تست اعتیاد از سالها پیش یکی از الزامات ثبت عقد است که البته به استناد منفی بودن آن خانواده ها به معتاد نبودن عروس و داماد آینده شان اعتماد می کنند. اما مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر می گوید تست ها لزوما نشان از عدم اعتیاد ندارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین دکتر محمدباقر صابری‌زفرقندی دراین باره گفت: برخلاف عقیده رایج در بین برخی از مسوولین اجرایی،‌ راه برون رفت از اعتیاد همسر و جلوگیری از ‏طلاق، انجام تست آزمایشگاهی نیست بلکه تشخیص اعتیاد از طریق بررسی بالینی قابل اعتماد است و تست‌های ‏آزمایشگاهی یک روش کمک‌کننده است و بنابراین اطمینان دادن به خانواده‌ها که جواب تست اعتیاد قابل اعتماد ‏است به نوعی نقض غرض است.

او به پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به عبارتی منفی بودن تست اعتیاد به هیچ عنوان به معنی عدم اعتیاد نیست ‏و راه‌های متعدد و ساده‌ای برای منفی کردن تست اعتیاد به صورت کاذب وجود دارد که اغلب افراد سوء مصرف‌کننده مواد از آن آگاهی دارند.

صابری با اشاره به نقش تحقیقات و بررسی‌های محلی در اطمینان خانواده‌ها از عدم اعتیاد تازه دامادها یا نوعروسان گفت: شاید یکی از دلایلی که خانواده‌ها دقت لازم و تلاش کافی در زمینه تحقیقات از افراد در هنگام ازدواج را ‏نمی‌کنند اطمینان کاذب به پاسخ این تست‌ها باشد.‏

به گفته او بررسی اجمالی از نتایج تست‌های اعتیاد قبل از ازدواج نشان می‌دهد که اولاً در تعداد اندکی از افراد تست ‏مثبت گزارش شده که در این بین مواردی تست مثبت نیز ناشی از مصرف داروهای مجاز بوده است: ‏به نظر نمی‌رسد تعداد قابل توجهی از افراد به دلیل مثبت بودن تست از ازدواج صرف نظر کرده باشند، در حالیکه شاهد ‏هستیم بعد از طی مراحل ازدواج و علی‌رغم داشتن تست منفی، افرادی هستند که از قبل معتاد بوده‌اند.

به عقیده مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام ‏تست‌های قبل از ازدواج به روش فعلی فقط هزینه‌بر است و به مردم تحمیل می‌شود: این تست ها از طرفی یک اطمینان ‏کاذب به خانواده می‌دهد که مغایر اهداف طراحان الزام برای انجام تست است، به همین دلیل تأکید می‌شود تشخیص ‏اعتیاد بالینی است و با معاینه بالینی و بررسی سوابق فرد امکان اطمینان قطعی از اعتیاد مقدور است و هیچ ‏تست و آزمایشی جایگزین بررسی‌های همه جانبه از افراد در این زمینه نمی‌شود.

او همچینن گفت: در برخی اظهار نظرها گفته می‌شود بسیاری از طلاق‌ها ناشی از اعتیاد همسر است که البته این موضوع توسط منابع معتبر اعلام نشده است، هر چند اعتیاد یکی از عوامل طلاق می‌تواند باشد ولی علت تامه آن نیست.‏ ‏

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    64 8
    این حرف شما کاملا نادرست است ! بنده خودم اعتیاد داشته ام و الان 6 سال است که پاک دارم زندگی میکنم و افراد بسیاری را هم میشناسم که از بند اعتیاد رها شده اند ، از نظر کارشناسان محترم شما ، بنده و امثال بنده حق زندگی سالم و درست ندارند ؟!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      20 67
      هیچوقت یه معتاد پاک پاک نمیشه و دوباره شروع میکنه
    • بدون نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      24 1
      دوست عزیز حرف شما را نفی نمی کنم اما با کلمه هیچوقت شما کاملا مخالفم ، بهتر نیست سعی کنیم از چیزی که اطلاع نداریم حرفی نزنیم یا بعد از تحقیق و بررسی حرفمون را بزنیم و فقط با حرفهای خاله زنکی به دیگران برچسب نزنیم ؟ اما جالبه که بدونید که داماد خود ما هم معتاد بود والان چندین ساله که خودش پاکه و در این راه به دیگر معتادان هم کمک میکنه ضمن اینکه خواهر من بیشتر از قبل دوستش داره و از زندگی با اون خوشحاله ، اصلا این آدم از زمین تا آسمون عوض شده ، کسی که اصلا مذهبی نبود الان نماز میخونه و کارهای خیر انجام میده که ما سالم بودیم از اینکارا نکردیم ! معتادان بهبود یافته از طریق درستش و بچه های انجمن NA از بهترین و قابل اعتمادترین و صادقترین و درستکارترین انسانهای روی زمین هستند .... (دیدم که میگم )
  • زهرا IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    33 9
    بسیاری از طلاق‌ها ناشی از اعتیاد همسر نیست؟!!!!! به خدا زندگی خواهرم که شوهرش معتاده که هیچ ، زندگی چند خانواده که در ارتباط هستند هم تباه شده. یکساله دنبال طلاقیم.
    • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      13 37
      به جای اینهمه زحمت بهتر بود به دنبال درمان بیماری ایشان میرفتید تا طلاق
    • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
      9 2
      من 2 سال دنبال طلاق بودم ... خدا ازشون نگذره .. قاضی میدونست یارو معتاده ولی بازم رای نمیداد اخرسر همه جهیزیمو که فروخت هیچ منم مجبور شدم همه مهریه مو ببخشم تا بیاد و طلاق توافقی انجام بشه
  • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    31 2
    شما اجازه شو بگیرید از قانون! ما هر خواستگاری آمد را می بندیم به تخت تا بالینی زیر نظر باشد!این دیگر از آن حرفهاست!خوب.پس تست ها را جمع کنید برود حداقل بدون تست خود مردم بلدند تشخیص بدهند.چون با وجود تست مردم مردد می مانند این علایم اعتیاد است در شخص یا مورد دیگر که به دلیل منفی بودن پاسخ تست بی خیالش می شوند و مورد مشکل دار تر می شود.پس تست ها حذف شوند!
    • علی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
      3 0
      خدا همه معتاد ها رو کمک کنه، درسته که به اطرافیانشون خیلی عذاب میدن ولی خودشون هم از تو در حال ترکیدند. بیاییم به جای نفرین کردن ، حرص خوردن فقط واسشون دعا کنیم.
  • zv EU ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    12 2
    فقط كسانى كه مدتى با يك فرد معتاد زندگى كرده اند مى تونند معناى واقعى زجر، سختى كشيدن و غصه خوردن را بفهمند، على الخصوص يك معتاد عصبى بى خيال، بيكار و بيعار غيرتى كه دمار از خانواده اش هم در بياره...
    • حسین IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
      3 0
      بخدا حق میگی،پدرم زندگی همه ی ما رو تباه کرد
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    12 4
    شیشه با این ازمایشهای معمولی نشون نمی ده و منفی اینو چی کنند
  • شهره IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    17 2
    من معتقدم که کسی که اعتیاد داره اگر خودش نخواد هیچکس نمیتونه بهش کمک کنه، من مدت 15 سال با شوهرم زندگی کردم از سال 88 متوجه شدم که ایشان شیشه مصرف می کنند هرچه تلاش کردیم درمانش کنیم زیر بار نرفت ، عایدیش برای من و دخترم تنی رنجورو کتک خورده و اعصابی متلاشی است و الان در حال جداشدن هستیم..
  • الهام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    2 1
    معتادانامردند.یه بارازدواج کردم بخاطراعتیادجداشدم خنوزطلاق نگرفته بودم که یه خواستگارسمج اومدخلاصه که ازدواج کردیم حالایه بچه دارم بعداز4سال زندگی فهمیدم اینم معتاده وفقط ازموقعیتم سواستفاده کرده نامرد
  • nashnas A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 1
    من میخام پدرموببرم تست بده ولی نگرانم جوابشو دقیق ندن..شک دارم ترک کرده باشه
  • داریوش IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 2
    ادم معتاد مجرم نیست بلکه فقط یه مریضه...
  • حمید A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    ضمن احترام به تمامی نظرات عزیزانم میخوام بگم مقوله اعتیاد بسیار گسترده تر از چیزی است که در چند خط بیان شود. ولی من خودم در حال تجربه کردن ترک دادن داییم هستم الان یک ساله بستریه و تحقیقات زیادی کردم بله این نظر که بیماریه اعتیاد همیشه باقی میمونه درسته ولی افراد یاد میگیرند انجمنهای na و ... که بیماری خود را کنترل کرده و با ارتباط مستمر با این مراکز خود را پاک نگه دارند و صد البته پاکیهای بسیار بالا تا بیست سال و بالاتر حاصل شده پیشنهاد من اینه که حتماً قبل از ازدواج از تمام توان استفاده کنید و تحقیقات زیادی کنید همسر شما این بیماری رو نداشته باشه ولی اگر اتفاق افتاد سعی کنید پاکش کنید و پاک نگهش دارید نه اینکه زود صورت مسئله رو پاک کنید .... یا حق
  • بی نام EU ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 1
    وقتی یک خانوم سن و سالی نداره هیچ کمبودی هم نداره اصلا دلیل داره با یک مرد معتاد به زندگی ادامه بده...؟؟؟؟؟اونم کسی که منکر معتاد بودنشه....و کمک هم نمیخواد؟؟؟؟؟؟