درحالی که در این سوی دنیا خودروسازان ژاپنی سخت در تلاشند تا سرعت خودروهای برقی خود را به 321 کیلومتر در ساعت برسانند، شرکت کرایسلر در آن‌سوی دنیا پروژه تولید خودروهای برقی را متوقف کرده است.

علیرضا خراسانی: شرکت خودروسازی نیسان اعلام کرد تا تولید تجاری خودروهای برقی پرسرعت فقط 5 سال فاصله دارد.

به گزارش رویتر، بر اساس استراتژی بلندمدت این شرکت ، خودروی برقی مورد نظر که تا سال 2015 به بازار خواهد آمد باید 321 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد. این سرعت با باتری‌های کنونی چیزی در حد رویاست و نیسان قرار است با این چالش دست و پنجه نرم کند تا نسل آینده خودورها را که برقی است، از دست ندهد.

قیمت باتری‌های نسل جدید موسوم به NMC نیز چالش برانگیز است که با تولید انبوه از آن کاسته خواهد شد. باتری‌ها بر اساس توان ذخیره و تولید انرژی (برحسب کیلووات) دسته‌بندی و قیمت‌گذاری می شوند.

بر اساس قرارداد دیگری که نیسان با رنو برای ساخت و ارائه باتری‌های برقی بسته، محصول جدید باید در اسرع وقت در اختیار رانندگان رنو برسد. کاتودهای باتری‌ مورد نظر از لیتیوم کبالت منگنز و نیکل (NMC)ساخته شده که علاوه بر افزایش میزان ذخیره و توزیع برق، قدرت آن‌را نیز بالا می‌برد. سایر سازندگان باتری‌ از قبیل پاناسونیک، سانیو، هیتاچی و سامسونگ نیز از باتری‌های NMC‌ استقبال کرده و به‌دنبال تولید آن هستند.

باتری‌هایی که قرار است سرعت خودورها را به 321 کیلومتر بر ساعت برسانند نیز شبیه نوع NMC‌ بوده که مهم‌ترین ویژگی آن هم حجم بودن با باتری‌های کنونی و شاید ابعادی کوچک‌تر از آن است. تنها مشکل موجود، میزان کبالت موجود در باتری‌ است که فلزی گران‌بها به شمار می‌رود.

موانع پیشرفت سریع
علی‌رغم پیشرفت‌های شگرفی که کارلوس گسن، مدیر اجرایی نیسان اعلام کرده، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تا رسیدن به خودرویی 100 درصد برقی فاصله طولانی در پیش است. در مقاله‌ای که در واردس‌اتو چاپ شده؛ عمر باتری‌ها، هزینه تمام شده، زمان طولانی شارژمجدد باتری‌ها و کوتاه بودن مسافت‌های پیوده‌شده با خودروی برقی، پیشرفت سریع این فناوری را به مخاطره انداخته است.

در این مقاله آمده است آزمایش خودوری نیسان با سرعت 160 کیلومتر در ساعت بدون استفاده از کولر یا بخاری انجام شده که 30 درصد انرژی مصرفی خودرو را به خود اختصاص می‌دهند. از سوی دیگر عمر خود باتری‌ نیز کمتر از 4 یا 5 سال است

کرایسلر کنار می‌کشد
از سوی دیگر؛ کرایسلر امریکا اعلام کرد استراتژی تولید خودروهای برقی را متوقف می‌کند. واحد تولید خودروی برقی کرایسلر با نام انوی ENVI که از مدتی پیش متوقف شده بود، در اواخر ماه نوامبر 2009 / هفته اول آذر 1388 رسما به کار خود پایان داد. این بدان معنی است که رانندگان هرگز بر جبپ‌ها و ام.پی.وی‌های وعده داده شده سوار نخواهند شد.

در ژانویه 2009 / دی 1387، کرایسلر وعده داد که تعداد پانصدهزار باتری‌ تولیدی این شرکت تا سال 2013 / 1392 به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

به گفته کارشناسان این تصمیم ناگهانی برای توقف پروژه‌ای ملی قابل تامل و نامشخص است؛ این در حالی است که طبق برنامه‌ها، دولت ایالات متحده 12.5 میلیارد دلار از جیب مالیات‌دهندگان را به تولید و توسعه خودروهای برقی اختصاص داده و حالا در انتظارماندگان به شدت ناراحت خواهند شد.

لو رودس، مدیر واحدENVI در کرایسلر و فیات (فیات 20 درصد از سهام کرایسلر را داراست) در سال 2008 / 1387 گفت واحد مذکور جزو استراتژی های دراز مدت بوده و کرایسلر قصد توسعه آن‌را دارد. رون بلوم، مامور دولت در دو شرکت کرایسلر و جنرال‌موتورز که پس از ورشکستگی شرکت‌های مذکور، دولت عهده‌دار مدیریت این مجموعه ها شده است، گفت هنوز امیدوار به ساخت خودروهای برقی است؛ اما او نتوانست درباره نقشه دولت اوباما برای تولید 1 میلیون خودروی برقی تا سال 2015 / 1394 با توجه به تصمیم جدید کرایسلر توضیح دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ولی IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    500