۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳

سخنگوی ارتش آزاد سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری روسیه الیوم مدعی شد که رژیم صهیونیستی تنها خواهان تضعیف سوریه است و نه سقوط بشار اسد.

سخنگوی ارتش آزاد سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری روسیه الیوم مدعی شد که رژیم صهیونیستی از بشار اسد در حالی که وی "امنیت ملی کشور سوریه را تضعیف می‌کند" حمایت کرده و این رژیم می‌خواهد سوریه به یک کشور ضعیف تبدیل شود. به گزارش خبرگزاری ایسنا، فهد المصری، سخنگوی فرماندهی گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه به دنبال حملات هوایی اخیر اسرائیل علیه سوریه درخصوص این حملات اظهار نظر کرده است. اسرائیل طی چند روز گذشته دو حمله هوایی را علیه سوریه انجام داد و به دنبال آن روز یکشنبه در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها و دیگر هیات‌های خود در سراسر جهان وضعیت اضطراری اعلام کرد.
متن مصاحبه فهد المصری با شبکه روسیه الیوم در زیر می‌آید:
برخی از مقام‌های سوریه می‌گویند که شما با اسرائیل همکاری می‌کنید تا حکومت بشار اسد را سرنگون کنید، آیا حمله جدید اسرائیل این اتهامات را تایید می‌کند؟
خیر، این وضعیت عکس این مساله را ثابت می‌کند. اتهامات غلط هستند. حمله اخیر اسرائیل هیچ ارتباطی با انقلاب سوریه نداشت و در حمایت از مردم سوریه انجام نشد. جنگ در سوریه با حکومت است. در سوریه جنگی برپا شده است و آنچه که روز یکشنبه اتفاق افتاد یکی از نبردهای این جنگ بود. حکومت سوریه هنگامی که جنگ را آغاز کرد برخی وظایف بین‌المللی خود را زیر پا گذاشت. اکنون این حکومت تلاش دارد تا تعادل قدرت‌ها در منطقه را تغییر دهد. ما فکر می‌کنیم که آنچه که در حال حاضر رخ می‌دهد در ارتباط با سلاح‌های شیمیایی است. حکومت بشار اسد از این مساله به عنوان اهرمی استفاده می‌کند تا جامعه بین‌المللی را متقاعد کند تا از حمایت از انقلاب سوریه دست بردارند.

ارتش آزاد سوریه درباره حمله اسرائیل چطور فکر می‌کند؟
این صراحتا حمله علیه سوریه با هدف مهار بشار اسد است. بشار اسد از یک خط جدید عبور کرده است و جرایم حکومت سوریه و رفتار غیرمسئولانه و بی‌تفاوت آن وارد سطحی جدید شده است البته این حمله، حمله به اراضی سوریه است و غیرقابل پذیرش است. صراحتا کسانی که این عملیات را سازماندهی کردند هدف خود را داشتند و با یک حمله حساب شده و دقیق هدف خود را زدند. این حمله در حمایت از مردم سوریه انجام نشد. اسرائیل و حکومت سوریه در زمینه برخی مسائل راهبردی کلیدی اختلاف دارند. ما این حقیقت را که بشار اسد و حکومتش اکنون تلاش دارند خود را قربانی حمله اسرائیل نشان دهند، نمی‌پذیریم. بشار اسد تلاش دارد تا با فشار وارد کردن بر جامعه بین‌المللی برای باقی ماندن در قدرت، اسرائیل را دچار وحشت کند اما حمله اخیر اسرائیل را نیز می‌توان از جنبه دیگری نگاه کرد. حمله هوایی روز یکشنبه سومین حادثه در نقض حاکمیت ملی سوریه بود و نه حمله به حکومت سوریه.

همانطور که شما گفتید این سومین حادثه تاکنون بوده است اما سوریه می‌تواند به آن پاسخ دهد، اگر ارتش سوریه و هم‌پیمانانش پاسخ داده و جنگی را در منطقه آغاز کنند مخالفان سوری از کدام طرف حمایت خواهند کرد؟
بشار اسد پاسخ نخواهد داد. بین این حمله و آنچه که حکومت سوریه در حال انجام دادن است ارتباط نزدیکی وجود دارد.
اما برخی می‌گویند که اسرائیل حامی مخالفان سوریه است.
مطلقا خیر، اسرائیل در حال حمایت از حکومت سوریه در مقابل سقوط کردن طی دو سال گذشته بوده است. تصمیم درباره بشار اسد در تل آویو گرفته شده است و به همین دلیل است که حکومت سوریه هنوز سرنگون نشده است. حتی با وجود اینکه از زمان آغاز انقلاب سوریه دو سال گذشته است. جامعه بین‌المللی از دخیل شدن در بحران سوریه اجتناب می‌کند و لابی یهودی توسط اسرائیل در سراسر جهان بدین منظور بسیج شده است.

شما به مساله مهمی اشاره کردید. تصمیم برای سقوط کردن بشار اسد در تل آویو گرفته شده است، بنابراین انتظار دارید آنها چه کاری انجام دهند. آیا شما فکر می‌کنید که آنها به بمباران سوریه تا زمانی که حکومت سقوط کند، ادامه خواهند داد؟
خیر، اسرائیل می‌خواهد بشار اسد در قدرت باقی بماند، اگر اسرائیل می‌خواست سوریه را اشغال کند آن را همانطور که بشار اسد در حال حاضر نابود می‌کند، نابود نمی‌کرد. اسرائیل می‌خواهد در حال حاضر بشار اسد را حفظ کند زیرا وی ارتش خود را ضعیف می‌کند و یکپارچگی ارضی و ملی سوریه را تضعیف می‌کند. اسرائیل از دیدن اینکه سوریه به یک کشور ضعیف تبدیل شود که نتواند تا چند دهه روی پا بایستد خوشحال خواهد شد، به همین دلیل است که اسرائیل همچنان می‌خواهد شاهد باشد که بشار اسد در قدرت باقی مانده است اما هنگامی که آنها وی را تهدیدی علیه امنیت ملی خود تلقی کنند از محافظت از وی دست برخواهند داشت.
اسرائیل می‌خواهد سوریه یک کشور ضعیف شود، بنابراین آنها می‌خواهند سوری‌ها کشور خود را نابود کنند؛ در این میان نقش شما چیست؟
اسرائیل حکومت سوریه را وارد این مسیر کرده است زیرا بشار اسد فکر می‌کند که سکوت جامعه بین المللی به وی چراغ سبز نشان داده و اجازه می‌دهد تا کشور را نابود کند.
شما نماینده یکی از طرف‌های درگیر هستید، شما از گفت‌وگو کردن سرباز زدید، نقش شما در این بحران چیست؟
ما در این بحران یکی از طرف‌ها نیستیم، ما طرفی هستیم که از مردم خود و شهرهایمان دفاع می‌کنیم. چه کسی در آن سوی گفت‌وگو قرار دارد؟ بشار اسد که در حال بمباران شهرهای سوریه است و به یکپارچگی ارضی و ملی ما آسیب می‌زند؟ متاسفانه در مقطع فعلی هیچ اساسی برای گفت‌وگو با حکومت سوریه وجود ندارد. بشار اسد و 55 تن از مقام‌های دولت وی که مسئول جرایم رخ داده هستند باید حذف شوند و تنها پس از آن خواهد بود که ما می‌توانیم با کسانی که هیچ ارتباطی با جرایم رخ داده در سوریه نداشتند و با ایران و حزب‌الله ائتلاف نکردند، گفت‌وگو را آغاز کنیم.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    7 1
    پس فکر کردین میخواد یه القاعده کنار گوشش درست کنه اسراییل راضی به رفتن اسد نیست ولی بدش نمیاد تو این وضعیت اسد ضعیف بشه
  • هاشمی IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    2 2
    مردم به سرعت تمام حقیقت را خواهند فهمید.چون مجبورند کاهایی انجام بدهند که آنکارها دست آنان را رو می کند.این اعمال مردم عرب را بیدار تر میکند.که این روند مانند شهادت مردم غزه اسنپت که عامل بیداری اعراب شد یعنی تما آنکشور هایی که در آن واقع هاز اسرائیل حمایت کردند مردم خودشان را برعلیه خودشان تحریک کرند مصر تونس لیبی در جهت حمایت از اسراییل بودند اردن قطر عربستان در آن مقطع آشکارا حمایت نکردند مردمانش تحریک نشدند..حال اینه دارند برعلیه سوریه فعالیت می کنند این اعمال مردم خودشان را برعلیه خودشان تحریک می کند واین ها هم بزودی سقوط میکنند
  • رضا IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    0 0
    من با این تحلیل موافقم زیرا بخش بزرگی از اب سهیونیستها از جولان تامین میشود و هیچ تضمینی ندارد که دولت اینده خاکش را از صهیویستها مطالبه نکند از دید انها اسد یک ببر کاغذی است که فریاد میکشد ولی چنگ نمیاندازد
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    0 0
    مردم سوریه دو سال پیش به هر بهانه ای از جمله یوم انکبه به بلندی های جولان می رفتند و با ارتش اسراییل با دست خالی در گیر میشدند ارتش سوریه جلو گیری نمیکرد بلکه ادعا خونخواهی کرد و گفت مردم من را به خاطر ورود به خاک خودشان کشتید و در گیری داشت با لا می گرفت که دوستان اسراییل جنگ داخلی رو شروع کردند یکی از دلیل های شکل گیری این جنگ داخلی با حمایت اسراییل این بود