تاخیرهای آزاردهنده برای حجاج ایرانی و خانواده‌هایشان در حالی رخ می‌دهد که با توجه به سابقه بدرفتاری مسئولان حج با عمره‌گزاران ایرانی در یک سال گذشته، شائبه عمدی‌بودن این تاخیرها به میان آمده است.

هادی نیلی: در حالی که پیش از این مسئولان حوزه بهداشت و سلامت از مردم خواسته بودند برای پیش‌گیری از شیوع آنفلوآنزای خوکی در فرودگاه‌ها به استقبال حجاج نروند، اما تاخیرهای طولانی و متعدد در پروازهای برگشتی حجاج، عملا این درخواست مسئولان را محقق کرده است.

از فرودگاه‌هایی که پذیرای پروازهای برگشتی حجاج ایرانی هستند خبر می‌رسد که تأخیر پروازهایی که توسط هواپیماهای سعودی انجام می‌شود، تا بیش از 12ساعت بالا رفته است و همچنان مسئولان فرودگاه‌های عربستان در این باره پاسخگو نیستند.

عبدالله نصیری، مدیر کل روابط عمومی سازمان حج و زیارت کشور، روز شنبه به فارس گفت: سعودی‌ها کمبود هواپیما و سالن دارند و این باعث شده است که تأخیر پروازها بسیار زیاد باشد.

او با اشاره به این‌که مجوز پروازهای ساعت 1:30 ظهر شنبه برای ساعت 12 شب داده شده است، ادامه داد: مجبور شده‌ایم که برخی از زائران را از جده به مکه بازگردانیم تا در هتل‌ها بمانند و مجبور نشوند که زمان طولانی در فرودگاه جده معطل شوند.

به گفته نصیری، تأخیرهای روزهای گذشته باعث شده بود صحن فرودگاه جده، مملو از حجاج شود.

او اضافه کرد: مشکل دیگر در هواپیماهای سعودی، بی‌نظمی در داخل هواپیماها درباره نشستن حجاج است که در این باره نیز پاسخی از سوی مسئولان فرودگاه‌های سعودی داده نشده است.

نصیری تاکید کرد: متأسفانه هیچ‌کدام از مسئولان سعودی جوابگو نیستند و این در حالی است که وزارت حج، سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌های این کشور را در جریان مشکلات قرار داده‌ایم.

او یادآوری کرد: در سال‌های گذشته تأخیر پروازها برای همان دو سه روز اول بازگشت حجاج بود اما امسال تأخیرها بسیار زیاد شده است. البته این مشکل محدود به پروازهای برگشتی ایران نیست و پرواز سایر کشورها هم با تأخیر مواجه شده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان حج و زیارت توضیح داد که با وجود کاهش آمار حجاج امسال نسبت به سال‌های گذشته، امکانات عربستان سعودی از نظر هواپیما و سالن پاسخگوی زائران نیست.

 تاخیرها عمدی است؟
ابراهیم امینیان، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز پیش‌تر گفته بود: درج‌نشدن زمان در تفاهم‌نامه سال 78 درباره حمل و نقل هوایی حجاج با سعودی‌ها، در حال حاضر سازمان حج و زیارت را با مشکل مواجه کرده است.

او گفت: در حال حاضر 50 درصد از پروازهای حجاج توسط هواپیمایی سعودی و 50 درصد دیگر نیز توسط هواپیمایی ایران انجام می‌شود.

امینیان توضیح داد: این تقسیم‌بندی پروازها به سال 78 بر می‌گردد که در آن زمان طی تفاهم‌نامه‌ای مقرر شد 50 درصد پروازها به سعودی‌ها واگذار شود.

این تاخیرهای آزاردهنده برای حجاج ایرانی و خانواده‌هایشان در حالی رخ می‌دهد که با توجه به سابقه بدرفتاری مسئولان حج با عمره‌گزاران ایرانی در یک سال گذشته، شائبه عمدی‌بودن این تاخیرها به قصد آزاردادن حج‌گزاران ایرانی به میان آمده است.

مراسم حج امسال در حالی برگزار شد که از چندماه‌پیش حرف و حدیث‌های بسیاری درباره آن مطرح شده بود. این مهم‌ترین مناسک اسلامی که اغلب اسلام‌شناسان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آن را افزایش وحدت بین مسلمانان می‌دانند، خود به یکی از نقاط اختلاف بین برگزارکنندگان و برخی جوامع اسلامی به خصوص شیعیان شد.

نزدیکی فکری برخی از مقامات و چهره‌های سعودی به اندیشه‌های تندروانه وهابی که با مذهب شیعه و برخی دیگر از مذاهب اسلامی سر دشمنی دارند، پیش از این نیز برای حج‌گزاران ایرانی مسئله‌ساز بوده اما امسال دو مسئله مزید بر مشکلات قبلی شده و مسائلی را برای حج‌گزاران ایرانی فراهم کرده است: شیوع جهانی آنفلوآنزای خوکی که می‌تواند در طول مراسم حج به‌شدت بین حجاج کشورهای مختلف شیوع پیدا کند و به‌این‌ترتیب در کشورهای آنان بیشتر پخش شود و همچنین درگیری‌های اخیر یمن که عملاً به جنگ بین نیروهای موردحمایت ایران و عربستان تبدیل شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =