عضو ائتلاف 2+1 می گوید نظر سنجی های انتخاباتی را نهادهایی مثل صدا و سیما و بسیج انجام می دهند.

غلامعلی حداد عادل عضو ائتلاف پیشرفت در همایش «هفتمین رئیس‌جمهور در مسیر پیشرفت، مقاومت و عدالت» که از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود،با تاکید بر اینکه دشمن بر روی انواع اختلاف‌ها به ویژه دامن زدن به اختلاف بین رئیس‌جمهور و رهبری بسیار کار می‌کند، گفت:‌ اخبار بی‌بی‌سی کاملا از این موضوع حکایت دارد که آنها این مسیر را دنبال می‌کنند تا این کشور با یک انتقال نرم قدرت تقدیم رئیس‌جمهور نشود.
وی بر همین اساس یکی از دستاوردهای بزرگ ما را انتقال نرم قدرت دانست و گفت: ما از طریق مردم سالاری دینی و رای، حکومت را جابجا می‌کنیم و این مسئله‌ای است که آنها می‌خواهند اینگونه نباشد. و در واقع این کشتی قبل از رسیدن به ساحل غرق شود. از این رو باید تدبیر کرد و در دامن دشمن نیفتاد و به بحران سیاسی دامن نزد.
دیگر اظهارات حداد عادل به نقل از فارس به شرح زیر است:
* ما در اردوگاه اصولگرایان باید بدانیم فشارهای اقتصادی ممکن است در مردم تمایلی برای تغییر را که یک امر طبیعی است و در هر انتخاباتی یک حدی از آن وجود دارد، شکل بگیرد. اصلاح طلبان گاهی در تحلیل‌های خود عنوان می‌کند این انتخابات یک فرصت طلایی است که باید گفت پشت سر این فرصت طلایی حرف‌های بسیاری نهفته است.
*در انتخابات‌های گذشته ما واصلاح طلبان بودیم. در حال حاضر سه ضلع وجود دارد؛ اصولگرایان، فتنه و انحراف این سه ضلع را تشکیل می‌دهند و این مسئله را پیچیده‌تر کرده است.از این رو معتقدم با مجموعه این شرایط تحلیل‌مان از ماه‌ها پیش این بود که حضور اصولگرایان با تعدد نامزدها در صحنه انتخابات به مصلحت انقلاب نیست.
نقاط ضعف و قوت دولت
*هنوز هم نمی‌توان نقاط ضعف دولت فعلی را تماما بیان کرد چرا که فعلا دولت مملکت است و انتقادات ما سقفی دارد؛ اما بنده در عین حال وارد این بحث می‌شوم.
نقاط مثبت این دولت
*این دولت، دولت پرتلاش و پرکاری است و در مجلس هفتم و ریاست جمهوری دهم جزو کسانی بودم که نه پنهانی بلکه آشکارا از دولت احمدی‌نژاد حمایت کردم، حضور در استان‌ها و داشتن یک بیان مردمی و انتخاب افراد عموما سالم برای کابینه از نقاط مثبت این دولت به شمار می‌رود و وزرای دولت نهم و دهم افراد درستی بودند.
*نقطه قابل توجه این است که این دولت در زیر فشار اقتصادی چرخ کشور را می‌چرخاند و یک واقعیت است. چرا که اداره کشور کار آسانی نیست؛ دولت هیچ گاه نمی‌تواند برای عموم مردم مشکلات خود را توضیح دهد و در جلساتی مثل مجمع تشخیص مصلحت وقتی دولت مشکلات خود را بیان می‌کند باز هم همه موارد را تشریح نمی‌کند.
* هر گاه ما سعی می‌کنیم که با هر کشوری یک گره اقتصادی را باز کنیم یک هفته بعد هیئتی از آمریکا یا جای دیگر وارد می‌شوند و آن گره باز شده را دوباره کور می‌کنند.
* در همین شرایط این دولت با اینکه گرانی و مشکلات مدیریتی وجود دارد، اما آن چیزی که خارجی‌ها مدنظر دارند که مردم از گرانی به خیابان بریزند، شکل نمی‌گیرد و در واقع این از زحمات دولت است. از این رو این دولت حتما قوت‌هایی دارد اما نقطه ضعف‌های این دولت دو دسته هستند.
ضعف های اصلی و فرعی دولت
*یک دسته اموری که به رابطه این دولت با رهبری باز می‌گردد که اینها به نظرم اصل است و دسته دیگر ضعف‌ها بحث‌های مدیریتی و انتقادی هستند؛ به نظر بنده رفتار این دولت به گونه‌ای بوده که اعتماد جامعه به عقلانی بودن تصمیم‌گیری‌های دولت کم شده است و این لطمه بزرگی است.
وزیر اسبق ارتباطات چه مشکلی داشت؟
*رفتار این دولت به گونه‌ای نبوده است که اعتماد مردم را به منطقی و عقلانی بودن تصمیم‌گیری‌ها جلب کند. به عنوان مثال می‌توان به تغییر وزرا در ماه‌های پایانی دولت اشاره کرد. برای مثال آقای تقی‌پور که وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات را اداره می‌کرد، چه مشکلی داشت؟
*ما در مجلس با وزارتخانه وی مشکلی نداشتیم و بحرانی به وجود نیامده بود اما دیدیم که این وزیر عزل شد و طی چند ماه با سرپرست اداره شد و دوباره وزیری برای سه ماه روی کار می‌آید؛ نظیر این اتفاق برای وزارت بهداشت و درمان نیز افتاد.
ماجرای عزل وزیر بهداشت
*در خصوص وزارت بهداشت این تصمیم‌گیری از دو جهت معیوب است. اول اینکه هیچ دولتی در پایان عمر خود وزیر عوض نمی‌کند و دوم اینکه وزیر این وزارتخانه یک خانم بوده است و در ابتدای دولت دهم شاهد بودید که آقای احمدی‌نژاد چقدر از فضائل حضور خانم وزیر در مجلس و تلویزیون صحبت کرد و اینکه می‌خواهد یک سوم کابینه‌اش خانم‌ها باشند.
*مجلس بالاخره از میان وزرای زن پیشنهادی به یکی از آنها رای داد. بالاخره یک وزیر زن وارد کابینه شد و متین رفتار کرد. یعنی هم به عنوان یک پزشک متخصص و یک زن متدین با حجاب اسلامی وزارتخانه سنگین را اداره کرد و کارنامه کاری‌اش معیوب نیست. حال ممکن است نمره‌اش 20 نباشد.حال چه معنی دارد چند ماه مانده به پایان دولت بدون هیچ توضیحی این خانم کنار برود و حال باید گفت که در این وضع موجود و مدت کم چه می‌توان کرد حال اینکه شما از فلان آقا که رئیس یک دانشکده است، خوشتان نمی‌آید. از این قبیل مسائل وجود داشته است.
*بر مسئله وزیر ارتباطات در حالی که مجلس از کنار رفتن وزیر قبلی دلخور بود اما به وزیر جدید رای داد. بعد از این مسئله که قرار بود لایحه بودجه به مجلس داده شود، دولت لج کرده و رئیس‌جمهور به مجلس نمی‌آید.در حالی که مقام معظم رهبری توصیه می‌کنند بداخلاقی کنار گذاشته شود.
دلیل ائتلاف با قالیباف و ولایتی
*ما با دوستانی مثل جلیلی و زاکانی اختلافی نداریم و بنده با اینکه با ولایتی و قالیباف هستم با زاکانی از همه دوست‌تر هستم و هر روز در مجلس یکدیگر را می‌بینیم و مشورت دقیق داریم و هیچ نشانه‌ای از ذره‌ای دلخوری بین بنده و امثال زاکانی وجود ندارد و این احساس قلبی را نسبت به جلیلی و لنکرانی هم دارم و آنها را مومن و انقلابی می‌دانم.
* همان گونه که مقام معظم رهبری نیز اشاره داشتند آرمانگرایی باید با واقع‌بینی همراه باشد.: واقع‌بینی بدون آرمانگرایی درست نیست؛ باید در پی یافتن فردی مناسب باشیم و از طرف دیگر توجه کنیم که این فراد رای بیاورد.
*زمانی که بنده با ولایتی و قالیباف با یکدیگر قصد تشکیل ائتلاف داشتیم صحبت از آمدن زاکانی، جلیلی و لنکرانی نبود و ما هم الان اینگونه نیست که بگوییم فقط عدد 3 و این عدد می‌تواند به 4 یا 5 گزینه افزایش یابد و افرادی مثل آقای ابوترابی‌هم اگر رای‌آوری قابل توجهی داشته باشند می‌توانند تعداد این 3 نفر را افزایش دهند.
* اما با برداشتن شرط رای‌آوری ائتلاف 20 نفره خواهد شد. اگر آن را به احزاب و گروه‌ها بدهید وحدت محقق نمی‌شود چرا که در مجلس نهم گروه‌های اصولگرا به نتیجه نرسیدند. ما سه نفر را می‌توانیم با یکدیگر هماهنگ کنیم اما 30 نفر را خیلی نمی‌توان هماهنگ کرد.
*برخی از کسانی که اکنون در صحنه هستند 7 دهم درصد رای بیشتر ندارند و این فرد نمی‌تواند رای‌آوری در انتخابات داشته باشد.
*نظرسنجی‌های بسیاری مانند بسیج، صدا و سیما و جاهای دیگر انجام شده که نشان می‌دهد رای این سه نفر بالاتر از بقیه است و بین 45 تا 50 درصد مجموع آراء این سه نفر است.
مواضع حداد عادل و قالیباف درباره فتنه 88
* اینگونه نیست که قالیباف طرفدار فتنه و بنده مخالف آن باشم و در واقع صحبت‌های وی در صدا و سیما بعد از انتخابات وجود دارد. اما انتظار بنده از وی این بود که صراحت بیشتری داشته باشد. ولی این گونه نیست که حال وی موافق فتنه بوده باشد.
* در زمان مجلس ششم وقتی فتنه و آشوب‌هایی در 18 تیر رخ داد، سران اصلاح طلب وی را به مجلس می‌کشاندند اما قالیباف به کسی باج نمی‌داد. و در ایام فتنه نیز وی اقداماتی انجام داد تا اوضاع بدتر نشود چرا که هم فرمانده نیروی انتظامی و هم شهردار تهران بود.
*اینگونه نیست که اگر ما در کنار یک فرد قرار بگیریم از اصول خود دست می‌کشیم چرا که وی نیز تکنوکرات یا غیراصولگرا نیست. البته ما سه نفر یک جور فکر نمی‌کنیم اما بنده قالیباف را منحرف نمی‌دانم.
*ما سه نفرهیچ گونه قولی به یکدیگر ندادیم که مثلا یکی وزیر یا معاون شود اما تصمیم داریم به یکدیگر کمک کنیم؛ بنده و آقای ولایتی دیگر نیازی نداریم دیگر وزیر یا معاون شویم. چرا که در سال 58 از بنده خواستند وزیر ارشاد شوم اما قبول نکردم.
5 برابر شدن یارانه را حرف غلطی می دانم
*من سخنانی مبنی بر اینکه یارانه‌ها پنج برابر شود را حرف غلطی می‌دانم چرا که مخالف واقعیت‌های علم اقتصاد هستم؛ اهل اصراف و ریخت و پاش نیستم و در واقع اداره کشور را با روش‌های مقتصدانه مفید می‌دانم؛ اقتصاد مقاومتی هنوز در جامعه ما معنی پیدا نکرده و باید در راستای تحقق این بحث تلاش کنیم.
/27212
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام SE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    75 5
    احتراماً خود جناب حداد چقدر رأي دارند؟!
    • حمید دشتی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
      21 1
      من نمیدونم بعضی ها چه اعتماد به نفسی دارند...
  • حسن IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    21 1
    آقایان ولایتی و حداد در مصاحبه ها بیان میکنند که کاندیدا ها سه گروهند .گروه اصولگرایان گروه انحرافی و گروه فتنه.این به دور از شخصیتهایی تحصیل کرده و مدعی فرهنگ است که رقبای خود را با نام فتنه و منحرف صدا بزنند هرچند هم رقبای آنها این گونه باشند.قضاوت با مردم با فرهنگ ایرانی.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    23 2
    شما خودت مگه چقد رای داری
  • بانوی ایرانی ... IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
    17 2
    "در انتخابات‌های گذشته ما واصلاح طلبان بودیم. در حال حاضر سه ضلع وجود دارد؛ اصولگرایان، فتنه و انحراف این سه ضلع را تشکیل می‌دهند" با توجه به این جمله جناب "عادل"،سوالاتی از محضرشون دارم: "اصلاح طلبان اصلا وجود خارجی توی انتخابات ندارند؟ یا زیر مجموعه ی یکی از این دو "فتنه و انحراف"هستند؟یا تلویحا فقط اصولگرایان رو محق و ورثه ی ریاست جمهوری معرفی کردند؟و اصلا ایشون بر چه اساس و حقی هر جور که بخواهند نامزدها رو گروهبندی میکنند؟
  • بدون نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    15 2
    آقای حداد خودتان چنددرصد رای دارید؟
  • حمید IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    26 2
    امیدوارم کاندیدا شوید تا درصدآرایتان دستتان بیاید آقای حداد یک نگاه به پشت سرتان و تحلیل های سیاسی قبلیتان داشته باشید بد نیست همه میدانند که سما هیچوقت سیاستمدار . سیاسی نبودید حتی تحلیل درستی از مسایل سیاسی ندارید، انتخابات هیات رییسه مجلس را مرور کنید، یا قرار گرفتن در ائتلاف 2 1 که همه میدانند آقای قالیباف هرگز کنر نخ.اهد نشست، تنها دستاورد این رفتار پراز اشتباه شما برایتان خارج شدن از لیست جبهه پایداری بود باور بفرمایید که شما اصلا بکار سیاست نمیایید هرچند این موضوع نافی دیگر ارزشهای شما برادر بزرگوار نیست
    • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      5 15
      جبهه پایداری ترجمان جریان انحرافی با رنگ اصولگراییست. همان بهتر که از اونجا خارج شده
  • سیدجلال IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    2 23
    این سه نفر جزو بهترین نامزدهاهستند البته نسبی