۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶

فرجام طرح سوال 'پراید کیلویی چند؟' چه شد؟ گرانی مستمر خودرو باب شد و قانونی.

علی حق: ظاهر قضیه خوشایند بود، رییس جمهوری خودروسازان را تهدید به کاهش تعرفه واردات خودرو کرد و از گرانی خودرو انتقاد کرد. با طرح سوال کیلویی چند؟ هم، انتقاد چند ماهه توده مردم را از رسانه های ملی بار دیگر به گوش همگان رساند. بسیاری امیدوار شدند که قیمت ها کاهش می یابد.
رییس شورای رقابت که با حکم رییس جمهوری به این سمت منصوب شده، وارد عمل شد. رییس کل بانک مرکزی هم که از سوی رییس جمهوری معرفی شده، نرخ تورم زنجیره تولید خودرو را اعلام کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به عنوان واسطه میان خودروسازان دولتی و شورای رقابت وارد عمل شد. بنابراین بحث در حلقه ای نهادهای دولتی چرخید و چرخید تا فرمول تعیین قیمت خودرو اعلام شد. اعتراض خودروسازان دولتی یادآوری کرد که برای نفع بیشتر باید دامنه نوسان قیمتی به بهانه افزودن آپشن های بیشتر و امثالهم به خودروها، لحاظ شود. قیمتها میان دو شرکت خودروسازی دولتی و شورای دولتی رقابت نهایی شد.
برخلاف وعده ارزانی 20 تا 40 درصدی، قیمت ها نسبت به گذشته چندان تغییری نکرد و حداکثر افت قیمت 15 درصدی برای یکی از مدل های پراید رقم خورد.
شاید مرور این رویدادها این نکته را به ذهن متبادر کند که عجب دور باطل و بی حاصلی بود اما اصلا این گونه نبوده و کلی هم پرحاصل بوده است.
اگر تا سال 90 قیمت خودروهای داخلی تقریبا ثابت بود و با افزایش اندک و مستقل از نرخ تورم بخشی رو به رو می شد، از این به بعد این نرخ نیز با تورم گره خورد. آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران اسیر موج های سنگین تورمی شده است.
درست در شرایطی که مردم فکر می کردند که با تحریم خرید و حمله های لفظی به خودروسازان بازی برد-بردی را برای جلوگیری از گرانی خودرو و بازگرداندن قیمت های سابق، به پیش می برند، نتیجه برعکس از آب درآمد و بازی برد و باخت خودروسازان و خریداران با نتیجه بسیار بهتری برای خودروسازان رقم خورد.
چرا که فرمول تعیین شده از سوی این شورا، از این پس و برای همیشه قیمت خودرو را به نرخ تورم بخش تولید خودرو گره زد. حالا دیگر بهانه گاه و بیگاه خودروسازان در پی هر موج کوتاه و بلند تورمی برای افزایش قانونی قیمت ها جور شده است.
از این پس همزمان با التهاب تعیین حداقل مزد بر اساس نرخ تورم یا نمونه های دیگری همچون تعیین کرایه های تاکسی بر پایه نرخ تورم یک التهاب دیگر هم برای بخش تقاضای اقتصاد ایران افزوده شده و آن التهاب برای تعیین قیمت های جدید خودرو بر اساس نرخ تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی.
حالا اگر کارگران مدعی لزوم تغییر دو بار در سال حداقل دستمزد شده اند، خودروسازها هم در پایان نیمه اول سال جاری دوباره تقاضای افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارایه خواهند کرد.
به هر حال بهانه برای گران کردن خودرو کم نیست، افت ارزش پول ملی، گران تر شدن واردات، افزایش هزینه تولید به دلیل گران شدن بهای حامل های انرژی و گرانی ناشی از توزیع نقدی یارانه ها.

این روند، خاصیت انحصار دولتی است، قرار نیست قیمت ها به کام مصرف کننده تعیین شود، حتی اگر رییس دولت هم به شوخی حرف دل بخشی از مردم را گفته باشد. قرار است قیمت ها به گونه ای تعیین شود که حداکثر سود نصیب دولت و خودروسازان اش شود. چنان شوخی هایی هم تنها نفعش این است که وقتی مردم با صدور یک بخشنامه دولتی برای گران کردن خودرو با احتساب ارز مبادله ای قانع نمی شوند، وارد یک دور طولانی بوروکراتیک روانی کننده می شوند تا در پایان نسبت به گرانی های دولتی قانع شوند و مهر تایید بزنند و بگویند از دست دولت هم در برابر خودروسازان(دولتی) کاری بر نیامد؟!

پس در این آغاز گرانی ها بهتر است بدون هر گونه اعصاب خوردی، هر چه زودتر به آن عادت کنیم. چون ظاهرا انتقاد این گونه از افزایش قیمت ها بیشتر به ضررمان تمام خواهد شد.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد شفیعی IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    267 1
    وارد شدن شورای رقابت برای کاهش قیمت ها همگی بازی بود و کم کم مشخص شد کاسه ای زیر نیم کاسه است! خودروسازهای ایران خودرو و سایپا عملا با همکاری شورای رقابت به اهداف خود که رسیدن به سود بیشتر است، نزدیک تر شدند. اما روزی به کامشان تلخ تمام خواهد شد.
    • ایرانی IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      74 0
      منم مثل شما امیدوارم که قسمت انتهایی حرفتون واقعیت پیدا کنه
  • shahram IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    183 0
    عادت کنیم؟ این شیوه ی برخورد با ترفند خودروسازهاست؟ تعرفه واردات رو به حد معقول برسونند، اولین کسانی که از عادت خارج می شند، مدیران ارشد خودرو ساز و حامیان پشت پردشونه. لطفا اگر راه حال ارائه می دهید، از سر ترحم و رقت انگیز بودن این مردم نباشه. کافیست
    • علی EU ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      8 0
      الان با این قیمتها تازه ایران خودرو فروش نقدی و مخصوصا فروش نقد و اقساط روی سایت نگذاشته یعنی شورای رقابت قیمتا رو افزایش داد و رفت حالا نمیگه شما میفروشین نمی فروشین مگه قرار نشد حداقل نقد و اقساط بفروشن پس چی شدددددددددد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    126 2
    آفرین بر ما!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    113 6
    شما طرفدار مصرف کننده اید یا مبلغ خودروهای بی کیفیت و گرانقیمت خودروسازها؟
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    72 11
    به هر حال بهانه برای گران کردن خودرو کم نیست، افت ارزش پول ملی، گران تر شدن واردات، افزایش هزینه تولید به دلیل گران شدن بهای حامل های انرژی و گرانی ناشی از توزیع نقدی یارانه ها...
  • بدون نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    28 4
    درود بر شما مقاله زیبایی بود
  • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    40 0
    شورای رقابت با تاکتیک دیپلماتیک و تیزهوشی بالا در انتخاب جملات تند و تهدید آمیز و بعضاً تشر گونه و صد البته ازقبل برنامه ریزی شده مقابل خودروسازان بخش عظیمی از خشم و عصبانیت مردم از خودروساز و شرایط و گرانی های موجود را فرونشاند.و در انتها قیمتهایی را اعلام کرد که در نهایت سه دستاورد مهم داشت. با این ترفند هم خودرو ارزان شد.(حتی 100هزار تومان پس شد) هم دستور ریاست محترم جمهور اجرا شد. هم مافیا(خودروساز) به آنچه می خواست رسید.
  • محمد IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    36 0
    تحلیل قشنگ و منطقی بود ... بنظر من این تصمیم شورای رقابت که احتمال دست های پشت پرده خودروسازان و دولتی ها که این روزها فقط به فکر منافع تولیدکنندگانی هستند که فکرشان خالی کردن جیب مردم هستند وجود دارد ...
  • مردم IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    28 11
    با انتشار قیمت جدید خودرو بازهم مردم نمیخرند و این نخریدن باعت شده که خودرو سازان و طرفدارانشون با حرفهای این چنینی ودم زدن از گرانی بیشتر بخواهند مردم را برای خرید اهن قراضهایشون ترغیب کنن.ولی مردم خیلی باهوش شدن وکلاه سرشون نمیره
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    31 1
    چقدر می خواد گرون شه ؟ پرایدی که بشه 25 میلیون تومن !! واقعا کسی حاضره بخره ؟
  • حسین AE ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    22 0
    تحلیل دقیق و واقعی تان همان درد دل آحاد مردم است چه آنان که توانایی خرید داشتند یا آنان که نداشتند که حالا همسان شده اند. -دور باطل و بی حاصلی بود.اما اصلا این روند، خاصیت انحصار دولتی است، قرار نیست قیمت ها به کام مصرف کننده تعیین شود، حتی اگر رییس دولت هم به شوخی حرف دل بخشی از مردم را گفته باشد. قرار است قیمت ها به گونه ای تعیین شود که حداکثر سود نصیب دولت و خودروسازان اش شود. چنان شوخی هایی هم تنها نفعش این است که وقتی مردم با صدور یک بخشنامه دولتی برای گران کردن خودرو با احتساب ارز مبادله ای قانع نمی شوند، وارد یک دور طولانی بوروکراتیک روانی کننده می شوند تا در پایان نسبت به گرانی های دولتی قانع شوند و مهر تایید بزنند و بگویند از دست دولت هم در برابر خودروسازان(دولتی) کاری بر نیامد؟!
  • علی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    27 7
    اینه که هست . مالشه دوس داره گرون بفروشه . منم عقل دارم . یا میخرم یا نمیخرم . زور که نمیشه گفت .
  • بدون نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    26 0
    و فرمول قیمت گذاری و... گشودن و ان را رهگشا میدانند در صنعت خودرو . چرا زمانی که شورا بر اساس فرمول ،چندروز قبل از اعلام قیمتهای فعلی قیمت چهار محصول پر فروش را اعلام کرده بود و درصد کاهش بیش از این بود حنای شورا برایشان نه تنها رنگی نداشت بلکه نظر شورا را اصلا قبول نداشتن ولی حالا نه تنها حنای شورا برایشان پر رنگ است بلکه راهگشا هم هست ؟!!!!!!!آ آیا نباید در ماهیت این تصمیم گیری ها شک کرد ؟؟؟؟؟ آیا این جز تداعی کننده رانت و لابی و... در صنعت خودرو تداعی کننده چیز دیگری میتواند باشد؟؟؟؟!!! ایا غیر از این هست که فرمول شورای رقابت فرمولی برای شورای رفاقت نبود نه رقابت؟؟؟؟؟!!! آیا بعد از چندین ماه کش و قوس و وعده و وعید این کاهش 5 ال 7 درصدی میتواند رضایت مردم با بصی
  • حسرت IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    42 0
    انقدر قیمتهارو بالا پایین کردند که آخرش این ملت پراید 7 میلیونی رو با قیمت 16 میلیونی قبول کنند ...شدیم خلایق هر چه لایق.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    26 0
    لطفا از اقای پژویان و خودروسازان بپرسید : 1- اقای پزویان شما که در ابتدا میگفتید قیمت ها خیلی بالاست و از کاهش انچنانی قیمتها خبر میدادین و اجازه اظهار نظر به هیچ کس را نمیدادید و به همه وعده کاهش قیمت دادید . پس ان کاهش انچنانی چه شد ؟؟؟ چرا که شما بعنوان رئس شورای رقابت ندانسته و بدون دلیل اظهار نظری نمیکنید و در خصوص کاهش انچنانی حتما سنجیده سخن گفته اید . پس چی شد؟ 2-خودرو سازان در ابتدا اصلا شورای رقابت را بعنوان یک تصمیم گیر در خصوص قیمت گذاری قبول نداشتن و مخالفت های زیادی در این خصوص در رسانه ها و مناظره ها با شورا از خود نشان دادند و حتی با وزیر صنعت و رئس جمهور برای گرفت قیمت گذاری از شورا مکاتبه کردن چه شده که حالا بر طبل شورای رقابت میکوبند و زبان به تمجید شورا و تصمیم گی
    • هم وطن IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      7 0
      بالاخره ما نفهمیدیم نرخ تورم 37 درصده یا 60 درصد یا 120 درصد؟؟؟ پراید 8 میلیونی=16 میلیون و بیشتر 100 درصد به بالا ال 90 16 میلیونی=31 میلیون و بیشتر 100 درصد و بیشتر جل الخالق قسم حضرت عباس یا دم خروس؟؟؟؟؟؟؟؟//
  • مهدی IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    38 0
    مطمئنا" استمرار اراده ملی مبنی بر تحریم تولیدات بی کیفیت ایرانخودرو و سایپا(هرچند این تحریم هم اجباریست چون واقعا" تامین حداقل 15میلیون تومان برای تامین بی کیفیت ترین خودرو امکانپذیر نیست) باعث ورشکستگی صنعتی که مثل یک دمل چرکین سالهاست در روح و جسم ایرانیان رسوخ کرده خواهد شد.
  • بدون نام IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    48 7
    فقط تحریم خریدن خودرو داخلی چاره ساز است.
  • امیر IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    22 0
    بعضی خودروها مثلا وانت گرانترشد بطوریکه بنزینی از 10300000به 10900000و دوگانه از11300000به 12800000رسید بعداز ارزانی ها.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    38 1
    ما مردم ایران را حت میتونیم به همه چیز عادت کنیم این ضعف ماست .. بدترین چیز هم داخل مملکتمان شایعه پراگنی هست قبلش شعار میدند بعد عمل میکنن برای همه عادی میشه ........متاسسفانه
  • نقی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    38 1
    همینه تا وقتی انحصار دولتی باشه قیمت به زیان مصرف کنندس.دولت عامل اصلی گرانی خودروست مردم اینو بدوننین.ممنون از مطلبتون
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    35 0
    چرا مجلس در برابر زیاده خواهی خودرو سازان ساکت است؟ چرا از خودرو سازان سوال نمی کند که پول این همه شرکت های لیزینگی و سرمایه گذاری و بانکها را از کجا آورده است؟ اگر اینها راست می گویند سهام بانک پارسیان را بفروشند یا ریخت و پاششان را کم کنند؟
  • سعید IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    26 1
    هیچی نگیم بهتره . مردم باید عمل کنند.
    • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      16 0
      با این حرف کاملا مخالفم مردم ایران هم مانند سایر مردم جهان هستند مردم باید با تقاضای خود تولید کنندگان را وادار به اصلاح نمایند تازمانی که مردم بعد از هر گرانی صف می بندند وضعیت همین است.
  • bahram IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    16 0
    تنها راهش پایین اوردن تعرفه های واردات.شمام اگه دوس داشتین خودتون عادت کنید با مردم کاری نداشته باشین
  • علی US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    38 1
    خردمندی را گفتند که حریر گران است.گفت ما ارزان کنیم.گفتند چطور؟ گفت نخریم و نپوشیم
    • بدون نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      13 2
      عمل درست همین ات تنها راه رسیدن به تعادل نخریدن و مجبور کردن خودرو ساز برای کاهش قیمت و بهبود تولید است. می بایست تنوع افزایش یابد و کیفیت بهتر شود.
  • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    16 1
    قیمت ها رو عرضه و تقاضا تعیین می کند اذا در شرایط اقتصاد تک قطبی این اصل اساسا له خواهد شد . خودرو سازان در ایران دولتی هستند از این رو تا زمانی که خودروساز گوشه چشمی به بودجه دولت داشته باشد نتیجه همین است که می بینید و تولید عملا بی معنی است یعنی خودروساز ها تلاش نمی کنند تا با تولید بیشتر و افزایش تنوع به درامد خود بیفزایند ....پس تا صد سال دیگر خودروی پراید مانند پیکان با تغییر چراغ های آن و تنها در آپشن های بدرد نخور (حذف امکانات اولیه بدون توجه به نیاز مشتری ) ادامه خواهد داد.اگر خودروسازی می داشتیم که واقعا به تولید با کیفیت و تنوع محصول ایمان داشت وضعیت فعلی رو نداشتیم.تنها راه برای رسیدن به تعادل آن است که مردم خرید نکنند و خودرو سازان در یک بازه یکساله به بهبود فکر کنند.
  • سعید راد IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    21 0
    اخه مگه تا الان که تعرفه ها کم شده قیمت ماشین های وارداتی پایین تر اومده.بیایین خودمونو گول نزنیم.اینا همش بازی سیاسی و روانی هست تا هر روز قیمت هارو پلکانی ببرن بالا.کسی به فکر مردم نیست. هنوز اول راهیم.