علی مطهری می‌گوید: هم با آقای احمدی‌نژاد و هم با آقای مشایی به صورت «مستقیم و خصوصی» گفت و گو داشته‌ام، اما احساس کردم که به افکارشان معتقدند و بعید است که بتوان در آن‌ها تغییر ایجاد کرد.

 محمود عزیزی: علی مطهری  نماینده مردم تهران در مجلس نهم در یک برنامه تلویزیونی، درباره حواشی پیرامون وی در عرصه سیاسی، گفت: وقتی فردی در جایگاه نمایندگی قرار می گیرد، وظایف ویژه ای دارد که باید آن ها را به درستی انجام دهد. قطعاً باید یک تفاوتی بین استاد دانشگاه و نماینده مجلس وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه در عالم سیاست هم برخورد و بگو مگو وجود دارد، افزود: یکی از وظایف هر نماینده، نظارت بر اجرای درست قانون است. وقتی ما می بینیم در جایی قانون به درستی اجرا نمی شود و یا مجری اعلام می کند من قانون را اجرا نمی کنم، سکوت جایز نیست و گاهی ایراد کردن نطق حماسی هم لازم است.
مطهری افزود: ممکن است گاهی کارها در ظاهر با نطق های نماینده های مجلس خراب تر شود اما از نگاه بالاتر کارها درست می شود. مثلاً ما گاهی یک وزیر را برای نقض قانون و قانون ستیزی، استیضاح می کنیم. درست است که ما می دانیم ممکن است با برکناری این وزیر، یک انسان ضعیف تر به وزارت برسد اما این که احترام به قانون در کشور نهادینه شود، مساله مهمی است.
مطهری از جمله نمایندگان شاخص مجلس در انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد است. وی از جمله چهره های سیاسی است که دولت را به «قانون گریزی» متهم می کنند.
 این چهره سیاسی که در مجلس هشتم در لیست حامیان دولت برای ورود به مجلس قرار داشت در مورد چگونگی ورودش به عالم سیاست هم گفت: «من از دوره سازندگی اظهار نظرها و مقاله هایی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی داشتم. در دوران اصلاحات این موضوع به اوج خود رسید. به طوری که بعید می دانم کسی به اندازه من در آن دوره به آقای خاتمی و دولت اصلاحات انتقاد کرده باشد. بعد از مدتی من احساس کردم بدون داشتن یک جایگاه قانونی و به شکل انفرادی، حرف ما تاثیر چندانی ندارد. به همین دلیل به فکر مساله نمایندگی افتادم.»
 ماجرای صحبت مطهری و مصلحی
وی ادامه داد: «آن موقع من توجهی به دسته بندی های سیاسی نداشتم. در آن دوره آقای مصلحی مسول ستاد بزرگداشت شهید مطهری بود و ما در آن جا با هم همکار بودیم. به ایشان گفتم که تصمیم به نمایندگی دارم. با آقای محصولی هم این موضوع را در میان گذاشتم و در نهایت دوستان از طرف خودشان اسم من را در لیست کاندیداهای دولت قرار دادند. اما برای من این موضوع زیاد مهم نبود و فکر می کنم اگر در گروه های دیگر هم بودم، باز همین اتفاق می افتاد.»
 مصلحی وزیر کنونی اطلاعات در آن دوران رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده محمود احمدی نژاد در کارگروهی بود که اصولگرایان قصد داشتند یک لیست واحد را در آن قرار دهند.
دوره ای ارتباط خوبی با احمدی نژاد داشتم
مطهری با بیان اینکه با شخص آقای احمدی نژاد برای کاندیدای مجلس شدن صحبتی نداشتم، افزود: «البته در دوره ای که ایشان شهردار بودند، گاهی خودشان من را می خواستند و مشورت هایی با بنده انجام می دادند و ارتباط خوبی با ایشان داشتیم.»
وی در پاسخ به این سوال که در چه مواردی با دولت فعلی هم فکر نیستید، گفت: «من از سال 85 به نگاه فرهنگی این دولت انتقاد داشته و دارم. یک سال بعد از روی کار آمدن این دولت، احساس کردم نگاه فرهنگی دولت آن طور که ما فکر می کردیم نیست و به دوره اصلاحات شباهت دارد.»
 اصولگرایان بیشترین انتقاد را به جنبه های فرهنگی و سیاست خارجی در دو دولت سید محمد خاتمی داشتند. از همان روزها گاهی حضوری و گاهی به صورت عمومی تذکراتی را به دولت گوشزد کردیم. از طرف دیگر از نظر کم توجهی به قانون به دولت انتقاد دارم. گاهی قانون مورد اعتنا قرار نمی گیرد و یا قانون را آن طوری که خودشان دوست دارند اجرا می کنند که این موضوع مورد نقد ماست.
 نقاط مثبت دولت
وی در مورد کارهای مورد تایید دولت هم گفت: «رسیدگی به نقاط دور افتاده و محرومان، ساده زیستی و نوع برخوردی که دولت با دنیای غرب دارد، قابل تحسین است. صلابتی که دولت در مواجهه با آمریکا، اسرائیل و دنیای غرب دارد موردی است که قابل ستایش است.»
مطهری افزود:« من هم با آقای احمدی نژاد و هم با آقای مشایی به صورت مستقیم و خصوصی گفت و گو داشته ام اما احساس کردم این دوستان به افکار خودشان اعتقاد دارند و بعید است که بتوان در آن ها تغییر روش ایجاد کرد.»
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد انتقادات خود به دولت سازندگی و اصلاحات هم یادآور شد: در دوره سازندگی، فضای انتقاد زیاد باز نبود و کمتر کسی جرات می کرد نسبت به رئیس جمهوری انتقادی داشته باشد. البته آقای هاشمی«فرد انتقاد پذیری» بودند و مخصوصاً به صورت خصوصی انتقادات را به خوبی می پذیرفتند. اما چون فضا برای انتقاد صریح از مسئولین عالی کشور فراهم نبود، شاید ایشان هم از انتقاد علنی دلگیر می شدند.
وی ادامه داد: «این انتقاد به دولت سازندگی وجود داشت و شاید همین فضا باعث شد که از دولت آقای خاتمی استقبال شود. در دوره اصلاحات فضا باز شد و به راحتی می شد از رئیس جمهور انتقاد کرد. رئیس جمهور انتقاد پذیر بود اما در حوزه فرهنگ مشکلاتی در نگاه های فرهنگی وجود داشت که به شخصه مقالات و اظهار نظرهای زیادی در این مورد داشتم.»
 مطهری در دوران اصلاحات در روزنامه کیهان انتقادات خود از دولت اصلاحات را علنی کرد.
 رای مطهری در سال 84 و 88
مطهری در ادامه برنامه در مورد رای خود در انتخابات سال 84 هم گفت: « سال 84 بنده به آقای احمدی نژاد رای دادم. البته دلیل رای ندادنم به آقای هاشمی این بود که بنده خودم به ایشان توصیه کرده بودم که کاندید نشوند. دلیل ام هم همان تز ِ شهید مطهری بود که می فرمودند روحانیون پست های دولتی را اشغال نکنند، مگر به ضرورت و اضطرار!»
فرزند شهید مطهری در مورد دلیل رای ندادن به میرحسین موسوی در انتخابات سال 88 هم اظهار داشت: « قبل از انتخابات 88 مصاحبه ای با روزنامه اعتماد ملی داشتم که در آن مصاحبه گفتم بین آقای احمدی نژاد و آقای موسوی اگر قرار باشد به یک نفر رای بدهم، به آقای احمدی نژاد رای خواهم داد. در هر صورت من آقای مهندس موسوی را یک مقدار روشنفکر می دانم و فکر می کنم ایشان متاثر از آثار دکتر شریعتی و دکتر پیمان هستند و شاید یک نگاه روشنفکرانه به روحانیت داشته باشند.»
 نیاز به کاندیدا های استخوان دار در انتخابات
مطهری در پایان برنامه در مورد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هم گفت:« من معتقدم که اگر کاندیداهای استخوان دار و با تجربه بتوانند وارد صحنه شوند و اصلاح طلبان هم حضور فعالی در انتخابات داشته باشند، به طور ناخودآگاه شور و هیجان خوبی در مورد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ایجاد خواهد شد. اگر کاندیداهایی در صحنه باشند که در چهارچوب قانون اساسی خواستار تغییر وضع موجود باشند و در طرف مقابل نامزدهایی حضور داشته باشند که حفظ وضعیت فعلی را خواستار باشند، شور و هیجان خوبی در کشور ایجاد می شود و در نتیجه مشارکت مردم خیلی بالا خواهد بود.»
وی افزود: «خواص باید طوری عمل کنند که فضا زیاد پر تنش نشود. از طرف دیگر نباید افراد را تخریب کنند و برای رسیدن به قدرت از هر وسیله ای استفاده نکنند. مهم ترین کاری که خواص در مدت باقی مانده به انتخابات باید انجام دهند، آگاهی بخشی به مردم است.»
فرزند شهید مطهری در بخش دیگری از برنامه با بیان اینکه دسته بندی اصلاح طلب و اصولگرا را قبول ندارم، گفت: «این دیوار کشی بین اصولگرا و اصلاح طلب را قبول ندارم اما بنده فکر می کنم از نظر معنای لغوی، هم اصولگرا هستم و هم اصلاح طلب.»
این نماینده مجلس در ادامه برنامه در مورد اینکه آیا خودتان را آقازاده می دانید یا نه، گفت: «امروز آقازاده معنای منفی پیدا کرده و به این معناست که کسی از جایگاه پدرش سوء استفاده و رانت خواری کرده باشد. من همیشه سعی کرده ام که هیچ ارتباطی بین شخصیت واقعی خودم وشخصیت ناشی از انتصاب به پدر ایجاد نکنم.»
 
 گاهی از آینده انقلاب نگران می شویم
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوالی که پرسید سیاست را تا کجا ادامه خواهید داد و آیا هدف گذاری خاصی دارید؟، گفت:« تا جایی که لازم باشد! گاهی که از آینده انقلاب نگران می شویم حس می کنیم باید در صحنه حضور داشته باشیم. اما اگر انقلاب به نقطه ای برسد که احساس کنیم دیگر نگرانی وجود ندارد، بنده شاید ترجیح بدهم که به همان کارهای علمی بپردازم.»
مطهری در پاسخ به این سوال که چرا احساس تکلیف نکردید و برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد نشدید هم اینگونه پاسخ داد: «خیلی از گروه ها و افراد من را برای انتخابات دعوت کردند اما من فکر می کنم تجربه کافی برای ورود به این عرصه را ندارم.»
وی ادامه داد:« فکر می کنم اگر تکثر ناشی از اندیشه و فکر و نه ناشی از حب و بغض و نفاق باشد، چیز بدی نیست و نباید از تکثر آراء و اندیشه ها هراس داشته باشیم.»
دیگر اظهارات فرزند شهید مطهری در این برنامه به شرح زیر است:
 
 رابطه شهید مطهری با دولت موقت
*من فکر می کنم انتخاب و معرفی مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت به امام، یک تدبیر حکیمانه از سوی شهید مطهری بود و به نظر انتخاب خوب ودرستی هم بود. من معتقدم سران انقلاب به گونه ای آمریکا را فریب دادند. آمریکا به این وسیله خیلی زود از حمایت رژیم شاه دست برداشت و احساس کرد کسانی دولت آینده را تشکیل می دهند که باغرب رابطه معقولی خواهند داشت. به همین دلیل هم بود که انقلاب ما با کمترین تلفات به پیروزی رسید. به نظرم اگر این تدبیر نبود، انقلاب با این سرعت به پیروزی نمی رسید. نظر شهید مطهری در مورد مهندس بازرگان هم این بود که ایشان یک روشنفکر ِ صادق هستند، یعنی عقایدی که دارد (اگرچه خیلی از افکار او با معارف اسلام تطابق کامل نداشت) را از روی تفکر و تعقل و حقیقت جویی به دست آورده و نیرنگ و نفاقی در او نیست.
*شخص شهید مطهری انتقادات تند و اساسی درباره برخی نظریات مهندس بازرگان که به توحید و معاد و نبوت می پرداخت، داشتند. این انتقادات خیلی صریح بیان می شد و در عین حال دوستی آن ها پابرجا بود. این حاکی از نوع نگاه شهید مطهری بود. ایشان معتقد بودند باید از کسانی که به دنبال حقیقت هستند اما به هردلیلی به یک تفکر خاصی می رسند و به طور کامل حقیقت را درک نمی کنند، استقبال کنیم و با آن ها رفتار خوبی داشته باشیم. اما آن هایی که اهل نفاق و نیرنگ هستند و از اسلام و قرآن و نهج البلاغه استفاده ابزاری می کنند، باید رفتار تندی داشت. ایشان به همین دلیل رفتار تندی با گروه هایی مانند مجاهدین خلق و گروه فرقان داشت و به هیچ وجه راضی به این موضوع نبود که این گروه ها حتی یک لحظه وارد رهبری نهضت اسلامی شوند.
گلایه استاد مطهری از مهندس بازرگان
*روز آخر حیات پدر، سر سفره ناهار همراه با آقای لاریجانی خدمت ایشان بودیم. آنجا من گفتم آقای بازرگان در مصاحبه های اخیر خود به نوعی نسبت به امام با کنایه صحبت کرده که ایشان جویای اصل صحبت آقای بازرگان شدند. من جمله ایشان را بیان کردم که استاد مطهری فرمودند خودت شنیدی یا از دیگران به گوشت رسیده؟ گفتم خودم شنیده ام! ایشان در جواب فرمودند امام هم زیاد از دست ایشان راضی نیست و ما تصمیم داریم ظرف 2-3 روز آینده ایشان را برکنار کنیم و یک دولت انقلابی را روی کار بیاوریم. به همین دلیل من فکر می کنم اگر عمر شهید مطهری به دنیا بود، مسائل به شکل دیگری رقم می خورد.
رابطه شهید مطهری و امام خمینی(ره)
*شهید مطهری دوازده سال شاگرد امام بودند. امام گاهی به حجره شهید مطهری رفت و آمد می کردند و برخی از درس های خود را در حجره ایشان برگزا می کردند. من فکر می کنم غیر از علاقه قلبی که در اثر دوازده سال شاگردی شهید مطهری برای امام ایجاد شده بود، جنبه معنوی شهید مطهری برای امام خیلی ارزش داشت. امام می دانست که شهید مطهری آدم مذهبی است و از نوجوانی اهل نماز شب بوده!
شباهت هایی بین شهید مطهری و رهبر انقلاب
*فکر می کنم از نظر ارتباط با نسل جوان، امام احساس می کردند آیت الله خامنه ای شبیه به شهید مطهری هستند و می توانند برای دانشجویان مفید باشند. به هرحال ارتباطی که رهبری قبل از انقلاب در مشهد با جوان ها داشتند و همین طور اقبال قشر دانشجو به آثار ایشان باعث شده بود که امام به شناخت خوبی از آیت الله خامنه ای برسند و رهبر انقلاب را به عنوان جانشین شهید مطهری در دانشگاه ها معرفی کنند.
کدام یک از برادران مطهری به استاد شبیه تر هستند؟
*فکر می کنم هیچ یک از ما به طور کامل به استاد شبیه نیستیم و هر کدام از ما یک بخشی از چهره ایشان را به ارث برده ایم اما در مجموع محمد آقا که هشت سال از من کوچک تر هستند و علاوه بر روحانی بودن، مهندس الکترونیک هم هستند و دکترای فلسفه دین از دانشگاه تورنتو کانادا را هم دارند، به استاد مطهری شباهت بیشتری دارند.
رابطه خانوادگی با علی لاریجانی
*علی آقا داماد سوم خانواده ما هستند. آقای لاریجانی سال 56 به خواستگاری آمدند و کارها خیلی سریع انجام شد. پدر ایشان از مراجع بودند و هر دو خانواده نسبت به هم شناخت خوبی داشتند. استاد مطهری بین دامادها تبعیضی قائل نبودند. البته داماد بزرگ ما شاید یک مقدار به استاد نزدیک بودند.
حضور در جبهه
اینکه به عنوان رزمنده در جبهه ها حضور داشته باشم، باید بگویم خیر. اما گاهی به عنوان سخنران و بازدید کننده در جبهه ها بودم. علت اصلی اینکه به عنوان رزمنده و مجاهد در جبهه ها حضور نداشتم هم مشغولیتی بود که در مورد آثار استاد مطهری داشتم. در آن روزها حس می کردم این کار برای من واجب تر و لازم تر است. البته کسی که در جبهه شرکت نکرده، از یک کمالی محروم شده! به قول شهید مطهری هر کمالی از راه خودش به دست می آید و کمال ِ مجاهدت اسلام و سربازی دین، جز با جهاد به دست نمی آید.
29212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    62 81
    درودبرشرف ومنشت
  • مهران DE ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    12 3
    نگاهشون نسبت به نهضت آزادی مغرضانه است بیشتر حرفاشو قبول ندارم
  • احسان IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    1 1
    اگر سیاست فرهنگی احمدی نژاد روشبیه به سیاست لیبرال خاتمی میدانید پرا از اقای خاتمی و رفسنجانی درخواست حضوردر انتخابات می کنید؟