شورای شهر مطابق قانون یک نهاد اجتماعی است که باید به مدیریت شهری بپردازد.اگرچه که این روزها شائبه سیاسی شدن این شورا بر اجتماعی بودن آن می چربد .

مریم صدرالادبایی :این دوره تعداد اعضای شورای شهر  از 15 نفر به 31 نفر رسیده است ،افزایش دو برابری تعداد و از طرف دیگر استقبال طیف وسیعی از حوزه ورزش،هنرو سیاست برای ثبت نام در انتخابات شورای شهر می تواند این شورا را شورایی متفاوت از سه دوره فبلی کند اما این موضوع چه تاثیری بر مدیریت شهری دارد؟در همین زمینه با علیرضا دبیر عضو فعلی شورای شهر گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:


برای ثبت نام در شورای شهر امسال تنوع زیادی از گروهها دیده شد و بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران ثبت نام کردند.با توجه به اینکه شما تجربه حضور در شورای شهر را دارید،این موضوع را مثبت می دانید؟
به نظر من شورای شهر نیاز به همه نوع تخصص دارد از روان نشناس و شهر شناس تا کارشناس محیط زیست.باید به این موضوع توجه کرد که کسانی که به حوزه سیاست وارد شدند از ابتدا در این حوزه نبودند ،آمدند ویاد گرفتند. اما کسانی که وارد شورای شهر می شوند باید بدانند که شورای شهر تهران بسیار متفاوت از سایر استانها است و درست است که در ماه 70 ساعت موظفی دارند اما به اندازه 700 ساعت باید وقت و انرژی گذاشت و پی گیر مسائل بود.برای همی از دوستان می خواهم که درگیر کار دیگر نباشند .به نظر من هر کس که برنامه و توان مدیریتی دارد می تواند وارد این شورا شود.اما مهم این است که مسائل و مشکلات را بدانند و بعد از 4 سال بتوانند اثرگذار باشند.


اشاره کردید که شورای شهر تهران متفاوت از سایر شهرها است.شاید چون اینجا سیاسی است.به نظر شما حضور این افراد در این دوره کمک می کند که دیگر سیاسی نباشد یا اینکه این افراد می آیند تا سیاسی شوند؟

من خواهش می کنم سیاسی نباشند چون فضا باید کارشناسی باشد. به نظر من یکی از دلایل موفقیت دوره سوم این بود که کسی بر کسی غلبه نداشت ،از همه احزاب بودند اما هر کس نظر خود را داشت و فضا کاملا کارشناسی بود ، شهردار هم خوب عمل کرد. ورزشکاران و هنرمندان هم باید با برنامه و تامل وارد شوند تا درگیر فضای سیاسی نشوند.


اما شاید برای اینکه وارد سیاست شوند وارد شورای شهر می شوند؟
نیت مهم است.امیدوام نیت کار باشد نه سیاست،تا شهردار قوی انتخاب کنند. چون بعد از آقای قالیباف شهردار شدن هم سخت است و توقع مردم بالا رفته است.خدمات به مردم بالا رفته و مردم انتظار دارند که نه تنها ابن خدمات حذف نشود بلکه افزایش هم یابد.


ما در این دوره جدال میان شهرداری و دولت را بسیار دیدیم و شاید مهمترین مشکل شورای شهر این بود.به نظر شما در این دوره باید شهرداری انتخاب شود که با دولت همسو باشد؟
اول باید پذیرفت که مدیریت شهری در اکثر کشورها با دولت درگیر هستند چون دولت در بحث کلان درگیر است و دوست دارد که در امور شهر دخالت کند. اما در کل اگر دولت و شهردار یکپارچه باشند در خدمت رسانی به مردم بهتر عمل می شود.اگر در چند سال گذشته دولت به مدیریت شهری کمک می کرد ما راحت می توانستیم به مردم خدمت کنیم.مثلا می توانستیم مشکل ترافکیک و آلودگی هوا را حل کنیم.اما دولت بودجه مترو را سخت داد و یا اینکه تولید خودرو در اختیار ما نبود و دولت هم کمک نکرد.


بنابراین در دوره بعدی شهردار باید با دولت هماهنگ باشد؟
هماهنگی یکطرفه نیست.شهردار هم غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شود مانند نمایندگان مجلس و رئیس جمهور.شهردار باید برنامه شورا را اجرا کند ،اما لازم است که دولت و شهرداری زنجیروار با هم ارتباط داشته باشند.ما در دوره سوم با مجلس هشتم و نهم هماهنگ بودیم. این ارتباطها باید دوسویه باشد تا اثر بخش باشد.


شما در دوره سوم، 6 سال در شورا بودید.ارزیابی شما از عملکرد شورای شهر این دوره چیست؟
نقطه قوت ما انتخاب شهر دار بود ما شهرداری انتخاب کردیم که ثبات مدیریت داشت و شهر تهران را زیر و رو کرد،همچنین ما به دور از فضای سیاسی تصمیم گیری کردیم، اما نظارت ما ضعیف بود که این در تمام دوره های قبل شورا دیده می شود.و تنها مربوط به دوره سوم نیست.و دلیل آن عدم پاسخگویی سازمان ها به شورای شهر است .


در مورد هماهنگی، برای آلودگی آب تهران چندین بار آقای چمران عنوان کرد که ما از سازمان آب گزارش خواستیم اما گزارشی نداد.شاید چون این ارتباط وجود ندارد و بیشتر کار شورا به شهرداری معطوف شده است؟
سازمان آب خودش را دولتی داند. اما من به مدیریت یکپارچه معتقدم.مثلا برنامه های سازمان آب قبل از اینکه از مجلس بودجه بگیرد باید در شورا مصوب شود.اما کسی وجود ندارد که این یکپارچگی را انجام دهد تا نظارت بیشتر شود.این ضعف تمام شورها است.


همانطور که می دانید در این دورهمه گروه ها و احزاب برای شورای شهر لیست دادند با توجه به این که این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری در یک روز برگزار می شود یه نظر شما امکان دارد که برای هماهنگی بیشتر  لیست انتخابی مردم هم از همان گروه انتخابی رئیس جمهورشان باشد؟
حتما همینطور است.اما به نظر من خود افراد مهم هستند ،ممکن است فردی در لیست خاص نباشند اما حضورش در شورا تاثیز گذار است.باید افراد با صلاحیت وارد شورا شوند و سیاسی نباشند.تجربه در مدیریت هم مهم است و باید فهم عمومی از شهر داشته باشند و با برنامه وارد شوند.


امسال اعضای شورای شهر 31 نفر هستند.زیاد شدن تعداد اعضا را مثبت ارزیابی می کنید یا فکر می کنید در را ی گیری شورا را دچار چالش می کند؟
بله،تهران به بیش از 15 نماینده نیاز دارد.اما به این موضوع دو نگاه وجود دارد،عده ای می گویند که این افزایش الان زود بود و باید شورای شهر به دورهای بیشتری می رسیدو بعد این تصمیم گرفته می شد.اما تعدادی هم نه و موافق هستند.من به شخصه می گویم اگر تعداد زیاد شده است، شهردار را هم باید مردم انتخاب کنند نه شورای شهر،مانند رئیس جمهور.به نظرم یک روز این انتفاق در کلان شهرها اتفاق می افتد. در اینصورت شهردار قدرت بیشتری دارد اما شورا باید بر عملکرد او نظارت کند.
4545
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    10 0
    مشکل ترافیک را کسی می تواند حل کند که تخصص ترافیک داشته باشد و در این زمینه کارشناس باشد.
  • علی IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    4 0
    درست است که در ماه 70 ساعت موظفی دارند اما به اندازه 700 ساعت باید وقت و انرژی گذاشت و پی گیر مسائل بود اگر 20 روز کاری درنظر بگیریم می شود روزی 35 ساعت و اگر 25 روز کاری درنظر بگیریم می شود روزی 28 ساعت .