۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳

ایسنا نوشت:

یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد که آمریکا «به‌زودی» رسما مسلح ساختن شورشیان سوری را با سلاح‌های آمریکایی آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سناتور باب کورکر، یکی از اعضای بلندپایه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.بی.اس عنوان داشت، واشنگتن ممکن است به تامین سلاح مخالفان سوری بپردازد.

اخیرا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود در صورتی که ثابت شود بشار اسد علیه مردم سوریه سلاح شیمیایی استفاده کرده است به بررسی استفاده از اقدام نظامی علیه دولت سوریه خواهد پرداخت.

آمریکا اخیرا کاربرد سلاح‌های شیمیایی در سوریه را شناسایی کرده اما هنوز با اطمینان کامل نتوانسته است ثابت کند که کدام یک از طرفین درگیر در سوریه از آن استفاده کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری راشا تودی، اوباما چند روز پیش در یک سخنرانی در کاخ سفید گفت: آنچه که ما اکنون در دست داریم شواهدی است مبنی بر اینکه سلاح‌های شیمیایی در داخل سوریه استفاده شده‌اند اما ما نمی‌دانیم که چطور و کجا و توسط چه کسی استفاده شده‌ است.

چند روز پیش کارلا دل پونته، از اعضای کمیسیون تحقیقات سازمان ملل تاکید کرد که شواهدی وجود دارد که البته هنوز به حد شواهد انکارناپذیر نرسیده است مبنی بر اینکه شورشیان سوری دستور استفاده از سلاح‌های شیمیایی را داده‌اند.

این در حالی است که جی کارنی، مشاور مطبوعاتی کاخ سفید روز دوشنبه در واکنش به این اظهارات گفت: این کمیسیون هنوز به یافته‌های نتیجه‌بخش نرسیده است. وی افزود: حقیقت این است که ما بسیار تردید داریم که مخالفان سوری از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده باشند.

اما در حالی که آمریکا منتظر است تا تعیین شود بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، سناتور کورکر گفت: کاخ سفید راه‌های دیگری را برای مداخله در سوریه و کمک به سربازان شورشی سوری پیدا خواهد کرد.

وی به شبکه سی.بی.اس گفت: تصور می‌کنم که به‌زودی شورشیان سوری را مسلح کنیم. ما بسیار بیشتر از آنچه که حقیقتا اعلام شده است، در حال انجام اقداماتی در سوریه هستیم و ما باید معادله را تغییر دهیم.

کورکر تاکید کرد: فکر می‌کنم که شما همگی می‌دانید گروه‌های مخالف سوری که ما حامی آن‌ها هستیم در مبارزه و ارائه کمک‌های انسان دوستانه عملکرد خوبی ندارند و ما باید تعادل را برقرار کنیم. وی افزود: باید تعادل قدرت را در سوریه تغییر داده و فکر می‌کنم که به‌زودی شروع به مسلح کردن شورشیان سوری خواهیم کرد.

یک روز پیش از مصاحبه کورکر، سناتور باب منندز، از حزب دموکرات آمریکا طی اظهاراتی پیشنهاد داد که واشنگتن به مخالفان سوری سلاح بدهد و در کنار آن هم‌پیمانان بشار اسد را که تلاش دارند به وی علیه شورشیان کمک کنند، مجازات کند.

منندز در بیانیه‌ای گفت: حکومت بشار اسد از خط قرمزی عبور کرده که ما را مجبور می‌کند همه گزینه‌ها را در نظر بگیریم. بزرگترین بحران انسانی جهان در حال گسترش در داخل و اطراف سوریه است و آمریکا باید در سنگین کردن وزنه به نفع گروه‌های مخالف سوری و تلاش برای ایجاد یک سوریه آزاد ایفای نقش کند.

با این حال سناتور کورکر خاطرنشان ساخت که یکی از نگرانی‌های اصلی این است که سلاح‌های تامین شده از سوی آمریکا در نهایت به دست مخالفان سوری ضد آمریکایی نظیر جبهه النصرة بیفتد.

کورکر گفت: چنانچه النصرة کنترل سوریه را بدست بگیرد، این یک کابوس برای آمریکا خواهد بود. این حتی از روی کار ماندن اسد هم بدتر خواهد بود.

5252
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    نوشدارو بعد از مرگ سهراب