۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳

براساس قانون، نیروی انتظامی از سال 92 نباید خودروهای مصرف کننده سوخت یورو 2 را شماره گذاری کند ضمن این که خودروهای تک ایربگ نیز شماره‌گذاری نمی‌شوند، همین کافی است تا جرقه بحرانی جدید برای سال نو خودروسازان باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده از خودروسازان گویا بر اساس قانون مذکور خودروسازان بحران بزرگی برای پلاک شدن خودروهای مدل 92 خود دارند؛ چرا که تا پیش از این با تک ایربگ نیز شماره‌گذاری می‌شد حال که داستان تازه یورو4 و تجهیزات آن نیز به قوز بالا قوزی برای آنها بدل شده است.
حال حق با استاندارد، پلیس، محیط زیست یا هر نهاد دیگر باشد، خیلی فرق نمی‌کند، مهم این است که بر اساس ادامه روند فعلی نبض بازار خودرو بار دیگر به هم می‌خورد و سرو سامان به آن نیز نه از عهده خودروسازان برمی‌آید و نه از وزارت صنعت.
آزادسازی یکباره قیمت خودرو و به فاصله کمی زمزمه‌هایی مبنی بر لغو آن و در ادامه واکنش‌های رییس جمهور و رییس مجلس و همه نهادهای مرتبط با این صنعت تنش‌های زیادی در بازار به وجود آورد و هم اکنون نیز که قیمت‌ کارخانه‌ای بین 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان از سوی خودروسازان تعدیل شده باز هم بازار بلاتکلیف است و خودروسازان تلویحا اعلام کرده‌اند توان کم کردن بیش از این قیمت‌ها را ندارند مگر این که تغییری در شرایط کسب و کار آنها رخ دهد.
با وضعیت به وجود آمده و عدم شماره‌گذاری موج جدید بحران اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد؛ چرا که انبار خودروسازان ظرفیت محدودی دارد و با تعطیلی فروش خودرو تولید نیز به خواب بی وقت بهاری خواهد رفت، گو این که هم اکنون نیز برخی خطوط تولید متوقف شده است و پرسنل تولید و فروش هم اوج دوران کم کاری خود را پشت سر می‌گذارند.
در چنین شرایطی کار به حکمیت کمیسیون اصل 90 مجلس و شورای رقابت رسیده است. شورای رقابت طرح قیمت‌گذاری بر اساس تورم و قیمت‌های سال گذشته و قبل از افزایش خودروسازان را داده و انجمن خودروسازان با صراحت آن را غیر عملیاتی می‌داند.
تامین ایربگ نیز با توجه این که بیشتر محصولی وارداتی است از تیرماه تسهیل می‌شود به نظر می‌رسد مشتریان باید قید تحویل خودرو کارخانه‌ای طی چند ماه اخیر را بزنند، ضمن این که یورو چهار و تجهیز خطوط به دو ایربگ یک سری بسترسازی و تامین مالی را نیازمند است که از توان فعلی خودروسازان با توجه به افزایش بی‌سابقه هزینه‌های سربار خارج است.
با کمیاب شدن خودرو صفر در بازار، باز هم قیمت خودروهای مدل قدیمی‌تر در بازار افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد این بار نیز و در هیاهوی کاهش قیمت‌ها باید منتظر سونامی قیمتی در بازار بود سونامی که در راس آن وزارت صنعت و در ادامه خودروسازان باید جوابگوی آن باشند.
به نظر می‌رسد که کوبیدن بر طبل کاهش قیمت‌ها دیگر اثری نداشته باشد چرا که گوش خودروسازان از این صدا پر شده و هم اکنون دغدغه‌ آنها سرپا ماندن کارخانه و ادامه تولید سودده است که فعلا مسکوت مانده است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    6 0
    خودروي تندر 90 من در هنگام ثبت نام دو ايربگه بوده و الان كه دعوتنامه امده است ايران خودرو بصورت خود سرانه كد ماشين تحويلي را تعويض نموده و تك ايربگ كرده است و مابه التفاوت زياد 19 ميليون تومان را در خواست نموده است كه ميبايست تا تاريخ بيستم فروردين كه تمديد شده است پرداخت گردد لطفا نحوه پيگيري نماييد تكليف خريداران چيست ؟
  • داش مجید IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    8 0
    شما هم هزار دلیل برای افزایش قیمت بیارید شاید....،یادتون رفته که این استاندارها از پارسال باید اجرایی میشد،شاید شما هم نفعی دارید و یا از این خوروهای بی کیفیت وطنی ندارید...
  • سلیم IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    8 1
    دست نیروی انتظامی دردنکنه خوب کاری کرده خداخیرتون بده که ازجان ومال ما مصرف کننده ها دفاع می کنیداز مسئولین خواهش می کنم خودروسازان را بیشتر وادار به رعایت مسائل ایمنی درتولید خودرو بکنند باتشکر
  • حاتمی IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    3 1
    با سلام خدمت شما عزیزان که پیگیر حقوق مردم هستید... درخواست از شما داشتم و آن اینکه اینجانب در مردادماه 91 برای پارس تندر ثبت نام کردم و مبلغ 13.500 واریز کردم و طبق قرارداد تحویل خودرو اسفندماه 91 بود. همان موقع ثبت نام (مردادماه 91) قیمت ال 90 به مبلغ 17 میلیون بود. اینجانب همان پول واریزی را با هزار قرض تهیه نمودم و خواهش می کنم به مشکل یک مجروح جنگ درد کشیده رسیدگی شود. لذا خواهش می کنم قیمت خودرو تحویلی باید به همان قیمت مصوب 25 میلیون محاسبه گردد. ممنونم از پیگیری شما شماره پرونده ثبت نامی اینجانب 6159343 - 91/05/12 در مشهد
  • مصطفي IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    8 0
    من كه چشمم اب نميخوره نيروي انتظامي بتونه جلوي توليد يا شماره گذاري رو بگيره چون اقايون هيت مديره خودروسازها دستور از بالا ميگيرند نه از نيروي انتظامي پس بيخودي زور نزنين كه به هيچ جا نميرسيد چندين سال هست كه اين خودروها توليد ميشوند و تا مرگ اخرين نفر ايراني توليد خواهند شد وسلام ختم كلام در ضمن اينم بگم كه عمر دست خداست ايرانخودرو و سايپا فقط وسيله و بهانست!
  • فرهاد EU ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    5 0
    قای مهدی غضنفری وزیر محترم صنعت یک بار در یک مصاحبه تلویزیونی صریحا اعلام کرد که تا پایان سال نود و یک هیچ افزایش قیمتی در خودرو نخواهیم داشت. اما سازمان حمایت قیمتهای قبلی را تا تحویل یکم اسفند مصوب کرده است. از سازمان محترم حمایت توقع داریم که قیمتهای قبلی را تا تحویل پایان اسفند تمدید کند تا هم حق ما تحویل اسفندی ها ضایع نشود وهم صحبت آقای وزیر خدایی نکرده غلط نشود.
  • اکبر IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    13 0
    تعرفه واردات را حذف کنند همه مشکلات خودروسازان و مردم و دولت بخودی خود حل میشود.