یک کارشناس مسائل سیاسی از تقویت احتمال دست داشتن افراطی‌های داخل آمریکا می‌گوید.

زهرا خدایی: پلیس و مقامات فدرال در حال بازرسی از محل انفجارها برای کشف عاملان حملۀ تروریستی در خط پایانی مسابقات دو ماراتن هستند. تاکنون فرضیات مختلفی پیرامون عاملان انفجارها مطرح شده است، اما تا به این لحظه هیچیک از آنها از سوی مقامات رسمی آمریکا تأئید نشده است. آخرین آمار اعلام شده از سوی فرمانداری ماساچوست حاکی از آنست که در انفجار روز دوشنبه سه نفر کشته و نزدیک به 141 نفر نیز زخمی شده‌اند که حال چند نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
دو انفجار روز دوشنبه در نزدیکی خط پایان مسابقه دو ماراتن در بوستون مرکز ایالت ماساچوست و یک انفجار دیگر در کتابخانه جان اف کندی این شهر روی داد که تلفاتی نداشته است. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.
پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین دربارۀ عاملان این حمله تروریستی می‌گوید: از شواهد و قرائن اینگونه به نظر می‌رسد که تا این لحظه، احتمال دست داشتن نیروهای تروریستی خارجی ضعیف باشد. چون هم طالبان منکر این مسئله شدند و دلایل کافی برای مجرم بودن تبعۀ سعودی که در بیمارستان به سر می‌برد، وجود ندارد.
از طرفی طبق اطلاعاتی که در داخل آمریکا مطرح شده، امروز مصادف است با روز وطن پرستی (Patriots' Day) و این احتمال وجود دارد که این انفجار از طرف گروههایی صورت گرفته باشد که در زمینه وطن پرستی مشکلات و معضلاتی به لحاظ فکری دارند و تصور می‌کنند که مثلاً سیاست‌های آمریکا در مقایسه با سایر کشورها و در این حوزه تأثیرات منفی بر کشور داشته است.
مجتهدزاده می‌افزاید: مسئلۀ دوم اینست که این انفجارهای در مسیر دو ماراتن رخ داد که این مسئله در ارتباط با دلیل اول موضوعیت پیدا می‌کند. در این مسابقۀ دو ماراتن تنها شهروندان آمریکایی شرکت نمی‌کنند بلکه شهروندان ممالک دیگر نیز در این مسابقه شرکت دارند. از این رو شاید با توجه به همان گرایشاتی که بدان اشاره کردم و با توجه به مناسبت داشتن انفجار با روز وطن‌پرستی و وقوع آن در این مکان ویژه، عاملان می‌خواستند این پیام خود را به دولت ارسال کنند که با روندهای موجود مخالف هستند. لذا به نظر می‌رسد این مسئله بیشتر از بعُد چالش‌های داخلی آمریکا قابل بررسی باشد که از طرف تندروهای نژادپرست و میهن پرست صورت گرفته باشد.
کمااینکه شاهد بودیم در عملیات‌های تروریستی که پیشتر گروههای خارجی(اعم از طالبان و ...) عامل آن بودند، غالباً چنین مکان‌ها و یا مناسبت‌هایی برای دست به زدن به چنین عملیات‌های تروریستی در نظر نگرفته‌ نمی‌شد. از این رو به نظر می‌رسد وقوع چنین انفجاری در این مکان و با این مناسبت اشاره به مشکلات داخلی آمریکا داشته باشد. 
5252
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    27 2
    خدا دست هر چی تروریسته بی شرفه از سر همه مردم دنیا کوتاه کنه
  • رضا IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    8 20
    کار رهبر احمق کره شمالیه