قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح در 20 روز گذشته رسید.

علی حق: در پایان معاملات هفته کاری گذشته بازارهای جهانی، قیمت هر اونس طلا با 3 دلار و 30 سنت افزایش به 1470 دلار و 70 سنت رسید.
بدین ترتیب قیمت جهانی طلا به نرخ 20 روز پیش آن در جریان داد و ستدهای روز کاری 13 آوریل گذشته بازگشت.
نوسان تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین المللی به دلیل احتمال کاهش نرخ بهره بانکی اروپا و نیز تصمیم گیری تازه بانک مرکزی امریکا تاثیر زیادی بر تغییر قیمت طلا در سه روز اخیر داشت.
در همین حال  روز پنج شنبه، رویترز گزارش داد که مقام های بانک مرکزی اروپا در نشست خود تصمیم گرفتند تا نرخ بهره بانکی را با 0.25 درصد کاهش به 0.5 درصد برسانند.
این نخستین بار از جولای 2012 میلادی بود که بانک مرکزی اروپا اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی می کرد.
کاهش نرخ تورم منطقه یورو و افزایش شدید نرخ بیکاری و ادامه رکود اقتصادی مهمترین عوامل موثر بر تصمیم بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ بهره بانکی بود.
فدرال رزرو آمریکا نیز در پایان نشست روزچهارشنبه خود بر ادامه اجرای سیاست های انبساطی پولی تاکید کرده بود. مقامات فدرال رزرو اعلام کرده بودند که با وجود بهبود بازار نیروی کار اما ‏تغییری در نرخ تورم رخ نداده و دستیابی نرخ تورم کم‌تر از 2 درصد از اهداف سیاستی این بانک است. ‏نگرانی از نتایج این نشست موجب شده بود تا قیمت جهانی طلا تا حدود 1440 دلار کاهش یابد ولی در پی اعلام نتایج نشست فدرال رزرو، ارزش دلار نیز در برابر یورو کاهش یافت و رکورد 9 ماهه ثبت ‏کرد. بدین ترتیب قیمت طلا روند صعودی به خود گرفت.
اما وزارت کار آمریکا روزگذشته اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در ماه آوریل به 7.5 درصد رسیده است که این پایین ترین نرخ بیکاری این کشور از دسامبر 2008 میلادی به شمار می رود. همچنین رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه نخست 2013 میلادی به 2.5 درصد رسیده است.
انتشار این گزارش موجب افزایش ارزش دلار در برابر یورو و ین شد.
در مجموع نوسان سه روز گذشته قیمت جهانی طلا در محدوده 1440 تا 1475دلار، شب گذشته و در پایان داد و ستدهای هفته کاری بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا در 1470 دلار و 70 سنت متوقف شد.
گفتنی است، قیمت جهانی طلا پس از رشد متوالی در 12 سال گذشته از ابتدای امسال تا کنون بیش از 14 درصد کاهش داشته است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =