رییس مجلس با تاکید بر تاثیر مدل عفیفانه و نجیبانه زنان بعد از انقلاب اسلامی در جامعه، گفت: اینکه دو تار موی زنان بیرون باشد ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود، بحث بر سر یک وظیفه مهم است.

علی لاریجانی ادامه داد: این وظیفه مهم این است که آیا زنان در مدل عفیفانه و نجیبانه باید در جامعه حضور داشته باشند تا بتوانند کانون خانواده و اجتماع را با آراستگی اداره کنند یا مدل دیگری مدنظر است، اگر کسی این موضوع را قبول ندارد لابد باید بتواند اشکالات دیگر را رفع کند.
رئیس قوه مقننه در جمع کارکنان زن مجلس شورای اسلامی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، گفت: جمهوری اسلامی مدلی را برگزید که زنان در خانواده به عنوان مدیر شده و در اجتماع نیز حضوری موفقیت‌آمیز داشته باشند. این همان مدلی است که شهید مطهری بر آن تاکید داشتند و جمهوری اسلامی آن را دنبال کرد یعنی حضور عفیفانه و نجیبانه زنان در جامعه که علاوه بر ایجاد آرامش در اجتماع، همبستگی داخلی را بیشتر می‌کند و آنان می‌توانند تلاش بیشتری در اجتماع داشته باشند.
گزیده سخنان وی به نقل از ایسنا از این قرار است:
·         با دو نگاه متفاوت به زنان نگریسته می‌شود. یک نگاه مبتنی بر این است که زنان در حوزه خانواده مسئولیت سختی دارند به همین دلیل باید به اداره خانه و بچه‌ها تنها بپردازند، دیدگاهی که تنها زنان را پرده‌نشین می‌دانند. دیدگاه دیگر دیدگاهی افراطی است که در دهه اخیر در غرب ایجاد شده است یعنی حضور اجتماعی زنان در صحنه‌های مختلف بدون توجه به شرایط آنها انجام می‌شود و یک نوع ایده افراطی است که مشاغلی را برای زنان در نظر می‌گیرند که به طور کلی از مسائل خانواده دور بیفتند، این گرایش فمینیستی از نحله‌های رادیکالی نشات گرفته است. این دو دیدگاه پرده‌نشینی و همچنین نادیده گرفتن منزلت زن و شان خانواده را نشان می‌دهد.
·         شهید مطهری معتقد است که خانه‌نشین کردن زن و بی‌خبر کردنش از مسائل اجتماعی اشتباهی بزرگ است که بر همین پایه در دوران گذشته زنان تحقیر می‌شدند و حضور آنها در اجتماع منع می‌شد که تمامی این موارد رویکردی غلط به شمار می‌آید. بکار بردن تعابیر نامناسب برای زنان را ایشان رویکردی نادرست می‌دانستند و معتقد بودند که زنان باید به نام خود صدا شوند نه اینکه آنها را به نام پدر و یا شوهرشان مخاطب قرار دهیم.
·         شهید مطهری حتی در مورد اجازات زنان نیز معتقد بودند که عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج یک رویکرد نادرست و افراطی است.
·         شهید مطهری معتقد بود که نادیده گرفتن حق زنان برای دخالت در حکومت امری نادرست است. ایشان به این موضوع نیز اشاره‌ای دارند که وقتی در نص قرآن در مورد زنان مطالب عالی وجود دارد چطور است که در برخی روایات این موضوع کم‌رنگ‌تر شده و در دیدگاه برخی دیگر اعتقادات فاصله با نص قرآن دارد، این رویکرد را آسیبی می‌دانستند که باید در جامعه رفع شود، اتفاقی که تنها با تکیه بر سیره حضرت فاطمه (س) رخ می‌دهد.
·         خطبه فدک نیز بر پایه گرفتن حق خوانده شد. بحث بر سر وابستگی مال دنیا نیست،‌ بلکه موضوع بر سر آن است که باید حق را گرفت و نباید بی‌عرضگی از خود نشان داد.
·         حضور زنان در مسائل اجتماعی نیز از جمله وظایف آنها به شمار می‌آید که حضوری مستقیم و غیرمستقیم دارند. حضور مستقیم آنها به معنای حضور در سرنوشت سیاسی و حق رای و داشتن کار است. حضور غیرمستقیم نیز بدان معناست که اگر زنان در مسائل سیاسی و اجتماعی با مردان همراهی نکنند حرکتی در جامعه رخ نمی‌دهد به طوری که نمونه آن را در دوران دفاع مقدس دیدیم، اگر زنان در آن زمان حضور جدی نداشتند مردان نمی‌توانستند چنین سلحشور‌ی‌هایی را انجام دهند، پس می‌توان گفت که نقش زنان از جهاتی ارجح‌تر بر مردان است.
/2929
کد خبر 290249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام SA ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    4 2
    ایکاش احساس می کردیم که هر روز روز انتخابات است.
  • اهوازی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    5 0
    اسلام دین است یک سری دستوراتی دارد و این دستورات به خاطر حفظ خودش نیست بلکه بخاطر این است که انسان به کمال برسد حال انسان آنها را رعایت کرد به سعادت می رسد و گر نه خود متضرر خواهد شد این را گفتم تا آقایان اسلام را فقط در محدوده کشورمون ندونند و از دستورات آن به نفع خود برداشت نکنند و دستمایه استفاده حزبی و شخصی نکنند