۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰

در سال گذشته، یکی از سوژه های پرطرفدار، کاهش و افزایش جمعیت بود. در نهایت هم به تدوین تشویق هایی برای فرزندآوری منجر .

امید کریمی- زهرا تالانی: سیاست هایی مانند سکه طلا، مرخصی زایمان، مسکن مهر، پرداخت هزینه های بهداشتی مادر و فرزند و ...

در همین زمینه میزگردی با حضور محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و کارگروه سیاستگذاری جمعیت، محمدجلال عباسی ‌شوازی، استاد گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران و علی اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت در خبرآنلاین برگزار کردیم.

خلاصه ای از این میزگرد را می خوانید؛


با توجه به شرایط فعلی اقتصاد در جامعه و بیکاری تصور می کنید این سیاستها می تواند در افزایش جمعیت موثر باشد؟
عباسی: ابتدا من تعریفی از سیاست های جمعیتی دارم. سیاست‌های جمعیتی، به مجموعه تدابیر و قوانینی اطلاق می‌شود که دولت‌ها برای بهبود وضعیت و کیفیت جمعیت وضع و اجرا می‌کنند. طراحی، اجرا و بازنگری سیاست‌های جمعیتی، یکی از وظایف کلیدی دولت‌ها است. بنابراین اینکه بحث‌های مربوط به جمعیت و سیاست‌های جمعیتی اخیرا توجه ویژه سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران کشور را به خود جلب کرده، امر مثبت و دستاورد مهمی است. با این ‌حال، باید توجه داشت که بدون شناخت عمیق و دقیق مسائل جمعیتی، نمی‌توان سیاست‌های جمعیتی جامع و پایداری طراحی کرد. عدم شناخت درست تحولات جمعیتی، موجب ارائه طرح‌های جمعیتی به‌صورت ناقص یا شتاب‌زده می‌شود که حتی در صورت اجرا شدن نیز، مفید و موثر نخواهند بود. معمولا در هر کشور برای ارائه طرح‌های کلان و دراز مدت، مطالعاتی دقیق و کارشناسی انجام می‌شود و بر مبنای آنها گزارش‌های علمی و مطالعاتی تهیه و در دسترس عموم و به ویژه متخصصین قرار می‌دهند تا قبل از اجرا اشکالات و نواقص طرح شناخته و برطرف شوند. قبل از نهایی شدن چنین گزارش‌هایی، لازم است جلسات کارشناسی با حضور صاحب‌نظران و متخصصان با دیدگاه‌های متفاوت برگزار شود تا ابعاد مختلف موضوع موشکافی شده و نقد و بررسی شوند.


آقای دکتر عباسی اشاره کردید که کشورها متناسب با اهدافی که دارند سیاستهای جمعیتی را تدوین می کنند، در سایر کشورها این موضوع چگونه بوده است؟
عباسی: در کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا از دهه 1970 که به جمعیت عدم جانشینی رسیدند،سیاستهایی اعمال کردند ،این سیاستها با توجه به فرهنگ و سیاست کشورها تدوین شد که از مرخصی زایمان تا پاداش مالی را شامل می شد.اما وقتی بررسی می کنیم کشورهایی که در طول 30 ساله این مشوقها را اعمال کردند، همه موفق به افزایش باروری نشدند. در کشورهای اروپایی مانند نروژ،فرانسه سیاستهای تشویقی تا اندازه ای موفق بوده اما کشورهایی مانند ایتالیا،یونان،اسپانیا و کشورهای آسیای جنوبشرقی که کشورهایی که ویژگی فرهنگی آسیایی نیز دارند جواب نداد. در کشور ژاپن نیز طرح تشویق مالی و همچنین سیاست طرح فرشته که خانواده محور بود اجرا شدند و بطور مرتب نیز این سیاستها بازنگری شدند،اما پس از اجرای این سیاستها به مدت بیش از دو وهه، باروری افزایش نداشته است.در سنگاپور از سال 1987 تا به ‌حال سیاست‌های تشویقی اعمال شده و چهار بار نیز این سیاست‌ها بازنگری شده و هدف این سیاست ها تغییر دیدگاه‌ها و رفتار تشویق افراد به ازدواج و فرزندآوری بوده است. یکی از پاداش‌های ارائه‌شده برای تشویق فرزندآوری در سنگاپور، ارائه 9000 دلار برای فرزند دوم و 18000 برای فرزند سوم بوده است. علاوه بر آن، دولت سنگاپور متعهد شد با افتتاح صندوق توسعه کودک، مبلغ 6000 دلار برای فرزند دوم و مبلغ 12000 دلار برای فرزند سوم به این صندوق واریز کند. سایر بسته‌های تشویقی نیز برای زوجین ارائه شد. به‌رغم این حمایت‌ها، در مدت 25 سال گذشته، نرخ باروری در سنگاپور افزایش نداشته و کاهش نیز داشته است. تنها در سال 1988 بعد از اعلام سیاست‌های تشویقی، میزان باروری تا حدی افزایش یافت که برخی معتقدند این افزایش مربوط به اعتقاد مردم در مورد سال اژدها بوده است که چینی‌ها چنین سالی را خوش‌یمن می‌دانند و بر عکس در سال ببر معتقدند که بدیمن است و بچه کمتری به دنیا می‌آورند. در مجموع، سیاست‌های تشویقی در کشورهای سنگاپور و ژاپن که فرهنگ سنتی و آسیایی دارند و تشویق‌ها نیز سخاوتمندانه‌تر و منظم‌تر بوده است، تاثیری بر باروری نداشته‌اند.


آقای سعیدی دولت لایحه مشوق های افزایش باروری و سیاستهای افزایش جمعیت را به مجلس ارائه داده است. می توانید جزئیاتی از این مشوقها را بیان کنید؟
سعیدی:
لایحه تنظیم جمعیت و خانواده در کمیسیون اجتماعی بررسی شد اما هنوز در صحن مجلس مصوب نشده است. قرار است طبق این لایحه، تمام محدودیتهای تنظیم خانواده و محدودیتهایی که برای تعداد فرزندزان بود لغو می شود. در تبصره یک این لایحع امده است که دولت می تواند هر 5 سال یکبار با توجه به نتایج سرشماری و شاخصهای سیاستی امنیتی و شاخصهای مندرج در برنامه 5 ساله ،نسبت به برقراری مشوقها یا محدودیتهای جمعیتی اقدام کند. تبصره دو هم به مرخصی زنان اشاردارد که به 9 ماه تبدیل می شود و همسر هم دو هفته مرخصی تشویقی می گیرد. همچنین در اجرای بیمه آتیه فرزندان با توجه به قانونی نبودن آن ، مشکلاتی وجود داشت که این موارد در مصوبات جدید رفع خواهد شد و البته بار دیگر بیمه آتیه در سیاست های جدید گنجانده شده که این بار بدرستی اجرایی می شود. در کل معتقدم که سیاست های تشویقی در نظر گرفته شده باید به گونه ای تدوین شود که برای مدت کوتاهی اجرایی نشده و رها نشود و همچنین در مراحل بعدی آن باید سیاست های حمایتی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، اشتغال و... تدوین تا این کار نیمه کاره رها نشود. چنانچه برنامه ریزی درستی برای اجرای سیاست های جمعیتی تدوین نشود این سیاست ها پس از مدتی در اجرا به شکست برمی خورد.


آقای محزون، برای افزایش جمعیت همین اقدامات کافی است؟
محزون: چند مرحله در افزایش جمعیت داریم که باید آنها را پشت سر بگذاریم. گام هایی باید برای حل این چالش برداریم و همه قبول دارند که باید مشکل کنترل را حذف کنیم. کشورمان در میان 26 کشور منطقه از لحاظ نرخ باروری رتبه 25 را دارد و همچنین افزایش هزینه‌های مالی، سیاست تک فرزندی باعث شد جمعیتما رو به کاهش برود.الان بیشتر جوانان دلیل ازدواج نکردن و بعد از آن عدم تمایل به فرزند آوری را نداشتن شغل و درامد کافی عنوان می کنند. به نظر می رسد ابتدا باید مشکل اشتغال را برطرف کرد.
سعیدی: من یک سوال از شما آقای دکتر عباسی دارم. الان آموزش قبل از ازدواج مطرح است و متولی آن وزارت بهداشت اما اجرا نمی شود.جوانان میل به ازدواج دارند اما هیچ اطلاعی نسبت به آن ندارند. چرا باید اینگونه باشد؟ در سوره حضرت یوسف هم این موضوع عنوان شده اما در مدارس و خانواده نمی توانیم این مسائل را مطرح کنیم.پدر و مادرها قبلا خیلی واضح در مورد این مسائل با فرزندانشان صحبت می کردند اما الان چرا اینگونه نیست؟


تدوین سیاست های جمعیتی و اعمال مشوق ها همه از زمانی اعلام شد که موضوع کاهش جمعیت ایران و گسترش جمعیت سالخوردگی اعلام شد.چرا این موضوع به یکباره مورد توجه قرار گرفت؟
محزون:
بله. همه متخصصان و کارشناسان جمعیتی معتقدند که موضوع کمیت و ساختار جمعیت بسیار مهم است. اگر اینگونه پیش رویم، در آینده جمعیت جوانی هم نداریم که قادر باشد جمعیت کهنسال را حمایت کند. 20 سال دیگر از هر 5 نفر یک نفر سالمند خواهیم داشت. چاره آن است که از همین الان به این موضوع بپردازیم و به مسئله پنجره جمعیتی اهمیت دهیم. بنابراین باید ساختار جمعیت را اصلاح کنیم تا جمعیت سالمند افزایش نیابد. بنابراین همه قبول داریم که جمعیت کشور رو به کاهش است و با اصل موضوع مشکلی نداریم. وقتی ما با مجلس در این زمینه به توافق رسیدیم موضوع تامین زیرساختها برای افزایش جمعیت مطرح شد .ما اکنون در کارگروه جمعیت مجلس، زیر ساختها را تدوین می کنیم اما در نهایت من هم مانند آقای سعیدی قبول دارم که ترمیم این زیرساختها و حداقل در سطح پایش نیاز به متولی دارد.
بنابراین باید مشکل ازدواج را حل کرد.ما در سیاست های جمعیتی بررسی کردیم که نقاط اثرگذار بر افزایش جمعیت ازدواج، دغدغه نگهداری فرزند، طلاق کدامیک هستند. به این نتیجه رسیدیم که دغدغه اصلی نگهداری فرزند است و ما باید در این مورد سرمایه گذاری کنیم چون موضوع هزینه فرزند است. خانواده با توجه به مسائل اقتصادی برای بچه دار شدن تصمیم گیری می کند. البته به خاطر تغییر کردن فرهنگ خانواده ها، اکنون بسیاری از خانواده ها داشتن فرزند را در شان خودشان نمی دانند و برای همین سالها راضی به بچه دار شدن نمی شود و این ارتباطی با شرایط مالی ندارد چون گاهی از خانواده مرفه هم هستند. الان زنان خانه دار هم نگرانی نگهداری فرزند را دارند. الان خانوده ها در حال فروپاشی هستند و طلاق رو به افزایش است چون فرهنگ خانواده ها نسبت به گذشته تغییر کرده است.


از نظر شما کاهش فرزندآوری در کشور ما به دلایل فرهنگی است نه اقتصادی؟
محزون: ما اگر فرض کنیم که اشتغال و ازدواج هم حل شد و زوج ها وارد زندگی شدند اما چالش جمعیتی آیا حل می شود و تضمینی در این باره وجود دارد؟ چون مطالعات ما نشان می دهد که فرهنگ و نگاه خانواده ها به فرزندآوری تغییر کرده است و ارتباطی به ثروت و شغل ندارد.


بنابراین ما در یک جمع بندی باید عنوان کنیم که مشکل ما در کاهش جمعیت اشتغال و عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه است؟
سعیدی: من موافقم که فرهنگ ما می تواند کار آرایی داشته باشد اما باید به روزرسانی شود.
عباسی: این بحثها نشان داد کسانی که به بحث جمعیتی نگاه می کنند باید شناخت درستی داشته باشند و راهکار منطقی و منطبق با شرایط داشته باشند تا جواب بدهد.اگر درست مسئله را نشناسیم به نتیجه نمی رسیم و مانند سایر سیاستها نیمه کاره می ماند و وقتی سیاستها را تدوین کردیم زمان اجرا هم مهم است و باید دراز مدت بود.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    34 2
    خواستگارم لازمه.شما مسائل ازدواج و مسکن جوانان را حل کنید جمعیت افزایش پیدا میکنه.
  • علی اصغر-محموداباد IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    29 1
    اقا ما سکه پول نخواستیم عزیزم.من دوتا پسر دارم یه روز در میون دارم دوتا قوطی شیر خشک میخرم 24000 تومن اینارو باید حل کرد نه شعار الکی داد برادر.
  • دلال مرکزی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    19 2
    هزینه زندگی برای دو نفر بدون فرزند و با اجاره مسکن حداقل حدود 2.5 میلیون تومان است اگر بچه هم اضافه شود این عدد به 4 میلیون هم به راحتی میرسد، تازه بدون جمع پول برای آینده و .... هزینه های معمولی زندگی خودش وحشتناک شده است وای به زمانیکه بچه هم بیاری! قیمت پوشک وحشتناکه، مکملهلی غذایی بدتر هزینه پزشک متخصص کودکان که نگو، 10 عدد بستنی معمولی بخری میه 6000 تومان و.....
  • حسینی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    6 2
    ازسایت محترم خبرانلاین خواهش میکنم این پاسخ من بدهند چون من عضوی ازتشکلات کارگری هستم وهرچی پرسیدم کسی جوابم ندادودرابهام پاسخ میدهند آیااین قوانینی که مجلس تصویب کردمربوط به کارمندان دولت می باشد یاتمام کارگران زیرنظرتامین اجتماعی مرخصی 9ماهه مادران ومرخصی 14روزه برای پدران چون اداره کاربه ماپاسخ نمیدهد وکارگران این مجموعه سردرگم هستند. خواهشادرهمین سایت پاسخ دهید خداخیرتان دهد وابلاغیه که به ارگانهاشده یادستورالعملهایی که اداره کاربایدمجموعه کارگری بدهدرانیزدرج فرمایید متشکرم
  • کم US ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    6 0
    کافی نییست اما بسیار بسیار ضروری و حیاتی است...
  • بدون نام IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    10 0
    برای ایجاد تعادل بین منابع و مصارف باید جمعیت ایران به30 میلیون کاهش یابد خشکسالی و نبود اب و تخریب منابع شوخی بردار نیست با این جمعیت چیزی از منابع دست نسلهای اینده نمیرسه جمعیت زیاد و سیاهی لشکر رفاه نمیاره
  • حسيني EU ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    6 0
    به نظرمن روش زندگي كردن مردم ايران در حال تعقير كردن ميباشد وموانعي كه در اين راستا قرار ميگيرد به طور ناعادلانه از بين ميرود كه يكي از انان همين موضوع ميباشد
  • بدون نام US ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    3 0
    وقتی پژو 206 طی یک سال از 12 میلیون به 35 میلیون تومان میرسد، چطور برای آینده خود برنامه ریزی کنیم. چطور ازدواج کنیم، چطور بچه دار شویم. با خر و قاطر نمیشه رفت و آمد کرد.
  • معصومه IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    2 0
    مادر من خوشحاله دو دختر و دو پسر داره و همشون خواهر برادر دارن ولی هیچکدام از ما از این وضع راضی نیستیم چون امکانات و رفاه ما تقسیم بر دو شده نسبت به بقیه که یک خواهر و برادرندو نسبت به تکفرزند ها تقسیم بر چهار!!!!!!1 دچار مشکل مالی و محبت هستیم و مخصوصا در قضیه ازدواج بیشترین مشکل را داریم چون من دختر 26 ساله برادر بزرگم 24 ساله وخواهرم21 ساله وبرادر کوچکم 19 ساله هستیم و همه در سن ازدواج هستیم چون من ازدواج نتوانسته ام بکنم مانع خوشبختی و آمدن خواستگار به خواهرم شده ام
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    0 1
    به جای حرف زدن باید عمل کرد.جمعیت بیشتر می خواهید: ازدواج را تسهیل کنید، مسکن را فراهم کنید، شغل آبرومند ایجاد کنید، هزینه ها را تحت پوشش بیمه کنید، مهد سالم و دولتی ایجاد کنید ، حق اولادرا منطقی بپردازید. مردم از سر شکم سیری نیست که بچه نمی خواهند، نمی توانند، نمی توانند، نمی توانند............