۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰

عادل عبد الرحمن

موضوع سوریه جایگاه برجسته ای در کنفرانس هرزلیا داشت و شرکت کنندگان در کنفرانس به این نتیجه رسیدند که :" سوریه مهمترین مرکز استراتژیک را در این روزگار داراست ". چون این موضوع رابطه مستقیمی با امنیت اسرئیل دارد ونیز پیامدهایی که این جنگ خانگی بر کشورهای عربی و بویژه عراق و لبنان در پی خواهد داشت ، ضمن اینکه با موضوع هسته ای ایران نیز ارتباط دارد  و ناخودآگاه با مسئله تقسیم سوریه به دولتهای طایفه ای و مذهبی و بازنگری در تشکیل خاورمیانه بزرگ بر اساس نقشه جیو سیاسی آمریکا مربوط می شود.         
اما گزارش انتشار یافته از سوی کنفرانس ، باردیگر طرح آمریکا / اسرائیل برای تجزیه سوریه را نقش بر آب کرد و گوئی در پی وجود سلاحهای غیر معمول است که سوریه را به صحنه نبرد میان شبه نظامیان مسلح و سازمانهای تروریستی که کوشش دارند انبارهای اسلحه سوریه را در اختیار بگیرند قرار دارد که در مقدمه آنها عربستان سعودی و قطرحضور دارند.     
مسئله این است که سوریه جایگاهی متناسب با سلاحهای موجود در آن دارا نمی باشد و حتى کشورهایی که سعی دارند این اسلحه را بدست آورند ، شایستگی آنرا ندارند تا با بدست آوردن این اسلحه ، برای جلوگیری از دستیابی تروریستها بدان اقدام کنند . اما مسئله در موفقیت سناریوی امریکایی / اسرائیلی و بدست آوردن بهانه ای برای دخالت در این جنگ که از سوی امریکا و اسرائیل و ترکیه وقطر زمینه آن  فراهم شده است ، می باشد . در نتیجه مسئله اسلحه از قبل مورد بررسی و بزرگنمایی قرار گرفته است و همچنان با هدف گمراه کردن شهروندان و افکار عمومی داخلی و قومی ومنطقه ای و بین المللی ، در وسایل ارتباط جمعی عنوان می گردد تا زمینه مناسبی برای طرح تجزیه و تقسیم سوریه که از قبل آماده شده است ، قرار گیرد. 
ایالات متحده و اسرائیل بهیچ وجه نه از نزدیک ونه از دور علاقه ای به تمامیت ارضی سوریه و یا وحدت ملت آن و یا هدفهای ملی و اجتماعی دمکراتیک در این سرزمین ندارند ، بلکه عکس آن صحیح می باشد. 
خلاصه ای که در گزارش آمده است ، دیدگاه امریکا و اسرائیل برای فعالیت در سوریه و کشورهای منطقه را در بر میگیرد و می گوید: هرچه امکان تقسیم سوریه افزایش یابد ، ابر قدرتها و شرکای منطقه ای آنان وبخصوص ترکیه و اسرائیل واردن سعی می کنند به هماهنگی بیشتری میان خود دست یابند تا به از دست رفتن کنترل سلاحهای نظامی پیشرفته در سوریه منجر نشود و در موقعیتهای خاصی ، هماهنگی ها بعمل آید تا احتمال ضرورت دخالت بین المللی عنوان نگردد. 
خواندن این گزارش نشان می دهد که بسیاری از مسائل ، مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه گیریهایی درباره آنها بدست آمده است، اما در واقع این نتیجه گیریها نشان می دهد که پیامد محاسباتی نداشته است بلکه نتیجه اقدامات امنیتی علیه کشورهای عربی ومنطقه ای بوده که بدان رنگ وبوی نتیجه گیری بخشیده شده تا بتوان آنها را منتشر کرد.    
پیرامون موضوع بهبود سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نقش اسلام سیاسی ، گزارش هرزلیا چنین می گوید : خاورمیانه کم کم بصورت پایگاه اسلام سیاسی افراطی در می آید که این خود به روند بهبود سازی روابط اعراب و اسرائیل پایان داده است .
تحول موجود در کشورهای عربی بسوی اسلام و بویژه بسوی اخوان المسلمین در حقیقت با پشتیبانی امریکا و اسرائیل و بر اساس توافقهای قبلی میان رهبران گروه اخوان و شاخه های اخوان المسلمین و سازمان  CIA صورت گرفته است که پس از آن اعضای دولت امریکا بطور مستقیم از جمله هیلاری کلینتون و جو بایدن و سپس کری و سفیر امریکا در قاهره و ... وارد این روند شدند. 
وهمچنانکه در آغاز اشاره گردید ، گروه اخوان المسلمین تعهدات روشنی به دولت امریکا تقدیم نمود مبنی بر اینکه بر قراردادهای موجود با تل آویو پایبند بماند و از امنیت اسرائیل حمایت کند ضمن اینکه شعبه خود در فلسطین ( حماس) را به گونه ای همسو با این توافق هدایت نماید که در نتیجه آن توافقنامه " شالیط " بدست آمد و آتش بس پس از تجاوز اسرائیل به نوار غزه در نوامبر 2012صورت گرفت . در نتیجه ادعای اینکه روند بهبود سازی روابط صحیح نمی باشد ، واقعیت ندارد چون واقعیتهای موجود در صحنه ، عکس آنرا نشان می دهد.   
گزارش کنفرانس هرزلیا همچنین در نتیجه گیری در این مورد که " بنظر می رسد غرب به گونه ای با خاورمیانه عربی و پیچیدگی های آن برخورد می کند که گویی پدیده ای دشوار بنظر می رسد " با ناکامی روبرو گردید ؟! چون مرحله پس از قراردادهای کمپ دیوید و اسلو و وادی عربه ، دروازه های بسته منطقه را باز نمود ، درحالیکه تا همین گذشته نزدیک چنین موضوعی دشوار بنظر می رسید که این موضوع با راه یابی اخوان المسلمین به قدرت امکان پذیر گردید ، و این بدین معنی است که منطقه تاکنون ، سناریوهای امریکائی ـ اسرائیلی را درک کرده است .    
اما در این میان ممکن است با روی کار آمدن نیروهای ملی گرا و اجتماعی و دمکراتیک ، پیچیدگیهایی بوجود آید که دیدگاهها و هدفهای ملی و قومی مختلفی داشته باشد ، ضمن اینکه ممکن است از میان توافقهای نیروهای توطئه گر با امریکا و اسرائیل ، گروههای جهادی بوجود آیند که اجرای سناریوهای امریکائی را آسانتر سازد. اما در دوران کنونی هیچگونه مشکلی را بوجود نخواهد آورد.
 تحلیلگر سیاسی فلسطینی از رام الله

ترجمه محمد ماجد نجار

منبع: خبرآنلاین عربی

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =