رییس شورای رقابت در گفت و گو با رادیو اقتصاد گفت: آنچه که ما انجام دادیم براساس چارچوب نظریه های اقتصادی است نه حسابداری.

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت تاکید کرد: وظیفه این نهاد فقط تعیین دستورالعمل قیمت کالاها و خدمات در شرایط انحصاری است و به هیچ وجه تعیین قیمت نمی کند.

 

جمشید پژویان درباره قیمت خودرو و انتظار کاهشی بیشتر آن گفت : به هیچ وجه یاد ندارم و کاملا بعید می دانم و به هر منبعی هم اگر رجوع کنید از من شنیده باشید که از کاهش هر درصدی از قیمت خودرو صحبت کرده باشم (اعم 10 تا 30 درصد) و در تمام صحبتهایم گفته ام در چارچوب علمی براساس آنچه که علم اقتصاد به ما یاد داده است، یک دستورالعمل قیمت را ارائه خواهیم داد که قیمت در شرایط کنونی استخراج شود و همین کار را هم کردیم.
وی تصریح کرد : تلاشهای شورای رقابت موجب می شود قیمتها ساماندهی شود و دستورالعمل های شورای رقابت وقتی به سمت کاهش قیمت است براساس اصول اقتصادی است.
پژویان گفت: در بحث خودرو به عنوان یک مصرف کننده خیلی دلم می خواست قیمت همه کالاها اعم از خودرو کاهش می یافت و حتی کاهش شدید قیمت داشته باشیم ، اما در اقتصاد یاد گرفتیم وقتی به هر دلیلی قیمت ها افزایش می یابد بخشی از ان ناشی از عوامل اقتصادی و بخشی هم عوامل روانی است.
رئیس شورا و مرکز ملی رقابت تاکید کرد: بازار خودرو را به دقت مطالعه کردیم و مطالعات نشان داد یک بخشی از افزایش قیمت خودرو ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولیدی است که کنترل قیمت آنها در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت است مانند ورق آهن، آلومینیوم، مس و... که این افزایش قیمت ها را نمی توان نادیده گرفت و در جامعه هم انعکاس ندارد.

پژویان افزود: این افزایش قیمتها به قطعه سازان منتقل می شود و آنها نیز به سادگی این افزایش قیمت را بیشتر از 200 درصد به خودروسازان انتقال دادند.

وی گفت: خودروسازان حالا وقتی به خودرو منتقل می کنند مردم هم تحت تاثیر قرار می گیرند و متوجه می شوند چه اتفاقی افتاده است.
پژویان در باره اینکه خودروسازان به افزایش و سه برابر شدن نرخ ارز استناد می کنند، گفت: همه این موارد را با دقت برسی کردیم و همه جوانب در کارگروه بررسی شد و بانک مرکزی نرخ تورم خودروها را با تفکیک نهاده های تولیدی اعم از ارزبری و داخلی برآورد می کند ، علاوه بر آن یک نکته مهم پذیرش انواع هزینه ها خودروسازان است و ما نمی توانیم همه این موارد را بپذیریم.

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت گفت : آنچه که ما انجام دادیم براساس چارچوب نظریه های اقتصادی است نه حسابداری . ما قبول نداریم به هزینه ها ، مبلغی اضافه و قیمت گذاری کنیم بلکه باید ببینیم چه هزینه هایی قابل قبول است.

وی تصریح کرد : یک قلم از هزینه ها را از فهرست خارج کردیم و تمام هزینه وام و اعتبارات را خارج کردیم. تولیدکننده باید از محل درآمدها و نه از طریق وام، هزینه های تولید را تامین کند و همین باعث کاهش قیمت شد.
پژویان گفت : وقتی شورای رقابت با مبانی اقتصادی مسایل را بررسی می کند مجموعه رفاه جامعه را درنظر می گیرد.
 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    31 1
    آقای پژوهان شما باطرح تحول اقتصادی که برمبنای علم شما و تیم تان بوده اجرائی نمودید و این اوضاع خراب و اسفبار از تیم شماست. بهتر است در کارزی دخالت نکنید و بگزارید مردم خودشان تصمیم بگیرند.
    • بدون نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      0 4
      لازم به یاد اوریست اهالی دانشگاهی اقتصاد اگاهند دکتر پژویان در حوزه بخش عمومی جزو اساتید اول ایران هستند
  • محمدعلی سیروس زنجانی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    17 2
    با سلام و تحیت؛ هر چند استاد بزرگ این کار را بسیار دقیق و خوب انجام دادند ولی ای کاش کسی هم به پرداخت ها در این نطام برای کارمندان و کارگران و مردم عادی می رسید و یک فرمول کاملا اقتصادی می داند تا به مدینه فاضله نزدیک بشویم و حقوقی درخور این همه نفت و انرژی و معدن و ... به مردم می داد و با تولید عجیب علم که از عجایب این زمان شده عمل و به تجاری سازی آن فکر می کردند والا همه اش بدرد اروپا و ... می خورد و بس ؛ یعنی الان وقت( سی و خورده ای سال از انقلاب ) ان هنوز نرسیده است ؟ بدرود
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    46 1
    لطفاً ديگه حرف نزنيد کارتان را انجام داديد نياز به توجيه ندارد
  • من IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    44 1
    آقای پژویان شما بهتره دیگه درباره خودرو حرفی نزنید.هربار بعد نویدهای جنابعالی قیمت بالاتر رفت و شرایط بدتر شد.بذارید همون شیوه قدیمی باشه..خودمون یجوری با خودرو سازها کنار میایم
  • دلخون EU ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    44 0
    دو روز رو حرفت میموندی .405 و سمند رو که 20 تومن گفتی چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • آشنا IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    38 1
    لطف كنيد اجازه دهيد شوراي رقابت حقوق كارگران را نيز بر اساس نظريه هاي عدالت اقتصادي واسلامي تعيين كند.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    33 0
    با سلام نمایندگیهای فروش خودرو توجهی به فرمول قیمت گذاری شورای رفاقت نمی پردازند وطبق روال گذشته اعمال می کنند یعنی همچنان قیمتها 30درصد گرانتر از نرخ اعلام شده شورای رفاقت می باشد
  • احمد IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    40 0
    پس از این به بعد اول حساب وکتاب کن بعد حرف بزن
  • سجاد IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    37 0
    کی بود کی بود من نبودم. خوب ماست مالیش میکنید. بگو زورم نرسید خلاص این حرفا چیه میزنی آقای شورای رقابت.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    8 0
    لطفا از اقای پژویان و خودروسازان بپرسید : 1- اقای پزویان شما که در ابتدا میگفتید قیمت ها خیلی بالاست و از کاهش انچنانی قیمتها خبر میدادین و اجازه اظهار نظر به هیچ کس را نمیدادید و به همه وعده کاهش قیمت دادید . پس ان کاهش انچنانی چه شد ؟؟؟ چرا که شما بعنوان رئس شورای رقابت ندانسته و بدون دلیل اظهار نظری نمیکنید و در خصوص کاهش انچنانی حتما سنجیده سخن گفته اید . پس چی شد؟ 2-خودرو سازان در ابتدا اصلا شورای رقابت را بعنوان یک تصمیم گیر در خصوص قیمت گذاری قبول نداشتن و مخالفت های زیادی در این خصوص در رسانه ها و مناظره ها با شورا از خود نشان دادند و حتی با وزیر صنعت و رئس جمهور برای گرفت قیمت گذاری از شورا مکاتبه کردن چه شده که حالا بر طبل شورای رقابت میکوبند و زبان به تمجید شورا و تصمیم گی
  • بدون نام EU ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    20 0
    با سلام - در مورد قیمتهای بی ضابطه خودروهای انحصاری در ایران عرض کنم که وظیفه قیمت گذاری خودرو وظیفه شورای رقابت نیست و دوما قیمت خوردوهای خارجی بدن گمرگ عوارض در پشت خاک ایران با قیمت های خودرو داخلی بسنجید و مقایسه کنید چطور میشود قیمت یک خوردو خارجی (بدون در نظر گرفتن گمرک و عوارض دیگر ) از هزاران کیلومتر با کیفیت بهتر به ایران میاید و ارزانتر است ولی بعد با قیمت پراید یکسان است ؟
  • ملك IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    8 1
    آقاي پژويان شما الان بايد تعطيلات باشيد. با اون همه زحمتي كه كشيدي خسته شدي. برو استراحت كن تو كارتو انجام دادي دستت درد نكنه. دعاي خير پشت سرته. برو اقاجون برو