فارس نوشت:

بانک مرکزی شاخص تورم بخش خودرو را براساس مدل‌های مختلف، بین 30 تا 60 درصد اعلام کرد که این شاخص مربوط به نیمه دوم سال گذشته است و از نظر خودروسازان قابل قبول نیست.

در فرمول قیمت‌گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شده است، شاخص تورم بخش خودرو در سال گذشته باید از سوی بانک مرکزی مشخص شود که در این راستا بانک مرکزی روز پنج‌شنبه شاخص تورم خودروها را بین 30 تا 60 درصدی اعلام کرده است.

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان در این مورد  گفت: بانک مرکزی شاخص تورم بخش خودرو را برای نیمه دوم سال 91 یعنی از شهریور تا بهمن ماه اعلام کرده است، طبق اعلام بانک مرکزی، شاخص تورم تولید مدل‌های مختلف خودرو در این مدت بین 30 تا 60 درصد است که از نظر ما قابل قبول نیست.

میرخانی ادامه داد: این شاخص مربوط به 6 ماهه دوم سال گذشته است، در حالی که باید شاخص تورم کل سال مشخص شود، از سویی شاخص تورم تولیدکننده در سال 91 نسبت به سال 90 بیش از 50 درصد بوده است، چطور ممکن است شاخص تورم خودرو بین 30 تا 60 درصد باشد.

وی تصریح کرد: سال مبنا در قیمت‌گذاری خودرو، اشتباه تعیین شده و در سال گذشته سازمان حمایت به جای موافقت با افزایش 30 درصدی قیمت خودرو تنها با 6 درصد آن موافقت کرد، به همین دلیل قیمت‌های مبنا نرخ‌های صحیحی نیست.

مشاور انجمن خودروسازان ادامه داد: ای کاش شورای رقابت پیش از ورود به قیمت‌گذاری خودرو در این زمینه، روش کار را مشخص می‌کرد نه اینکه حدود 2 ماه صنعت خودروسازی را معطل خود نگه دارد.

مهدی غضنفری، وزیر صنعت روز گذشته با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو، ورود رئیس جمهور به موضوع قیمت‌گذاری خودرو را خواستار شده و گفته است: این روزها همگان در مورد خودرو و خودروسازان سخن می‌گویند و مسائل مربوط به تولید و قیمت‌گذاری همچنان خبرساز است، این در حالی است که ناگفته پیداست این صنعت در آستانه بحران قرار گرفته است.

وی گفته بود: در دو ماه گذشته، هنوز ابعاد کار به وضوح مشخص نیست، وقتی شورای رقابت از خودرو ساز می پرسد چرا قیمت فلان خودرو بالاست او لیست بلند و بالایی از قیمت قطعاتی را نشان می دهد که گران شده است. اگر شما لیست او را بپذیرید کار بیشتری باقی نمی ماند، یعنی قیمت خودرو همان است.
3939

کد خبر 289343

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    32 2
    اي كاش شوراي رقابت تعرفه را صفرميكرد تا خودروسازان بفهمند رقابت يعني چي!
    • بدون نام EU ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      4 15
      صفر بکند که شما دلالان چینی بازار را از خودروهای بی کیفیت چینی پر کنید؟ که ارز کشور برود برای واردات خودرو؟ و کارگران محروم ما بیکار و بی درآمد شوند؟
    • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      12 0
      موافقم . بالاخره تا کی انحصار طلبی کنیم تا از جامعه جهانی و رقابت عقب بمانیم. همه این خودرو سازها باید در نحوه تولیدشان بازنگری کامل کنند. اگر بلد نیستند بروند از ژاپن و آمریکا مدیر استخدام کنند.
  • سهيل EU ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    8 1
    يعني قيمت قطعات در كشور هاي ديگه بالا نيست مثلاً هيونداييi20 در امارات با درهم 10,000ريال در مياد ٤٤٠،٠٠٠،٠٠٠ريال آيا توليدات پارس خودرو و يا ايران خودرو با اين ماشين از لحاظ ايمني، امكانات، كيفيت و قيمت برابري ميكنه ؟ ( تازه اين با درهم ازاد اين قيمت هست )
  • سید محمد حسین ذوالفقاری IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    7 0
    هنوز جوهر اعلام فرمول قیمت گذاری خشک نشده که ایران خودرو دیروز قیمت برخی از محصولاتش را بین 4 تا 5 میلیون افزایش داده یعنی به شورای رقابت گفته دستورات شما کیلویی چند ؟ نه خودروی ما. بعد باید دقت کرد ایارن خوردو قیمت پژو 206 صندوقدار خود را از 39500000 تومان به 43میلیون تومان افزیش داده و 206 تیپ 6 را از 39میلیون تومان به 42500هزار تومان افزایش داده چند تا نکته ساده: 1- بین 206 صندوقدار v9 و 206 تیپ 6 فرق اتوماتیک بودن و معمولی بودن مطرح است آیا گیربکس اتوماتیک و معمولی 500 هزار تومان تفاوت دارد؟ 2-بین 206 صندوقدار v9 و 206 تیپ 6 فرق صندوق دار و بدون صندوق بودن مشهود است آیا تفاوت فولاد مصرفی بین این دو و رنگ بدنه و هزینه های ساخت فقط 500 هزار تومان است ؟ قیمت گذاری کیلویی یعنی همین!!!

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین