ایسنا نوشت:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه روسای دانشگاه‌ها باید شرایط را برای حضور دانشجویانی که می‌خواهند در ایام انتخابات فعال باشند، فراهم کنند، تاکید کرد: هر دانشجو، استاد و یا کارمندی حق دارد در هر ستادی که تایید می‌شود و در معرض رای مردم قرار می‌گیرد، فعالیت کند و هیچ کس حق ندارد به او معترض شود و اعمال سلیقه در این بخش ممنوع است.
 

دکتر کامران دانشجو امروز در مراسم نشست روسای دانشگاه‌ها که در محل دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی برگزار شد، در خصوص تلاقی امتحانات دانشجویی با انتخابات، گفت: یک مشکلی که در زمان انتخابات در هر چهار سال یک بار به وجود می‌آید، این است که زمان انتخابات به امتحانات دانشجویی برمی‌خورد که در این راستا باید راهکاری ایجاد شود، چرا که حق دانشجو و استاد است که با خیال راحت در انتخابات شرکت کند.
 

وی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید به عنوان قشر نخبه و پیش‌رو در جامعه به شمار می‌روند، تاکید کرد: بر این اساس این دو قشر باید فعالانه در زمان انتخابات حضور داشته باشند و ما نیز درصدد هستیم که بین انتخابات و امتحانات تعادلی ایجاد کنیم تا دانشجویان و اساتید بتوانند فارغ از دغدغه امتحانات، فعالیت داشته باشند.
 

وزیر علوم با بیان اینکه احتمال دارد که انتخابات به دور دوم نیز بر خورد و طولانی نیز شود، گفت: بنابراین بهتر است که قانونگذار در این زمینه فکری کند، چرا که همه انتخابات ریاست جمهوری به ترم دوم که ترمی دست و پا شکسته است، بر می‌خورد.
 

 


انتظار وزیرعلوم از روسای دانشگاه ها در زمان انتخابات
 

 

دانشجو همچنین خطاب به روسای دانشگاه حاضر در جمع، تصریح کرد: تا زمان انتخابات در هر گوشه و هر فعالیتی که انجام می‌دهید، اگر فکر می‌کنید انعطاف نیاز است، منعطف باشید، ولی این انعطاف در چارچوب ضوابط و مقررات باشد.
 

 

وی اضافه کرد: روسای دانشگاه‌ها باید شرایط را برای حضور دانشجویانی که می‌خواهند در ایام انتخابات فعال باشند، فراهم کنند؛ چرا که دانشجویان باید برای فعالیت و مشارکت در انتخابات ترغیب شوند.
 


وزیر علوم تاکید کرد: هر دانشجو، استاد و یا کارمندی حق دارد در هر ستادی که تایید می‌شود و در معرض رای مردم قرار می‌گیرد، فعالیت کند و هیچ کس حق ندارد به او معترض شود و اعمال سلیقه در این بخش ممنوع است.
 

 


شروط دانشجو برای حضور نامزدهای انتخابات در دانشگاه‌ها
 

 

دانشجو ادامه داد: فردی که از طرف شورای نگهبان انتخاب می‌شود، از طرف نظام در معرض رای مردم قرار دارد، اما در بحث فعالیت‌های دانشگاهی باید توجه داشت که دانشگاه، ستاد انتخاباتی نیست و هیچ کس نباید این محیط را با ستاد انتخاباتی اشتباه گیرد. دانشگاه محل میتینگ انتخاباتی نیست، بلکه دانشگاه‌ محل تضارب اندیشه‌هاست.
 


وی خطاب به کاندیداها نیز گفت: کاندیداها در ستادهای انتخاباتی خود هر چه می‌خواهند با ژست‌های مختلف عکس بگیرند، اما دانشگاه محل این کار نیست و شان دانشگاه این نیست، اینکه تنها از محاسن صحبت گفته شود، اقدامی است که در ستادها صورت می‌گیرد و دانشگاه این‌گونه نیست و در دانشگاه هم برای محاسن باید راهکار ارائه شود و هم نقد در دانشگاه‌ها باید منصفانه باشد.

وزیر علوم ادامه داد: اگر در دانشگاه شعاری نیز مطرح می‌شود، راهکار نیز باید ارائه گردد و در دانشگاه افرادی که حضور می‌یابند باید تحمل نقد نیز داشته باشند.
 


دانشجو خطاب به روسای دانشگاه‌ها، گفت: رییس دانشگاه باید تشریح فضای کشور و باید و نبایدها در این فضا را مشخص کند و التزام به فعالیت‌ها در چارچوب مقررات و ضوابط باید به عنوان گفتمان حاکم در دانشگاه باشد.
 


وی همچنین خطاب به روسای دانشگاه‌ها، متذکر شد: نباید نسبت به حضور یک گروه در دانشگاه‌ تمایل نشان دهید و نسبت به گروه دیگر تمایلی نشان ندهید و یا اینکه برای یک گروه که مورد نظر شما نیست، سخت بگیرید و برای گروه دیگر آسان که این موارد خارج از عدالت است.
 


به گفته وزیر علوم، دانشگاه باید از دخالت گروه‌های خارج از دانشگاه، حفظ گردد و اگر حفظ وحدت و انسجام در درون دانشگاه نباشد، از آن سوء‌ استفاده می‌شود.

دانشجو عنوان کرد: هر کسی که می‌خواهد در درون دانشگاه صحبت کند، علاوه بر اینکه باید منطقی و علمی صحبت کند، می‌بایست فاصله خود را نیز با دشمن مشخص کند.
 


 وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش، ریاست دانشگاه را جزو سخت‌ترین شغل‌ها دانست و گفت: مسوولیت در وزارت به مراتب راحت‌تر از مسوولیت‌پذیری به عنوان رییس دانشگاه است.
 


دانشجو با طرح سوالاتی با بیان اینکه آیا در فعالیت‌های اجرایی معصیت معنا ندارد؟ افزود: آیا کسی که حق دارد بورسیه شود، اما او را بورسیه نمی‌کنیم و یا کسی که حقش است دانشجوی دکتری شود، اما گروهی نمی‌پذیرد، آیا این موارد معصیت است یا خیر؟ و یا اگر معصیت است، رییس دانشگاه در قبال آن مسوولیت دارد و یا نه؟ در واقع دامنه معصیت‌هایی که در فعالیت‌های اجرایی صورت می‌گیرد، به مراتب بالاتر از معصیت‌هایی است که در حوزه‌های فردی صورت می‌گیرد.
 


وی ادامه داد: اگر به اعتماد به نظام صدمه‌ای وارد شود، دامنه آن وسیع است و هر کس که این کار را انجام دهد، چگونه می‌تواند در آن دنیا به آن پاسخگو باشد؟ اگر یک ملتی را با نوع تیترزدنمان و یا عمل‌مان و ... خدایی نکرده نسبت به آینده امیدشان را کم کنیم، چگونه باید پاسخ دهیم؟ اگر یک فرد در دانشگاه با بی‌تدبیری و بی‌خیالی باعث ناامیدی دیگران شود، دامنه این گناه وی بسیار وسیع است.
 


وزیر علوم با اشاره به مشکلات موجود و طرح مباحثی در رسانه‌ها در زمینه "کمبودهای موجود"، تصریح کرد: آیا با وجود مشکلات موجود، این روش صحیح است؟ آیا یک نظام الهی با سیاه‌نمایی مقتدر می‌شود؟ آیا با تخریب و مچ‌گیری، نظام مقتدر می‌شود؟
 


وی همچنین خطاب به روسای دانشگاه‌ها، با تاکید بر اینکه رییس دانشگاه تا جایی که وسعش است و برایش مقدور است، نباید اجازه دهد حقی از دانشجویی ضایع شود، تصریح کرد: وظیفه یک رییس دانشگاه به عنوان پدر، مچ‌گیری نیست و مرز باریکی بین نقد منصفانه و نقد غیرمنصفانه و سیاه‌نمایی وجود دارد که باید به آن توجه داشت.
 


دانشجو با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند دانشگاه مستقل است، تصریح کرد: آیا به بهانه‌ اینکه دانشگاه مستقل است، می‌توان حق کسی را ضایع کرد؟ در این زمینه رییس دانشگاه باید در جایی که حقی از کسی ضایع می‌شود، ورود پیدا کند و نگوید که به من ربطی ندارد.
 


وزیر علوم همچنین در خصوص انتقاداتی مبنی بر اینکه وزارت علوم همه امور را متمرکز کرده است، عنوان کرد: آیا می‌خواهید پرونده کسانی که قبلا بورسیه کرده‌اند را بیاوریم که با چه معدل‌هایی بورس شده‌اند؟
 


وی همچنین در خصوص مطالب برخی از رسانه‌ها در زمینه دانشجوی ستاره‌دار، گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در پذیرش‌ها باید استعلام شود و در تمام طول دوران از مراجع ذی‌صلاح این استعلام‌ها می‌شده است. حال برخی اوقات عده‌ای درخصوص دانشجوی ستاره‌دار برخی موارد را مطرح می‌کنند در حالی که همیشه بر اساس قانون از مراجع ذی‌صلاح استعلام می‌گیریم.
 


به گفته وی، قرار نیست در دانشگاه من و شما که در راس هستیم، با تفویض اختیار، به دیگران رفع مسوولیت کنیم، باید در دانشگاه به دنبال احقاق حق باشیم. ممکن است در دانشگاهی دانشجویی با تنگ‌ نظری استادی مشروط شود که در این زمینه رییس دانشگاه نمی‌تواند رفع مسوولیت کند.
 


وزیر علوم تاکید کرد: در زمان غیبت، شاقول در نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه است و دوری نزدیکی ما به او، مشروعیت به مسوولیت ما می‌دهد و در غیر این صورت مشروعیت ندارد. تبعیت به هر بهانه‌ای که خدشه‌دار شد، خسران است.
 


دانشجو در خاتمه خاطرنشان کرد: عده‌ای فکر می‌کنند که ولایت فقیه برای عموم است، در صورتی که در این زمینه خواص و مسوولین باید بیشتر توجه داشته باشند.
4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =