دولت هنگ کنگ قصد دارد دیتاسنترهای خود را در زیر زمین بسازد، ایده ای که جالب اما برای عملیاتی ساختن آن با دشواریهایی روبرو خواهد بود.

نکته مثبت این ایده به گفته آمود جایاوانت از کمپانی CBRE ساخت دیتاسنتر در مکانهای خنک که کمتر انرژی بر بوده و سیستم تهویه آن بدلیل خنکی ذاتی، می تواند کمتر نسبت به نمونه های معمولی، هزینه سالیانه داشته باشد اما نکته منفی اینکه پیدا کردن محل معتبر و نیز هزینه گزاف انتقال سایر تکنولوژی های دیتاسنتر به زیر زمین است که می تواند با هزینه مصرف انرژی برابری کند و آنرا خنثی سازد.
از لحاظ فنی نیز باید توان دوبرابر مورد استفاده قرار گرفته و تجهیزات سخت افزاری در زیر زمین با هزینه های بیشتر انتقال و نصب شوند.
مصرف سوخت فسیلی و نحوه تخلیه هوای تولید شده مسموم و آلوده نیز فاکتور بعدی است که مهندسان فنی باید به آن بیشتر فکر کنند. نمونه هایی مانند دیتاسنتر نروژِ greenmountain که در جای سردسیر نصب شده می تواند الگو باشد که بعنوان سبزترین دیتاسنتر در جهان مشهور شده است.
همچنین فناوری موسوم به Cavern که در دیتاسنتر کانزاس بکار رفته نیز می تواند الگوی خوبی در این زمینه باشد. هنگ کنگ بدلیل نداشتن سرزمین کافی (7 میلیون نفر در 1100 کیلومتر مربع زندگی می کنند و زمین و خانه در آن از گرانترین های جهان است)
مجبور است بیزینس آی تی خود را زیر زمین ببرد.
کندن کوه و ساخت دیتاسنتر زیر آن می تواند ایده دیگری در این رابطه باشد.این ایده توسط کارشناسان، این هفته در کنفرانس فضا برای دیتاسنترهای آسیایی مطرح شد اما طبق تحقیقات انجام شده دو سوم سرزمین هنگ کنگ برای کندن کوه مناسب نیست و تنها 5 منطقه به طول 20 هکتار ویژگی های مناسب برای ساخت را دارند.
گفتنی است 400 مکان دولتی برای کندن زیر آنها برای ساخت دیتاسنترها شناسایی شده اند که به گفته کمپانی تحقیقاتی Arup می توان نه تنها دیتاسنتر بلکه لابراتوار و مراکز تحقیقاتی نیز در آنها ایجاد کرد. ساخت پروژه هایی شبیه پروژه Gjovic در نروژ که مرکز تفریحی در زیر زمین برای 5500 نفر است را نیز می توان به چنین طرح هایی اضافه کرد.
هنگ گنگ پیشتر به کشور بانکها شهرت داشت و اینک بدلیل توسعه آی تی ، در این صنعت نیز رشد و نمو زیادی کرده است . قصد دارد با چنین طرح هایی خود را بعنوان قطب آی تی در منطقه نشان دهد.
بدلیل درخواست حجم سنگین ذخیره سازی دیتا، اگر هنگ گنگ نتواند دیتاسنترها را راه اندازی کند، ممکن است قطب بودن خود در آی تی را از دست بدهد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =