۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰

ایسنا نوشت:

 روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد، بیش از یک دهه است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ده‌ها میلیون دلار به صورت نقدی در اختیار دفتر ریاست جمهوری افغانستان قرار داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکا اعلام کردند، این مبلغ موسوم به "پول شیطانی" که به منظور کسب نفوذ برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دولت افغانستان پرداخت شده، در اصل منجر به افزایش فساد، قدرت گرفتن جنگ‌سالاران و تضعیف استراتژی خروج واشنگتن از افغانستان شده است.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: بزرگترین منبع فساد در افغانستان، آمریکا بود. سازمان سیا و وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص این گزارش اظهار نظری نکرده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز نیز هیچ گونه اظهار نظری از حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان و یا دفترش منتشر نکرده است.

«خلیل رومن» که از سال 2002 تا 2005 به عنوان رئیس دفتر کرزای خدمت کرده به روزنامه نیویورک تایمز گفت: ما این پول را "پول شیطانی" نامیدیم. این پول به صورت مخفیانه وارد و خارج می‌شد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود اعلام کرد، بیش از یک دهه این پول به صورت ماهیانه به دفتر ریاست جمهوری افغانستان داده می‌شد. پرداخت‌های این مبالغ به دفتر ریاست جمهوری افغانستان همانند برنامه‌های رسمی کمک‌رسانی آمریکا و سازمان سیا چون کمک‌های مالی به آژانس‌های اطلاعاتی افغانستان از سوی واشنگتن مورد نظارت قرار نگرفته و بنابراین نقض قانون آمریکا محسوب نمی‌شود.

مقامات افغان به روزنامه نیویورک تایمز اعلام کردند، هیچ سندی مبنی بر اینکه حامد کرزای شخصا این پول را دریافت کرده یا خیر وجود ندارد. این مبلغ توسط شورای امنیت ملی افغانستان کنترل می‌شد.

مقامات آمریکا و افغانستان که از این پرداخت‌ها مطلع بودند، اعلام کردند، هدف اصلی پرداخت این مبلغ حفظ رابطه با کرزای و گروه داخلی‌اش و همچنین تضمین نفوذ سازمان سیا در کاخ ریاست جمهوری افغانستان بود. روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت، بخش هنگفتی از این پول در اختیار جنگ طلبان و سیاستمدارانی که با قاچاق مواد و شبه‌نظامیان طالبان در ارتباط بودند، قرار می‌گرفت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =