حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «نوبت باکو» در کیهان نوشت:

این نوشته در پی انتقاد به وزارت امور خارجه کشورمان نیست و براین باور است که احضار سفیر جمهوری آذربایجان و ابلاغ اعتراض شدیداللحن جمهوری اسلامی ایران به او، یکی از وظایف و مسئولیت های تعریف شده وزارت امور خارجه است ولی انتظار آن بوده و هست که مسئولان محترم سیاست خارجی کشورمان درک عمیق تری از شرایط داشته باشند و هیچ «فرصتی» از جمله ماجرای همایش اخیر در جمهوری آذربایجان را «تهدید» تلقی نکنند.
روز دهم فروردین ماه- 30 مارس- از سوی حزب موسوم به «جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی»! همایشی با عنوان «فردای آذربایجان جنوبی» در سالن اجتماعات یکی از هتل های باکو برگزار شد. در این همایش که علاوه بر تعدادی از اعضای این حزب برخی از مقامات و شخصیت های سابق جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند، ادعاهای سخیف و کودکانه ای علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود و احضار سفیر جمهوری آذربایجان از سوی معاون محترم آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در اعتراض به برپایی این همایش صورت پذیرفته بود. ایشان درباره علت احضار سفیر جمهوری آذربایجان گفته است «در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است روابط دو کشور در مسیر پیوندهای عمیق دو ملت تداوم یابد، انجام اینگونه اقدامات می تواند آسیب جدی به روند مثبت و رو به توسعه روابط فیمابین وارد کند»...
مسئولان محترم کشورمان می توانند به دولت جمهوری آذربایجان پیشنهاد کنند که الحاق جمهوری آذربایجان به آذربایجان ایران را در میان مردم آن کشور به رفراندوم بگذارند. این ابتدایی ترین گام در تحقق دموکراسی و مردم سالاری است. نتیجه اما، از هم اکنون به آسانی و با قاطعیت قابل پیش بینی است و یا، خواسته واقعی آنان برای تشکیل یک نظام اسلامی شبیه جمهوری اسلامی ایران را از طریق یک رفراندوم با دو گزینه «آری» و «نه» جویا شوند. آنچه در میان مردم شریف جمهوری آذربایجان جریان دارد به وضوح نشان می دهد که آنها در گام اول خواستار الحاق به ایران اسلامی هستند و اولویت دوم را در تشکیل یک نظام اسلامی با ساختاری برگرفته از ساختار جمهوری اسلامی ایران می دانند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لشکری IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    من چند سال پیش سفری به باکو داشتم. متاسفانه احساس خوبی نسبت به ما ایرانیها در بین مردم آن کشور وجود ندارد.این که آقای شریعتمداری چطور اینطوری با قاطعیت پیش بینی می کنند متعجبم.آنها تمامیت ارضی ما را نشانه گرفته اند و باید مواظب باشیم.
    • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      ولی منکه رفنم ، احساس خوبی نسبت به ما (ایرانی ها ) داشتن
    • حسین US ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      80 96
      کلا مردم خوبی نیستن. با همه بد هستن. ارمنی ایرانی روس گرجی!!
    • نور IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      77 26
      آذریها تا سال 1991 یک دید مثبت به ما ایرانیها داشتند علت ان هم این بود که قبل از این تاریخ زیر یوق کمونیستها بودند و از نظر تعلیمات دینی خیلی سطح پایینی داشتند و آرزوی چندین ساله برگشت به ایران و اتحاد دو آذربایجان را داشتند ولی در سال 91 که جنگ بین آذربایجان با ارمنستان تحت حمایت ایران و روسیه از ارمنستان صورت گرفت نظر همشون از ایران برگشت
  • مجید NL ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    منم موافقم باید رفراندوم بزاریم . چون اذربایجان جزئی از خاک ایران هست . به امید بازگشت قسمتهایی که به ناحق از ایران جدا شد !
  • م ص IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    سمینار باز خوانی قر داد های گلستان وترکمنچای باید برگزار شود.
  • یهار IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    86 34
    سلام - لطقا در این برهه مقامات وزارت خارجه دقت نمیکنند اثار مثبت و منفی ویزای یک طقه ایران برای اذری ها چیست ملت ما در حالی که در تخریم است چرا باید ماهانه از دها هزار دلار پول ویزای محرو باشد و برعکس با دلار 35000 پول ویزا بدهد . چرا باید تمام مراکز پزشکی کشور برای انها هزینه ریالی باشد چرا باید انها حتی سیب زمینی را هم از این طرف ببرند چه رسد به نان و .. وان وقت در باکو بنشینند و برای ما بخندند از بی لیا قتی اقایان تصمیم گیر نیست سر جمع در ماه صد ها هزار دلار 3500 به انها میدهیم و ان وقت شهروند ما با التماس باید بخاطر تحصیل بچه اش برای کنسول انها التماس بکند درود بر بهار اقایان
    • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      45 47
      این واکنش اقای شریعت مداری نسبت به کسانی است که نسبت به خاک ایران طمع کردند ---چرا مسائل را با هم قاطی میکنی
    • بدون نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      38 49
      این موضع از طرف دولت آذربایجان ( اسرائیل-امریکا ) اتخاذ شده چه ربطی به مردمش داره
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    91 80
    فقط در اين مورد خاص با اقاي شريعتمداري موافقم
  • بدون نام EU ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    69 30
    در کلاس درس سیاست خارجه در دانشگاه بین دانشجو و استاد سر یک موضوع سیاست خارجه که مربوط به درس بو د بحث صورت گرفت سر آخر استاد گفتند آقای شریعت مداری یک ژورنالیست هستند تا یک سیاستمدار آکادمیک دانشگاهی و معمولا مقالت ایشان استاندارد نیست و رفرنس ندارد ؟ مطلب امروز ایشان مرا به نظرات استاد نزدیکتر کرد
    • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      31 43
      به نظر استادت چه موضعی بهتر از این موضع اقای شریعتمداری میتوان گرفت ؟؟؟؟؟؟
  • ایران IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    48 16
    اینجور همایش ها و ادعا های کذب همسایه بالاخص کشورهای جنوبی خلیج همیشه پارس،نتیجه اختلافات و لجبازی های موجود در جامعه هست،و خطرناک تر وقتی میشه که در اثر این اختلافات اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم مخصوصا مرز نشینان دچار مشکل بشه... متاسفانه آب که سر بالا بره قورباغه...دقیقا مصداق همین همایش های دشمنان... کاش مسئولین به جای لجبازی و منفعت طلبی شخصی کمی دلسوزانه به فکر منافع مردم و کشور بودند..
  • جواد IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    92 16
    اين يعني شروع "مديريت جهاني" ! :))
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    88 32
    زودتر می گفتن کاش! همون موقع که شوروی از هم پاشید، آذربایجان رو به ایران الحاق می کردند!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    آنچه در میان مردم شریف جمهوری آذربایجان جریان دارد به وضوح نشان می دهد که آنها در گام اول خواستار الحاق به ایران اسلامی هستند آره خوب حسین شریعتمداری از همه چی با خبره
    • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      46 25
      من اعتراض دارم اقااااااااااااااااااا يه نگاهي به دور و ورمون بندازيم
    • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      50 14
      نظر دادن رسمی در مورد حکومت و مردم یک کشور دیگر دخالت در امور آن کشور نیست!!!!! حالا چند نفر در مورد مسائلی نظر دادند اینقدر آتشین شدیم؟ نگاهی هم به آذربایجانیان ایران بیاندازید
  • امیر IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    شریعتمدری ازت خوشم نمیاد اصلا ولی تو این مورد ازت حمایت میکنم
    • حسین US ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      42 15
      عزیزم اونکه نمیخواد تو ازت خوشش بیاد. اون فقط حمایتت رو میخواد! چقدر ساده ای
    • بدون نام IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      20 16
      با شما موافقم
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    طبق اسناد و مدارك موجود باكو جز كشور ايران بوده و حالا فرزند ناخلف شده است و بايد دوباره به خاك ايران الحاق گردد و به نظر من اگر با گفتگو نشد با تمسك به زور بايد اين الحاق انجام شود.
    • بدون نام EU ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      آذربایجان و بحرین و ... همه باید برگردند
    • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      98 49
      قرارداد ترکمنچای و گلستان 50ساله بوده اند و این دوستمون درست میگن...
    • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      51 34
      آره منم موافقم اذربایجان و بحرین مال ایرانن باید برگردن به خاک کشورمون
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    چرا در آذربایجان شرقی این رفراندوم گذاشته نشود ؟
    • میثم IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      با نظرت کاملا موافقم.درضمن آقای شریعتمداری شما که بلدی پیشنهاد رفراندوم بدی در مورد چیزهای دیگه هم پیشنهاد رفراندوم بده!
  • سعید US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    سلام اونقد ر مردم ایران خصوصا اذری ها و یکی بیشتر از همه عباس میرزا اونقدرتو اون دنیا خوشحال میشن تکه گمشده ایران به وطن باز گرده در ضمن این قضیه دیر زوود داره ولی سوخت وسوز نداره حتما این قضیه به وقوع خواهد بیوست و ایران قدر تمند تر از همیشه خواهد بود به فضل خدایی متعال و امام زمان
    • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      39 74
      ولی من دوست دارم نقشه خوش نقش ایران به همین شکل باقی بمونه
  • پاي ثابت IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    اين قرارداد تركمانچاي چي شد؟
    • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      30 13
      فضل خدا کافی است
    • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      55 18
      تموم شده...بعد 50سال...
    • نيما IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      34 17
      اين حرف مسخره ايه كه ميگن قرارداد گلستان يا تركمانچاي تمام شده...اين دو تا قرارداد كلا محدوديت زماني نداشته . هر چيزي كه ميشنويد طوطي وار تكرار نكنيد.
  • بدون نام MY ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    پیشنهاد خوبیه! جواب های هوی است!
  • م ش IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    نظر خوبیه
  • سارا IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    کاملا درسته مردم آذربایجان ایران رو انتخاب می کنن . پدر من از علی اف های متولد باکو بود و مادرم متولد مراغه است و درحال حاضر در ایران تنها هستم تمام اقوام پدری من در جمهوری آذربایجان هستند خیلی خوشحال میشم که رفراندوم بشه و جمهوری آذربایجان به ایران برگرده
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    جواب موشک موشک ، این شعار مردم در زمان جنگ بود .
    • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      48 4
      البته اون موقع میگفتند موشک جواب موشک
  • sajjad IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    درسته که قبلا باکو جزئی از ایران بوده اما الان اونا حداقل میتوانند به زبان مادری خودشون درس بخونندوزبان خودشونو داشته باشندبنابراین من زیاد به نتیجه این رفراندوم شما زیاد خوشبین نیستم چون تو ایران آذریها حق ندارن به زبان مادریشون درس بخونند ومدرسه داشته باشند.
    • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      28 27
      هر که طاووس خواهد جور هندوسنان کشد ------منظورم را فهمیدی
    • علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      47 59
      از کی تا حالا زبان مادری اذریبایجان ترکی شده؟ بیشتر تاریخ رو مطالعه کنی میبینی زبان مادری ما آذری(پهلوی) بوده نه ترکی الان.
    • عباس IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      45 56
      دوست عزيزم اگر کمي تاريخ مطالعه کني متوجه مي شي که زبان مادري آذريها پارسي بوده نه زبان آذري ترکي که ترکيب ترکي وپارسي است.آذربايجان امروز آتروپاتن وآذرآبادگان سابق ومردم آريايي ساکن آنجا يا آذريهاي عزيز ودوست داشتني امروز به پارسي فهله يا پهله وپارسي جاويدان صحبت مي کرده اند ودر طول صدها سال پس از حمله مغول تغيير زبان داده اند وامروز به زبان ترکي پارسي يا آذري صحبت مي کنند ولي به هر حال زباني که آنان به آن صحبت مي کنند (آذري ترکي)براي همه مردم ايران قابل احترام است. براي آشنايي با اصل زبان آذري مي توانيد به اشعار شيخ صفي الدين اردبيلي جد شاه اسماعيل صفوي وساير متون آذري بجامانده مراجعه کنيد.
    • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      49 58
      زبان مادری مردم آذربایجان ترکی نیست چون مردم آذربایجان آریایی هستند وزبان ترکی جزء زبان های آلتایی ومغولی است مردم آذربایجان درگذشته به زبان آذری که ریشه ی ایرانی وفارسی داره صحبت میکردندکه نمونه ی آن اشعار نظامی وشمس تبریزی می باشد زبان ترکی از زمان حمله ی مغول به ایران در آذربایجان رواج یافت پس بهتره مردم فهیم آذربایجان سنگ این زبان را به سینه نزنند وهویت واقعی خودشان را بازیابند.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    29 9
    عجب !!!
  • hadi IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    37 32
    کاملا با این نظر آقای شریعتمداری موافقم البته فقط در این مورد
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    88 14
    پیشنهاد است پیش داوری نکنید بگذارید مردم جمهوری آذربایجان انتخاب کنند. ولی آنها این پیشنهاد را بدهند که در آذربایجان ایران نیز رفراندم برگزار شود ایران قبول خواهد کرد یا نه؟
    • بدون نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      49 47
      معلومه که نه ، اذربایجان جزء ایرانه
    • نيما IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      71 65
      غلط كرده هر كس بخواد واسه جدايي جايي از ايران رفراندوم برگزار كنه..هر كس ناراحته خيلي خوش اومد..بره همون كشوري كه دوست داره.
  • بدون نام GB ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    61 19
    آقای شریعتمداری: پیشنهاد میکنم یه سفر باکو بری ....
  • قلي IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    35 38
    با توجه به ديپلماتيك ضعيف ما در عرصه خارجي بايستي از طرح رفراندوم به عنوان يك جنبش مردمي در آذربايجان حمايت كرد. و در اين رابطه يك بنياد مردمي تاسيس گردد (آذربايجان )تامردم جمهوري آذربايجان به آغوش ميهن برگردند.
  • احسان FR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    59 37
    در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی خود جمهوری آذربایجان که تازه از شوروی جدا شده بود پیشنهاد کردند که به ایران ملحق شوند ولی متاسفانه آقای هاشمی که خود را مرد سیاست و کیاست میدانست و حالا هم میداند نپذیرفتند و الان جمهوری آذربایجان که نوکر بی چون و چرای اسراییل و آمریکا شده برای ما کری میخواند ولی اگر به کشورمان ملحق شوند برای خودشان هم بهتر است
    • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
      0 3
      آیا واقعا خودشون درخواست الحاق رو داشتن و ما قبول نکردیم
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    51 6
    آره روسيه هم كناري ميشينه اين رفراندومو نگاه مي كنه
  • رضا IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    31 22
    موافقم صددرصد
  • اسییییی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    14 14
    دم شماگرم حاج کاظم وطنخواه باهات موافقم اساسی
  • اسلامی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    38 18
    ساده ترین راه مهاجرت افراد است به جایی که دوست دارند زندگی کنند از آن طرف به این طرف وبالعکس
  • علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    مگه دیونه شدن که بیان پیازکیلویی 4تومن وپراید20میلیونی بخرن
  • علی طورانی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    71 51
    آزربایجا را به ایران برگردانید
  • رضا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    48 36
    هم ما خوشحال ميشيم هم اونا.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      26 9
      خودشون اینو به شما گفتند؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    50 12
    از ضعف و ترس دولت ایران و وزارت امور خارجه هست. فقط یه نمونه کوچک عرض میکنم. برای رفتن به اذربایجان باید ویزا گرفت ولی اذربایجانیها هر رور میتونن بدون ویزا بیان و هر چی بخان خرید کنن و برن. حالا نوکر اذربایجان را هم به امارات ترکیه چین هند... اضافه شد
  • بجنورد IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    86 65
    یکی نیست به این طرد شده ها بگه عزیزم با اضافه کردن یه اُف با انتهای فامیل نمیشه تاریخ عوض کرد.. آقایان اُف زاده ها علت شیعه بودن شما اینه که یه زمانی جز این خاک بودین و شاه اسماعیل شیعه رو رسمی کرد شما هم شدین شیعه.. این سند مذهبی و دینی؟؟؟؟.این قرارداد های صد ساله اخیر که شمارو از ما جدا کرد سند سیاسیشه...؟و این جشن سیاوشون که شما برگذار میکنید سند آریایی بودنتونه... آخه کتابهای تاریخی شما کجا رفته؟؟ عسق است ایران زمین
    • رهگذر US ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      61 25
      شاه اسماعیل که خودش ترک آذری بود برادر من. شما بهتر بود می گفتی دلیل اینکه فارس ها امروز شیعه هستند اینه که ترکان صفوی این مذهب رو با تصرف مناطق فارس نشین به فارس ها تحمیل کردند. کلا شما تو باغ نیستی انگار.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    98 34
    اصلا کل دنیا مال ایرانه! پس حمله کنید مثل کوروش همه جای دنیا رو تصرف کنین اسمش رو هم بزارین ایران کبیر پارسی!!! خیلی خوب میشه!!!!!!!!!دنیا گلستان میشه!!!!!!!!!!
  • ایرانا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    44 38
    پیشنهاد خوبی مطرح شده و به نظر من نرمش در خصوص همسایه ها هم حدی دارد و بقول یکی از دوستان اگر با گفتگو نشد با ترفندها و شگردهای خاص باید به این موضوع پرداخت تا قدرت واقعی ایران را بفهمند و حساب کار دستشون بیاد . بخصوص برای برخی از کشورهای عربی و غربی
  • بدون نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    30 17
    اینگونه تحرکات ناشی ازعدم اقدام بموقع وضعف حاکمین ودولتمردان است ودرصورت عدم اقدام لازم وبایسته وسنجیده شاهدمسائل بیشماری خواهیم بود
  • سهند FR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    84 25
    من به عنوان یک اذربایجانی شدیدا با الحاق جمهوری اذربایجان به ایران و جداشدن اذربایجان ایران از ایران مخالفم شاید اقای شریعتمداری نمیدونن که در جمهوری اذربایجان بسیاری از مردم شدیدا ضد روس و البته ضد فارس هستند اونم بخاطر سیاست های ایران درقبال اذربایجان و ارمنستان هست اقای شریعتمداری انتظار نداشته باشند که با حمایت های ایران از ارمنستان جمهوری اذربایجان بخواد به ما کمتر گل بگوید اگر ما موضع میگیریم اوناهم موضع خواهند گرفت.
    • ارشک IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
      59 60
      جمهوری آذربایجان اصلا در طول تاریخ در اون حد نبوده که جلوی ایران قد علم کنه ، نیست و نخواهد بود ! تازه بحرین هم مال ایران هست و در مورد اون هم باید فکری کرد ولی گام به گام ! زنده باد ایران کبیر !
  • سعید IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    84 19
    من نمی خوام چیزه زیادی بگم فقط یکم راج به این موضوع فکر کنید که واقعاً چه دلیلی باید داشته باشه که مردم جمهوری آذربایجان اصلاً این رفراندوم و برگزار کنن و از طرف دیگه بهش رای مثبت هم بدن !
  • طائی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    آذربایجان روزی خواهد رسد که با دست بسیجیان دلاور وملت بزرگ ایران بر خواهد گشت آذربایجان جزو ایران است وقراردادترکمنچای لغو شود تا رگ خون دربدن ملت بزرگ وغیور ایران است کلیه سرزمین های اصلی برخواهد گشت
  • بدون نام EU ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    30 42
    مگه این آذربایجان چارچنگولی پشت سر اسرائیل نیست؟ و مگه استدلال اسرائیل این نیست که سرزمین فلسطین 2هزار سال پیش مال اونا بوده؟ مگه آذربایجان شمالی 200 سال پیش مال ما نبوده؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    43 69
    آذربایجان از استان های ایران است بزودی بازخواهد گشت
  • saeid IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    46 18
    سلام :میگم ایشون که پیشنهاد دادن آذربایجان به ایران بپیونده این پیشنهاد رو هم بدن که بحرین هم به ایران بپیونده...
  • حسن IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    66 14
    سرانه ملت جمهوري اذربايجان از كشور ايران بيشتر است.بطوريكه سرانه انها 8000دلار و سرانه هر ايراني 4600دلار است .
  • بدون نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    22 42
    آذربایجان جدایی طلب طرفدار ایرانش کجا بود!!! عوض اینکار میتونید به طرفداری از ارمنستان درخصوص سرزمینهای مورد مناقشه آذربایجان و ارمنستان اقدام کنید و کنفرانس بگذارید
  • بدون نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    75 22
    مردم آذربايجان ٢١ سال قبل به استقلال خود رأي داده اند،كافي نيست؟
  • بدون نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    57 11
    این پیش نهاد های مسخره چیه به هم میدید پس فردا افغان ها هم پیشنهاد پیوستن ایران به افغانستان را میدن بابا بی خیال شید لطفا
    • شیعه A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
      9 3
      بی ادب از خدات باشه افغانستان به ایران وصل بشه مگه افغانستان جز ایران نبود قبلا افغانی ها هم تاریخ هم وطن هم زبان و همیشه قسمتی از ایران بودن و هستن و همه باید بهشون احترام بذاریم
  • حمید IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    33 8
    دولت ما دولتی تابع منشور ملل متحد است و نباید ادعای حاکمیت بر یک کشور دارای حاکمیت را مطرح کند و حتی اگر کشور مقابل علیه ما چنین ادعایی کند طبق عرف بین الملل ایران میتواند طرح دعوا کند و طرح ادعای متقابل ابدا راهکار درستی نیست و موجب محکومیت ما میشود
  • علی اهواز IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    41 26
    به امید دوستی و احترام به تمام مردم دنیا یادمون نره ما ایرانی هستینم واز نسل کوروش و داریوش وبه امید روزی که مرزها برداشته بشن وهیچ حدو مرزی نباشه{مثل اروبا} چرا باید تمام بحثها و اکثر جنگهاوبدبختیها تو آسیا و مخصوصا خاورمیانه و اطراف ایران باشه؟آیا تا حالا در این مورد فکر کردید؟
  • محمد IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    33 39
    به امید روزی که هیچ کشور همسایه ای (که همه روزی جزو این خاک بوده اند) از این فکرها نکنند (کوروش کجایی؟)
  • ایرانی IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    29 40
    طبق معاهده های دولت قاجار با روسیه تزاری پس از اتمام قراردادها دوباره می بایست اداره شهرهای مرزی جداشده به دولت ایران واگذار می شد اما شوروی سابق بدون توجه به این معاهدات به آذربایجان، ارمنستان و گرجستان استقلال داد و الان هم دولت ایران باید همچون چین که هنگ کنگ و ماکائو را از انگلیس پس گرفت پروژه الحاق مجدد 17 شهر قفقاز را به ایران را از طریق مجامع بین المللی کلید بزند!
    • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      24 9
      دوست عزیز یعنی واقعا شما چین را با جمعیت بیش از 1.5 میلیارد نفر و داشتن حق وتو و نفوذ همه جانبه در صنعت و اقتصاد دنیا و ارتش بسیار قوی و مجهز و منابع عظیم ارزی را با کشور خودمون مقایسه میکنی؟!! کشور ما به لطف دیپلماسی فعالش!! هنوز خیلی از حقوق بسیار پیش و پا افتاده تر بین المللیش را نمیتونه اعاده کنه و آن وقت شما از ضمیمه کردن خاک آنها به خاک خودمون صحبت می کنید؟ بر فرض محال محال که روزی خودشون تمایل داشته باشن مطمین باشن روسیه با تمام قوا مانع از این مساله خواهد شد
  • یاسین CN ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    31 30
    اولا اونا با این جلسات هیچ چیز گیرشون نمیاد و در حدی نیستن که کوچکترین تعرضی به کشور عزیزمون ایران بکنن دوما آقای شریعتمداری حرف خوبی زده و اگه قراره کسی طلبکار باشه اون ماییم سوما رفراندم بشه قطعا مردم اونا دوس دارن زیر چتر جمهوری اسلامی ایران باشن.
    • بدون نام GB ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      17 7
      شما از چین همه این اطلاعات رو تنهایی بدست آوردی یا همکار هم داشتی . اول برگرد به این وطنی که عاشقشی بعد اعلامیه صادر کن
  • حاج حسین لو IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    43 38
    سلام من سال گذشته با اذربایجان سفر داشتم و مدتی انجا بودم اکثریت مردم نسبت به ایران حس مثبتی داشتند و از حکومت خودشان ناراضی بودند در یکی دو مورد به من گفتند که تمایل دارند به ایران بپیوندند دوستان اشتراکات فرهنگی خیلی زیاده به نظر من مردم جمهوری اذربایجان تمایل دارند به ایران بپیوندند و من از این پیشنهاد استقبال می کنم اذبایجان 17 شهر یاد شده جزو خاک ما بوده
  • sooli IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    26 9
    حرف زدن باد هواست,مرد عمل باشید
  • محمد امیرآبادی RU ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    28 13
    این ذهنیت قجری سیاستمداران ما مصیبتیه. با آن ادعای الحاق بحرین غوغای بیهوده ای که به پا کرد بس نبود حالا درباره آذربایجان اینطوری افاضه فرمودن. اگر آذربایجان قرار بود به ایران ملحق شود این کار باید در دوره رضاشاه انجام میشد که تزار رفته بود و بلشویک ها هم هنوز قدرت نگرفته بودند و محمد امین رسولزاده آزربایجان را به عنوان جمهوری به استقلال رساند.
  • شاهین RU ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    47 11
    شرط میبندیم این افرادی که به قرارداد ترکمانچای استناد می کنند حتی یک بار هم متن آن قرارداد را نخوانده اند. چون اساسا در قرارداد حرفی از 100 سالگی و 50 سالگی اشغال آزربایجان توسط روسیه تزاری نیست.
  • امیراز جیرفت IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    به خدا اگر رهبر اشاره کنند تنها باقوای جوانان جیرفت میشود سرزمینهایمان راپس بگیریم. زنده باد ایران میشود با تو دل به دنیا بست.
  • بدون نام GB ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    42 62
    رفراندوم الحاق اذربایجان ایران به جمهوری آذربایجان ابتدایی ترین گام در تحقق دموکراسی و مردم سالاری
  • بهنام EU ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    21 24
    با سلام من هم با نظر آقای شریعتمداری موافقم،در خصوص اینگونه بحث ها بایستی بگم که مراجعه به تاریخ و مطالعه گذشته این مرز و بوم موید همه چیز است. در طول تاریخ یک منطقه به عنوان اذربایجان بوده و ان هم آذربایجان ایران بوده و بس. جمهوری آذربایجان جدا شده از اصل خویش و البته ایران اسلامیست.به امید بازگشت مشتاقان و خاک عزیزمان به ایران اسلامی.
  • صمد علیزاده RO ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    39 47
    امیدارم استان آذربایجان شمالی به دامن مام میهن برگردد و اولین استاندار یکی از نوادگان سردار بزرگ ستار خان باشد.
  • رضا A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    28 23
    اقای شریعت مداری راست میگی این رفراندومو تو اذربایجان جنوبی بذار و نتیجشو ببین
  • علی خوزستان RO ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    9 4
    طبق قانون انیشتین همیشه جزء به کل می پیوندد