برای اینکه از فرمول شورای رقابت به عددی برای قیمت خودرو برسید دو شاخص کم است؛ نخست شاخص تورم بخشی و دیگری نیز شاخص کیفیت است.

محمد هیراد حاتمی:
تا همین ساعت های واپسین فروردین که گذشت، نزاع بر سر این بود که چرا برگزاری نشست شورای رقابت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو به اردیبهشت حواله داده شده است اما خروجی این نشست به فرمولی پیچیده تبدیل شد که با واکنش های مختلفی رو به رو شده است. بالاخره پس از چند ماه بلا تکلیفی قیمت خودرو و رکودی که بر بازار قیمت خودرو سایه انداخته بود در نهایت نشست شورای رقابت برگزار شد تا به نوعی تولیدکنندگان خودرو و مصرف کنندگان آن از جانب چنین نشستی به سامانی برسند. خروجی نشست شورای رقابت هم بر اساس آنچه منتشر شد به چنین فرمولی رسید:
Pt= pt + pt-1 ( p+1/2dz- 2%)
فرمولی که بیشتر از اینکه شبیه نتیجه ای برای قیمت خودرو باشد ما را یاد جزوات و کتاب های فیزیک دوران دبیرستان می اندازد. البته مبتکران چنین فرمولی عنایت کرده اند و جزییات آن را نیز مطرح کرده اند که هر کدام از این لغات انگلیسی در این فرمول چه معنایی دارد و به ظاهر با یک جمع ساده می توان پاسخ را پیدا کرد اما واقعیت اینگونه نیست. برای اینکه از این فرمول به عدد برسید تا برای قیمت خودروی مد نظر مبلغی را در نظر بگیرید دو شاخص کم است؛ نخست شاخص تورم بخشی و دیگری نیز شاخص کیفیت است. شاخص نخست را بانک مرکزی باید زحمت بکشد و در اختیار ما قرار دهد و شاخص کیفیت هم سازمان استاندارد باید معین کند.
در همین رابطه جمشید پژویان، رییس شورای رقابت وعده داده که تمامی این کاستی ها تا هفته آینده فراهم خواهد شد: « همه ایناها ظرف هفته آینده روی سایت شورای رقابت می رود. » بانک مرکزی و سازمان استاندارد هم وعده داده که تا روز های واپسین هفته شاخص ها را اعلام کنند تا حل فرمول خودرو مساله چندان پیچیده ای نباشد.
حل فرمول قیمت جدید خودرو هنگامی جذاب تر خواهد شد که درست در لحظه ای که به پاسخ دست یافتید ناگهان این خبر در ذهن تان تداعی خواهد شد که کمیسیون اصل 90 در نخستین هفته اردیبهشت جلسه ای تشکیل داد و اعلام کرد که قیمت خودرو ها کاهش پیدا خواهد کرد. حتی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس جزئیات نشست خودرویی این کمسیون که با حضور مسئولان دولتی برگزار شد را رسانه ای کرد و به صراحت گفت: « در این جلسه مقرر شد قیمت انواع خودرو بین 15 تا 30 درصد کاهش یابد، ضمن اینکه به سازمان حمایت ماموریت داده شد این موضوع را فورا به خودروسازان ابلاغ کند. »
سوالی که اینجا شکل می گیرد این است که چه به پاسخ فرمول مد نظر شورای رقابت برسیم و چه اینکه تصمیم کمیسیون اصل 90 اجرایی شود چه کسی بر این موضوع نظارت خواهد کرد؟ آیا خودرو سازان به راحتی قیمت خودرو هایی که سر به آسمان کشیده را با یک فرمول محاسباتی یا تصمیم کمیسیون اصل 90 کاهش خواهند داد؟ در همین رابطه عیسی امامی، عضو شورای رقابت در گفت و گویی که از تلویزیون پخش شد اعلام کرد که نظارت سازمان حمایت وجود خواهد داشت و از سوی دیگر خود شورای رقابت هم اگر خلافی صورت گیرد آن را رصد می کند. بر این اساس می توان گفت که شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار است نظارت های کافی را داشته باشند تا فقط بماند پاسخ به این پرسش ساده که قیمت خودرو کم خواهد شد یا خیر؟ سوالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش خبری 20:30 دوشنبه دوم فروردین درباره آن اینگونه توضیح داد: « ما قیمت های جدید را کار کردیم. اگر به اصطلاح تصمیم دولت در رابطه با انحصاری یا غیر انحخصاری بودنش مشخص شود اعلام می کنیم. »
3939

کد خبر 288654

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    10 1
    بدين‌وسيله و پيرو نامه‌هاي قبلي به استحضار مي‌رساند اينجانب و جمع کثيري از هموطناني که در خرداد و تیرماه جهت رانا سال 91 ايران خودرو اقدام به پيش‌خريد خودرو با موعد تحويل اسفند 91 نموده‌ايم، با دعوتنامه‌هايي با نرخهاي غيرقانوني(نرخهاي تجاري) مواجه شده‌ايم. امروز طي تماسي که سازمان حمايت با بنده برقرار نمودند قايل به اين هستند که در صورتي که شوراي رقابت مصوبه‌اي به‌صورت خاص براي پيش‌فروشهاي تحويلي اسفند 91 که موعد ثبت‌نام پيش از افزايش قيمتها بوده(آبان ماه 91) تصويب نکند، شکايت ما ره به جايي نبرده و بايد مبلغ الباقي دعوتنامه را بدون هيچ کم و کاستي بپردازيم، که مسلماً از توان بنده و جمع کثيري از ساير پيش خريدکنندگان خارج است. نظر به مسايل فوق‌الذکر از جنابعالي استدعا دارم فکري به حال پيش‌فروشه
    • حامد IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      10 0
      فعلا برو پراید بخر جای رانا شاید تا 2 روز دیگه حتی نتونی سوار پراید شی