۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳

محمد جعفر صافی

پس از شکست بارسلونا مقابل میلان در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا و در فضایی که تیم بارسلونا دچار افت زیادی نسبت به ماههای گذشته شده بود ، در حالی که انتقادات رسانه ها نسبت به ناکامی های پیاپی این تیم شدت گرفت ، راسل رئیس باشگاه به جای جست و جو برای یافتن بهانه ای جهت توجیه شکست و بجای آنکه تقصیر را به گردن داور، زمین ، عوامل اجرایی ، تماشاگران و ... بیاندازد در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام نمود که تصمیم دارد به عیادت تیتو سرمربی بارسلونا که در حال معالجه بیماری سرطان است برود.
راسل همچنین در اوج فشارهای رسانه ای تاکید کرد که دیدار با تیتو از نتیجه بازی یا تیترهایی که مطبوعات در خصوص عملکرد تیمشان می زنند مهمتر است. او در مصاحبه خود چنین گفت: سلامتی سرمربی برای ما در اولویت است. ما فصل موفقی خواهیم داشت اگر سرمربی سلامتی اش را به دست آورد و اگر در مسابقه برگشت میلان را ببریم سرمربی در یک چهارم نهایی روی نیمکت خواهد نشست. تا زمانی که لازم باشد پشت سر او می ایستیم و تا آنجا که امکان داشته باشد برای او صبر می کنیم. سلامت او برای ما در اولویت است و او ما را ترک نخواهد کرد.
راسل همچنین در مورد دستیار سرمربی بارسلونا که در غیاب او هدایت این تیم بزرگ را بر عهده گرفته و البته به نتایج خوبی هم دست پیدا نکرده می گوید: او یک قهرمان است ، ما باید از او تشکر کنیم که این مسئولیت را قبول کرده است!
شاید بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان با توجه به مجموعه شرایط فکر می کردند با باخت دو بر صفر بارسلونا در مرحله رفت این تیم امیدی برای پیروزی و صعود به مرحله بعد نداشته باشد اما این اتفاق افتاد. اگر هم نتیجه این دیدار با حذف بارسلونا همراه بود و اناری پوشان از لیگ قهرمانان کنار می رفتند مجموعه عوامل این باشگاه شامل بر مسئولین، بازیکنان و هواداران در عرصه بزرگتری پیروز میدان بودند که آن عرصه انسانیت و جوانمردی است.
توجه به ارزش های انسانی ، احترام به شخصیت و احساسات انسان ها بیش از هر چیزی ارزشمند است و همین روح انسان دوستی بود که یک تیم را مصمم کرد تا در اقدامی هماهنگ و با ارائه یک بازی تماشایی میلان را شکست داده و به مرحله بعدی صعود کند. رابطه نزدیک میان رفتارهای انسانی مسئولان و اعضای باشگاه بارسلونا با نتایج و موفقیت های بزرگ این باشگاه نشان می دهد که انسانیت و جوانمردی فارغ از نتایج و اعداد ارزشمند است و باید در حاشیه رویدادهای ورزشی به نگاه اخلاقی و انسانی توجه شود.
اینگونه اظهارات رئیس باشگاه بارسلونا باید درسی باشد برای برخی از دست اندرکاران و مسئولین ورزشی و باشگاهها که با صحبت های سنجیده و مناسب زمینه های متفاوتی را فراهم کنند و باعث گسترش فرهنگ و اخلاق در بین ورزشکاران و طرفداران ورزش باشد.
اگر تمام تلاش ها برای رسیدن به نتیجه باشد ممکن است در این مسیر هدف وسیله را توجیه کند و هر نوع رفتار، گفتار و کردار غیر اخلاقی نیز از افراد سر بزند و فضای تشنج زا و غیر ورزشی را در میادین به وجود بیاورد، چیزی که مغایر با روح ورزش است.
آموزه های دینی و فرهنگی ما آنقدر غنی و ارزشمند است که اگر آن را به درستی در عرصه ورزش به اجرا بگذاریم و سرلوحه گفتار و کردار مان قرار دهیم، گفته های رئیس باشگاه بارسلونا به این اندازه مورد توجه قرار نمی گیرد.
حقیقت این است که نگرش مسئولان باشگاه بارسلونا که موفق ترین باشگاه ورزشی جهان در سال های اخیر به شمار می رود فراتر از باخت و برد های گذرا و تکراری ورزش است. آنچه که بیش از هر نتیجه ای به یادگار می ماند و بیش از هر افتخار ورزشی شایسته فخر و مباهات است روح بزرگ انسان دوستی و احترام به هویت انسانی است ، آنچه که هدف اصلی ورزش و پرورش موازی روح و جسم آدمی است.
آنچه مسلم است الگو برداری از چنین رفتارهایی می تواند موجب کاهش ناهنجاری های فرهنگی و تحقق اهداف حقیقی ورزش در کشور باشد.
رییس فرهنگسرای نیاوران و مدیر اسبق شبکه سوم سیما
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهين IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    99 15
    عالي بود ممنون از متن زيباتون بارسا واقعا يه مكتب قابل احترامه فقط يه تيم نيست
    • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
      به زودی زود بارسا تحقیر میشه و شما حرفتون رو باید پس بگیرید !!!
    • علي IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
      47 6
      گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته بجايي نرسد فرياد است
  • سعیده IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    44 5
    خیلی خوب بود بارسا تیم خیلی عالی است
  • a IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    27 2
    یک مقاله عالی از خبر آنلاین جناب صافی تشکر میکنم
  • کرامتی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
    8 0
    آموزه های فرهنگی ما غنی است اما آموزه های د... ما آنچنان غنی و قدرتمند نیست!!!!!!!