اسدالله امیری رایزن فرهنگی افغانستان در ایران است که در نمایشگاه مد و لباس در غرفه افغانستان حضور دارد

امیری می گوید:کشور افغانستان نخستین باری است که در جشنواره مد و لباس شرکت می کند. از شرکت در این نمایشگاه با اشتراکی که داشتیم، بسیار راضی و خوشحالیم و استقبال بی نظیری هم از این غرفه به عمل آمد. بسیاری از دوستان ایرانی از مقامات و اهل پوشش به خصوص بانوان آمدند و از این رنگ، تنوع، زیبایی و ظرافت ها و دست دوزی هایی که بر روی این لباس ها انجام شده است دچار حیرت شدند. تنوع رنگی که در این لباس ها وجود دارد همۀ این ها توانسته اند که غرفه افغانستان را به یکی از پربازدید کننده ترین غرفه ها تبدیل کند.
 

با توجه به این که کشور افغانستان یک کشور اسلامی هست چه نوع لباس و پوشش اسلامی بیشترمورد استقبال مردم افغان قرار گرفته است و در افغانستان استفاده می شود؟

فرهنگ پوشش مردم افغانستان، آن فرهنگ اسلامی و آمیخته با سنت های کهن باستانی مردم افغانستان است واز ویژگی های بسیار خوبی برخوردار است این است که کاملا حجاب اسلامی در آن رعایت شده است و در عین حال این لباس ها از آن ظرافت های هنری ارزشمند هم کاملا برخوردار است. یعنی بیشتر این لباس هایی که در این جا ارائه شده است در بخش های مختلف می توانید ببینید که در مجموع از آثار هنری بهره بردند. و در عین حال مسائل اسلامی در پیراهن، لباس ها و چادر افغان به کار برده شده است. می توانم بگویم که لباس افغانستان نمادی از هنر و ذوق باستانی دیرینه این مردم همراه با ویژگی های فرهنگ اسلامی است.
 

لباس هایی که در این جشنواره آوردید هم این ویژگی ها را داشته است؟
لباس های افغانستان اغلب دست دوخت های سنتی و هنری را با خود دارد. همان لباس ها امروزه با قالب مدرن هم ارائه شده است یعنی با تنوعی که در دوخت و دوز و هنرهای ارائه شده بر روی لباس ها صورت گرفته است یا با بعضی از تغییراتی که در اندازه های لباس صورت گرفته با حفظ ویژگی های اسلامی تبدیل به یک لباس مدرن هم شده است. این لباس هایی است که امروزه به عنوان بهترین لباس محافل شاد و متناسب با فضای بیرون و جامعه افغانستان ارائه شده و استفاده می شود در عین حال آن مدرن بودن خود را هم دارد و هم ریشه در هنر سنت و فرهنگ خود را هم دارد.
 

استقبال مردم از غرفه شما چقدر بود.
غرفه افغانستان از استقبال خوب برخوردار بوده و بسیاری از دوستان ایرانی از جاهای مختلف آمدند. شاید شلوغ ترین و پرطرفدارترین غرفه در بین غرفه ها بوده در عین حال با تنوع و فضای بزرگی که دارد و نوع پوشش هایی که ارائه شده خود یک جذبه خاصی خلق کرده و جمعیت کثیری آمدند و دیدن کردند. بسیار خرسندیم که این تنوع و زیبایی های پوششی افغانستان را ببینند و ما دوست داریم بیش از پیش انعکاس پیدا کند.
 

به عنوان نماینده کشور افغانستان که در این جشنواره شرکت کردید چه نمادی از کشورتان آوردید.
در این جشنواره آن گونه اشتراک کردیم که بیانگر یک فرهنگ، رسم و رسوم و نماد از پوشش مردم افغانستان باشیم. یعنی بتوانیم نمایندگی کنیم از فرهنگ و هنر مردم افغانستان نسبت به پوششان و بر همین اساس دوست داشتیم که با دوستان ایرانی ما که اشتراکات فراوانی داریم به عنوان یک نمادی از سنت فرهنگی افغانستان را هم به آنان معرفی کنیم. برای معرفی و تنوع این پوشش و با هنرش در اینجا اشتراک کردیم و خوشحال هستیم که توانستیم تا حد ممکن در این زمینه موفق شویم.
 

به طبع در این چند روز طرح های ایرانی را مشاهده کردید. تا چه اندازه در نظر دارید که از طرح و مدل های ایرانی در مدل و لباس های اسلامی خود استفاده کنید.
یقینا هر نوع تعاملی را به خصوص در قالب جشنواره های بین المللی، یکی از بزرگترین مزیت های آن استفاده و آشنا شدن با الگو های مختلف و بهره گیری از آن الگوهاست. و این برای طراحان پوشش لباس افغانستان جای فوق العاده خوبی بوده که با صدها نوع طرح در بخش های مختلف مانتو، پیراهن و مسائل دیگر آشنا شوند و ببینند. با این حال از آن با توجه به فرهنگ و سنت مردم افغانستان که اشتراکات زیادی با فرهنگ و سنت اسلامی ایران دارند بتوانند بهره بگیرند در عین حال زمینه معرفی فرهنگ و سنت خود برای بهره گیری دوستان ایرانی را هم فراهم کردند که بسیاری از دوستان ایرانی از طرح های لباس افغان برای پوشش های مردم ایران به طور یقین بهره خواهند برد.
4545
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =