دلارهای گازی امیر قطر به نجات مرسی بحران‌زدۀ می‌آیند.

مصر در حالی به صندوق بینالمللی پول وعده داده که اصلاحات مقتضی برای دریافت وام 4.8 میلیارد دلاری را اجرا خواهد کرد که کسر بودجۀ این کشور رقم 10.9% را نشان می دهد. از سویی به دلیل بی ثباتی سیاسی، توریسم و سرمایه‌گذاری خارجی- مهمترین منابع درآمدی کشور- به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و سبب افت بی‌اندازۀ ذخایر ارزی مصر از 36 میلیارد به 13.5 میلیارد دلار یعنی معادل 3 ماه واردات شده است. کسر بودجه با چالش حفظ یارانه‌ها برای کالاهای اساسی اعم از نان و سوخت روبروست و رقمی در حدود 10.9% تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد.
روند کاهش ارزش پول نیز همچنان ادامه دارد. هر دلار در بازارهای سیاه مصر در حدود 8 لیر معامله می‌شود. قیمت داروهای وارداتی و حتی شیرخشک سیر صعودی دارد. به گفتۀ یکی از شاهدان محلی، به دلیل نبود پول، بسیاری از عاملان پخش، واردات را محدود کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتیروزنامۀ فیگارو، نبود نقدینگی همچنین قطعی‌ انرژی و برق را در بسیاری از محله‌ها افزایش داده است. به گفتۀ وزارت نفت مصر، قائق‌هایی که سوخت را(برای نیروگاهها) منتقل می‌کردند، از یک ماه پیش در بنادر متوقف شده‌اند و نمی‌توانند به دلیل نبود نقدینگی بار خود را تحویل دهند. با قطع مکرر برق به دلیل مصرف بالای خنک‌کننده‌ها و کولر، مصریها تابستان سختی را در پیش روی خواهند داشت به خصوص آنکه با ماه رمضان همزمان است.
مصر در حدود 2 سال است که در حال مذاکره با مقامات صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام 4.8 میلیارد دلاری است و به نظر می‌رسد این کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند این وام است؛ چرا که هم می‌تواند سبب افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در کشور شود و هم زمینه را برای دریافت سایر کمک‌ها از جمله بانک توسعۀ آفریقا، بانک جهانی و اتحادیه اروپا هموار کند. اما به نظر می‌رسد همچنان چالش‌های زیادی بر سر اجرای اصلاحات ریاضتی صندوق بین‌المللی پول برای مصر وجود داشته باشد. یکی از مقامات مذاکره‌کننده در این باره می‌گوید: نبود استراتژی و مدیریت مناسب از سوی رئیس‌جمهور این روند را بسیار دشوار خواهد کرد.
محمد الدحشان، یکی از اقتصاددانان مصری در این باره می‌گوید: حتی اگر دولت نیز روند اصلاحات مورد نیاز صندوق بین‌المللی پول اعم از کاهش سوبسیدها در بخش انرژی را در پیش گیرد، در مقابل افزایش مالیات‌ها تردیدهای زیادی به همراه خواهد داشت، چرا که می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها و در نتیجه آغاز موج جدیدی از ناآرامی‌ها در مصر شود. 
مصر در این آشفته بازار بی‌پولی چشم به کمک‌هایی دارد که امیر قطر وعدۀ آن را داده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین برخی منابع خبر دادند که امیرقطر قصد دارد نزدیک به 2.3 میلیارد دلار از اوراق قرضۀ مصر را خریداری کند. قطر همچنین قرار است از تابستان آینده به مصر گاز ارسال کند.
نمودارهای ذیل مهمترین شاخص‌های اقتصادی مصر را نشان می‌دهد:

3152

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =