حال و هوای خرید نوروزی در پایتخت به فاصله چند ساعت مانده به سال 1392.

محمد هیراد حاتمی:

در آستانه نوروز 1391 خبرآنلاین گزارشی با عنوان « آخرین ساعت های خرید نوروزی از هفتم تیر تا تجریش / سمنو 4 هزار تومان، سبزه 2 هزار تومان » منتشر کرد که به بررسی حال و هوای آخرین خرید های نوروزی شهروندان پرداخته بود. اگر آن گزارش با شیوه ای که یکی از دستفروشان بازار تجریش برای فروش گل های خود به کار گرفته بود شروع شد، این بار آخرین چهارشنبه سال درست در شب سال جدید قرار گرفته بود و بر همین اساس می توان از نحوه تبلیغ فروشندگان ترقه کمک گرفت تا به تکرار نیفتاده باشیم. در حالیکه تعداد قابل توجهی از شهروندان سرگرم خرید های سفره عید خود بودند گهگاهی از گوشه و کنار بازار جملاتی اینگونه شنیده شد: « بی خطر، ترقه، ترقه، ترقه ». اشاره مرد دستفروش به ترقه های بی خطری بود که برای فروش به بازار آورده بود تا شهروندان در کنار خرید های نوروزی از آخرین چهارشنبه سال هم غافل نمانده باشند.

 پس از چند دقیقه صدای ترقه فروش های بازار آن قدر تکراری می شود که دیگر ناخواسته شنیده نمی شود. سبزه های بزرگ و کوجک در زمین های اطراف بازار با گل های خوش رنگ و نگار لاله و سمبل فستیوالی از رنگ راه انداخته اند. سبزه ها و گل هایی که هر کدام این توانایی را دارند تا نقش و نگار خاصی به سفره های عید ببخشند. سبزه هایی که سال گذشته برای قیمت آنها 2000 تومان باید پرداخت می شد و در آستانه سال 1392 یک 5 هزارتومانی برای آن باید پرداخت کرد. حتی حالا هم که سبزه گران شده است اما شهروندان با احتیاط و دقت تک تک ویترینی که از چیدمان آنها در کف خیابان تشکیل شده است را رصد می کنند تا به زعم خود زیبا ترین را برای سفره عید امسال خودشان انتخاب کنند. 

این وسواس را حتی در خریداری اقلام دیگر سفر عید به وضوح می توان مشاهده کرد. « از آن قرمز ها دارید؟ جلوه اش تو سفره هفت سین بیشتره » . این جمله ای است که زن میانسالی که با همراهی دختر خود به بازار آمده است به فروشنده می گوید تا مرد فروشنده سنجد های رنگ و رو رفته را بگیرد و به جای آن « سنجد » هایی با رنگ و لعاب بیشتری تحویل دهد. هر بسته سنجد هم 1000 تومان قیمت خورده است. کمی آن طرف تر سفره های هفت سینی قابل مشاهده بود که در گوشه ای از بازار چیده شده بود تا برق آن چشم مشتریان را بگیرد. هر چند برق آن چندان گویا کارساز نبود چرا که تقریبا اکثریت شهرودان ایستان در صف سبزی پاک کرده را به خرید جزییات سفره عید ترجیح داده بودند. « سبزی خوردن، آش و پلو »صفی طولانی از انتظار شهروندان تشکیل داده بود تا نشانی باشد از اینکه شهروندان از سبزی پلو و غذا هایی دیگری که در شب عید طبق رسم و روسم باید طبخ شود غافل نمانده اند. 

« سمنو » دیگر سین سفره هفت سین است که در برنامه خرید بسیاری از شهروندان قرار گرفته است. شهروندان ظرف هایی بزرگ و کوچک را خریداری می کنند تا سفره عید شان از سمنو هم جا نمانده باشد. سمنو در ظرف های کوچک هم 4000 تومان قیمت دارد. سال گذشته هر کدام از این ظرف ها تقریبا 2000 تومان به فروش رسید. خیال مان راحت است که « سمنو » هم از تورم عقب نمانده است. این لحظات آخر سال 1392 قصد مان بر این نیست روی طبل تورم بکوبیم و آن را بار دیگر از بایگانی بیرون بکشیم. در همین جا گزارش میدانی آخرین خرید های نوروزی شهروندان در سال 1391 را به پایان می بریم و بررسی گرانی های آن را به سالی که در پیش است می سپاریم. 

گزارش تصویری آخرین خرید های نوروزی شهروندان در سال 1391 را می توانید اینجا مشاهده کنید.

3939   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =