۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹

روزنامه ایران نوشت:

هنوز یک ماه از هفته سلامتی که با شعار «فشار خون بالا» برگزار شد، نمی‌گذرد که می‌شنویم بیماری‌های قلبی - عروقی که همین فشار خون بالا از مهمترین عوامل خطر بروز این دسته از بیماری‌ها است، در صدر نتایج مطالعه ملی بار بیماری‌ها در کشور قرار گرفته و همچنان سال‌های عمر ایرانی‌ها در بیماری‌های قلبی-عروقی، سوانح و سرطان از دست می‌رود. 

گویا آماری چون مرگ روزانه 300 بیمار قلبی در ایران و از دست رفتن 23.4 درصد عمر ایرانیان به علت بیماری‌های قلبی - عروقی و 38 درصد کل مرگ‌های کشور به علت بیماری‌های قلبی و سردمدار همه اینها رتبه 67 ایران در دنیا از نظر مرگ و میر ناشی از فشارخون همچنان در کشور جا خوش کرده است،چرا که مطالعات جدید بار بیماری‌ها هم که پس از 10 سال از اواخر سال گذشته در کشور آغاز شده، نشان داده است که ایرانی‌ها دست‌کم از نظر عادات بد زندگی و تغذیه هیچ تغییری نکرده‌اند، چرا که کماکان بیماری‌های قلبی - عروقی در صدر علل مرگ، ناتوانی و از دست رفتن سال‌های عمر مفید ایرانیان قرار دارد.

این موضوع را فاطمه رخشانی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان هم تایید و تاکید می‌کند که بر مبنای نتایج اولیه طرح مطالعه ملی بار بیماری‌ها در کشور بیماری‌های قلبی - عروقی، سوانح و سرطان در رتبه‌های اول تا سوم علل مرگ و ناتوانی ایرانی‌ها قرار دارند.

البته این تحقیقات ملی از فشار خون هم غافل نشده است و به گفته رخشانی نتیجه بررسی‌ها حاکی از آن بوده است که فشار خون عامل نخست و پس از آن چاقی در مرتبه دوم عوامل خطر مرگ‌و‌میر مردم کشورمان قرار دارد. وی البته از اعلام اعداد و ارقام دقیق میزان مرگ‌و‌میر ایرانی‌ها به علت هر یک از این عوامل سه‌گانه خودداری کرده و گفته است که نمی‌خواهد موجب ایجاد نگرانی در میان مردم شود.

البته هرچند در مقایسه با نتایج آخرین مطالعه بار بیماری‌ها در کشور که در سال 82 انجام شده است، تغییری در سهم و علل مرگ ایرانی‌ها دیده نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد در مطالعه ملی جدید بار بیماری‌ها علاوه بر بررسی بیماری‌های شایع، هزینه‌ای که بابت این بیماری‌ها و ازکارافتادگی نیروهای انسانی به کشور تحمیل خواهد شد نیز برآورد شده است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلال مرکزی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    67 1
    هنوزم اطلاعاتتون عقبه ، از عوامل کشنده ایرانی میتوان به : نگرانی شدید از آینده شغلی و دوران پیری خود ( نداشتن درامد کافی و بیمه مناسب و .... ) عدم ثبات اقتصادی (کلا" در اقتصاد هرروز زلزله 12 ریشتر به بالا می آید) عدم تفریح و .... عدم تعادل روحی و .... و هزار مورد دیگر ملت را دارد قتل و عام میکند.
    • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      24 0
      گل گفتی
  • اکرم IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    33 0
    منشا همه این بیماری ها استرس هستش. داداشای عزیزم خواهرای گلم استرس نداشته باشید....
  • ساغشک IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    10 0
    مطلبتان را لینک کردم. بایست هشدار همراه آموزش و اطلاعرسانی گشترده باشد. البته حناب اکرم درست میگویند بایست فشارهای نبود احساس امنیت شغلی و اجتماعی را نیز بدانها اضافه نمود.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      1 0
      از کی به خانومها میگن جناب.
  • بی نام US ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    15 0
    مگرمیشه باین اوضاع برادر گلم استرس نداشته باشیم پدرمون دراومد
  • عباد IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    3 0
    حساس نشو حساس نشو....
  • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    3 0
    حساس نشو حساس نشو.....