۰ نفر
۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰

وضعیت سلامت در سالی که گذشت چگونه بود؟ احتمالا همه معتقدند چندان حال و روز خوشی نداشت.

فهیمه حسن‌میری: در سال 91مردم و پزشکان چه اتفاقات خوشایند یا ناخوشایندی را در حوزه سلامت پشت سر گذاشتند و چه اتفاقات تلخ یا شیرینی را در  سال آینده پیش رو خواهند داشت؟ برای این که شاهد بهبود در حوزه سلامت و پزشکی باشیم چه اتفا‌ق‌هایی باید رخ دهد؟

در آستانه روزهای سال جدید، درباره این موارد با دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصصان داخلی ایران گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

وضعیت سلامت مردم در سالی که گذشت چگونه بود؟

سال 91 از نظر سلامت اصلا سال خوبی نبود. با توجه به تحریم‌های دارویی که اتفاق افتاد و بسیاری از هموطنانمان برای تامین دارو با مشکل مواجه بودند و همچنین با توجه به افزایش تورم که قدرت خرید بیماران برای دارو را کاهش داده و امکان مراجعه آنها به پزشک و بستری شدن در بیمارستان را کم می‌کرد، در مجموع سال خوبی را از لحاظ سلامت پشت سر نگذاشتیم.

 

اتفاق مثبتی در این حوزه نیفتاد؟

تا جایی که به یاد دارم اتفاق مثبتی نیفتاد و نه از نگرانی‌های مردم و نه از نگرانی‌های پزشکان کاسته نشد.

 

به نگرانی‌های مردم درباره تحریم‌های دارویی و تورم و هزینه‌های بالا در بخش دارو و درمان اشاره کردید اما نگرانی‌های پزشکان چیست؟

پزشکان از طرفی به دلیل مشکلاتی که بیمارانشان با آنها دست به گریبانند و حال و روز خوبی ندارند، ناخشنود هستند و از طرف دیگر به دلیل مشکلاتی که خودشان دارند نگران هستند. با مشکلاتی که امروزه پزشکان با آنها روبه‌رو هستند شاهدیم که تعداد پزشکانی که از گردونه درمان خارج شده‌اند و یا برای کار به کشورهای دیگر مهاجرت کرده یا به کار دیگری مشغول شده‌اند روزبه‌روز افزایش می‌یابد. مهاجرت پرستاران و پزشکان به کشورهای اروپایی و حتی بعضی از کشورهای همسایه نشان می‌دهد که وضعیت آنها در اینجا مطلوب نیست و جا دارد تا دیر نشده مسوولان به این قضایا توجه کنند.

 

چه اتفاقی باید بیفتد تا هم اوضاع بیماران و هم پزشکان بهتر شود؟

برای بهبود وضعیت سلامت مردم باید در درجه اول نگاه سیاست‌گذاران به بخش سلامت اصلاح شود تا پس از آن سهم سلامت در بودجه افزایش پیدا کند، بیمه‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند و بودجه کافی به بیمارستان‌های دولتی برای پذیرش و درمان رایگان بیماران اختصاص یابد. متاسفانه وضعیت درمان در بیمارستان‌های دولتی چندان مطلوب نیست و همین مسئله باعث شده تا مردم این مشکلات از چشم پزشکان ببینند در حالی که مقصر پزشکان نیستند. مساله‌ای هم که می‌تواند به بهبود وضعیت پزشکان کمک کند این است که تعرفه‌های غیرواقعی اصلاح شود. در شرایط فعلی تعرفه‌هایی که وجود دارد تعرفه‌های واقعی و منطقی نیست و همانطور که گفتم می‌تواند به دلسردی و نارضایتی پزشکان از ادامه فعالیت در رشته‌های تخصصی‌شان منجر شود.

 

اما تعرفه‌های جدید درمان در بخش دولتی و خصوصی که در اواخر سال اعلام شد، افزایش زیادی داشت.

تعرفه واقعی زمانی است که آن را با تورم بسنجند. ما الان شاهد تورم 40 درصدی هستیم اما تعرفه‌ها تنها 20 درصد افزایش پیدا کرده است و باز هم این ارقام واقعی نیست. پایین بودن تعرفه‌های پزشکی تبعات خود را خواهد داشت که یکی از پیامدهای آن می‌تواند این باشد که به پدیده ناپسند زیرمیزی گرفتن منجر شود. تعرفه‌های غیرواقعی نه تنها به ضرر جامعه پزشکی و بخش خصوصی است بلکه بیمارستان‌های دولتی هم متضرر می‌شوند. در حال حاضر سرانه بهداشت و درمان کشور آنقدر پایین است که 70 درصد هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های دولتی از جیب مردم پرداخت می‌شود و با این حال، مراکز درمانی دولتی در حال ورشکستگی هستند.

 

نقش بیمه‌ها در این میان چیست؟

در شرایط فعلی اوضاع بیمه‌ها هم خوب نیست. وقتی سرانه بهداشتی درمانی کم شود و التهاب در وضعیت سلامت جامعه به وجود بیاید انجام آزمایش‌ها و موارد اینچنینی هم بیشتر شده و بیمه‌ها هم متضرر خواهند شد.

 

به محقق شدن پزشک خانواده در سال آینده امیدوارید؟

متاسفانه با بودجه‌ای که برای این قضیه در نظر گرفته‌اند، به نظر من این طرح به سرانجام نمی‌رسد و نمی‌توان امیدوار بود که رابطه مالی بین پزشک و بیمار از این طریق قطع شود.

 

شما امیدوارید چه اتفاقی بیفتد که وضعیت سلامت بهتر شود؟

این که وزارت بهداشت، انجمن‌های پزشکی و سازمان نظام پزشکی دست به دست هم دهند تا بیش از این وضعیت سلامت مردم به خطر نیفتد. سهم درمان در بودجه بیشتر شود و بیمه‌ها کارکرد درستی داشته باشند تا مردم هم برای خدمات پیشگیرانه و هم برای درمان با خیال راحت به مراکز پزشکی مراجعه کنند و در آینده شاهد انبوهی از بیماری‌های مزمن و درمان‌نشده که به وضعیت وخیمی رسیده باشند نباشیم. متاسفانه مسوولان فکر می‌کنند پولی که در بخش بهداشت و درمان خرج می‌شود، هزینه‌بر است در حالی که با سرمایه‌گذاری در این بخش، از بروز هزینه‌های سنگین ناشی از درمان بیماری‌ها پیشگیری می‌شود. همچنین این که انتظار می‌رود سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگترین خانه صنفی جامعه پزشکی کشور بتواند مدافع حقوق پزشکان و مردم باشد و انتظارات و توقعات آنها را برآورده سازد. متاسفانه در حال حاضر سازمان نظام پزشکی فقط یک عضو مشورتی است و قدرت اجرایی ندارد و امیدواریم نمایندگان مجلس با تغییراتی در قانون این سازمان، شرایطی به وجود بیاورند تا نظام پزشکی مانند سایر اصناف کشور مدافع حقوق مردم و جامعه پزشکی باشد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    2 0
    چقدرجالب رئیس اداره نظارت و دارو میگه هیچ مشکلی به لحاظ تامین دارو نیست تازه به خودکفائی هم رسیده ایم