۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸

فاطمه دانشور

مناسبت ها در هر فرهنگ و اقلیمی، بهانه هایی هستند برای تکریم اشخاص و البته ارزش ها؛ مناسبت های ملی در کشورهای مختلف علاوه بر آنکه یادآور اتفاقاتی بزرگ و گرانقدر هستند،انگیزه ای به حساب می آیند برای ارزش هایی که آن اتفاقات را بوجود آورده اند.
مناسبت های دینی نیز در تمامی ادیان،بهانه و بستری فراهم می آورند برای آنکه باورمندان به آن دین،ارزش ها و آموزه های خود را مروری دوباره کنند و ای بسا با تکریم شخصیت های محوری و مقدس در آئین¬شان،انگیزه ای مضاعف پیدا شود برای تاسی و پیروی از آن شخصیت.
بزرگداشت شخصیت های تاریخی و مذهبی در ایران ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ انتخاب روزهایی به نام شخصیت های علمی،ادبی،هنری و مذهبی در فرهنگ ایرانی،رسمی معمول است برای اینکه بهانه لازم فراهم شود تا انگیزه های احتمالاً فراموش شده دوباره یادآوری شوند و ارزش های متروک یا مغفول مجدداً صیقل بخورند.
در میان این مناسبت ها شاید نامگذاری روز تولد دخت گرامی پیامبر گرانقدر اسلام،حضرت زهرا(س) به نام"روز زن"از ویژگی های به مراتب بیشتری برخوردار باشد؛مرور آموزه های عمیق اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی،به وضوح نشان می¬دهد که"زنان"در باورداشت مسلمانان و تمدن پارسیان همواره از جایگاه و منزلت ویژه ای برخوردار بوده و هست. این جایگاه چنان در بطن و متن اسلام و ایران نهادینه است که حتی از پس سوء برداشت ها،اجبار سلیقه ها و کج فهمی ها نیز روشنا و درخشش گوهر وجودی زنان و ارزشی که آئین اسلام و فرهنگ ایران برای این موجود نازنین قائل است،هویدا و آشکار می نماید.
در چنین فضا و بستری،پاسداشت روز زن،می تواند و باید بهانه و بستری باشد برای یادآوری جایگاه،نقش و ارزشی که زنان در زیست بوم ایرانی خود از آن برخوردارند.
زنان ایرانی امروز نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و این مطالبه ای کاملاً منطقی و بدیهی است که از حقوقی متناسب با این درصد جمعیتی برخوردار باشند البته پرواضح است که پافشاری بر بهره¬مندی از این حقوق،مطالبه ای بر مبنای برخورداری از فرصت های برابر و البته متناسب با ویژگی های زنان است،فرصت هایی از قبیل فرصت تحصیل در رشته های مختلف دانشگاهی،فرصت اشتغال در مشاغل مختلف،فرصت دسترسی به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در محیط های امن،فرصت برخورداری از محیط های تفریحی ایمن و ...
زنان ایرانی طی سال های اخیر به خصوص با حضوری پررنگ و اغلب موفق در عرصه فعالیت های اقتصادی اعم از کارآفرینی،توید،تجارت و آموزش به خوبی نشان داده اند که از انگیزه و توانایی کافی برای نقش آفرینی های تاثیر گذار و گسترده در عرصه های مولد و ارزش آفرینی برخوردارند و اگر بسترهای لازم برای بهره مندی آنان از فرصت های متناسب با قابلیت ها برایشان بیش از پیش فراهم شود،بروز ظهور این توانمندیهای به مراتب فزون تر خواهد شد.
امید که مناسبت هایی مانند گرامیداشت روز زن،انگیزه ای مضاعف ایجاد کند برای داشتن گامهایی در این مسیر.
*عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =