نامه رییس جمهور به وزیر علوم درباره برکناری روسای دو دانشگاه اگر صحت داشته باشد، چه عاقبتی در پی دارد؟

امید کریمی: شبکه ایران، ارگان اینترنتی روزنامه دولت، نامه ای از محمود احمدی نژاد، رییس جمهور منتشر کرده است که از کامران دانشجو، وزیر علوم خواسته روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس را برکنار کند. همچنین گفته شده فشار برای برکناری روسای جهاد دانشگاهی و دانشگاه امیرکبیر هم وجود دارد. (این خبر را بخوانید)

تا ساعت انتشار این خبر، هنوز وزارت علوم صحت و سقم این نامه را تایید نکرده است و البته پایگاه های رسمی اطلاع رسانی ریاست جمهوری هم چنین نامه ای را منتشر نکرده اند. اما اگر این نامه صحت داشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید وقتی درخواست رییس جمهور کتبی شده، وزیر باید اطاعت کند، مگر اینکه زیر بار نرود و استعفا دهد.

گفتگوی خبرآنلاین با او را بخوانید؛

 

نامه آقای احمدی نژاد به وزیر علوم را خوانده اید؟

نه، اما اس ام اس داشتم که در آخرین روز کاری سال 91، آقای رییس جمهور نامه ای نوشته به وزیر علوم که هم رییس جهاد دانشگاهی، هم دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر و تربیت مدرس را برکنار کند.

 

پیش از این وزیر علوم فشارها برای برکناری روسای دانشگاه ها را رد کرده بود. آیا تاکیدی قبلا بوده است؟
خبرهایی بود درباره اینکه فشاری روی دکتر دانشجو و وزیر کشور و برخی وزرا هست برای برکناری برخی مدیران، که آدم هایی خوبی هستند و توانستند کاری انجام دهند، اما این تغییرات در شب عید و در آستانه انتخابات، شائبه بحث انتخابات را تقویت می کند. به هر حال دانشگاه تهران و امیر کبیر جز دانشگاه های بزرگ هستند و در معادلات سیاسی تاثیرگذار هستند. تغییر روسای اینها به صلاح کشور نیست. این درحالی است که در آخرین روزهای دولت که همه باید از برنامه های دولت و کارهای مناسب بگویند، اما این کارها فضای یسیاسی کشور را دجار تنش می کند. من توصیه می کنم اقای احمدی نژاد عاقلانه عمل کند.

 

آقای دانشجو می تواند زیر بار این تغییرات نرود؟

وزیر علوم باید دلایل خودش را برای نگه داشتن این افراد بگویند. اما حالا که کتبی نوشته شده، حکم دستور را دارد و مطابق قانون باید اجرا کند. اما به نفع کشور نیست.
 

وزیر علوم اگر قبول نکند، برکنار می شود؟

اینکه رییس حمهور درخواستی از مدیرانش داشته باشد و اختلاف نظر هم وجود داشته باشد، امری عادی است. اما اینکه کتبی بنویسد، حرف دیگری است. دکتر دانشجو یا باید بپذیرد و یا استعفا دهد. به هر حال مطابق قانون دربرابر دستور کتبی نمی تواند مقاومت کند.

 

روز آخر سال این تصمیم گرفته شده است، فکر می کنید هدفی از این انتشار این نامه در ساعات پایانی سال بوده است؟

دیروز اگر مطرح می شد در کمیسیون اموزش و تحقیقات درباره اش موضع می گرفتیم. آقای رییس جمهور شاید هم می خواسته مجلس تعطیل شود و بعد دست به این کار بزند. چون مجلس بالاخره اهرم هست. با این حال نصیحت می کنیم به دولت که در پایان سال این کار را نکند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    8 0
    او همه شما را دور میزند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    2 1
    در متن نامه اسمي از دانشگاه اميركبير نيست!! لطفا دقت كنيد.
  • بدون نام US ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    5 0
    تو این 3 ماه باقیمانده قراره به اندازه 30 سال اتفاق و چالش را تجربه کنیم
  • چراا IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    1 6
    کاسه داغ تر از آش . بایدی در کار نیست. باید این است که حق مردم و حقوق جامعه فرهیخته حفظ شود.دکتر رهبر از فرهیختگان سرزمین ما هستند. تندروی در چنین فضایی به ضرر کشور است.