کش مکش های سیاسی در عراق همچنان ادامه دارد. در حالی که بحران امنیتی در این کشور رو به افزایش است اسامه النجیفی پیشنهاد انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام داد.

سید علی موسوی خلخالی

کش مکش های سیاسی در عراق همچنان ادامه دارد. در حالی که بحران امنیتی در این کشور رو به افزایش است و در تازه ترین تحولات این کشور انفجارهای متعدد جان دست کم 24 نفر را گرفت و ده ها نفر را زخمی کرد، اسامه النجیفی، رئیس مجلس عراق نقشه راه تازه ای ارائه داده و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام با هدف آن چه وی دور شدن از شبح "جنگ و ویرانی" دانسته، شده است.
به گزارش پایگاه خبری مراسلین، دفتر النجیفی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به سران سیاسی عراق پیشنهاد می دهد که با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس موافقت کنند و بپذیرند دولتی کوچک با اعضایی مستقل و موقت تا زمان برگزاری انتخابات مجلس جدید اداره کشور را بر عهده بگیرد و تا انتخابات پیش رو بر امور کشور و همچنین بر برگزاری انتخابات نظارت داشته باشد.
این در حالی است که پارلمان عراق امروز دوشنبه به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب به دلیل خودداری اکثر نمایندگان از حضور در مجلس در اعتراض به وضعیت جاری کشور تا سه شنبه آینده تعطیل اعلام شد.
پیشنهاد النجیفی یک هفته پس از اعلام نتایج انتخابات عراق که طی آن اعلام شد فهرست المتحدون به ریاست اسامه النجیفی پیروز دوم انتخابات استانداری ها در استان بغداد شد، ارائه می شود. اهمیت پیروزی او در این است که وی در کش مکش دعواهای درون طایفه ای سنیان عراق توانسته است به این پیروزی برسد. این در حالی است که هنوز انتخابات استانداری ها در استان های نینوا و الانبار به دلیل مسائل امنیتی برگزار نشده و در صورت برگزاری پیش بینی می شود که النجیفی در آن جا نیز بتواند آرای قابل توجهی به دست آورد. ارائه این پیشنهاد نیز به نظر می رسد با توجه به پیروزی اش در این انتخابات ارائه شده است. رئیس پارلمان عراق تصور می کند در انتخابات پیش روی مجلس بتواند برنده اول انتخابات در طایفه سنی شود و آن گاه دست به ائتلافی با شیعیان پیروز که پیش بینی می شود مالکی و حکیم باشند، بزند.
انتخابات مجلس عراق مطابق برنامه قرار است در حدود 8 ماه دیگر برگزار شود.
شاهدی بر این ادعا واکنش تند صالح المطلک، نخست وزیر عراق و رقیب النجیفی در فهرست العراقیه است که حمله شدید اللحنی را متوجه اعضای این فهرست از جمله فهرست المتحدون به ریاست اسامه النجیفی کرد و آنها را متهم کرد که توطئه ای برای تجزیه عراق و جدا کردن دو استان الانبار و نینوا از کل کشور طراحی کرده اند. وی تهدید کرد که اطلاعات مهمی در اختیار دارد که نشان از توطئه چینی آنها علیه ملت عراق دارد که نمی تواند در برابر آن سکوت کند و در صورت لزوم آنها را افشا خواهد کرد.
از سوی دیگر در بغداد، هیئتی کردستانی از سوی مسعود بارزانی به ریاست نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم به بغداد رسید و درباره اختلافات کردستان با اقلیم به رایزنی پرداخت. محور مذاکرات این هیئت درباره چگونگی رسیدن به توافق بر سر بازگشت وزرای کرد به دولت و نمایندگان آنها به پارلمان است. مساله ای که در صورت موفقیت مذاکرات می تواند متخاصمان مالکی در طیف سنی را بیش از پیش در تنگنا قرار دهد. محمود عثمان یکی از اعضای این هیئت به شفق نیوز گفت که اختلاف های ما سیاسی است و فنی نیست که نتوان آنها را حل کرد.
49262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =