بهترین گزینه برای جبران شکست دیپلماسی اوباما در گفتگو با ایران آنست که آمریکا مانع از دخالت و حضور اسراییل در روند مذاکرات با ایران شود.

مجله آمریکایی فارین پالیسی در یادداشتی به قلم دو تن از کارشناسان و تحلیل‌گران خاورمیانه به نام‌های هیلاری و فلینت لورت به فراز و نشیب‌های غرب در گفتگوهای هسته‌ای با ایران اشاره دارد.این دو کارشناس از اساتید روابط بین‌الملل ،از اعضای موسسه"آمریکای جدید" و از مشاوران شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه آمریکا هستند.

عنوان این یادداشت"ایران تهدید اساسی نیست" نام دارد و در آن آمده است:بهترین گزینه برای جبران شکست دیپلماسی اوباما در گفتگو با ایران آنست که آمریکا مانع از دخالت و حضور اسراییل در روند مذاکرات با ایران شود.

در ابتدای این یادداشت آمده است:سرانجام پس از ماهها گفتگو و امیدهای تازه‌ای که برای احیای روابط میان ایران و غرب به وجود آمده بود،اروپا و آمریکا در نهایت تصمیم گرفتند دوباره همان سیاست‌های بوش را در پیش گیرند.در سال 2006 زمانی که ایران داوطلبانه برای مدتی غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد،‌بوش با اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،سران را وادار کرد تا پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارسال کنند و در نهایت با صدور قطعنامه، تحریمات علیه ایران آغاز شد.

اما تحریم‌ها آنگونه که بوش انتظار داشت،ایران را فلج نکرد. این کشور به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه و زیرساخت‌های هسته‌ای سایت‌های خود را محکم کرد. و از سویی متعاقب این سیاستها احتمال جنگ میان ایران و آمریکا افزایش یافت.
متأسفانه اوباما و کابینه او تمایل دارند تا دوباره همان اشتباه تأسف‌بار را تکرار کنند.هفته پیش به دنبال صدور قطعنامه‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران اعلام کرد که قصد دارد با تأسیس سایت‌های جدید غنی‌سازی به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

نویسندگان این یادداشت بر این اعتقادند که اروپا و آمریکا با تحریک ایران در همکاری با آژانس صدمات و خسارات زیادی به جامعه بین‌الملل و همکاری‌های ایران با آژانس وارد می‌کنند.آنان بر این اعتقادند اگر غرب به این سیاست خود در قبال ایران ادامه دهد، چنین روندی دیر یا زود منجر به مقابله و رویایی میان ایران از یک سو و اسراییل و آمریکا در سوی دیگر خواهد شد.

منبع:فارین پالیسی/ 4 دسامبر 2009
ترجمه:زهرا خدایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =