. مذاکراتی که در پی آن دو طرف از نتایج نشست ابراز رضایت کردند.
اما آنچه فضای روانی بازار را طی روزهای اخیر شکسته است دوخبر متناوب بودند. اولی رسمی و دومی شایعه ای که در بازار دهان به دهان شد. خبر رسمی را روز یکشنبه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه اعلام کرد.
خبر این بود:" ما نمی گذاریم تحریم ها تشدید شود و از امروز شاهد رفع شدن تحریم ها خواهیم بود"، این اظهار نظر ظهر روز یکشنبه بر روی سایت خبرگزاری مهر و دیگر سایت های خبر منتشر شد. همان روز قیمت دلار که در آغاز روز 3640 تومان بود در پایان روز با 90 تومان کاهش به 3550 تومان رسید.
اما شایعه کاری تر روز دوشنبه بازار را تکان داد. خبری که با توجه به اظهارات رسمی علی اکبر صالحی تقویت شد. شایعه این بود:" ایران از تحریم سوئیفت خارج می شود"، موضوعی که خبرگزاری فارس نیز به ان دامن زد و در خبر خود از بازار ارز در ساعت یک بعد از ظهر به آن پرداخت. در نهایت با توجه به این خبرها در پایان معاملات قیمت دلار بر روی 3300 تومان متوقف شد.
البته بحث دیگری که می تواند بر کاهش قیمت ارز در بازار تاثیر گذاشته باشد، کسری بودجه ریالی دولت است که باعث افزایش عرضه ارز در بازار شده است.
البته کاهش فاصله قیمت خرید و فروش ارز که در ابتدای روز در حدود 200 تومان بود و در پایان معاملات به حدود 100 تومان کاهش پیدا کرد نشان می دهد که بازار انتظار تغییر جهت مجدد قیمت ها را دارد.

 


39222
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی EU ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    53 3
    با این جوروانی که ایجادشده و دلار خیلی تابلو کاهش یافته، شده آتو دست دولت تا بگه داره ارزونی میشه ونیازی به افزایش حقوق کارگران ومعلمان زحمت کش نیست. و خدا می داند که دوباره قیمت ها اوج خواهند گرفت وآنموقع کار از کار گذشته... لطفا زرنگ باش خبرآنلاین.
    • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
      24 1
      نه آقا مهدی عزیز دولت آنقدر همه چیز را گران کرد که هیچ بهانه ای نمیتواند برای اضافه نکردن حقوقها باشد ضمن این که دولت همه مواردی را که به خودش ربط دارد مثل گاز و برق و آب و...را گران خواهد کرد همینطور که قبضی که در حال حاضر آمده است از قبض قبلی گرانتر است چطور دولت میتواند حقوق ها را اضافه نکند؟
  • بدون نام AT ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    43 3
    موقعی باید گفت که بازار راتکان داد که درعرض یکهفته 2000تومان دلار ارزون شه.نه سیصدچهارصدتومان.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    16 39
    قطعا کاهش ارزش دلار را بیشتر از این خواهیم داشت
  • سعید IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    8 0
    چرا دوبار قیمت سکه و طلا یه شبه رفت بالا ؟؟؟ تازه مردم داشتن امیدوار می شدن که به خورده جلوی گرونی ها گرفته بشه ؟؟؟
  • بدون نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    2 0
    هفته سیاه دلالان ارز؟ چرا از شش ماهه سیاه مردم ایران نمی گید که در ارز چند ماه کاغذ پاره یک دفعه سه برابر شد؟
  • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    2 0
    قطعا نوسان شديد ارز به نفع دلالهاست... به هيچ عنوان اين وضعيت براي دلالان سياه نيست! تا نوسان نباشه دلال هم سودي نميبره... اين كاهشهاي مقطعي هيچ ارزشي نداره مهم تثبيت قيمتهاست